12 voetjol

tuoh

Oud hout
De jol drijft, en nergens een lekje te bespeuren :D
Vandaag ook al eens opgetuigd met een bestaand tuig, later komt er wel nieuw rondhout op te staan.
Ook de naam aangebracht, het word dus een HIJ.


Mvg,

André

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/14376=3136-proef TWL-90.JPG
 
A

Athanor

Guest
André,

Het is werkelijk een prachtig eindresultaat geworden :!:

Ik hoop dat jullie er veel plezier aan beleven.

Het was zeer de moeite waard om de ontwikkelingen te volgen.

Fons
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
263
0
Heel, heel mooi! :p
Lijkt mij ook leerzaam en leuk om ooit een boot te bouwen of te restaureren.
Hoeveel uren heb je er wel ingestoken? (heel wat zo te zien) ;)

Groeten Rudolf.
 

tuoh

Oud hout
tijdens het weekend van 11- en 12 september gaat de jol officieel te water, omdat er dan door de toeschouwers een praatje verwacht word van de bouwers heb ik al enige fait divers op papier gezet.

- aantal koperen klinknagels gebruikt tijdens de bouw: 1817 stuks
- aantal werkuren: 1500u, op te merken valt dat niet elk uur even productief was.
- gebruikte houtsoorten: 4, namelijk Eik, Es, Sipo en Oregon
- aantal liters koffie geconsumeerd tijdens de bouw: 110 liter ( zonder melk en suiker)
- Het favoriete geestrijke vocht van de bouwers: Duvel
- Aantal bakken van dit geestrijke drankje: kunnen we ons met de beste wil van de wereld niet meer herinneren.

Dit lijstje geeft een tamelijk accuraat beeld van de bouw :D :D

Mvg,

André
 

tuoh

Oud hout
Vandaag de laatste hand gelegd aan de tuigage, tot hier toe moesten we ons voortbewegen al roeiend :cry:
Vanaf volgende week gaan we onder (een nieuw) zeil, met een nieuwe tuigage, waaronder ook ettelijke houten blokjes, bekend uit een andere posting van ondergetekende :D
Je staat er van te kijken hoeveel meters touw je nodig hebt om een lapje stof omhoog, en liefst ook omlaag te krijgen, en waar berg je dat allemaal? er rekening mee houdend dat er ook nog twee man bemanning aan boord moet kunnen, met roeispanen, fenders,anker, hoosvat, drijvers, meertouwen, etc.
Maar we zijn er uit gekomen, het is nu een werkend geheel.
Hieronder de laatste foto's van wat uiteindelijk een heel mooi project geworden is.

Mvg,

André

Attached files
 
A

Athanor

Guest
Complimenten André met dit fraaie eindresultaat!

Zoals jullie de jol getuigd hebben draagt ook zeker bij aan een authentieke presentatie van deze nog steeds populaire (senioren) wedstrijdklasse.

Mooi om alles te kunnen volgen in je reportage.

Fons
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.304
27
Amsterdam
Denk dat dat stuk leer de klap moet verzachten als je vergeet te bukken als je over stag gaat je wilt tenslotte geen beschadiging op je giek :lol:
 

tuoh

Oud hout
Bijna juist rendew, het stuk leder dient om de giek te beschermen tijdens het varen, zwaait de giek ver uit dan klapt ie uiteindelijk tegen de verstaging van de mast aan, en daar is een verbandje goed voor.

Mvg,

André
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
494
1
Oostzaan
André,

Dat is duidelijk.
Maar ben je niet bang dat het vochtig blijft onder het stuk leer met de gevolgen van dien?
Je had ook je bindsel onderaan de verstaging langer kunnen maken.
 

tuoh

Oud hout
Dat was inderdaad een betere een optie geweest, maar met de lederen stukken zijn we wel authentiek :)
Het leder komt goed in het vet te zitten, en de rondhouten hebben zeven lagen Biopin olie gekregen, de eerste jaren voorzie ik dan ook geen problemen. Maar het is wel een punt om in de gaten te houden in de toekomst.

Mvg,

André
 

Geert

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Tuoh,

Waar haal jij je bootolie vandaan? Ik heb het eenmaal uit Duitsland laten komen maar misschien heb je een leverancier in België?

Mvg,

Geert
 

tuoh

Oud hout
En omdat een boot tenslotte in het water hoort, gisteren voor de eerste maal onder zeil :D
De proefvaart is meer dan bevredigend verlopen, op open water, bij wijlen windkracht 5, en woelig water liepen we regelmatig 8 à 9 km per uur, en dat voor een bootje van 3,60m lengte. Het bootje zeilt fantastisch, is heel wendbaar, en onder zeil accelereert het als een racewagen.
De begeleidende boot moest er flink de sokken inzetten om ons te kunnen volgen.
Meestal is er na een eerste tocht wel een lijstje met punten om te verbeteren of aan te passen, nu na dik vier uur zeilen stonden we terug op de wal met een blanco lijstje :D het bootje is af.
We kunnen dus beginnen aan een volgend project.

Nadien aan "après" zeilen gedaan en dat was minstens even leuk als het echte zeilen :D
Bijgaand enkele sfeerbeelden :D

Mvg,

André

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/35711=7197-DSC_3122 LR.jpg http://woodworking.nl/upload/attachments/35711=7196-DSC_3139 LR.jpg http://woodworking.nl/upload/attachments/35711=7195-DSC_3187 LR.jpg http://woodworking.nl/upload/attachments/35711=7194-DSC_3426 LR.jpg
 

Geert

Actieve deelnemer
5 okt 2008
285
0
Lembeke
Tuoh,

Mooi hoor.
Wat doe je met het bootje nu het af is? Wordt het verkocht?
Of bouwen jullie een hele armada op :) ?



Groeten,

Geert
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.956
17
www.arstorno.nl
Prachtig André en andere mannen, wat een mooi gelijnd scheepje. En zelfs met gereefd zeil nog een mooie snelheid. Zag ik hem over een hekgolf van een ander schip gaan? Hield hij toen goed koers?
Zo en nu maar een Lemsteraak.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.