Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 25
    Athanor
    Guest

Catalpa kistje met mahonie accenten

Enige jaren geleden heb ik wat Catalpa stammen verzaagd uit de tuin van mijn buurman. Daarvan heb ik nu een kistje gemaakt met een mahonie top en inzetbakje. Hierbij de foto's en wat impressies van het maken.

Fons

IMG_1386.jpg

IMG_1390.jpg

IMG_1392.jpg

IMG_1241.jpg

IMG_1242.jpg

IMG_1250.jpg

IMG_1252.jpg

IMG_1257.jpg

IMG_1378.jpg

IMG_1381.jpg

Athanor
    Guest

Mooi!! Nu effe een vraag hoe heten die houten strookjes op de hoeken in engels wordt het spline genoemd maar in het nl ........ zou ik het niet weten zijn in iedergeval geen wiggen .
    Volgens mij komt de benaming van een veer het meest in de buurt ,maar is dat OK ?

Het wordt ook wel een "miter key" genoemd, maar inderdaad een Nederlands woord ervoor zou ik ook niet weten.

Verder on-topic, erg mooi doosje

Heb je nu die latjes waar het inzetbakje op rust, zo op de zijkant gelijmd, of zit ie ook nog in een groef?

Athanor
    Guest
    @Rendew
    Ik hou het ook maar op een groef met een veer. Maar misschien een goede gelegenheid om een nieuw woord aan de Nederlandse taal toe te voegen? Ik zal zometeen nog een filmpje plaatsen van de passing van het inzetbakje.....

@LMM
    De latjes heb ik zonder groef gelijmd, even tijdelijk en klosje er onder gehouden om de hoogte te bepalen.

Athanor
    Guest

Filmpje van de passing van het inzetbakje

Heel mooi kistje.

Netjes gemaakt hoor! Leuke contrasterende houtsoorten zo bijelkaar

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rendew Bekijk Berichten
    Mooi!! Nu effe een vraag hoe heten die houten strookjes op de hoeken in engels wordt het spline genoemd maar in het nl ........ zou ik het niet weten zijn in iedergeval geen wiggen .
    Volgens mij komt de benaming van een veer het meest in de buurt ,maar is dat OK ?
    Ik ken het als hoekveer.

Athanor
    Guest
    Nou, dat lijkt me een prima Nederlands woord daarvoor! Kan gelijk in onze Nederlandse houttermen index worden opgenomen. Wie beheerde die ook alweer?

Fons

Forum Rechten