Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 12 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 116
    Respect voor dit soort projecten! Dat wordt zonder twijfel een mooi resultaat.

Het is wel een techniek die ik nog niet eerder gezien heb. De meeste kano's met "cedar strip building" worden direct op de mal gebouwd. De combinatie van mal, eikenhouten spanten en dan bekleden met mahonie bol/hol latten is nieuw voor mij. Er komt dan ook waarschijnlijk geen expoxy laag met glasweefsel meer over?

De constructie methode is ook nieuw voor mij. Maar aangezien ons gezin in de boot moet kunnen en duidelijk zwaarder belast zal worden dan de gemiddelde kano heb ik deze constructie gekozen.
    Het is inderdaad bij elkaar gezocht maar de zware eiken kiel met de spanten moeten letterlijk de ruggengraat van de boot vormen. In ben ondertussen met de hol/ bol latten bezig maar dat komt vanzelf voorbij.
    Eerst wil ik de bevestiging van de spanten aan de kiel laten zien.

P2100042.jpg
    Hier zijn de zwaluwstaart bevestiging uit de kiel gehaald en aansluitend worden deze verlijmd en geschroefd.

P2100043.jpg

Groeten Serge

Met de spanten geplaatst was het passen en meten om de lijn te laten doorlopen in de voorsteven en de achtersteven. Door de spanten te laten stroken heb ik de voorsteven overgenomen op een mal.
    Deze mal vervolgens omgezet in een buigmal waar de voorsteven omheen gebogen kon worden.
    P3230080.jpg
    Door latten te plaatsen en de spanten te schaven wordt het geheel strokend gemaakt wat uiteindelijk tot een vloeiende boeg moet leiden...
    Het was een behoorlijk tijdrovend karwei maar wel dermate belangrijk voor het eindresultaat dat ik hier veel aandacht aan heb gegeven.
    P3230081.jpg
    P3230082.jpg

Volgende post over het maken van de voorsteven en het bevestigen aan de kiel.

Groeten Serge

hoi Serge
    zoals je ziet is het ons gelukt .wat fijn om zo mee te genieten .
    je trotse Vader en Moeder

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Misschien is een klein beetje toelichting nuttig of interessant voor de niet-scheepsbouwers. Een lijnenplan geeft de scheepsvorm weer op de binnenkant van de scheepshuid. Het is in feite een virtuele vorm. De scheepsvorm wordt in verticale en horizontale plakken verdeeld. De resultaten van die opdeling worden in drie aanzichten getoond. Een spantenraam waar de ene helft de halfspanten naar het voorschip weergeeft en de andere helft naar het achterschip. Een half bovenaanzicht geeft de waterlijnen weer op diverse hoogten en een zijaanzicht waar de verticalen lopen. En al deze lijnen moeten vloeiend ofwel strokend verlopen. Het grootste spant wordt het grootspant genoemd maar tevens keerspant. Vanaf het grootspant valt de dikte van elk werkelijk spant aan de voorkant van de theoretische plaats voor de spanten naar het voorschip. Voor de achterspanten naar de achterzijde. De spanten worden dan strokend afgewerkt naar voren respectievelijk achteren. En het spantenraam geeft alleen de vorm van de theoretische spanten weer. De bouwspanten worden aan de hand van het lijnenplan vorm gegeven door een spant te stroken op de plaats waar een bouwspant geplaatst wordt. Al ben ik werktuigbouwer, de theorie van de scheepsbouw heeft me altijd geinteresseerd en ik kon dan ook m'n hart ophalen op de scheepswerf waar ik werkte. Die interesse kwam me goed van pas als ik een machinekamer ging inrichten. Dan hoefde ik geen scheepsbouwer te vragen om de scheepsvorm te tekenen als er iets tegen de huid bevestigd moest worden.

Gelukkig weer nieuw leven in de bootbouwerij, Als de scheepswerven failliet gaan dan komen de garage werven er bij.
    Welkom op dit mooie forum. En scheppie kon wel eens gelijk hebben.
    Ik sluit me hier bij aan... Oh ennuh... als je zo doorgaat, dan kon dit wel eens een potentieel item worden dat in de "eregalerij" geplaatst gaat worden !

Succes met de verdere bouw...
    Groeten, Ekko

"In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel..."

Bedankt voor de aanmoedingen van de diverse lezers.
    Ik ben zelf ruim voor de bouw begonnen met lezen van dit forum. Maar vooral moet ik toegeven dat veel info en voorbeelden via woodenboat.com beschikbaar was. Dit was nodig om de bouw te beginnen. Ook op you-tube zijn vooral amerikanen zeer genegen om een en ander toe te lichten. Met dit en enkele boeken als voorbereiding eerst mijn garage ingericht en omgebouwd tot een houtwerkplaats. Een ruime werkbank met vandikte bank zaagtafel e.d. en beginnen maar.
    Zodra de bouw enige vorm aannam kreeg ik uit mijn omgeving aansporing om dit "op internet" te zetten. Na enige aarzeling uiteindelijk toch maar gedaan. De positieve reacties helpen wel om het voort te zetten.
    Ik hoop hiermee op mijn beurt anderen te inspireren om zelf aan de slag te gaan.

De volgende stap in de bouw was het maken van een gelamineerde voorsteven. Deze is gemaakt uit eiken latten ongeveer 100mm breed en 10mm dik. Het hele pakket in de oven en voor de zekerheid 2 uur laten zitten. Even flink aanpakken en het hele pak gebogen om de mal. Het tweede pak was bedoeld als buitenkiel maar deze heb ik uiteindelijk niet gebruikt.
    P4010091.jpg

Dit is mijn stoomkast waar latten tot 2mtr in kunnen.
    P4010095.jpg

Eenmaal afgekoeld en een dag later het geheel gelijmd en in breedte geschaafd.
    P4280129.jpg

Op de werkbank meteen een neus geschaafd voordat het geheel gemonteerd is.
    P4280127.jpg

De voorsteven voor het "aftekenen" boven de kiel geplaatst. De juiste hoek en positie van de steven goed gemeten en afgetekend.
    P4280131.jpg

Een afschuining aan de voorsteven gemaakt, en de kiel afgeschuind.
    P5090218.jpg

Eenmaal geplaatst blijft er nog flink wat hout over om weg te schaven. Ook blijkt de kiel te ver door te lopen om de lijn van de romp goed te volgen. Na het lijmen en bevestigen aan het tweede spant kan het schaven en uitlijnen beginnen.
    P5100282.jpg
    P6010404.jpg

Zelfs het eerste spant zit veel te hoog voor de lijn. Door een extra blok te bevestigen tussen de spanten konden deze tot een spitse punt worden afgeschaafd. Uiteindelijk wordt het toch nog vloeiend loopt de lijn mooi door over de volledige voorsteven.
    P6260474.jpg

Volgende keer laat ik zien hoe de achtersteven gemaakt is.
    Groet Serge

wat een prachtig verhaal
    top hoor
    ga zo door
    mvg Leroy

Ik ga ff een mooie hoed kopen...

Anders heb ik helemaal niks op mijn kop om voor je af te doen...

potdomme man!

Wat een gaaf project. Door alle foto's en toelichtingen heel leuk om te volgen...
    Ronald

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten