Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 11 van de 282 EersteEerste ... 9101112132161111 ... LaatsteLaatste
Resultaten 101 tot 110 van de 2812
    oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Zou het graag eens in actie willen zien. Heb zelf alleen ervaring met normale bijlen. Das toch anders...

Filmpje gevonden, het is in het Engels een Broad Ax:
    http://www.youtube.com/watch?v=uYNHWH6ipic
    Na 14:30min zie je hem in actie.

In tegenstelling met wat je ziet in het filmpje word met een "Goosewing" onder een hoek van 45° met de vezel gewerkt. Er word ook niet echt mee gehakt maar er word eerder een schaafbeweging mee uitgevoerd. De snede moet vlijmscherp zijn of het resultaat trekt nergens op. Dat word komende weken nog wat oefenen om de beweging vlot uit te voeren.

Als je de beslagbijl in het echt wil zien, altijd welkom op de CNR werf in Rupelmonde, ben daar elke zaterdag.

Met nieuwe batterijen in de weegschaal kom ik op een gewicht van 2,73kg voor de kop. Het gewicht doet het merendeel van de klus, de rest is voor de hakker van dienst

Mvg,

André

Unhappy

Ik heb hier het broertje van André zijn beslagbijl, een linkse rakker. Maar 2 pond en 10" groot . Vermoedelijk ooit als koevoet gebruikt want de punt is 5 mm uit de lijn. Dus ik zit met mijn twijfels: koud hameren , een smid vinden en warm hameren en weer harden.

DSC00545.jpg

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Wel interessant allemaal. Al zie ik mezelf niet zo authentiek bezig gaan Ik heb vanmiddag dat filmpje en andere bekeken. Kwam nog een bijl tegen die ik ook heb liggen. Wist niet eens dat het een houtbewerkingsding was, ik gebruik hem om mortel van stenen te bikken
    Hoe heet zo'n ding en wat voor een steel hoort eraan?
    DSCF9317k.jpg
    DSCF9318k.jpg

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2012
    Jeroentje

Nee, nee, nee, dat is een echte dissel. Slagvlak achteraan, de vouw langs de binnenzijde, en een mooie curve in het blad, 100% zeker een houtdissel.

Daar hoort normaal gezien een steel in van een 700 à 750mm lengte ongeveer, waarom die lengte? Bij het werken ermee sta je op het werkstuk, de steel heb je achteraan vast, en je steunt een hand tegen de knie, daar ligt dan het scharnierpunt van je swing
    De opening in de dissel is taps, boven groter dan onderaan, de steel word van boven in de dissel geschoven en licht aangetikt. Bij sommige dissels zit de steel anders vast, daar is één zijde van het taps toelopende uiteinde recht geschaafd, eens in het ijzer word daar dan een aparte wig bij geklopt.

Aanscherpen, een steel erin en je kan gaan disselen

Mvg,

André

Wat een monster van een bijl, André!
    Steel is knap gemaakt ook, maar natuurlijk hadden we niet anders van je verwacht;-).

Mooie aanwinst! Kijk ook al uit naar de foto's...

Groeten,
    Steven
    Als de kat van huis is...
    ...wordt de melk zuur
    www.houtentiek.be

Ik kwam op speuders iets voor de liefhebbers tegen.
    En wilde dit jullie niet onthouden

http://www.speurders.nl/overzicht/bo...q=Gereedschap+

Hans

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Ik dacht eerder ook aan een stratenmakershamer. Er zijn er meer die dit denken, zie deze ad. Ik zal er eens een steel bij zoeken. Die mag gewoon recht zijn (kloofbijlsteel), of hoort er net als bij een andere bijl een bepaalde curve in? Al denk ik niet dat ik het ooit zelf ga gebruiken waar het voor bedoeld is. Het werkte wel goed om stenen ermee af te bikken

Forum Rechten