Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Scirocco1. Dat komt even goed uit dat jij hem gaat uitvogelen. Er staat er 1 in het hoekje van mijn schuur. Ik ben nog niet aan het vogelen toe . Houd ons op de hoogte?? Ik was op school ook best wel goed in het "afkijken":) suc6 ermee en post maar een paar tips en trucs.
hg Hugo
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Vanmiddag even met de boor aan het stoeien geweest. De grote zwarte knop aan de zijkant beïnvloed volgens mij de weerstand van het vliegwiel of zo. Bovenop het vliegwiel zit ook een stelschroef, hiermee bepaal je volgens mij de snelheid/ druk waarmee de boor in het materiaal zakt.
Heb al wat gezocht op het www maar kom vooral afbeeldingen tegen van een Grieks mythologisch figuur.
 

Bruin

Actieve deelnemer
26 aug 2014
73
0
Leeuwarden
Mijn "gerestaureerde" Stanley vond het niet leuk om alleen aan de wand te hangen.
dus via marktplaats een broertje gezocht (stanley 4 met gladde zool en houten handvaten en een houten nooitgedacht voor €10)
nu sta ik op het punt om deze in een badje citroenzuur te gooien en valt mijn oog op dit:

image.jpg

Nu vraag ik me af... Is dit te repareren?
wie heeft er tips (of nog een 3,4 of 5 bodem over)
 
Laatst bewerkt:

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Proberen om je geld terug te krijgen en op zoek naar een nieuwe. Er zijn wel las methodes voor gietijzer, maar dat is allemaal ingewikkeld en duur en lastig en zo voort.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.697
2.568
Gaanderen
Persoonlijk zou ik hem wegdoen. Je kan proberen om er een infill plane evan te maken. Maar als het schuurtje doorloopt onder de zool is het zonde van de moeite.
 

Bruin

Actieve deelnemer
26 aug 2014
73
0
Leeuwarden
Tja de scheur loopt volledig door het staal.
ik denk dat dit "beyond repair" is.
Misschien nog een poging met kopersoldeer maar dan alleen om het geprobeerd te hebben
ik speur ondertussen naar een vervangende bodem. ( als er nog iemand een bodem heeft / ziet liggen...)

@kreidler: gebruik je hem zelf niet? Wat had je in gedachten? Pb anders even
 

Braveheart

Actieve deelnemer
3 okt 2012
37
0
Rotterdam
Mede naar aanleiding van dit topic begin ik maar aan een "opknapbeurt" voor mijn onlangs aangeschafte Stanley no 7 Made in England schaaf.
Er is een stukje van het handvat afgebroken en daarom was ik op zoek naar een nieuw handvat. Vooral door aanmoedigingen van enkele lezers voel ik mij war zekerder en ga ik eens aan het maken van een nieuw handvat beginnen. Mislukt het, dan kan ik altijd nog op jacht gaan naar een goede gebruikte.
Vanavond de schaaf uit elkaar gehaald (morgen op zoek naar een mooi stuk hout om het handvat te maken) en van de week alle onderdelen eens grondig oppoetsen en evt van een nieuwe zwarte verflaag voorzien.
Wat ik erg jammer vind is dat alle (stel)schroeven van ijzer af aluminium zijn want messing vind ik zoveel mooier. Maar ik vermoed dat dit alles met het bouwjaar te maken heeft.
Maar goed, dan heb ik weer wat op het verlanglijstje staan...
Bijgaand een paar foto's

IMG_2881.jpgIMG_2890.jpgIMG_2892.jpgIMG_2893.jpgIMG_2895.jpgIMG_2896.jpgIMG_2897.jpgIMG_2898.jpgIMG_2900.jpg

Hartelijke groet,

Addy
 

Maarten_A

Actieve deelnemer
26 aug 2014
32
0
Geertruidenberg
Ik was al eventjes aan het rondkijken naar een combinatie winkelhaak.
Via marktplaats liep ik tegen een fraai oud exemplaar van N.V. TOOLS AMSTERDAM aan.
Dat was voorheen S. van Embden Amsterdam, waarvan ik in deze post ook al meerdere gereedschappen tegenkwam.
IMG_0033 (Custom).jpg

Na ontroesten en oppoetsen ziet hij er al een stuk beter uit, en wat nog mooier is, hij werkt als nieuw.
Perfect haaks en de blokkeermoer en schuif-lineaal werken nog prima.
IMG_0035 (Custom).jpg

IMG_0036 (Custom).jpg
Als iemand wat meer informatie heeft over deze combinatiehaak of het bedrijf N.V. Tools houd ik mij aanbevolen.
Ik ben met name benieuwd hoe oud deze zou kunnen zijn. Tot wanneer heeft bijvoorbeeld N.V. Tools bestaan ?
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
@braveheart, is het originele handvat niet te repareren. Breukvlak beetje recht maken, daar een gelijksoortig stukje hout tegen lijmen, in model schaven/ vijlen/ schuren?
 

HaenigAn

Actieve deelnemer
3 nov 2014
49
0
Twente
Gisteren vond ik een schaaf en een zaag bij de kringloop.
Het schaafje is van nooitgedacht, er zat nog een stukje van een zwarte sticker op op de beitel zit zoveel roest dat ik niet kon zien of deze erin hoort
er is een nummer 2 ingeslagen in de voorkant en de letters JNU tenminste de laatste lijkt op een U . Het heeft een aparte zool op de beitel staat een kroontje met JNJ
Iemand een idee of dit een goed schaafje is en hoe oud misschien?
De beitel was er beroerd aan maar die hb ik vast een beetje toonbaar gemaakt en wat gescherptP1030820.jpgP1030818.jpgP1030809.jpgP1030816.jpg
 

HaenigAn

Actieve deelnemer
3 nov 2014
49
0
Twente
warrington zaagje van de kringloop

Ik had dus een schaafje en een zaagje gekocht bij de kringloop het schaafje staat elders,ben niet zo handig met dit medium.
Is dit wat waard, het ding voelt wel solide maar dat is een gevoel.
Moet ik deze door een vakman laten scherpen of is het rommel waar ik zelf mee oefenen kan?

P1030808.jpgP1030812.jpg
 

Ad Beumer

Actieve deelnemer
4 aug 2011
322
24
Moet ik deze door een vakman laten scherpen of is het rommel waar ik zelf mee oefenen kan?
Gewoon zelf gaan oefenen. En daarvoor hoeft het helemaal geen rommel te zijn. Je moet al heel ruig te werk gaan wil je met een zaagvijltje een hele zaag verpesten. :)
Met een beetje inspanning zou dit zomaar een prima zaag kunnen worden. Minstens zo goed of beter dan de gemiddelde zaag van de bouwmarkt.
 

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
Draagtasje met oude boortjes op de kop getikt, of ze ooit gebruikt gaan worden weet ik niet. Er zijn er een paar bij die volgens mij gebruikt zijn waar ze niet voor bedoeld zijn, maar er zijn er hier vast profs die me kunnen vertellen of de boren te slijpen zijn en hoe.
boortjes.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.