Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Even een terugblik op mijn laatste post (het kruishout):
Het is me gelukt om de twee nog redelijk lange pinnen inderdaad met een tang er uit te krijgen. Wat helaas niet lukte was om de pin op het 'schuivende' gedeelte eruit te krijgen. Echt veel te kort. Toen bedacht ik me dat ik het mezelf makkelijker kon maken; ik heb het korte eindje afgevijld, en een gaatje geboord in de tegenoverliggende zijde. Ik heb nu een paar stukjes van boortjes er in gezet als pennen, met de Dremel puntjes er aan gemaakt. Resultaat: een mooi werkende tool!

Op vakantie in een antiek-schuur ook een goede slag geslagen: voor minder dan 10 Euro onderstaande spullen gekocht:
WP_20170804_001.jpg



  • Een (Stanley?) booromslag. Ik had al twee booromslagen, maar deze heeft een bek met 4 klauwen, dus je kan er ook 'gewone' boortjes in doen. Dat vind ik wel tof om te proberen
  • Een spanzaag; er was een heel krat vol met die dingen, ik heb uiteindelijk er 1 uitgevist. Ik heb nu een Ulmia spanzaag, en die doet het prima, maar ik zag hier op dit forum ook al eerder dat iemand een kortere variant wou maken voor zwaluwstaartjes enzo. Dat lijkt mij ook een leuk project, ik ga dit apparaat inkorten, eens kijken wat me dat oplevert.
  • Een enorme Sandvik(?) zaag. Echt gaaf wanneer je lange einden rechtoor moet. Er moet wel het een en ander gebeuren, het handvat is zoals te zien zwaar beschadigd, ook een dikke barst loopt erdoor. Ik twijfel tussen repareren of vervangen. Het blad is oppervlakkig geroest, maar is verder goed in orde.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Als de booromslag inderdaad van Stanley is zou ik geen gewone boeren proberen in die bek. De klemmen zijn bevestigd met klinknagels op dunne blad veren en gewone boeren trekken de klinknagels uit. Zo heb ik een Stanley booromslag stuk gemaakt. Jaren heb ik gezocht voor een goed booromslag tot vorig week in de kringloop een uit Japan gevonden wat ik een echt goeie vindt.
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Op die Sandvik, zou ik zuinig zijn. Heb ook zoiets gehad. Hij zaagde enorm goed, blaf lang scherp. Maar het handvat was kapot en toevallig had ik nog wel heel oude Pax zaag, waar het handvat goed van was, maar het blad niet. Van beide heb ik toen één gemaakt. Verzamelwaarde is nul, maar zagen gaat heel goed. Dat zal deze Sandvik ook doen. Ben wel benieuwd naar de ets op het zaagblad.

Groet, Wim
 

Nerf

Actieve deelnemer
26 jun 2016
573
283
Als de booromslag inderdaad van Stanley is zou ik geen gewone boeren proberen in die bek. De klemmen zijn bevestigd met klinknagels op dunne blad veren en gewone boeren trekken de klinknagels uit. Zo heb ik een Stanley booromslag stuk gemaakt.

Bedankt voor die info. Ik heb de kop opengemaakt, en geen klinknagels te vinden:
Bekijk bijlage 67057

Het lijkt mij een degelijke constructie.

Op die Sandvik, zou ik zuinig zijn. Heb ook zoiets gehad. Hij zaagde enorm goed, blaf lang scherp. Maar het handvat was kapot en toevallig had ik nog wel heel oude Pax zaag, waar het handvat goed van was, maar het blad niet. Van beide heb ik toen één gemaakt. Verzamelwaarde is nul, maar zagen gaat heel goed. Dat zal deze Sandvik ook doen. Ben wel benieuwd naar de ets op het zaagblad.

Groet, Wim

Hoi Wim,
Ik had al een kleinere Sandvik, redelijk modern want met een multiplex-achtig handvat, maar die zaagt heerlijk. Daarom was ik ook zo verheugd met deze. Ik heb het blad ondertussen schoongemaakt, dit zijn de teksten (staan in deze volgorde naast elkaar):

"Every Saw leaving our works guaranteed against defects of every kind in regard to Quality and Finish Sandvik Jernverks Aktiebolaget"

"No277"

"Taper Ground The Whole Which Made From Best Sandvik Alloy Charcoal and Steel by The Sandvik Steelworks Co Ltd Sandvik Sweden"

Het is echt moeilijk om een foto te maken, met wat olie op het blad is het met het oog stukje bij beetje te lezen, maar fotograferen is dan weer een tweede...
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Ja, Sandvik, mooie zagen. Hoeveel inch/tpi? Zagen met een lengte van 26 inch worden door Sandvik niet meer geproduceerd en zijn erg gewild.

Maar ik heb een vraagje over een klein zweihaakje dat ik vond in een partijtje gereedschap. Ik kan het merkteken niet thuisbrengen, weet ook niet of het volledig aanwezig is.

IMG_20170807_123121.jpg

geen idee welke houtsoort het is. Palissander?

IMG_20170807_123202.jpg

En het merkteken zegt me ook niets, ik kan een "7" en "& Co" thuisbrengen maar de rest....Iemand een idee?

Groet, Zaagselsnuiver
 

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Wolfgang, hartelijk bedankt!!! Vraag ik me alleen nog af: wist je dit uit het blote hoofd of ben je aan de hand van het merkteken op zoek gegaan? Hoe dan ook, indrukwekkend;).

Groet, Zaagselsnuiver
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Dit is een echte professionele Sandvik. Die met dat multiplex handvat trouwens ook. Toen Disston en Atkins al niet meer die kwaliteit maakte, waar ze beroemd om waren, maakte Sandvik nog wel professionele zagen. Zeker tot in de jaren tachtig vorige eeuw. Deze werden veel op de bouw gebruikt.
Jouw exemplaar van op de foto is nog van voor het multiplexen tijdperk. Dus ik denk zeker 45 jaar oud.
 

wjordan

Actieve deelnemer
Bedankt, zaagselsnuiver! Ik ken vele (Duitse) teken uit het hoofd, maar ik heb ook een grote archief, waar ik naar een teken kan zoeken. Een paar maanden geleden heb ik een onderzoek gemaakt over de firma's C. G. Sieben en Jacob Grothaus, dus had ik dit teken present.

Groet, Wolfgang
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Ik heb een poos geleden een drietal houten schaven op de kop getikt.
Daarvoor had ik er al 2, maar ik wist niet of het wel wat was, of dat het troep was wat ik had aangeschaft.

Ik mocht een avondje langskomen bij meneer brekelmans om mijn beitels te leren slijpen, en toen zag ik wat je kon mrt die houten schaven, stond er gewoon versteld van.

Dus na dit gezien te hebben wilde ik een setje hebben, die vond ik op marktplaats, en mocht ze alledrie voor 16 euro overnemen.

Koopje.

Ik heb er eentje in de pauzes van mijn werk opgeknapt.

Dit zijn de fotos.

IMG_20170807_073109-1.jpg
Dit is hoe ik hem binnenkreeg voor ik ermee begon.

IMG_20170807_100534.jpg
Hier was ik de toplaag aan het verwijderen met thinner en rode schots brite

IMG-20170809-WA0001.jpg
En dit is de eindresultaat.

Ik heb de beitel gedeeltelijk in een zwarte ral 9005 epoxylaag gespoten.


Gr Danny
 
Laatst bewerkt:

zaagselsnuiver

Actieve deelnemer
2 jan 2017
127
0
Den Haag
Vond bij de kringloop deze beitel, ik vond het handvat zo mooi:eek:. Hij heeft wel een beurt nodig maar ik vrees dat er daarna helemaal niets meer van het vage merkteken te zien is dus hierbij een paar foto's van wat daar nog van over is. Als iemand een idee heeft hoor ik het graag!

IMG_20170820_145357.jpg

IMG_20170820_145441.jpg

IMG_20170820_145511_BURST001_COVER.jpg

Niet al te florisant qua conditie maar het overall plaatje is mooier...

IMG_20170820_145544.jpg

Prachtig handvat met een 3 mm dikke zware messing ring. Ik kon hem niet laten liggen voor die 50 cent.

Groet, Zaagselsnuiver
 
P

Pel

Guest
ik denk dat de messing ring niet origineel is, er heeft er wel een ring op gezeten maar niet van 3 mm dik messing, dit zal misschien een stukje pijp zijn wat er als vervanging op is gezet. Maar daar is de beitel zeker niet minder om, het handvat doet me denken aan Engels gereedschap.

Groet Pel.
 

revolt

Nieuw lid
3 sep 2016
23
1
Schouwen-Duivenland
marktplaats dingetjes van deze week voor redelijke bedragen. de recht beitel ins een nooit gedagt want ja duh sticker erop. die anderen hebben wel N.J.IJ, stempel maar verder niets. iemand idee welke dat zijn en van wanneer? die giga electro makita schaaf werd aangeboden voor goede prijs, in de originele kist en er is een stand voor te krijgen dan kan je em als vlakbankje gebruiken. aangezien ik op het moment 70x170mm balken aan het bewerken ben vond ik dit een goede optie. voor de beitel reacties: thanx alvast

beitels.jpg sticker.jpg stempel.jpg
 

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Die anderen zijn ook Nooitgedagt beitels. De zogenaamde "Hollands model". Waar de sticker op zit is een "Zweeds model". Op het Hollands model mocht je niet met de hamer slaan. Het was een echte steekbeitel. Dat steken deed je met de voorkant van de schouder. Dus je had de beitel in je rechterhand vast en met de voorkant van de rechter schouder drukte je op de steekbeitel naar beneden. Dat plekje wordt een eeltplek als je dat vaak doet. Heel gebruikelijk vroeger.
Op het Zweedse model mocht je wel slaan, maar niet meer dan dat. Als er echt gehakt moest worden dan gebruikte je een schietbeitel (smalle gaten), kantbeitel of een vermoorbeitel. Dat waren beitels om op te slaan.

Het Hollands model was opgelegd staal. De rugkant was echt gereedschapstaal en dat deel werd ook scherp. De bovenkant was zachter staal. Daardoor duurde het slijpen op een zandsteen slijpsteen minder lang.
Ik heb ze zelf ook en ze werken best wel goed.

De Hollandse modellen zijn uiteindelijk verdrongen door de Zweedse modellen. Volgens mij speelde dat zich af in de jaren zestig. In 1975 heb ik wel timmerlieden meegemaakt die bijna tegen hun pensioen aanliepen en die hadden nog wel eens een enkel exemplaar in de timmerkist zitten in combinatie met Zweedse modellen. De Hollandse modellen waren langer en dus ook minder gauw op. Er was toen geen geld om steeds 'het nieuwste van het nieuwste' te kopen. Je zag ook wel beitels waar zo'n 5 cm staal aan zat. Die was dus nog niet op. De jongere timmerlieden hadden toen wel allemaal Zweedse modellen. Zelf kreeg ik die ook op de opleiding (1971) en die gebruik deze Nooitgedagt beitels nog steeds.
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.