Scheef zaaglint inca lintzaag

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Goedendag vrienden.

Ik heb een mooie (denk ik) inca lintzaag op de kop getikt.

De verkoper gaf aan dat hij niet recht zaagde.

Ik heb hem net uitgepakt en geprobeerd, en inderdaad, zaaglint is scheef.

Ook merkte ik op dat de onderste lager vastzit.
En dat de rubberen banden om de wielen scheurtjes hebben.

Ik zal eerlijk zijn, ik heb er totaal geen verstand van :)

Maar ik wil graag proberen om hem goed werkend te krijgen, ik weet alleen niet waar ik moet beginnen.

De verkoper, (of iemand anders) heeft een bak om de motor heen gebouwd, en een schakelaar aan de buitenzijde van het bakje geplaats.

Ik heb veel forumberichten doorgelezen, maar toch is het lastig.

Bovenop de lintzaag heeft iemand een inbussleutel geplaats, en op de inca staat geschreven "4x terugdraaien", weet iemand waar dat voor bedoeld is?

Alvast bedankt vrienden.

Gr Danny

PSX_20200430_175324.jpg

PSX_20200430_175253.jpg

PSX_20200430_175237.jpg

PSX_20200430_175218.jpg

PSX_20200430_175111.jpg


Ohja, ik weet dat hij vies is:) deze heb ik net gemaakt na het uitpakken.
 
Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Op de 2e foto zie je dat het lint naar links geduwd word door het zogeheten achterlager. Dat is niet de bedoeling. Zoals de naam al zegt moet dat lager achter het lint zitten. Je moet het lager wat losschroeven en dan terug naar achter duwen en dan tot ongeveer een mm terughalen tot het lint.

Die imbus met 4 slagen terug is denk ik om te onthouden hoeveel het lint ontspannen moet na gedane zaken zodat bij een volgende keer je 4 slagen de andere kant op draait zodat het lint weer spant.

Bekijk deze maar eens:

https://youtu.be/CFZOlNsAgBU


https://youtu.be/wGbZqWac0jU
 
Laatst bewerkt:

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.996
821
Omgeving Leiden
Hoi Danny1984,

Daar heb je een mooie machine aan. De inbus bovenop dient om het zaaglint op spanning te brengen.
Gebruik je de zaag een tijdje niet, dan het lint ontspannen. Anders rekt het lint, wordt het rubber op de wielen ingedrukt en kunnen de wielen zelf ook en beetje plat worden.

Je zaaglint lijkt wel getordeerd, het lijkt wel of die ergens klem zit. Oh ik zie het al:eek:nder de tafel moet het lint vóór het lager lopen en niet zoals nu tegen de zijkant.
Zo te horen moet je de rubbers op de wielen vervangen en ook de lagers die het zaaglint geleiden. Is allemaal niet moeilijk.

Helemaal uit elkaar halen, zou ik zeggen, goed schoonmaken en de zaken smeren.
De lichtschakelaar op de kast ook vervangen natuurlijk.
Gewoon rustig kijken, fotootjes maken van dingen die je uit elkaar haalt, dan gaat het prima lukken.

En je hebt een heel forum dat je kan helpen.

Thomasz
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Om op kosten te besparen zou ikzelf nog even geen nieuwe banden kopen. Zolang er geen stukken af zijn gaat dat nog prima.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Dan wacht ik daar mee.


Thomasz dacht dat het zaaglint getordeerd was.
Ben er nu een half uurtje mee aan het stoeien, en hij heeft gelijk denk ik.

Ik heb zaaglint eraf gehaald, en geprobeerd een andere erop te zetten, die kreeg ik bij de koop.
Ik heb vele manieren geprobeerd om hem goed te monteren, maar das geen succes.

Na het plaatsen pas ik het lager en de stelblokjes in op de nieuwe stand van het lint.
Het is erg leuk om eraan te werken, had ik niet gedacht.

Nadat het lint erop zit, lagers en blokjes ingesteld, draai ik het wiel een paar x met de hand, maar het lint draait er steeds af.

Ik denk dat ik maar even goed op YouTube moet kijken hoe ik correct een zaaglint installeer.


En een dom vraagje, maar moet je hem haaks stellen met de blokjes, of gaat hij automatisch haaks staan zolang hij op de lagers rust?

Alvast bedankt vrienden.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Eerst zorgen dat het lint goed loopt en op z'n plek blijft. Dat doe je met die grote knop aan de achterzijde. Rustig aan draaien.
Daarna pas de geleide blokjes en de achterlagers instellen
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.996
821
Omgeving Leiden
Pak een lint en leg dat gewoon op de vloer met de tanden naar boven. Ziet het lint er gezond uit, dwz geen rare kronkels of vouwen en ligt het lint haaks op de vloer, dan kan je het lint inzetten. Dat wil nog niet zeggen dat je er ook netjes of recht mee kan zagen, dat is weer een ander verhaal.
Maar je kan er wel je wielen mee afstellen.
Eerst je geleiders, van die blokjes, helemaal open zetten. En je geleidelagers helemaal naar achter.
Zowel boven als onder de tafel, zodat je lint helemaal vrij loopt. Ook je insert plate, dat witte plaatje, eruit halen.
Dan je lint op de wielen zetten, komt nu nog niet zo nauw. Lint op spanning zetten. Je gaat er nog niet mee zagen of muziek op maken :) dus gewoon zoveel spanning erop zetten dat je hem niet makkelijk van de rubbers af kan schuiven.
En dan aan de slag met het advies van Ronald L.
Eerst met de hand draaien en afstellen tot die goed loopt. Pas als het lint dan er niet meer afloopt kan je er aan gaan denken je motor eventjes , klik, klak aan te zetten.

Overigens niet aan het lint trekken om de boel in beweging te zetten, maar het bovenste wiel ronddraaien zonder aan het lint te komen.
 
Laatst bewerkt:

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Hey bedankt Thomasz, ik heb al zin in morgen om ermee te rommelen.

Eerst twijfelde ik of ik het wel moest doen, maar ik ben echt dankbaar dat jullie me proberen te helpen.

Bedankt.

Oh ja vraagje, boven zoals je zei kan je hem op spanning zetten, op welke nummer is hij goed op spanning, voorbij de 5, of mag dat niet.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.996
821
Omgeving Leiden
Dat kan ik je niet zo vertellen. Over die spanning. Het ligt er maar net aan hoe lang het lint is en hoe breed.
Een smal lint ( 6mm biv) met heel veel spanning is geen goed idee. Dat kan je je wel voorstellen.
Hou voorlopig voor het afstellen even aan dat je het lint er niet heel makkelijk van af kan schuiven.
Nu nog niet zo van belang, maar het lint moet er zo opliggen dat de tanden net buiten de rubbers vallen. Anders wordt de zetting van de tanden er na verloop van tijd uitgedrukt. En die rubbers knappen er ook niet van op als de tanden erop liggen :)
De grote knop op de achterzijde laat het bovenste wiel meer of minder kantelen en bepaalt daarmee het 'sporen' van het lint.
 
Laatst bewerkt:

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
De wijzer voor de spanning lijkt leuk, maar is ook afhankelijk van de lengte van het lint. Als het lint één cm langer of korter is dan de basislengte, krijg je een behoorlijk verschil.
 

Danny1984

Post veel
16 mei 2017
781
74
Leeuwarden
Gister kwam ik erachter dat een oortje van de v-riem bedekking was gebroken.

Vandaag mee naar de zaak genomen, en hersteld, straks even spuiten, en dan is hij weer als nieuw.

PSX_20200501_121327.jpg

PSX_20200501_121247.jpg

PSX_20200501_121247.jpg
 

DitchDeurne

Actieve deelnemer
15 okt 2015
395
114
Zuidoost Brabant
lintzaag-01.jpg

https://www.woodworking.nl/showthread.php?25612-Inca-lintzaag-afstellen

Die grote knop kantelt het bovenste wiel naar voren/achteren en die gebruik je om de lintzaag zó in te stellen dat het lint precies goed over de rubbers loopt (niet te ver naar achteren en niet te ver naar voren). Daarna de andere geleiders en lagers instellen.

Als je wilt kan ik je de Inca Euro 260 handleiding toesturen per mail (ook gemakkelijk te vinden via Google via 'Inca Euro 260 manual')
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.538
254
Wat mij geleerd is en op dit forum gangbaar is, is dat de tandjes iets buiten je loopvlak moeten steken omdaat ander de zetting vd tanden verneukt kan worden. Dit is bij vlakke (loopvlak) loopwielen.

Bij bolle (loopvlak) loopwielen moet het diepste vd holling tussen de tanden in het midden van het wiel lopen.

Oftewel: Bij het eerste plaatje staan de woordjes goed en fout precies verkeerd om, plus dat er niet vermeld staat om wat voor soort wielen het gaat.

Tuoh, en vele anderen, hebben dit al vaker verwoord:
https://www.woodworking.nl/showthre...zaag-afstellen&p=289496&viewfull=1#post289496
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.