Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 10 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 94

Wanner je het hebt over een pijperij van 150 mm doorsnede moet je toch wel een krachtige ventilator kiezen omdat anders de snelheid van de lucht de laag wordt en het stof in je pijpen blijft liggen. Je hoofd pijp zal wel via het plafond gaan dus het stof moet ook nog een keer omhoog gezogen worden. De ventilatoren op diy afzuigers hebben meestal een inlaat van 120 -125 mm dus die zijn dan toch te klein.
    Je zal moet zoeken naar een grote die zijn er wel (ik heb er één) maar dan moet je geduld hebben en zoeken, vaak zijn dat wat oudere modellen. Juriaan heeft er eentje gevonden maar dat is wel een joekel met een inlaat schat ik goter dan 20cm.
    Nieuw kosten ventilatoren met een inlaat van 150 mm toch al gouw 400 euro . Heb je al kennis genomen van mijn project voor een grote Cycloon en heb je de site van Pentz al doorgespit ?
    https://billpentz.com/woodworking/cy...nerscorner.cfm
    De cycloon die ik aan het maken ben krijgt een inlaat van 125 mm maar dat kan ik ook een grotere op maken. Heb je eventueel interesse in zo'n cycloon?
    https://www.woodworking.nl/showthrea...-stofafzuiging
    Laatst gewijzigd door karangetang; 03-03-20 om 08:17.

Als je lange buizen van 125mm diameter aan je afzuiger zet, daalt je luchtsnelheid ook. Leidingweerstand in het aanzuigtraject van een centrifugaalpomp verminderd het debiet aanzienlijk. En het is simpel om een grotere inlaat op zo'n hbm ding te schroeven. Een plakplaat op maat knippen en even spelen met de slijptol. Beetje kit of schuimband er tussen, paar gaatjes boren, slotboutjes van binnenuit doorsteken en aan de buitenkant een ringetje en een moertje.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jurriaan Bekijk Berichten
    Als ik jou was zou ik deze maar snel ophalen.
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

Als je lange buizen van 125mm diameter aan je afzuiger zet, daalt je luchtsnelheid ook. Leidingweerstand in het aanzuigtraject van een centrifugaalpomp verminderd het debiet aanzienlijk. En het is simpel om een grotere inlaat op zo'n hbm ding te schroeven. Een plakplaat op maat knippen en even spelen met de slijptol. Beetje kit of schuimband er tussen, paar gaatjes boren, slotboutjes van binnenuit doorsteken en aan de buitenkant een ringetje en een moertje.
    Dan ga je toch voorbij aan een aantal zaken die ik noemde: het is niet alleen de hoeveelheid lucht die je verplaatst het gaat ook om de snelheid die het heeft. Het moet passen om ze te zeggen. Vermogen moter soort ventilator, druk, debiet en snelheid ...is echter de snelheid te laag omdat je te ruime buizen hebt gekozen dan blijft het zaagsel in de pijpen liggen . Huis stofzuigers hebben best een fiks vermogen (vroger 2200, nu nog maar 1400 W) die bouwen veel onder druk op omdat er anders door de vrij dunne slang onvoldoende lucht verplaatsing is. Grote ventilatoren werken vaak met een lage druk maar met enorme dikke buizen . dat kan voor bv ventilatie van een boeren stal of een weed kwekerij goed werken . Voor stof afzuiging gaat het om beide , de hoeveelheid lucht en de snelheid waarmee door de buizen gaat. zoals ik al eerder schreef gaat het te langzaam en dan gaat het stof niet mee . De ventilator die ik heb van Holzmann is volgens mij te zwak om door een buis van 150 mm nog voldoende snelheid er in te houden ondanks dat de weerstand lager is.

Die hbm dingen zijn eigenlijk ontworpen om direct naast een of twee machines te plaatsen met een stuk slang . Goedkoop en simpel. Als je hem dan wil gebruiken voor andere dingen, zal je wat aanpassingen moeten doen, om de prestaties op pijl te houden. Volgens mij heeft bill penz daar ook nog een hele verhandeling over geschreven.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2011
    Als je zo’n HBM of andere afzuiger koopt waar tussen de motor en de cycloon/zak een slang zit, kan je deze 2 delen toch scheiden van elkaar en met een andere (langere) slang weer verbinden in de positie zoals je zelf wilt?
    Dan kan je desnoods de motor aan het plafond hangen en de zak etc eronder plaatsen. Of beiden in een andere ruimte.
    Dan heb je ook een afzuiger die zich in de basis heeft bewezen om te doen waarvoor je ‘m nodig hebt: stof afzuigen.

Athanor heeft dat ooit ook gedaan in zijn werkplaats.
    Laatst gewijzigd door klusrob; 03-03-20 om 11:31. Reden: link naar ander topic toegevoegd

Je moet je wel realiseren dat een geribte slang veel meer weerstand heeft dan een gladde pijp daarnaast zijn ze ook behoorlijk aan de prijs. Ik heb even gekeken bij Athenor
    Ziet er keurig uit! Wel erg lange fexibele slangen , die zou ik zo kort mogelijk houden , of bij stationaire machines vermijden
    Ik heb gekozen voor dunwandige kunststof pijp 125mm , grijze dat scheel echt veel in prijs. De metalen spruitstukken en bochten zijn niet bepaald goedkoop . Ook ben ik zo vrij Athenor de toevoeging van een goede Cycloon aan raden.

Dit is een verwijzing naar een ouder topic, waar ik ook niet tevreden was over de stofafzuiging. daarom een nieuw systeem aangelegd waar je alles over kunt lezen in dit topic.
    Ik heb een van de slangen ingekort, maar er niet bij stilgestaan dat ik nu problemen heb gecreëerd met de mobiliteit van mijn Hammer Binnenkort dus weer een langere slang bestellen.....

Fons
    Laatst gewijzigd door Athanor; 03-03-20 om 12:40.

Forum Rechten