Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 9 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 89

Losse motor voor DIY stofafzuiging.

Hallo allemaal,

Ik heb al behoorlijk wat rond gezocht, maar uiteindelijk kom ik toch op de ge-eikte sites zoals HBM etc uit.

Maar ik ben eigenlijk op zoek naar een losse motor voor een zelfbouw stofafzuiging.
    Van wat ik tot nu toe heb gelezen hebben de zelfbouw units een motor van 2 of 3 pk.

Maar ik kan die motoren dus niet los vinden......alleen in sets van Felder of HBM.
    En ik vind het zonde om dat te kopen en de helft niet te gebruiken....

Heeft iemand een tip in de juiste richting?

Bvd

grt
    Danny

Volgens mij zijn er meer dan voldoende leveranciers van losse synchrone elektromotoren, in allerlei wattages.

Dan zoek ik blijkbaar verkeerd Henk.....excuus.

Maar als je me een zetje in de juiste richting kunt geven graag.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2011
    Bijvoorbeeld Marktplaats, Spierings in Rijkevoort, Gielens.
    sometimes you just need a bigger hammer

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ik denk dat een nieuwe motor relatief duur is (vergeleken met de prijs van bijv. een HBM afzuiging). Je zou op MP kunnen kijken naar tweede hands motor. Overgens denk ik dat een zelfbouw-stofafzuiging in prijs nauwelijks of niet kan concureren met ""HBM"".

mvg
    Klaas

Dat snap ik Klaas.....

Echter de 3 pk variant die ik op het oog heb, met de dubbele zakken etc, die past niet op de plek waar ik hem wil hebben......nml een relatief klein schuin aflopend hokje naast mn werkplaats.

En ik vind het ook weer zonde om zo'n hele HBM set te kopen en alleen de motor eraf te halen.

Helemaal duidelijk is het niet voor mij .... Je zoekt een motor, of zoek je een motor met een aangebouwde ventilator? Ik vermoed het laatste of ga je zelf een ventilator bouwen?
    Ik denk dat je het beste een tweede hands setje moet kopen dan kan je dat er afslopen ..Je zegt 3 Pk dan kom je toch snel op kracht stroom uit ..
    Heb je dat ? Ik zou Marktplaats een tijdje in de gaten houden er komt daar vaak genoeg zoiets langs ... Ga je dan met een cycloon werken ? Losse ventilatoren met een motor zijn vaak niet zo goedkoop Holzmann verkoopt ze maar die zijn al gouw 500 euro. Mischien in Engeland ?

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ombouwen van een soort HBM set lijkt me dan de beste weg (al of niet 2de hands). En zoals Karangetang al suggereert: kies een kleinere motor dan 3 pk als je geen krachtstroom hebt.

mvg
    Klaas

voor enige inspiratie
    https://www.google.nl/search?q=impel...ector&tbm=isch

zoek je zoiets ?? ik denk dat het te licht is maar wat wil je er op aalsuiten wil je pijpen aanleggen ?over heoveel meter ?
    https://www.axminster.co.uk/axminste...tractor-105111
    Laatst gewijzigd door karangetang; 03-03-20 om 00:01.

Dank voor jullie suggesties.....

Allereerst....ja ik heb krachtstroom.....

En wat ik voor ogen heb is een motor met ventilator in dat hokje....met een grote cycloon ernaast en dan een 150mm buis over een lengte van 8 a 9 meter door mn garage/werkplaats met 4 aftakkingen naar m'n stationaire apparaten met blastgates.....en een schakeling op afstandbediening zodat ik in mn werkplaats de stofafzuiging erbuiten kan bedienen.

Voordeel van deze setup is dat ik geen hele dure fijnstof filters hoef te plaatsen omdat de uitlaat in een apart hok zit en dus niet binnen in mn werkplaats.

Fijnstof in de werkplaats zelf wil ik tackelen door de zelfbouw unit van koos.

Forum Rechten