Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 8 van de 8

Question welke wielen onder mijn zware werkbank?

Ik heb 3 jaar geleden via Marktplaats een grote, oude en zware werkbank gekocht voor in de garage bij ons nieuwe huis, met het idee dat ik daar va ker zou gaan klussen. Het jaar daarna heb ik 2 cursussen Fijnhoutbewerking gevolgd bij Mathijs Heijkers en daar een hoop van geleerd, onder andere dat er voor houtbewerking betere werkbanken bestaan dan die ik had gekocht .
    Maar je moet roeien met de riemen die je hebt en zo, dus vorig jaar ben ik begonnen met het renoveren van mijn werkbank, zie https://www.woodworking.nl/showthrea...soort-is-dit-)

Nu wil ik de werkbank op wielen gaan zetten, zodat ik hem kan verplaatsen. Het gaat dan om een klein stukje, 1 tot 3 meter. Ik heb op dit forum al wel wat wielen (casters/castors) voorbij zien komen, maar ik heb toch wat vragen:
    • Stabiliteit: als ik wielen koop die ik 'op slot' kan zetten, waarbij zowel het rollen als het ronddraaien wordt geblokkeerd, https://www.houten-werkbank.nl/conte...dia/wielen.jpg, heb ik dan een stabiele werkbank, waarop ik bijv. prettig kan schaven?
    • Omgaan met een 'dode hoek'; mijn werkbank komt in een hoek van de garage te staan. 3 van de 4 poten zijn dan bereikbaar en daarvan kan ik dus eenvoudig de rem op het wiel los- en vastzetten, maar nummer 4 zit altijd in die hoek, en daar kan ik dus nauwelijks bij (alleen als ik op m'n knieën ga zitten en ver onder de opbergplank onderop de werkbank ga rondtasten). Hoe ga ik daarmee om?
      Zit er dan niets anders op dan zo'n hefconstructie waarbij ik een plank met 2 wielen vanaf de voorkant omhoog en omlaag kan kantelen? Of zijn er andere oplossingen?
    Laatst gewijzigd door Hkuit; 02-12-19 om 17:26. Reden: link naar wiel toegevoegd

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Ik zou voor een hefconstructie kiezen. Het is (veel) effectiever bij het hakken dat de tikken niet worden gedempt door het rubber van de wielen. En bij het schaven zal de bank stabieler staan, hoewel dat nog wel mee zal vallen doordat de bank in een hoek staat.

(ik ga mijn bank ook op weilen zetten en ga de wielen middels een constructie alleen uitklappen als de bank verplaatst moet worden).

mvg
    Klaas

Het best werkt iets als deze wielen: https://www.axminster.co.uk/axminster-workbench-castors-507151
    Als het blad voldoende overhang heeft zitten deze ook niet in de weg, en kun je trouwens ook nog met je voet bij de bediening van de achterste wielen komen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2011
    Ik heb deze wielen onder mijn Harvey zaagtafel (250 kg gietijzer) zitten. Rolt makkelijk en staat ook redelijk stabiel. Ook met maar 3 wielen op de rem.
    Maar of "redelijk stabiel" genoeg is om op te kunnen schaven, dat weet ik niet.
    Dan is denk ik een hefconstructie of het type wielen dat Leon noemt beter denk ik.
    Ik kan alles, tot ik bewijs dat ik het niet kan

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LeonvB Bekijk Berichten
    Het best werkt iets als deze wielen: https://www.axminster.co.uk/axminster-workbench-castors-507151
    Als het blad voldoende overhang heeft zitten deze ook niet in de weg, en kun je trouwens ook nog met je voet bij de bediening van de achterste wielen komen.
    Bedankt Leon, dat lijkt inderdaad een goede oplossing. Alleen schrijf je dat ik ook bij die achterste kan komen, maar dat wordt wel een uitdaging als de werkbank in de hoek staat...

Aha, ik zie nu bij de reviews dat sommigen twee ‘levers’ met elkaar verbinden, zodat je met een beweging twee wielen optilt. Dát zou bij mij werken!
    Laatst gewijzigd door Hkuit; 03-12-19 om 00:27. Reden: nieuw inzicht

Je zou ook deze wielen kunnen gebruiken:
    https://www.stelvoetvoordeel.nl/nr_9...s_SV1598510001
    Ze zijn er in meerde maten. Is een combinatie van een stelvoet en zwenkwiel.
    Voordeel is dat je wiel geen platte kant krijgt. Nadeel is dat je er per wiel op de knieën bij moet om de boel te verstellen.
    Weet niet hoe vaak je de boel verplaatst.
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      d8db7873a11944aefc994f4d99c93b34.jpg
Bekeken:   123
Grootte:   16,5 KB
ID:        92227

Red face

Ik heb mijn Sjöbergs op wegklapbare zwenkwielen gezet. Vervolgens twee stukken beuken op elkaar geplakt en die erop gemonteerd. Nu hoef ik alleen maar met mijn voeten de plank omlaag te duwen om de werkbank op de wielen te zetten. De plank even optillen, en de werkbank staat weer als een huis. Zie foto. Als je meer informatie wilt hebben, geef dan maar een seintje.

P.S. First post, but long-time lurker.

[Edit] Hmm... wel zo handig om de foto erbij te doen...

Vreemd. Ik zie de foto hier wel als ik op de link klik. Enfin. Nieuwe poging.Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      wielen_werkbank.jpg
Bekeken:   85
Grootte:   67,4 KB
ID:        92237
    Laatst gewijzigd door hdv; 03-12-19 om 17:38.

Graag een nieuwe poging met de foto, ik ben ook nieuwsgierig naar een Sjobergs op wielen

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten