Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 9 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 85

Onderwerp: Tafelblad lijmen

Ik weet dat ik er mijn broek ga aan scheuren, gisteren hout gehaald voor het nieuwe blad 270€ en nu nog schaven lijmen en 2K er op Plus omruilen!!!!!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jelmer Bekijk Berichten
    Het gaat in dit geval om dat er beestjes in het spinthout zouden kunnen komen. Maar dat zal binnen niet gaan gebeuren. Houtworm is uiteraard een ander verhaal. Houtworm maakt geen onderscheid tussen spint of ander hout.
    ik ben het hier niet helemaal met je eens Jelmer, houtworm maakt wel degelijk onderscheid tussen spinthout en kernhout, vooral de larve van de spinthoutkever die veelal voorkomt in Nederland zal toch vaak alleen het spint aantasten, en het kernhout laten voor wat het is.
    Hier een goede gids over houtborende insecten en schimmels. http://www.joostdevree.nl/bouwkunde2...entokil_nl.pdf

wel ben ik met je eens Jelmer, dat de kans dat ze binnen "ineens" zijn, best klein is. Dan had je dit allang moeten zien.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jelmer Bekijk Berichten
    .............. Houtworm maakt geen onderscheid tussen spint of ander hout............
    O, houtworm maakt wel dégelijk onderscheid tussen spint- en kernhout.
    Spinthout is relatief zacht en zit boordevol zetmeel, waarmee het een ware snoepwinkel is voor die beessies.
    Als ik hout inkoop, krijg ik er altijd gratis een kudde houtwormen bij, van allerlei soorten en maten. In eikenhout zitten veel doodskloppertjes, in lariks vooral heipaalkevers en boktorren. Ik word daar echt niet nerveus van, want die dieren zitten alleen maar in het spinthout en dat verwijder ik altijd volledig.

Bijgaand twee foto's van een heipaalkever-larve, die ik tegenkwam in een lariks. Hier is prachtig te zien dat hier dier lekker door het spinthout aan het knagen was, en abrupt omkeerde toen-ie het kernhout tegenkwam.

Wim.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Genoeg is meer dan veel.

Kijk, zo leer ik ook nog eens wat bij over houtworm. Heerlijk zo'n forum! Bedankt.

@Rudy. Jammer dat je er nu bij inschiet qua kosten. Ik zou er iig niet mee akkoord zijn gegaan. Ook al was het familie. Na 4 jaar.
    Het oude blad zou je nog kunnen hergebruiken en kunnen verkopen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rudy Bekijk Berichten
    Ik weet dat ik er mijn broek ga aan scheuren, gisteren hout gehaald voor het nieuwe blad 270€ en nu nog schaven lijmen en 2K er op Plus omruilen!!!!!
    Je zou een commerciële geste kunnen doen om je uren niet door te rekenen, maar de klant (of dit nu familie is of niet) zou wel de "hardware" (hout + 2K +...) moeten betalen
    Het zou anders zijn mochten ze geklaagd hebben over het spinthout bij oplevering of de eerste 30 dagen, maar toch niet na 4 jaar?

zelfs de scheur valt na 4 jaar niet meer onder garantie of goodwill. Ook hier zou je kunnen aanbieden om gratis het blad door te zagen en opnieuw te lijmen en lakken maar dit kan niemand van je verwachten

wat ga je doen als de 2K laag begint te slijten? ook gratis vernieuwen?

Zuur Rudy, maar ik ben het wel eens met bovenstaande 2 reacties.. lijkt me toch niet dat je zoveel kosten moet gaan maken na 4 jaar.

Over de houtworm, is het dan normaal dat dit in planken zit die je inkoopt? Wordt dit niet standaard behandeld? Moet je dit altijd zelfs eerst behandelen met anti houtworm spul of het spint eraf zagen?

Hi Tympy,

Het hout wordt inderdaad niet preventief behandeld. tot enkele jaren geleden werd het hout tot boven de 60-65 graden verwarmd ( langere periode ) tijdens het proces in de droogkamers. vandaag de dag wordt er niet een hoge temperatuur gehaald om de houtbeestjes te doden.

Daarom is het inderdaad aan te raden om het gekochte hout via een houthandel preventief te behandelen of voor het afwerken van het product. Wij gebruiken veel spinthout omdat wij veel meubels maken met 'live egde' en extern aangekocht hout wordt altijd behandeld, eigen gedroogd hout in onze vacuum droogkamer kan het hout een erg hoge temperatuur omdat er geen lucht in de droogkamer zit en hierdoor de beestjes en schimmels doodt.

Er zijn natuurlijk houtsoorten die erg gevoelig zijn voor houtbeestjes als het jaren opgeslagen staat of aan het winddrogen is zoals iep beuk eik en fruithoutsoorten.

@ berghout scheepswerk; beetje buiten het topic maar ik waardeer je kennis en het tijd nemen voor reacties op vragen of onduidelijkheden voor forumleden!
    @ topic starter Rudy; het is aan te raden als het bedrijfsmatig gemaakt en geleverd wordt een algemene voorwaarden op te stellen die gericht is op je werkzaamheden, NIET om onder problemen uit te komen maar wel om onduidelijkheden te splitsen in kwaliteit, slijtage en gebruik van de tafel. dit kan natuurlijk ook met een korte bijlage waarin je wat kernpunten uitlegt over gebruik van vulmiddelen, wat er verwacht mag worden, houtkwaliteit ( spinthout kernhout kwartiers dosse ed) en afwerkingen. succes! in mijn mening had je wel moeten weten wat kern en spint is en dit evt te preventief te behandelen om ongemakkelijke situaties als deze te voorkomen. Ik weet niet of het al voorbij is gekomen maar is het niet verstandig om te kijken of er wat problemen zijn met het bevestigen van het hout aan staal ( werking, schroeven te strak, gaatjes te klein ed) waardoor dit probleem naar voren is gekomen nu net wanneer men begint met stoken en drogere lucht in huis krijgt?

mvg wilco
    Laatst gewijzigd door zaagfabriek; 11-10-19 om 13:59.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wimpie Bekijk Berichten
    zelfs de scheur valt na 4 jaar niet meer onder garantie of goodwill. Ook hier zou je kunnen aanbieden om gratis het blad door te zagen en opnieuw te lijmen en lakken maar dit kan niemand van je verwachten

wat ga je doen als de 2K laag begint te slijten? ook gratis vernieuwen?
    Een massief houten tafelblad hoort onder normale gebruik omstandigheden niet te scheuren, niet na 4 jaar, niet na 10 jaar, zelfs niet na 20 jaar. Mits de constructie goed is: goed droog hout, genoeg lijm, op de juiste manier aan het onderstel vast gezet.
    Die scheur wijst op een constructieve fout.
    Iedere serieuze meubelmaker (professioneel of hobbyist) zal dit kosteloos oplossen. Dat is een erekwestie!

Een massief houten meubel maak je meestal voor tientallen jaren.

Slijtage aan de laklaag valt gewoon onder gebruik.
    Groeten, Raymond

Hallo,
    Ik zit met een probleem:ik krijg mijn planken lengte 240 niet op juist op breedte geschaafd er zit tussen begin en einde 4MM verschil !Hoe lossen jullie dit op mijn tafellengte van de vandiktebank is 120 lang .
    Gr,
    Rudy

Rudy,
    Dat is wel een heel klein vlakbankje. Als je commercieel wilt werken, zie dan uit naar een grotere.
    Maar zelfs met zo'n kleine kun je vrij zuiver vlakken, als de machine perfect is ingesteld. Elke machine heeft wel een afwijking, zelfs de allerbeste. Maar het is wel vervelend als die afwijking groot is. Check die instelling!

Verder kun je de afwijkingen van de machine wel compenseren, als je daar bedreven in bent.
    Als een geschaafde zijde de neiging heeft om hol te worden, kun je eerst de beide uiteinden alvast verarmen. En als-ie de neiging heeft om bol te worden, dan schaaf je eerst het middelste deel alvast weg.
    Wim.
    Genoeg is meer dan veel.

Forum Rechten