Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 37
    Het gevecht is begonnen. Het bovendek is ontdaan van alle chroomwerk en bekleding. Nu moet de coating verwijderd worden en dat gaat niet makkelijk! Met de brander tast ik het materiaal aan maar krijg ik geen enkele onthechting. Met krabben alleen kom ik niet door de laag heen omdat die simpelweg te hard is. Afbijt werkt op het bovenste laagje (afhankelijk van de soort).

De modus die ik heb gevonden: opschuren met 220 om de bovenlaag te openen, dan afbijt en vanaf dan (na wachten op droging) met de krabber aan het werk. Uiteindelijk sommige plaatsen nogmaals met afbijt en uiteindelijk schuren.

Heeft iemand een voorstel hoe dit beter zou moeten gaan? De coating is een bokharde epoxy...

Stralen? Ik roep maar wat...

Haakse slijper met een lamellen schuurschijf (ik roep ook maar wat)?

Festool Rotex in de vaste versnelling zetten, een schijf van korrel 60 er op en gaan met die banaan!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Navifactiva Bekijk Berichten
    Festool Rotex in de vaste versnelling zetten, een schijf van korrel 60 er op en gaan met die banaan!
    Eens!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Navifactiva Bekijk Berichten
    Inderdaad, dan is die zo kaal denk ik.
    Ervaring is iets dat je krijgt net nadat je het nodig had

Ik heb er ervaring mee Zelf zou ik beginnen met een bandschuurmachine met korrel 40 als de epoxy zo hard is, maar ik heb in mijn werk als scheepstimmerman al heel wat dekken geschuurd dus ik heb er misschien wat meer ervaring mee. Voor de doehetzelver is de Rotex veiliger.

Wel de roze/paarse schuurschijven van Sia gebruiken. Die zijn agressiever en de korrel blijft langer scherp.

https://www.nonpaintstore.nl/nl/sia-...ven-125mm.html

Wat wil je eigenlijk doen met het dek? Proberen te redden?

Allen, dank voor de stof tot nadenken en de snelle nuttige reacties. Ik heb niet geweten dat een excentrische schuurmachine (die ik gebruikte) iets anders is dan een Rotrex. Een bandschuurmachine is voor mij als niet-professional geen goed idee.

Ik wil het dek zo mogelijk behouden en daarom is het van belang om er niet doorheen te schuren. De fineerlaag lijkt 1-2 mm dik dus dat zou moeten lukken.

Dus.. Op mp een FESTOOL RO 150 FEQ-PLUS gevonden vandaag, morgen een test doen, ik ben benieuwd!

Zou een lakfrees misschien een (minder stoffige) optie zijn om de epoxy eraf te krijgen?
    https://www.gereedschappro.nl/artikel/16288/metabo-lakfrees-lf-724-s-nu-veel-minder-schuren-wat-een-super-uitvinding-in-metaloc-systainer.html

Zelf geen ervaring mee dus geen idee of dit op iets anders dan vlakke oppervlaktes ook werkt.
    Heeft jouw dek dekrondte?

Forum Rechten