Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 4 van de 4 EersteEerste ... 234
Resultaten 31 tot 39 van de 39
    Die lakfrees is wel heel heftig!

Vanndaag het aanbevolen schuurpapier erbij gehaald. Eens kijken wie hier gaat winnen...

...

...

Tijd voor een biertje!
    Dit ging waanzinnig goed. Wel hard werken maar wat een beer van een machine!

Jep, in de roterende stand zetten en dat ding gaat als een malle. Met een stofzuiger er op gaat het nog veel makkelijker. Met je linkerhand bij de aansluiting van de kabel pakken zodat je 'm vlak op het materiaal houdt en je rechterhand op de kop van de machine leggen om 'm te sturen. Of anders om als je links bent. Probeer het maar eens.
    Laatst gewijzigd door Navifactiva; 23-09-19 om 21:07.

Met de Rotex gaat het verwijderen van de lak heel goed. Zeker icm de Siaspeed schuurschijven.

Waar ik al bang voor was, onder -niet originele verchroomde platen- is door het fineer heen geschuurd. Een volgende stap is om dit te repareren. Ik heb nog geen plan hiervoor. Moet ik stukken uitfrezen waarna ik er nieuw fineer in lijm, moet het gedeelte in zijn geheel weg waarna ik er een nieuw stuk gefineerd multiplex in plaats?

Eigen ervaringen zijn welkom als tips of advies!

Zelf zou ik er 3mm fineer in lijmen. Dan zet je de bovenfrees op 2,5mm zodat het een fractie boven het dek uitsteekt en je het mooi vlak kunt schuren met de rest van het dek. Het komt ook mooi uit dat het aan de rand is want dan kun je de parallelgeleider gebruiken. En als je het zo doet dan valt het het minste op en ben je beide schroefgaten helemaal kwijt. Het fineer er in lijmen met epoxy of Bison D4.

16cad164-069b-403e-8ec7-3661b79d0409.jpg

Eerst het hele dek ff doen. Dan kun je het goed afwegen. Ik zou geen lapjesdeken willen maken.

https://www.fijnhout.nl/mahonie-fineer/
    Laatst gewijzigd door Athanor; 28-09-19 om 20:03. Reden: Link geactiveerd

@Navivactiva, dank voor je instructie en lijmadvies. Dus niet een dunne fineer maar voldoende dikte..

@Paul, ja dat doe ik ook. ff is helaas niet van toepassing hier... in het kaalhalen zit nu een uur of 15 en ik moet nog een hele gangboord. Maar het gaat niet slecht, bovendien het is goede mindfulness.

Heb jij ook delen van de stootrand moeten vervangen (gedeelte waar de chroom stootlijst tegenaan zit)? Heb je daar nog adviezen voor, met name hoe het slechte deel te verwijderen zonder meer te beschadigen dan noodzakelijk? Ik neem aan dat hij behalve geschroefd ook verlijmd is.

Ik had het "geluk" dat de lijm behoorlijk vergaan was en de rand er, na verwijderen van de schroeven, vrij gemakkelijk af te wrikken was.
    Ik zou toch de hele lijst er af proberen halen. Veel makkelijker als je het dek (of delen) opnieuw gaat fineren.
    Je kan met de bovenfrees de lijst er wel af frezen. Staat toch (redelijk) haaks op het dek.

Nee, dit is geen draadje met een gestrand project!
    Na een onderbreking nu weer volop aan de gang. Het hele dek is kaal en de reparaties in beeld.

Gisteren naar Paul geweest. Hij heeft mij een heleboel zeer goede informatie gegeven. @
    Paul, hartelijk dank voor je hulp en tijd om mij zoveel te vertellen. Het heeft me vertrouwen gegeven om het volgende hoofdstuk te starten; volgende week gaat de frees in het dek:

Ik heb na een zorgvuldige selectie een mooi stuk fineer kunnen kopen van 2,5 dikte.

Vandaag de spiegel ontlakt. Deze blijkt toch van massief hout te zijn:

Helaas wel een probleem onder de epoxy en polyesterplamuur ontdekt:

Ik hoop maar dat dit geen voorbode voor de conditie van de kielbalk is...
    Laatst gewijzigd door remko; 17-11-19 om 19:59.

Senior Member
    Ingeschreven
    Feb 2017
    Gaat de goede kant op, ik denk als ik de foto zo zie dat het er erger uitziet dan het is maar dat soort plekken zijn altijd gevoelig. Wel lijkt het dat de bodem in betere staat is als de spiegel? normaal gesproken verwacht je het andersom met plaatmateriaal. Is de bodem al eens vervangen?
    www.rmwoodturning.nl

- marthijn

Forum Rechten