Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim Kluck Bekijk Berichten
Ik ben afgelopen week op de DTF (drechsler forum treffen)in Ebbs Oosterijk geweest. Heb hier stabilisatie vloeistof gekocht (een soort catus juice) en een acryl hars waarmee ze tafels en foto's gieten. Dit gebeurd zonder druk. Je kunt grote stukken gieten tot 2 cm dik en kleine stukje tot 6 cm. Mijn vraag over de luchtbellen die dan konden ontstaan werd afgedaan met wij maken de tafels ook zonder druk en ze lieten nog andere voorwerpen zien. Ik ga dus een test doen zodra ik alles klaar heb en zal dit dan gaan delen op ons forum. Lukt het niet kan ik altijd nog een drukvat aanschaffen.
Het hangt wat van de hars af die je gebruikt natuurlijk. Ultra Cast XT die ik nu gebruik is behoorlijk dik en stroperig, waardoor luchtbellen er moeilijk uit opstijgen. Giethars voor tafels is over het algemeen een stuk vloeibaarder (zo heb ik er overigens ook in huis) en laat de bellen wat makkelijker stijgen. Wanneer je echt grote spullen gaat gieten zoals een tafel, giet je normaal gesproken (zover ik weet) maximaal een centimeter of 2-3 , waardoor bellen dus ook nooit ver moeten tot de oppervlakte.
Als je zoals ik soms 7-8cm diep giet wordt het al een heel ander verhaal.

Kleine tip alvast: eerst een laag "primen" door heel dun aan te brengen, en dan een 2de laag gieten op dikte eens de eerste ongeveer uitgehard is. Zo voorkom je dat er lucht uit het hout trekt en alsnog bellen blijft geven in het eindresultaat.