Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 3 van de 6 EersteEerste 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 30 van de 51

Onderwerp: Epoxy drukvat

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bijtel Bekijk Berichten
    Ik snap het principe van het plat drukken van luchtbellen niet. Want als je de druk eraf haalt, krijgt het luchtbelletje toch weer zijn oorspronkelijke formaat?

Naast hitte op het oppervlak, is er ook een spuitbus om het oppervlak te behandelen (luchtbellen te verwijderen). Te zien op het kanaal van Positive Couple. Op 5:10 min:
    Enkel als je de druk eraf haalt voor de epoxy hard is. Het is de bedoelig dat je je gieting onder druk te laten uitharden, waarna je dus nooit meer belletjes krijgt. Uitgeharde hars behoudt zijn vorm en laat niet toe dat de belletjes groeien.

Het verschil in laten uitharden na gieten, na gieten en vaccuum trekken en na gieten maar onder druk laten uitharden, toonde ik hier al:
    https://www.woodworking.nl/showthrea...l=1#post317499

Naast hitte bestaan er inderdaad ook sprays, maar ook die werken enkel op de oppervlakte.

Ik werk veel met epoxy bij het maken van micarta voor mesheften.

Het beste tegen bubbels is proberen zo weinig mogelijk bubbels te maken.
    Voorzichtig kleurstof(fen) en 2 delen epoxy door elkaar roeren. Geen mixer!!
    Bij bubbels kan je snel het potje met gemengde epoxy in een vacuum gooien.
    Daarna heel rustig uitgieten.

Een föhn werkt erg goed tegen bubbels op en vlak onder de oppervlakte van het nog vloeibare epoxy.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mosseltje Bekijk Berichten
    Ik werk veel met epoxy bij het maken van micarta voor mesheften.

Het beste tegen bubbels is proberen zo weinig mogelijk bubbels te maken.
    Voorzichtig kleurstof(fen) en 2 delen epoxy door elkaar roeren. Geen mixer!!
    Bij bubbels kan je snel het potje met gemengde epoxy in een vacuum gooien.
    Daarna heel rustig uitgieten.

Een föhn werkt erg goed tegen bubbels op en vlak onder de oppervlakte van het nog vloeibare epoxy.

Verschil met micarta is dat je daarbij spullen in de epoxy gaat weken en dus weinig grote heldere volumes hebt. Ik weet niet hoe jij het doet, maar hoe voorzichtig ik ook roer, en of ik nu dunne (Resion UV epoxy) of dikkere (Ultra Cast XT) hars gebruik, bij het mengen krijg ik sowieso genoeg bubbels om geen glashelder resultaat te krijgen bij het gieten van volumes. Zelfs kleinere volumes van enkele tientallen gram.

Onder vacuum mixen.

Bij micarta is bubbeloos nog steeds erg belangrijk.
    Bij het vormgeven van een mesheft schuur je een hoop materiaal weg en dan kom je alle bubbels tegen.
    Maar bij micarta kan je nog de bubbels eruit vegen/drukken bij het leggen van elke laag.

Ik gebruik vaak injectie spuiten als ik een echt heldere epoxy nodig heb.
    Is dan ook erg makkelijk om de juiste hoeveelheden te pakken.
    Eerst de filler en dan de verharder. 9 van de 10 keer geen bubbels in de spuit.
    Die druk ik dan voorzichtig uit in een bekertje en roer ik dan met een plastic koffielepeltje.

Indien er toch een bubbel inzit kan ik die ook weer opzuigen met de spuit met injectienaald.
    Bubbels vlak onder het oppervlakte haal ik weg met de föhn.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chevy66 Bekijk Berichten
    Onder vacuum mixen.
    klinkt bijzonder, hoe doe je dat?

Dit is wat er gebeurt als je giethars (epoxy) vacuum trekt:

Resin Casting: pressure vs vacuum
    Laatst gewijzigd door massis; 01-10-19 om 15:27.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door massis Bekijk Berichten
    klinkt bijzonder, hoe doe je dat?
    Ik kan een hoop flauwe grappen bedenken, maar serieus: ik zou denken, in een glove-box; de gloves moeten dan wel van een flink stijf materiaal zijn, maar het zou moeten kunnen. Of in een gewone vacuumkamer met mechanische menging natuurlijk. Een huis-tuin-en-keuken oplossing kan ik zou gauw niet bedenken. Of wellicht: in een keukenvacuumpot (met foodsaver - ca. 0.2 bar), en een magneetroerder - je moet dan wel flinke hoeveelheden mengen om fatsoenlijk te kunnen roeren met een roervlo. 2de hands magneetroerders zijn wel voor een acceptabele prijs te vinden...

Foodsaver....., hmmm.

De 2 componenten in een zak doen. Die vacuum trekken en dan goed kneden om alles te mengen.
    Nooit geprobeerd maar wellicht een mogelijkheid.

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Je kunt de gemengde epoxy over een soort glijbaan laten stromen, in de mal, de bellen kunnen zo makkelijk ontsnappen. een alu hoekprofiel bv

Ik heb een degussa multivac, maar er is een keur aan dit soort mixers. Worden veel gebruikt in de tandtechniek.

Forum Rechten