Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 4 van de 6 EersteEerste ... 23456 LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 40 van de 51

Onderwerp: Epoxy drukvat

Die man in het filmpje heeft het nog niet helemaal begrepen. Eerst zijn mengsel vol met lucht geroerd en dan te veel hars in een te kleine container gelijk vol vacumeren. Leuk voor een filmpje, maar zonde van zijn materiaal.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door chevy66 Bekijk Berichten
    Die man in het filmpje heeft het nog niet helemaal begrepen. Eerst zijn mengsel vol met lucht geroerd en dan te veel hars in een te kleine container gelijk vol vacumeren. Leuk voor een filmpje, maar zonde van zijn materiaal.
    het stuk dat ik doorlinkte geeft waarschijnlijk wel een vertekened beeld, heb je de rest van het filmpje ook bekeken? Het mengsel zoals je het ziet op't moment waarnaar ik link is al 3x voorzichtig gevacumeerd, daarom lijkt het zo vol lucht gemengd. Als je terugscrollt naar 4:20 zie je dat zijn mengsel best belvrij lijkt op het moment dat hij begint met vacuumeren.

Toch is bijna iedereen die epoxyhars giet het er over eens dat onder druk zetten gewoon véél beter werkt dan vacuüm trekken voor het gieten van kleine zaken. Vacuüm werkt dan weer wél heel goed bij bijvoorbeeld siliconen die je gebruikt om mallen te gieten. Of als je een hoeveelheid hars in een erg ondiepe container kan vacuum trekken om hem daarna te gieten in een item dat niet in je drukvat past.
    Laatst gewijzigd door massis; 02-10-19 om 08:18.

Ik heb het hele filmpje bekeken en de beste man begint met het inroeren van een heleboel lucht. Daarna gaat hij ook nog de helft overgieten, hetgeen nog meer lucht in zijn mengsel opsluit. Dit gedeelte moet je al onder vacuum doen. Daarom zijn er vacuummixers. Ik heb ook al eens in een ander draadje gereageerd, eerst zorgen dat er zo weinig mogelijk lucht in komt en daarna de laatste belletjes in een drukvat samendrukken en onder druk laten uitharden.

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door massis Bekijk Berichten
    Enkel als je de druk eraf haalt voor de epoxy hard is. Het is de bedoelig dat je je gieting onder druk te laten uitharden, waarna je dus nooit meer belletjes krijgt. Uitgeharde hars behoudt zijn vorm en laat niet toe dat de belletjes groeien.
    Dan had ik het verkeerd begrepen. Ik zie het nu ook in videos waar ik dit gezien had...

In elk geval: mijn drukvat is afgeleverd. Zoals verwacht is de kwaliteit erg basic, maar ik was wel verbaasd over hoe luchtdicht het geheel was afgewerkt, alle koppelingen zaten namelijk met dichtingshars vast. Op zich mooi, ware het niet dat ik ze eraf moest krijgen, wat buiten wat spierkracht uiteindelijk ook nog wel wat hitte nodig had.

Met een resem koppelingen en onderdeeltjes die ik nog had liggen, heb ik hem ondertussen ook omgebouwd naar een bruikbaar drukvat. Het enige wat ik daarvoor extra heb aangeschaft is een veiligheidsventiel. Die gaat af bij ~5.5 bar, terwijl het vat rated is tot 6.6 bar (96psi). De manometer staat sowieso ingesteld op ~3.75bar, meer dan dat heb ik nooit nodig.

De eerste druktest was niet ideaal, na 4u was ik ongeveer 0.5 bar kwijt, er zat dus nog ergens een minuscuul lek.
    Enkele koppelingen weer losgehaald en opnieuw vastgezet met teflon tape, en met succes: Na ruim 12uur was er geen drukverschil te zien op de manometer.

Gisteren heb ik enkele blokken hout voorbereid met een kartonnen mal (met plastic tape) zoals ik al eerder deed, en ze ook een eerste laag hars gegeven als primer, zodat er geen lucht uit het hout komt bij het harden. Vanavond giet ik de rest en dan gaan ze in het drukvat, benieuwd naar het resultaat!

photo_2019-10-07_10-58-13.jpg
    Laatst gewijzigd door massis; 07-10-19 om 10:04.

Als je die goedkope drukregelaars met tape in elkaar zet scheuren ze na verloop van tijd open. Als dit gebeurt kan je het beste het hele ding verwijderen en vervangen door een t stuk. Je hebt alleen eventueel de manometer nodig. Je kan de drukregelaar van je compressor gebruiken en je kan je compressor gewoon aangesloten laten staan. Dan heb je genoeg druk tijdens het hele uithardingsproces.

Als je die goedkope drukregelaars met tape in elkaar zet scheuren ze na verloop van tijd open. Als dit gebeurt kan je het beste het hele ding verwijderen en vervangen door een t stuk. Je hebt alleen eventueel de manometer nodig. Je kan de drukregelaar van je compressor gebruiken en je kan je compressor gewoon aangesloten laten staan. Dan heb je genoeg druk tijdens het hele uithardingsproces.
    Ik zou inderdaad de drukregelaar van mijn compressor kunnen gebruiken, maar die staat in de ruimte ernaast en staat standaard afgeregeld op 8bar als maximale werkdruk voor het zandstralen van pijpen, ik heb weinig zin om daar continu aan te zitten.

Net omdat het vat en toebehoren toch goedkoop spul uit china zijn, wil ik liever niet mijn compressor non stop eraan laten hangen, dat vind ik een te groot risico. Een lek is jammer maar dan is er een gieting mislukt. Plotse overdruk en een falende pot kunnen ergere gevolgen hebben.
    De huidige oplossing werkt prima, zo doen de meeste anderen het ook zover ik kan terugvinden. (ondanks de door jou aangehaalde methodes, heb ik nog nooit iemand gezien die werkt met vacuummixen...)

't Enige wat ik nog overweeg is de vochtfilter die voor mijn zandstraalcabine zit, mee in lijn schakelen, en de drukregelaar daarvan te gebruiken. Die is van iets betere kwaliteit, en vocht eruit houden is altijd positief voor de goede uitharding van je hars.

Ik denk omdat de meeste you tube filmpjes door hobbyisten gemaakt worden, die ook nog allemaal elkaar napraten. Ga naar een willekeurig tandtechnisch laboratorium en daar hangt zo'n ding aan de muur. Als je teveel druk op dat tankje zet buigt het deksel open, er volgt geen explosie. Misschien moet je ook nog eens naar je straalpistool en straalmedium kijken. 8 bar straaldruk is meer iets voor het stralen van brugdelen.

Ik denk omdat de meeste you tube filmpjes door hobbyisten gemaakt worden, die ook nog allemaal elkaar napraten. Ga naar een willekeurig tandtechnisch laboratorium en daar hangt zo'n ding aan de muur. Als je teveel druk op dat tankje zet buigt het deksel open, er volgt geen explosie. Misschien moet je ook nog eens naar je straalpistool en straalmedium kijken. 8 bar straaldruk is meer iets voor het stralen van brugdelen.
    Een tandtechnisch laboratorium heeft natuurlijk ook een ander budget dan een hobbyist, en ook heel andere toepassingen en zelfs andere soorten hars. Er bestaan trouwens wel meer bronnen dan youtube, maar ook daar zie je onder houtdraaiers nooit sprake van een vaccuummixer. Beetje geval van raketwerper op een mug lijkt me.

En eerlijk gezegd, neen, ik moet niet naar mijn straalpistool of straalmedium kijken.
    Ik straal bruyere pijpen en dat werkt prima op deze manier, net zoals bij alle andere pijpmakers die ik ken. Stralen op 7-8 bar is heel normaal in ons vak.
    Ik wens je veel succes met zandstralen van een pijp op minder dan 6 bar met eender welk medium als je een mooi resultaat (lees: niet een hoopje houtstof) wil bereiken.

Massis je moet je niet aangevallen voelen door mijn reacties. Ik probeer een bijdrage te leveren op de gebieden waar ik in thuis ben, maar je bent volkomen vrij om dingen op je eigen manier te doen.

Forum Rechten