Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 28

Onderwerp: Afdak

Ok,bedankt vr je reacties.
    Ik zal het even proberen uit te leggen.
    De ijzeren kokers 100x100(afdak) worden geplaatst door een firma die laswerken doen,en zij beweren dat de palen 2m diep in beton moeten verankerd worden.
    Koker vr het dak wordt gelast daardoor moet er geen schuine koker onder het dak naar de rechte koker komen(hun idee).
    Schermafbeelding 2019-06-16 om 15.02.10.jpg Schermafbeelding 2019-06-16 om 14.56.54.jpg
    De bedoeling is dat ik het daarna ga afwerken met hout, achterwand en dak(schaliën)

Staat het geheel tegen iets aan (muur?), dan kan je het daar aan monteren met degelijke bevestiging.
    Laatst gewijzigd door The Boktor; 18-06-19 om 12:51.
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Boktor Bekijk Berichten
    Staat het geheel tegen iets aan (
    muur?), dan kan je het daar aan monteren met degelijke bevestiging.
    Neen het staat los.

Leuk idee om dit zo te maken. 2 meter lijkt mij ook wat diep! Bij schutting e.d. adviseren ze vaak 1/3 van de lengte boven het maaiveld in de grond te plaatsen. Ik heb zelf onlangs een houthok geplaatst, waarbij ik een regenpijp +/- 80 cm in de grond heb geplaatst en deze volgestort met beton. In het beton zitten de paalhouders die de constructie + inhoud draagt. Achteraf had ik de pijpen iets dieper willen plaatsen, maar dat is puur omdat er +/- 1500kg aan hout in ligt.

Voor schaaldelen/houten shingles wordt een dakhelling van +/- 25 graden geadviseerd. Hou dit ook aan, anders blijft er water liggen op je dak en dat kan voor lekkage/houtrot e.d. gaan zorgen.

Ik neem aan dat je de schaaldelen over de volledige breedte plaatst. Hoe bevestig je deze aan het metalen frame?

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Je hebt ook zware gegelvaniseerde paalhouders. Als je die instort in een gewapende poer/vloer dan hoef je niet zo ontzettend diepe constructie te maken.
    Maar wat nog beter is en waar ik zelf voor zou gaan is het gebruik van J ankers en een ondersabelde kolomvoet.
    Dit geeft je zeer nauwkeurige stelmogelijkheden. Het wordt ook gebruikt voor bijvoorbeeld het monteren van lichtmasten op een brugdek.
    Kan trouwens ook met chemische ankers in een bestaande ondergrond.

Ik zou voorstellen om die 2 meter die nu de grond in gaan naar voren te "knikken" en te lassen. Je krijgt dan een soort van liggende "U" vorm.
    Geen graafwerk en beton nodig en bovendien later eventueel te verplaatsen en na te stellen.
    Over die naar voren geknikte armen een leuk luchtig vlonder maken en aan de randen een planken afwerking zodat het metaal uit het zicht is.
    Laatst gewijzigd door The Boktor; 18-06-19 om 12:46.
    The Boktor..... eet en leeft van hout.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door The Boktor Bekijk Berichten
    Ik zou voorstellen om die 2 meter die nu de grond in gaan naar voren te "knikken" en te lassen. Je krijgt dan een soort van liggende "U" vorm.
    Geen graafwerk en beton nodig en bovendien later eventueel te verplaatsen en na te stellen.
    Over die naar voren geknikte armen een leuk luchtig vlonder maken en aan de randen een planken afwerking zodat het metaal uit het zicht is.
    De firma die de palen maakt en ze ook gaat plaatsen vind dit de beste oplossing(niet mijn mening)
    Mijn idee was om zo iets te maken in koker profiel,maar zij vonden dat niet ok!
    Schermafbeelding 2019-06-18 om 14.46.17.jpg

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rijsdijk Bekijk Berichten
    Leuk idee om dit zo te maken. 2 meter lijkt mij ook wat diep! Bij schutting e.d. adviseren ze vaak 1/3 van de lengte boven het maaiveld in de grond te plaatsen. Ik heb zelf onlangs een houthok geplaatst, waarbij ik een regenpijp +/- 80 cm in de grond heb geplaatst en deze volgestort met beton. In het beton zitten de paalhouders die de constructie + inhoud draagt. Achteraf had ik de pijpen iets dieper willen plaatsen, maar dat is puur omdat er +/- 1500kg aan hout in ligt.

Voor schaaldelen/houten shingles wordt een dakhelling van +/- 25 graden geadviseerd. Hou dit ook aan, anders blijft er water liggen op je dak en dat kan voor lekkage/houtrot e.d. gaan zorgen.

Ik neem aan dat je de schaaldelen over de volledige breedte plaatst. Hoe bevestig je deze aan het metalen frame?
    Ik ga eerst houten latten schroeven op de profielen en dan een onderdak van planken(1,2cm dik) waar ik dan dakfolie op plaats en daarop panlatten en dan de schaliën

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2016
    Ok. Met deze aanvullende info klinkt het wel plausibel: die 2m in het beton. Daar zullen ze een contructie kwaliteit voor gebruiken (5mm wanddikte minimaal) ivm de kwaliteit van de las op de hoeken. Wel goed nadenken over de afwerking van dat staal, zeker op de plekken waar je naderhand NIET meer bij kunt.
    " Een mens is slechts in staat om te leren door het maken van fouten. Ik maak er vele, ik leer dus een hoop.
    Er zijn mensen die nooit fouten maken.......die kunnen dus niets meer leren"

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door EdP Bekijk Berichten
    Ok. Met deze aanvullende info klinkt het wel plausibel: die 2m in het beton. Daar zullen ze een contructie kwaliteit voor gebruiken (5mm wanddikte minimaal) ivm de kwaliteit van de las op de hoeken. Wel goed nadenken over de afwerking van dat staal, zeker op de plekken waar je naderhand NIET meer bij kunt.
    Maar vind jij dan niet dat 2m in de grond in de beton overdreven is !!!
    Palen worden gepoedercoat.

Forum Rechten