Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 4 van de 7 EersteEerste ... 23456 ... LaatsteLaatste
Resultaten 31 tot 40 van de 68
    Je krijgt niet zoveel reacties maar ik lees dit met veel plezier. En respect ook, dit ligt ver boven mijn niveau!

Ik volg ook, met veel plezier en interesse.
    Jammer dat dit forum geen 'like' of 'thumbs up' buttons heeft.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hkuit Bekijk Berichten
    Je krijgt niet zoveel reacties maar ik lees dit met veel plezier. En respect ook, dit ligt ver boven mijn niveau!
    Reacties zijn natuurlijk leuk en stimulerend maar het belangrijkste voor mij zijn de kasten. Ik laat jullie min of meer meekijken over m'n schouder.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Nu alle domino gaten gefreesd zijn wordt het tijd voor de groef achter waar de 12 mm achterplaat in valt.

P1010358q.jpg
    Eerst een zaagsnede voor de 12 mm dikte en 10 mm diep.

P1010360q.jpg
    Vervolgens in twee stappen het meeste materiaal weggefreesd. Er bleef nog een halve millimeter over en dat werd met de horletoet (router plane) glad gemaakt. Met de shoulder plane werden de randjes zuiver geschaafd.

Nu wordt elke kast even in elkaar gezet om de achterplaat pas te maken.

Voor de onderkasten had ik vier stroken gapland, twee voor en achter in het bovenvlak en twee idem onder de lade. Die achterste onder de lade is eigenlijk overbodig en dat komt goed uit. Die komen in de bovenkastjes tegen het achterschot aan om wat vlees te hebben voor de bevestiging tegen de wand.

Zodra dit deel gemonteerd is kunnen de karkassen geplaatst worden. Dan is het een kwestie van lades en deuren maken en dat kan zonder dat ik er de kasten naast moet hebben staan.
    Laatst gewijzigd door WR1944; 11-06-19 om 22:51.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Na alle uitgebreide handelingen om in een kleine serie de kasten te fabriceren gaat de laatste stap, het monteren, lekker snel.

Ik had een dubbele onderkast gemaakt en die kant en klaar gemonteerd vanuit de kelder naar de begane grond gesjouwd. Dat was een flinke klus. Dus besloot ik alles voor te bereiden en op lokatie te monteren. Vandaar de naam Ikea in de aanhef.

P1010365q.jpg
    De domino's worden droog geplaatst en de delen worden met Kreg schroeven in potgaten verbonden. Dan wordt het achterschot in de sponning gelijmd en met de tacker gefixeerd. Die achterwand geeft de kast z'n vormvastheid.

P1010372q.jpg
    De drie onderkasten zijn in elkaar gezet, op de 2x4 fundatie gezet en onderling met wat schroeven verbonden. Geheel links komt een kast tot het plafond en op de midden- en linkerkast komt een plaat (is al aanwezig) met een witte toplaag. Dat materiaal komt als een plaat van 1200 bij 2400 terwijl ik maar een stukje van 1000 bij 500 nodig heb. Het materiaal is wel handig want bij een vorige gelegenheid (freestafel) heb ik de restjes ook goed kunnen gebruiken.
    Laatst gewijzigd door WR1944; 16-06-19 om 02:43.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Je schiet lekker op en het ziet er weer goed uit WR.
    Maak je maar geen zorgen over de meelezers want die zijn er volgens mij meer dan je denkt.
    Ik doe het in ieder geval al vele jaren met plezier en steek er veel van op.
    Mvg, .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Aha de eerste eindresultaten worden zichtbaar. Die lichte textuur en tekening van populier, erg mooi.
    One, who stops improving himself, has already ceased to be good
    -- Max Bessey

Wat een prachtig verslag en dit is heel wat steviger dan een ikea kast

Nette kasten. Ik vind de reacties ook wel mooi om te lezen. Steviger als een Ikea kast. Zelf werk ik in een keuken fabriek. De kasten worden met deuvels en lijm in elkaar geperst en de achterwand valt in een sponning en wordt dan geniet. Is minder sterk als dominos en schroeven. En toch als het eenmaal staat valt het echt niet uit elkaar. Als ik zelf iets maak is het ook altijd (te)stevig en waarom? Ben nu 50 moet ik dan iets maken wat 100 jaar meegaat? Zelf denk ik van niet en toch als ik iets maak probeer ik het wel

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hkuit Bekijk Berichten
    +1

Forum Rechten