Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 2 van de 8 EersteEerste 1234 ... LaatsteLaatste
Resultaten 11 tot 20 van de 71
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Met al die uitgebreide voorzorgsmaatregelen die bijna op een militaire operatie lijken is het dan toch mis gegaan. En wel bij de laatste zaagsnede van de eerste fase. Ik had wat planken in volgorde gezet en greep nu net de verkeerde. Te kort en geen passende reserve. Het is ook een beetje te wijten aan m'n verandering van methode. Gewoonlijk begin ik met het verzagen van de grootste onderdelen. Gaat het mis dan kun je het gebruiken voor een kleiner deel en heb je mogelijkerwijs een ander deel dat nog groot genoeg is. Deze keer begon ik met de kleinste delen.

En dan word je midden in de nacht wakker en je realiseert je dat je een ontwerpfout gemaakt hebt. De onderkasten worden 500 diep. Een bovenkast die op een onderkast komt en tot het plafond reikt wordt ook 500 diep. De twee bovenkastjes die boven het aanrecht komen te hangen had ik ook 500 diep gemaakt. Midden in de nacht realiseerde ik me dat je dan steeds met je kop tegen die kastjes knalt als je iets op het aanrecht gaat dien. Daarom heeft Ikea die kastjes 350 diep gemaakt. Terug naar de tekentafel en de spreadsheet aanpassen. Gelukkig is het nu een kwestie van wat schotten inkorten.

Maar eerst een nieuwe plaat halen. En ook nog wat LED-plafonnières want die geven een lekker scherp licht en nemen weing ruimte in op mijn bezopen lage plafond in de werkplaats.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MarcelG Bekijk Berichten
    Als het lastig gaat, wil ik hem hier wel voor je bestellen en opsturen, blijf deze wel even volgen!
    Bedankt voor het aanbod. Ik wacht even af wat Festool-USA doet. Meer mensen hebben het onderdeel al besteld en misschien komt Festool terug op het inch-idee.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Zaterdag en zondag, moederdag, waren houtmatig verloren dagen. Familie kwam over de vloer en er moest van alles georganiseerd worden. Vandaag, maandag, was een erg regenachtige dag. Om hout te halen moest ik de buienradar bestuderen zodat ik tussen de zware buien door hout kon halen. Ik heb een plaat 18 mm laten verzagen en ik kon even later met de delen en een 2x4 voor het fundament weer huiswaarts keren. Samen met een reeds voorradige balk kan ik alvast de voet maken zodat die fase afgerond is.

Ik heb alle benodigde delen uit 18 mm op de werkbank geplaatst en het is een indrukwekkende stapel geworden. Bijna 750 hoog. Na de voet ga ik de strijkfineer aanbrengen. Pas als dat zit kan ik de delen op de gewenste maat zagen.

P1010275q.jpg

Ik haak ook even aan, ziet er veel belovend uit

begrijp ik het goed dat je je multiplex panelen zelf gaan fineren? is dit de moeite? kan je niet beter ineens gefineerde platen kopen?

mocht je er iets mee zijn, ik gebruik volgende website / tool om een zaagplan te maken
    https://www.free-optimize.nl/
    werkt vrij eenvoudig en geeft je snel een overzicht van hoeveel panelen je nodig hebt en hoe je die met het minst verlies kan verzagen.
    als je alle maten ingeeft in xls kan je je data naar csv file exporteren en vervolgens importeren om een zaagplan te maken.

blijf dit zeker volgen ;-)

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wimpie Bekijk Berichten
    begrijp ik het goed dat je je multiplex panelen zelf gaan fineren? is dit de moeite? kan je niet beter ineens gefineerde platen kopen?

mocht je er iets mee zijn, ik gebruik volgende website / tool om een zaagplan te maken
    https://www.free-optimize.nl/
    werkt vrij eenvoudig en geeft je snel een overzicht van hoeveel panelen je nodig hebt en hoe je die met het minst verlies kan verzagen.
    als je alle maten ingeeft in xls kan je je data naar csv file exporteren en vervolgens importeren om een zaagplan te maken.

blijf dit zeker volgen ;-)
    Ik ga alleen de kopse kanten die in het zicht komen fineren. Daarom heb ik langs die kant een aanduiding gemaakt. Die kant schaaf ik mooi strak. Zodra de fineer er op zit kan ik alles op de definitieve maten zagen.

Ik heb ook een programma om te nesten. Alleen mijn probleem is dat ik geen hele platen multiplex in m'n auto kan vervoeren. Ik ben al blij dat 2440 lange balken er in passen. Dus laat ik de platen in vieren zagen waarbij ik de maten zodanig opgeef dat ik de delen er zelf uit kan zagen zonder al te veel zaagverlies.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Zoals eerder al aangegeven heb ik net een metrische diepte-aanslag voor de TS55 besteld. Dan moet de beschermkap er af. Dat zal ik met uiterste voorzichtigheid doen naar aanleiding van een waarschuwing door Spaander in een ander onderwerp. Ik zal proberen deze operatie in een apart onderwerp te documenteren. Ik ga alvast m'n rubberen handschoenen en mondkapje klaar leggen en een infuus voorbereiden.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WR1944 Bekijk Berichten
    Zoals eerder al aangegeven heb ik net een metrische diepte-aanslag voor de TS55 besteld. Dan moet de beschermkap er af. Dat zal ik met uiterste voorzichtigheid doen naar aanleiding van een waarschuwing door Spaander in een ander onderwerp. Ik zal proberen deze operatie in een apart onderwerp te documenteren. Ik ga alvast m'n rubberen handschoenen en mondkapje klaar leggen en een infuus voorbereiden.
    Haha, misschien beter om er ook een fles zuurstof bij te zetten.
    Je gaat lekker WR, ik heb laatst ook te veel vooruitgewerkt en merk dat ik dan ook foutjes maak met zagen.
    Zou dit dan toch door de ouderdom komen, ik had het volgens mij netjes op papier gezet.
    Maar gaande weg wijzig ik wel eens wat en dan gaat het uit het hoofd wel eens fout.
    Mvg, .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Ik probeer zoveel als mogelijk op papier voor te bereiden als het een uitgebreid project wordt met veel repeterend werk. 35 jaar werken op dat gebied geeft je een vorming die je niet meer kwijt raakt. Ik probeer ook ruimte te maken om eventuele fouten op te vangen. Een Plan B dus en soms zelfs een Plan C. Ik heb ook al "story sticks" klaar liggen voor de belangrijkste afmetingen. Bij het maken van de domino-gaten en de potgaten worden fouten zodoende tot het minimum beperkt (hoop ik).

Forum Rechten