Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 6 van de 6 EersteEerste ... 456
Resultaten 51 tot 59 van de 59
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Door allerlei zomerse activiteiten is de vaart er een beetje uit geraakt. Maar ik wel wat vorderingen gemaakt.

De twee wat kleinere bovenkasten zijn geplaatst. Die had ik in eerste instantie tegen de rachels van de muur geschroefd. Dat bleek een slechte keuze want de muur was bepaald niet recht. De kastjes trokken scheluw zodat een testdeurtje niet te stellen was, overal scheef. Dus een truc verzonnen: French cleats. De muurstrip kon ik uitvullen zodat die lat vlak was en haaks op de grote kast stond. Aan de onderkant heb ik ook blokjes geplaatst zodat de kastjes recht en haaks opgehangen konden worden. Dat bleek een gouden greep te zijn.

De drie fronten voor de laden zijn ook aangebracht. Toen ik de testdeur installeerde bleek dat i andere scharnieren had dan van de bestaande kasten. De deuren moeten minder overlap op het frame hebben. Dat houdt in dat de deuren smaller moeten worden dan van de eerder gemaakte kasten. De breedte van de drie fronten was wel gebaseerd op de bredere deuren. Als het storend is zal ik de fronten wel aanpassen. In de tussentijd heb ik ook nog ook nog zeildoek besteld om op de planken te leggen. Het is niet de zware kwaliteit die je op tafels kunt aantreffen maar ik denk dat het wel voldoet.

De volgende stap is het maken van de deuren. De frames heb ik al op maat gemaakt en gefreesd. Ik heb net hout ingeslagen om de panelen te maken. En dan wordt het hoog tijd om er weer wat foto's van te maken.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WR1944 Bekijk Berichten
    En dan wordt het hoog tijd om er weer wat foto's van te maken.
    Inderdaad want we zijn erg nieuwsgierig hoe het er weer uitziet.
    Mvg, .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Ik ben de warme dag (31C halverwege de ochtend) gestart met foto's maken om de nieuwsgierigen van dienst te zijn.

P1010420q.jpg
    Dit is de huidige situatie op het plaats delict. Het te smalle deurtje is een proefstukje om te zien of de gaten voor de scharnieren op de goede plaats zitten. De scharnieren hebben in deze situatie voldoende verstelmogelijkheden om alles goed uit te lijnen. De donkere stukken op de muur geven aan waar de oude kasten gezeten hebben. M'n luie voorgangers hebben gewoon om de kasten heen geverfd. Op de grote vlek links komt een soort van schilderij, een gegalvaniseerde staalplaat in een lijstje. De oude kasten waren van staalplaat en je moet nu eenmaal staal hebben om je koelkastmagneten en andere zaken kwijt te raken.

P1010419q.jpg
    Dit zijn alle deurlijsten, gefreesd en op de uiteindelijke maat. Alles is droog in elkaar gezet zodat de panelen er nog in kunnen.

P1010417q.jpg
    Voor het samenstellen van de panelen maak ik gebruik van een groef en messing. Op deze manier krijg je de planken met minder moeite in één vlak. Met domino's of lamello's hebben de planken iets meer vrijheid. Als de plank licht gebogen is wordt dat enigszins gecorrigeerd door de andere planken.

De volgende stappen worden het frezen van alle groeven, het lijmen van de panelen en het op maat maken. Dan komt de eindstreep al aardig in zicht.

Het volgende project heeft zich al min of meer aangediend.
    Laatst gewijzigd door WR1944; 19-07-19 om 17:18.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Het past allemaal mooi in elkaar WR prachtig hoor.
    O ja, nog bedankt voor de plaatjes.
    Mvg, .

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Weer een prachtverslag dat ik met genoegen volg. En het resultaat ziet er strak uit.

Dank.

met vr. groet,
    Klaas

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Ik heb nu de panelen verlijmd. Een nachtje laten drogen en dan wordt het oppervlak van lijmresten ontdaan en eventueel wat gevlakt.

P1010421q.jpg
    Ik ben niet te zuinig met lijm geweest. Liever wat teveel dan net niet genoeg.

Als zijstapje: ik kwam er net achter dat het blad van de MFT wat is doorgezakt. Dat lijkt me niet zo vreemd na zo'n 10 jaar mishandeling door mij. Ik denk dat het tijd wordt om het blad te keren. Ik weet niet of het dan iets opbollend blad voor problemen gaat zorgen. Ik heb wel de middelen (Peter Parf kit) om een nieuw blad te maken maar ik weet niet of ik die goede kwaliteit MDF ergens kan vinden.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Met het afwerken van de panelen na het op maat zagen bevielen de capriolen van de Festool RO 90 schuurmachine me absoluut niet. Dus een RTS 400 aangeschaft, zie onder Electrisch gereedschap.
    Na een laatste schuren ga ik de profielen in de panelen frezen. De kopse kanten van het lange paneel zullen wat speciale aandacht vergen omdat ze ver buiten de freestafel zullen hangen.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Na het frezen van de panelen werd het tijd om de deuren samen te stellen. Ik maakte setjes van een paneel en de framedelen. Per deur werd de draairichting bepaald en de plaatsen van de scharnieren aangegeven. Nu werden de potgaten voor de scharnieren met een 35 mm Forstnerboor aangebracht en de plaats van de bevestigingschroeven gepriemd. Met een losse stijl is het makkelijker boren dan met een complete deur. Omdat het hout van de panelen niet lekker vlak was moest ik wel wat schaven aan de panelen. Met de Stanley shoulder plane was dat een fluitje van een cent.
    Voor het lijmen van de frames ging ik zeer voorzichtig te werk. Eerst werd een stijl en een regel ingesmeerd met lijm en haaks op de MFT-werkbank opgeklemd. Met een kookwekker hield ik de droogtijd in de gaten. Daarna werd een tweede regel gelijmd en haaks ingeklemd. De tweede stijl werd droog in de groeven geplaatst als extra controle. Bij het laatste lijmen werd eerst het paneel in het frame geschoven en als sluitstuk de tweede regel aangebracht. Op die manier kwamen alle deuren mooi haaks uit het proces.
    Als laatste werd er een profieltje rondom de deur gefreesd en alles kon gemonteerd worden. Het viel me op dat deze Haefele scharnieren zeer geriefelijk te verstellen waren.

P1010433q.jpg

P1010434q.jpg

Weer een klus geklaard.

De eerdere bovenkasten waren van staalplaat. Daar werden zaken aan geklemd met magneetjes. Met hout is dat een stuk lastiger zodat ik als compensatie een gegalvaniseerde staalplaat ingelijst heb en over een ongeverfd stukje muur heb geplaatst.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Ziet er zoals gewoonlijk weer prachtig uit WR, bedankt voor het verslag en nuttige uitleg.
    Groeten uit Nederland en op naar het volgende project.

Forum Rechten