Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 5 van de 5 EersteEerste ... 345
Resultaten 41 tot 50 van de 50
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Dunhans Bekijk Berichten
    ...... Als ik zelf iets maak is het ook altijd (te)stevig en waarom? Ben nu 50 moet ik dan iets maken wat 100 jaar meegaat? Zelf denk ik van niet en toch als ik iets maak probeer ik het wel
    Ik heb in de scheepsbouw gewerkt en ben behept met hetzelfde euvel. Als je je realiseert dat een liter water een kilo weegt en dat vertaalt naar een flinke golf dan kun je vermoeden welke krachten er in een storm op een schip kunnen inwerken. Ik heb aardig wat stormschade gezien. Zelfs na jaren is het moeilijk te bevatten dat er iets van het dek afgeslagen kan zijn dat goed degelijk was vast gelast.

Ik had in eerste instantie meer schroeven en domino's willen gebruiken maar ik heb me ingehouden. Het gaat niet met een raket naar de maan.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2012
    Hallo WR1944, ik zit al lang te tobben over kastjes voor de badkamer.... jij hebt me op het juiste spoor gebracht!! Dank voor het verslag!!

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door luk knops Bekijk Berichten
    Hallo WR1944, ik zit al lang te tobben over kastjes voor de badkamer.... jij hebt me op het juiste spoor gebracht!! Dank voor het verslag!!
    Dat is precies de opzet van dit forum. Eigenlijk zou je Jaap ook moeten bedanken want die is behalve de oprichter ook al jaren de stuwende kracht achter dit forum.

Dank voor het delen van je ervaringen! Ik heb het afgelopen jaar twee maal een Ikea keuken geplaatst en gedacht: 'dit kan ik zelf ook maken'. Jouw verslag geeft leidraad en wellicht overweeg ik om mijn eigen keuken dit jaar zelf te maken .

Vraagje: Je gebruikt potgaten en domino's aan dezelfde zijde. Ik zie een dergelijke oplossing ook bij Ikea kastjes. Daar gebruiken ze deuvels + speciaal klemschroeven. Zijn de domino's voor het fixeren en stevigheid? En dan de 5 potgaten ter ondersteuning/vasthouden van deze verbinding omdat de de domino's niet wilt lijmen (voor eventuele toekomstige demontering?). Zou enkel potgaten niet genoeg stevigheid bieden?

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    De domino's zijn voor zowel het fixeren van de delen als het dragen van de belasting. Omdat de potgaten onder 15 graden geboord worden bestaat de neiging tot kruipen als de schroeven aangetrokken worden. Ik heb de 12 mm achterwanden in sponningen gelijmd en met de tacker gefixeerd. Demonteren zonder beschadigingen zit er daardoor niet meer in maar dat was ik ook niet van plan.
    Om een idee van de belasting te krijgen moet je maar eens een stapel servies van de plank halen en alles een keer in z'n geheel tillen. Je zult versteld staan van het gewicht dat op een willekeurige plank in de keuken terecht komt.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    De drie laden zijn ook zo goed als klaar. Ze moeten nog gelijmd worden en dan zijn ze inzetbaar. De fronten worden tegelijk met de deurtjes gemaakt. Dat is hoofdzakelijk freeswerk en dat kan met zo min mogelijk omstellen gedaan worden.

Omdat ik al een tijdje geen zwaluwstaarten met de mal heb gedaan ben ik lichtelijk de mist in gegaan. Ik maakte eerst een test met de zwaluwstaartfrees. Daarna probeerde ik de pennen met de rechte frees daar op passend te maken. Toen dat goed werkte heb ik alle pennen voor het echie gedaan. Toen ik de zwaluwstaarten ging doen heb ik behoorlijk wat moeten bijsturen om alles toch weer redelijk passend te krijgen. Ik had eerst de staarten moeten maken en dan pas de pennen want aan de pennen valt veel meer te regelen om alles goed passend te krijgen.

P1010375q.jpg
    Klaar voor het lijmen.

Bij het begin van de hele operatie heb ik extra aandacht besteed aan het haaks en recht afstellen van de diverse machines. Met name de MFT is zo zuiver mogelijk haaks afgesteld. En ook tussendoor werd regelmatig op haaksheid gecontroleerd. Het gevolg is dat alle identieke elementen binnen een kwart millimeter aan elkaar gelijk zijn. Alles past beter en zelfs met het enigszins gammele multiplex, niet uit China maar Ecuador, viel goed te werken.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    De 12 mm multiplex bodems zijn aangemaakt en ze passen wonderbaarlijk strak in de sponningen. Het achterpaneel heb ik ontdaan van de onderkant tot en met de groef voor de bodem. Zo kunnen de bodems in de lades schuiven.
    P1010377q.jpg

Na het lijmen zijn de iets doorstekende pennen en zwaluwstaarten glad geschaafd. De bodems zijn in de lades geschoven en vast geschroefd. Ook zijn de ladegeleider helften aangebracht. De lades gaan zeer soepel over de geleiders zoals te verwachten. Met de drie lades op hun plaats ziet het er al wat normaler uit.
    P1010376q.jpg

Omdat ik de kasten plaats in een werkende keuken moet ik wel ruimte maken voor de inhoud van de bestaande kasten voordat ik deze buiten werking stel. Dat vergt wat improviseren.

Nu moet ik de bovenkasten legen voordat ik verder kan. Ook moet ik het bovenblad, dat ik al eerder had gemaakt voor de eerste keukenkasten iets aanpassen. Er zit een iets te hoge plint aan deze kant van de keuken zodat de kasten wat verder uit de wand steken. Het bovenblad moet wat naar voren komen en ik moet de ruimte tussen kasten en wand opvullen om geen onbereikbare afgrond te maken. Dat zelfde gaat ook gelden voor de hoge bovenkast die op de onderkast zal rusten. Pas als dit alles geregeld is kan ik aan deurtjes en fronten gaan werken.

wel jammer dat je zo een eenvoudige geleiders neemt. Heb je niet overwogen om geleiders te nemen met kogellagers? bv accuride geleiders, volledig uittrekbaar en softclose of zelfsluitend? OK kost mss 10 Euro per paar extra maar als je zoveel werk steekt in de degelijkheid van je kasten (multiplex ipv spaanplaat/MDF) en schuiven (zwaluwstaarten) is dit een verwaarloosbare meerkost...

groeten
    Wim

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Ik heb dit type geleider al vele malen toegepast en ik ben er tevreden mee. Ik heb zelfs een test gedaan door dit Euro-type en rails op kogelbanen voor lades in de werkplaats. In loopeigenschappen merkte ik geen verschil ondanks de zeer stoffige omgeving. Maar van hooguit een paar maal open en dicht schuiven per dag zul je weinig van slijtage merken. De Euro-stijl geleiders waren wel veel makkelijker in en uit de ladeblokken te halen. Bij de kogelbaan-versie moest je eerst een palletje indrukken of omhalen voordat je de lade kon verwijderen. Het weer terugplaatsen vereiste tevens een goede oog-hand co-ordinatie omdat de banen precies in smalle groeven gestoken moesten worden.
    Van nature ben ik weinig geïnteresseerd in opsmuk. Als iets zich bewezen heeft maar relatief goedkoop is ga ik niet op zoek naar een duurdere uitvoering.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    De grote bovenkast is nu klaar. Tussen de kast en het plafond heb ik zo'n twee centimeter vrijboord, net genoeg on de kast op z'n plaats te krijgen. Bij het verwijderen van de stalen bovenkast werd gelijk duidelijk dat men indertijd gewoon om de kasten heen heeft geverfd. Omdat de keuken functioneel moet blijven ben ik wel verplicht spullen in de kasten op te bergen en er later weer uit te halen als er aan gewerkt wordt.

P1010378q.jpg
    De grote kast is geplaatst.

Ik moet nu de ruimte tussen de kast en de aanrechtbladen opvullen en dat kan wel eens een langdurige klus worden. Gelukkig regent het buiten.

Forum Rechten