Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 5 van de 8 EersteEerste ... 34567 ... LaatsteLaatste
Resultaten 41 tot 50 van de 80
    Mooi project! Jij hebt mijn werkbank helemaal niet nodig mocht ik hem ooit weg doen (ga ik niet doen)

Ik zie je aangeven dat je weinig werkruimte hebt, waar werk je in?

@RonaldVereycken

De gang zit er goed in !

mag ik vragen welke t tracks jij gebruikt ?
    kan er zo snel geen vinden van 16 mm breed

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tympy Bekijk Berichten
    Mooi project! Jij hebt mijn werkbank helemaal niet nodig mocht ik hem ooit weg doen (ga ik niet doen)

Ik zie je aangeven dat je weinig werkruimte hebt, waar werk je in?
    Bedankt Tympy. Mocht ik meer plaats hebben zou ik toch gaan voor een groter model zoals dat van jou, met ingebouwde frees- en zaagtafel enzo.

Ik heb trouwens exact dezelfde frees als jou (Makita RT0700). Hij was speciaal aangekocht om in te bouwen in een freestafel, die ik voor dit projectje ging maken. Maar ik ben er zó tevreden van, dat ik het niet meer over mijn hart krijg. Heerlijk frezen met dat ding.

Ik werk nagenoeg altijd buiten, gewoon op de oprit. Soms op het terras. Vandaar dat de MFTC van pas komt. Als het regent ben ik technisch werkloos.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RoboW Bekijk Berichten
    @RonaldVereycken

De gang zit er goed in !

mag ik vragen welke t tracks jij gebruikt ?
    kan er zo snel geen vinden van 16 mm breed
    Thx! Gekocht in de Belgische brico aka. sencys rail aluminium. In de Nederlandse Brico hebben ze die naar het schijnt niet.
    One, who stops improving himself, has already ceased to be good
    -- Max Bessey

Een korte omweg naar het freeswerk.

Bij het uitfrezen van de railgleuven is een deel van de hoek weggevlogen. Dit is mijn eerste freeservaring in multiplex en al meteen de gelegenheid gekregen om te leren hoe het niet moet. De andere hoeken doe ik rustigaan op verlaagd toerental, dit lukt wél.
    ffffrees.jpg

Ik heb nu een iets kwetsbaardere hoek, verder is het issue eerder visueel, niet erg voor een werkbank.

De hamvraag: gevolg van kwaliteit van de brico multiplex of gewoon pech? Sowieso goed oppassen met hardhout?

Ik zal ook geen gaten frezen voor zaagrails, en kan daardoor alle 4 de zijdes voorzien van een rail. Daardoor kan de extensietafel aan beide korte kanten bevestigd worden.

Het leuke aan iets zelf doen is dat je alles naar wens kan aanpassen.
    -- Max Bessey

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RonaldVereycken Bekijk Berichten
    Ik heb trouwens exact dezelfde frees als jou (Makita RT0700). Hij was speciaal aangekocht om in te bouwen in een freestafel, die ik voor dit projectje ging maken.
    Je maakt toch ook een extensie tafel?
    Daar kan je toch een van de openingen gebruiken om de frees in te bouwen.
    Dat tafel/blad kan je zo maken dat je deze er zo in vastzet en er weer uit kan halen.
    Mvg, .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Aan de kopkant een een deklat klemmen waar je ook doorheen freest. Die breekt ook uit, maar dat is niet erg.

En multiplex breekt snel uit op deze manier, het zijn per slot van rekening laagjes op elkaar geplakt.

Opsluiten dus. Ook bij radiusfrezen op massief hout, dwars op de nerf breekt altijd uit, dus extra deklat erop klemmen om je werkstuk op te sluiten.

Kun je ook gewoon op volle snelheid blijven frezen.
    Met vriendelijke groet,

William
    .

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RonaldVereycken Bekijk Berichten

Ik heb trouwens exact dezelfde frees als jou (Makita RT0700). Hij was speciaal aangekocht om in te bouwen in een freestafel, die ik voor dit projectje ging maken. Maar ik ben er zó tevreden van, dat ik het niet meer over mijn hart krijg. Heerlijk frezen met dat ding.
    Kan je niet 1 van je opzetstukken gebruiken om in te bouwen? Ik heb dat opzetstuk om in hoeken te frezen gebruikt om in te bouwen. Dan is het een kwestie van je motor deel erin en eruit klikken. Ik zal thuis nog wel wat foto's maken hoe ik het heb gedaan, misschien heb je er wat aan

En het frezen blijft volgens mij veel oefenen, ik heb ook best vaak gehad met mijn werkbank dat ik aan het frezen was en het weer helemaal niet naar mijn zin ging, ik heb in ieder geval nog genoeg oefening nodig

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Tympy Bekijk Berichten
    Kan je niet 1 van je opzetstukken gebruiken om in te bouwen? Ik heb dat opzetstuk om in hoeken te frezen gebruikt om in te bouwen. Dan is het een kwestie van je motor deel erin en eruit klikken. Ik zal thuis nog wel wat foto's maken hoe ik het heb gedaan, misschien heb je er wat aan
    Dag Tympy, goed idee! Ik heb wel de 'voordelige' duitse versie aangekocht en die komt met enkel de ronde kantenfrees voetplaat, maar een nieuwe vind ik al voor 26 euro zie ik, dus dat wordt het plan!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door trilliwilli Bekijk Berichten
    Aan de kopkant een een deklat klemmen waar je ook doorheen freest. Die breekt ook uit, maar dat is niet erg.

En multiplex breekt snel uit op deze manier, het zijn per slot van rekening laagjes op elkaar geplakt.

Opsluiten dus. Ook bij radiusfrezen op massief hout, dwars op de nerf breekt altijd uit, dus extra deklat erop klemmen om je werkstuk op te sluiten.

Kun je ook gewoon op volle snelheid blijven frezen.
    Ja inderdaad, als je het zo zegt klinkt het logisch. In multiplex is helft is altijd dwars op de nerf en dus breekgevoelig. Ik ben blij dat ik de les geleerd heb op een werkbank en niet op een meubelstuk :-)

Intussen ben ik de corpus bij elkaar aan't lijmen, begint stilaan beetje vorm te krijgen en hoop einde vh weekend weer wat verder te staan. De boorkop 28mm is ook gearriveerd via BPOST, waarmee ik de gaten voor de pootjes kan maken.
    -- Max Bessey

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spaander Bekijk Berichten
    Je maakt toch ook een extensie tafel?
    Daar kan je toch een van de openingen gebruiken om de frees in te bouwen.
    Dat tafel/blad kan je zo maken dat je deze er zo in vastzet en er weer uit kan halen.
    Mvg, .
    Inderdaad, en vooraf had ik het als tweetrapsplan opgevat: ik maak gauw een super supersimpel model, zoals onze vriend Ognyan hier op youtube. Ik leer daaruit, en dan maak ik later een degelijk model, ontwikkeld naar de inzichten opgedaan met het simpele model, en dat werk ik dan eventueel in in de MFTC. Maar goed, het zal evolueren in functie van de noden van het moment en voor de MFTC is er geen freeswerk meer nodig denk ik.
    -- Max Bessey

Misschien heb je er iets aan, zo heb ik het gedaan, niet overal even strak maar wel functioneel. Ik had het geheel uitneembaar gemaakt omdat ik dacht dat ik dacht dat ik de freesmotor er anders niet in zou krijgen maar dit gaat prima. Het voordeel van het gebruiken van zo'n voet is natuurlijk dat ie makkelijk wisselbaar is maar ook dat je maar weinig freeshoogte verliest.. Weet iemand trouwens hoe ik mijn foto's een stuk kleiner kan maken?
    20190519_143206.jpg20190519_143217.jpg20190519_143231.jpg20190519_143240.jpg20190519_143157.jpg

Forum Rechten