Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 30 van de 30 EersteEerste ... 20282930
Resultaten 291 tot 299 van de 299
    Junior Member
    Ingeschreven
    Jul 2014
    Mooi initiatief van maja158 en ook van FonSmkb!

Ik word licht gestoord van dingen die net niet recht gezaagd zijn en problemen opleveren met ineen zetten. Het MFT-systeem is briljant in zijn eenvoud, maar:
    - de originele tafel is me te duur (en ik hoef 'm niet gemakkelijk vervoerbaar te hebben omdat ik alleen thuis wat wil hobbyen);
    - wanneer je een los werkblad van Festool als mal wilt gebruiken, dan moet je door de 20mm gaten heen boren of frezen - en loop je dus het risico dat 'ie na verloop van tijd niet meer accuraat is;
    - de bedrijven die freesmallen maken zijn niet bang om de hoofdprijs te vragen én ze zijn niet gemakkelijk te bestellen in Nederland.

Die UJK-jig heeft m.i. bij de eerste versie hetzelfde probleem als een blad van Festool gebruiken: namelijk risico dat de gaten uitgelodderd worden bij boren. UJK/Axminister claimt dat dat dan aan fout boren ligt, maar ze zijn wel met een verbeterde versie gekomen
    Voor versie 2.0 wordt echter rustig €225 gevraagd...

Eén ding vond ik wel interessant - al kan ook dat met een CNC-mal nog gemakkelijker - en dat is een isometrische gaten structuur (zie hier:
    https://www.youtube.com/watch?v=SAKhSPBozms). Ik me beperk me vooralsnog tot hoeken van 45 en 90 graden, maar het is wel leuk bedacht. Wat vinden jullie van dit idee?

Het Parf Guide is natuurlijk een prachtig setje, maar de Prijs ....... zo vaak zal je het ook niet gebruiken of je moet aan de lopende band werktafels maken. maar voor de hobbyist ? Die gebruikt hem één keerje en dan gaat het in de opslag .
    Je zou zo'n ding collectief kunnen aanschaffen. of hij zou ergens te huur moeten zijn bv bij zaak als Babtist.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Mithras Bekijk Berichten

Die UJK-jig heeft m.i. bij de eerste versie hetzelfde probleem als een blad van Festool gebruiken: namelijk risico dat de gaten uitgelodderd worden bij boren. UJK/Axminister claimt dat dat dan aan fout boren ligt, maar ze zijn wel met een verbeterde versie gekomen
    Voor versie 2.0 wordt echter rustig €225 gevraagd...
    Ik heb de oude uitvoering en begrijp niet wat je met 'gaten uit gelodderd worden bij boren' bedoelt?
    De gaten zijn bij mij precies 20mm met de boor die bij het systeem hoort.
    Het nieuwe systeem is op bepaalde punten verbetert (en duurder) maar het boren is volgens mij nog steeds gelijk.
    Mvg, .
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

De 2.0 versie heb ik aangeschaft en is wat duurder dan de 1ste versie maar zitten een paar verbeteringen in waar ik het er wel voor over had.
    De prijs is niet laag maar wel nauwkeurig bij gereedschap en wel meer gaan goedkoop en goed niet samen, gebruik je een mal van hout en je gaat daar met een boor of frees in worden de gaten groter op ten duur en is het haaks zagen afgelopen.
    De set heb ik aan de muur hangen en de linialen gebruik ik ook voor het aftekenen, het boor hulpstuk gebruik ik ook als ik een gaatje moet boren recht moet zijn.

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spaander Bekijk Berichten
    Ik heb de oude uitvoering en begrijp niet wat je met 'gaten uit gelodderd worden bij boren' bedoelt?
    De gaten zijn bij mij precies 20mm met de boor die bij het systeem hoort.
    Het nieuwe systeem is op bepaalde punten verbetert (en duurder) maar het boren is volgens mij nog steeds gelijk.
    Mvg, .
    Dat uitlobberen gold voor de 3 mm gaten, die je middels de gaten in de linealen (door)boort. In de verbeterde versie wordt daarvoor ook een busje gebruikt.

Junior Member
    Ingeschreven
    Jul 2014
    Hoi Spaander, wat Bert Vanderveen aangeeft is inderdaad het risico dat ik zie: het contact tussen de 3mm-boor en de liniaal.

Wanneer een boortje de weg van de minste weerstand gaat zoeken in het onderliggende hout, dan zal m.i. (een bepaalde zijde van) het gat in de liniaal licht 'uitgefreesd' worden. Gevolg zal dan zijn dat de gaten in de liniaal (langzaam) steeds meer speling krijgen. Bij een stuk gereedschap dat je juist vanwege de grote nauwkeurigheid wilt gebruiken, heb ik daar gewoon geen goed gevoel bij. Misschien overschat ik het risico sterk, maar waarom heeft versie 2 dan inderdaad die geleidebusjes voor de boortjes gekregen?

Ik vind een (betaalbare) freesmal* dan een beter alternatief op gebied van prijs/kwaliteit én ook nog eens qua gebruiksgemak (minder rekenwerk/opletten dan met de Parf Guide en ik heb geen machine met Centrotec kop).
    * Een freesmal die je met een bovenfrees met kopieerring gebruikt, uiteraard.

Al moet ik overigens wel zeggen dat ik de extra mogelijkheden van de Parf Guide wel weer waardeer. Mogelijk kan je een patroon verzinnen om 30-, 45-, 60- én 90-graden verstekken te zagen...?

Mooi idee om een gatensjabloon te delen en door te sturen naar kollega's op dit forum. Ik zou daar graag met mee willen doen.
    Is het voldoende om hier alleen maar een bericht te plaatsen of moet ik naar iemand een pm sturen?

Wim
    Laatst gewijzigd door wim2008; 14-02-20 om 12:13.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2010
    Dag Wim,

Heb je PB ontvangen en beantwoord.
    FonSmkb is nu degene die sjablonen maakt en verstuurd.
    Er zijn volgens mij echter nog "een aantal" wachtenden voor je.

Groet,
    Jan

Bedankt voor je reactie, Jan. Ik ga me melden bij hem.

Wim

Forum Rechten