Gatensjabloon gebaseerd op Festool MFT

7 mrt 2015
1.080
336
P'beek
Die had ik al eens gezien. Op zich een aardige methode denk ik, tot het moment waarop hij zijn gaten begint uit te boren met alleen z'n boormachine. Je gaat mij niet vertellen dat je op die manier echt accurate gaten krijgt. Maar goed, groot gedeelte van deze method is op zich bruikbaar (en niet wezenlijk anders dan een duur(der)betaalde jig).

Het is dan de vraag of de gaten dienen om te klemmen of positioneren of (want daarom moet het nauwkeurig) om met doos/rails haaks te zagen. Als dat niet het geval is dan maakt de nauwkeurigheid het raster ook niet zoveel uit.
 

WeekendWoody

Nieuw lid
22 jun 2020
11
3
Jep. In mijn geval wil ik ook de nauwkeurigheid om o.a. met geleider / invalzaag nauwkeurig te kunnen werken en om werkstukken te kunnen klemmen onder 90 en 45 graden. Hoewel ik denk dat het gaten patroon uit het filmpje op zich nauwkeurig genoeg zou zijn voor mij wil ik geen speling op de dogholes zelf hebben zitten. En dat vind ik het grootste nadeel van zo'n methode: 1 foutje met boren en je hele blad is klaar.

That said: er zijn natuurlijk ook wel wat bruikbare jigs om nauwkeuriger te boren en het maken van de gaten kan ik ook doen met mijn frees. Daar las ik ergens anders overigens nog wat discussie over wat beter zou zijn: frees of boor met forstner bit?
 

wim2008

Actieve deelnemer
14 feb 2020
70
7
Eindhoven
Bedankt Superkees, voor het delen van de film. Best goede ideeën worden er gegeven.
Meest nauwkeurigste board zal toch wel gemaakt kunnen worden met CNC. Daar zit dan ook een prijskaartje aan.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.615
1.134
Fryslân
Ik heb een keer zo'n plaat gehaald met gaatjes, maar die gaten zaten totaal niet recht ten opzichte van elkaar. Of ik had een maandagochtend/vrijdagmiddag gevalletje, of ze zijn altijd zo..
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
De gaatjeboardmethode sschijnt niet heel nauwkeurig te zijn. Het spul kost ook niets, dus waarschijnlijk wordt dat er ingeponst.

In plaats van de boor in het filmpje, kun je beter een forstner boor gebruiken.

Maar hoe het voorbeeld nog beter kan:

- Neem een plank van ca. 30x20 cm (groter mag ook, afhankelijk van je kolomboormachine)
- Maak op de plank een verticale aanslag
- Neem een ca. 4 cm bredere plank (30x24), maak daar twee latjes op, zodat de eerste plank alleen naar links en rechts kan schuiven op deze tweede plank
- Monteer deze tweede plank op de kolomboormachine, dusdanig dat de aanslag van de eerste plank die er boven op ligt, op 50 mm van het hart van de kolomboor ligt.
- Leg de eerste plank er bovenop en boor een gat van 30 mm 100 mm uit het midden van de plank (het centrum van het gat zit dan 50 mm van de aanslag)
- schuif deze eerste plank 100 mm opzij, zodat het midden van deze plank onder de boor ligt en fixeer het aan de tweede plank
- Zaag een lat conform het filmpje
- Leg de lat op de eerste plank stijf tegen de aanslag en boor een eerste gat van 30 mm
- Plaats de lat met het gat boven het gat in de eerste plank en fixeer de lat met een stuk alu buis van 30 mm
- Boor een tweede gat, schuif de lat door, fixeer , boor derde gat enzovoort.

Op deze manier krijg je een rij met gaten van 30 mm met een exacte onderlinge afstand, welke je kunt gebruiken voor een bovenfrees. Na het boren van de eerste rij gaten, ga je haaks verder, net zoals in het filmpje. De afstand in de x-richting is dan altijd gelijk aan de afstand in de y-richting. Dan loop je er echter nog wel tegen aan dat je moet draaien rond een gat van 20 mm, terwijl het gat in je mal 30 mm is. Maar daarvoor is een mooie oplossing: verloopringen 30 mm - 20 mm voor een cirkelzaag. Of je boort het laatste gat van je mal 20 mm.

Voor exacte haaksheid kun je een grote haakse aanslag maken van een een paar aluminiumstrips en de 3-4-5 methode.

Bovenstaande allemaal even theoretisch uit het hoofd, maar zou zou het heel exact moeten kunnen werken. Er zijn namelijk vier voorwaarden voor een goede mal:

- de onderlinge afstand van de gaten moet zo nauwkeurig mogelijk gelijk zijn.
- de onderlinge gaten moeten zo nauwkeurig mogelijk in één rij liggen.
- de rijen moeten haaks op elkaar staan.
- het boren van de gaten mag de nauwkeurigheid niet beïnvloeden.

Aan alle voorwaarden wordt voldaan.

En een vijfde variabele, welke nogal van invloed is op het geheel: de grote van de mal. Met deze methodiek kun je makkelijk een mal van 120 cm lang maken.
 

Beickybeer

Actieve deelnemer
17 dec 2016
292
104
Mechelen
Ik ben dit topic uit het oog verloren, maar ik heb zo'n mal al eventjes liggen (heb er men werkbank mee gemaakt), van mij mag hij nu zeker weg omdat ik nu een hobby cnc beschikbaar heb dus als ik zelf nog eens eentje nodig heb dan maak ik het wel gewoon zelf :)

Moest er iemand interesse hebben, ophalen regio Mechelen of eventueel kan ik ze ook verzenden! Stuur maar een PB.

Groeten,

Christophe
 

wim2008

Actieve deelnemer
14 feb 2020
70
7
Eindhoven
Ik ben dit topic uit het oog verloren, maar ik heb zo'n mal al eventjes liggen (heb er men werkbank mee gemaakt), van mij mag hij nu zeker weg omdat ik nu een hobby cnc beschikbaar heb dus als ik zelf nog eens eentje nodig heb dan maak ik het wel gewoon zelf :)

Moest er iemand interesse hebben, ophalen regio Mechelen of eventueel kan ik ze ook verzenden! Stuur maar een PB.

Groeten,

Christophe
Ik ben geinteresseerd.
Ik heb een PM toegestuurd.

Groeten
Wim
 

WeekendWoody

Nieuw lid
22 jun 2020
11
3
Wim wacht al een tijdje dus die heeft voorrang. Ik denk dat ik toch maar gewoon zo'n groene ga kopen, stukken makkelijker en minder wachttijd :)
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS

MaartenS

Post veel
29 jul 2012
1.031
65
Omgeving Amersfoort
Wim wacht al een tijdje dus die heeft voorrang. Ik denk dat ik toch maar gewoon zo'n groene ga kopen, stukken makkelijker en minder wachttijd :)

bedoel je die van 247wood?

zou je je bevindingen met dat ding hier willen neerpennen? ik zou in elk graag hier graag teruglezen wat je er van vond en of het nauwkeurig is en ook wat er je van tegenviel (y)
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Als je die van 247wood gebruik, zet het dan vast met een stuk alu buis van 20 mm. Benchsdogs zijn meestal 19,9 mm. Twee keer fout in de zelfde richting en je hebt al een onacceptabele afwijking.
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenS

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Jan is al 3/4 jaar niet meer op het forum geweest, ik denk dat hij dit (dus) ook niet leest.
En het is sowieso niet verstandig om je mailadres hier open en bloot neer te zetten...
 
  • Leuk
Waarderingen: Hkuit

wim2008

Actieve deelnemer
14 feb 2020
70
7
Eindhoven
Ik heb een gatensjabloon wat ik overgenomen heb van Beickybeer niet meer nodig.
Zijn er mensen die dit sjabloon willen overnemen ?

Wim
 
  • Leuk
Waarderingen: HHB

HHB

Nieuw lid
9 sep 2019
4
0
Groningen
Dag Wim2008,

Ik heb er wel belang bij. Ik woon in Groningen. Hoe gaat het in z'n werk qua (verzend)kosten, etc.?

Groeten,
Rik
 

wim2008

Actieve deelnemer
14 feb 2020
70
7
Eindhoven
De afgelopen maanden flink gewerkt aan mijn kleine werkplaats op een zolderkamer. Ik heb lang gezocht naar een nette werkbank-oplossing in deze kleine ruimte.
Het idee van UJK met de flex werkbank, beviel mij prima. Ik heb in Sketchup een tekening gemaakt van het draaggedeelte en een los bovenblad erop met het gatenpatroon volgens Festool. Het geheel wordt gedragen door 2 schragen die in hoogte verstelbaar zijn.
Zie www.axminstertools.com/eu/ujk-technology-multifunction-workbench-for-parf-dogs-717978?
Afbeelding van sketchup tekening hieronder.
Om het gatenpatroon te kunnen maken, had ik gevraagd om een sjabloon op dit forum. Gelukkig kon Christophe mij helpen en kon ik de afgelopen wintermaanden de werkbank maken.
Omdat ik op het blad nu diverse voorwerpen kan vastzetten, is het erg prettig werken op deze kleine, stabiele werkbank.
Gr . Wim
 

Bijlagen

  • tafelblad met ondersteuning1.jpg
    tafelblad met ondersteuning1.jpg
    68,5 KB · Weergaven: 35
  • werkblad met ondersteuning2.jpg
    werkblad met ondersteuning2.jpg
    86,7 KB · Weergaven: 39
  • werkbank1.jpg
    werkbank1.jpg
    121,3 KB · Weergaven: 31
  • werkbank2.jpg
    werkbank2.jpg
    120,6 KB · Weergaven: 31
  • werkbank3.jpg
    werkbank3.jpg
    130,1 KB · Weergaven: 32
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: peterdorn en HHB

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.