Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 10 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 100

Onderwerp: Nieuwe voordeur

Nieuwe voordeur

Een nieuwe uitdaging voor de donkere maanden.

Ik wil al geruime tijd een nieuwe voordeur maken en ben er nu dan eindelijk ook daadwerkelijk aan begonnen. Het is een wat afwijkend ontwerp met de neiging naar een Art nouveau-stijl uit de jaren 1900. Ernest Blerot (Belgisch Architect) heeft in Brussel in die periode meerdere van dergelijke deuren ontworpen en ik vind ze prachtig.

Zelf heb ik ook een poging gedaan om iets te ontwerpen, maar heb niet de illusie dat mijn ontwerp het niveau van Blerot haalt. Het ontwerp zal ook niet bij iedereen in de smaak vallen, maar dat zal mijn pret niet drukken.

De voordeur komt overigens onder een behoorlijke overkapping waardoor de deur nooit nat wordt. Er is daarom ook geen rekening gehouden met afgeschuinde glaslatten of andere zaken om water af te voeren. De deur wordt uiteindelijk ook nog eens geschilderd (in de kleuren van het ontwerp)

Goed, het ontwerp:
    ingekleurd.jpg3d.jpg

Dorpels en stijlen worden van Merbau en de "kunstzinnige" gedeeltes worden uit stukken mahonie gemaakt die gekannibaliseerd zijn van een andere buitendeur (uit 1967).

Eerst heb ik de Merbau balken tot een deurkader verwerkt. Dit was belangrijk om de maten te kunnen bepalen voor het binnengedeelte.

Spatpen.jpgspatpengleuf.jpgDeur.jpg

Daarna kon ik gaan puzzelen met de stukken Mahonie.
    Maten.jpg
    Ieder stuk mahonie levert een deel van de deur, maar bij veel stukken blijft er niet veel ruimte over.

nummer7.jpg

De dwarsbalk is het eerste stuk wat ik heb gefreesd, maar eigenlijk ging dat helemaal niet zo goed de eerste keer. Op een blog (net mee gestart) zal ik al mijn ervaringen van het "project voordeur" uitgebreid beschrijven en nog veel dieper op details ingaan. Zodra er wat meer inhoud op de blog staat zal ik de URL hier delen. Voorlopig zal ik hier gewoon de foto's van de voortgang plaatsen.

Zoals gezegd; De dwarsbalk als eerste deel

Middenstuk.jpg

Het frezen van het bovenste gedeelte ging verder perfect. Als alle andere delen ook zo goed gaan ben ik een tevreden mens. Ik verwacht echter nog wel wat "uitdagingen" op mijn pad.
    Bovendorpel op frees.jpg
    IMG_9233.jpg

In ieder geval zijn de eerste delen al leuk om naar te kijken

eerste stukken.jpg

De delen op de foto's hebben overigens alleen nog maar een bewerking aan de voorzijde gehad. De achterzijdes worden aangepakt zodra ik alle overige delen heb. Dan worden natuurlijk ook de pennen wat dunner gemaakt. De gaten voor de pennen zal ik handmatig moeten maken omdat er onder de portaalfrees gewoon geen ruimte voor is.

Het is dus niet allemaal CNC

Hey hallo
    Zo dat is nog eens een voordeur met een uitdaging
    Ziet er erg goed uit wat je tot nu toe hebt gemaakt
    Dat wordt wel een hele mooie deur
    Succes
    Mvg leroy

Wauw, knap! Moet me toch eens gaan inlezen over zo'n portaalfrees...

Niet mijn smaak, maar wel zeer mooi . Leuk om je plannen, uitleg en foto's zo te lezen. Volgmodus aan*

Mooi ontwerp! En knap gemaakt door die mensen 100 jaar geleden.

Ik vind het een interessant ontwerp, ben erg benieuwd naar het eindresultaat.

Dat belooft! Erg mooi begin alvast!

Dank voor de positieve reacties.

Gisteravond de voorzijde van een derde deel gemaakt. Het betreft hier het onderste deel van de middenstijl van de deur. De gearceerde delen zijn qua voorkanten en contouren al klaar.

Onderdeel.jpg
    Zonder stijlen is het nog maar een mager geheel
    IMG_9277.jpg

Omdat hier alleen nog maar de voorkanten en contouren klaar zijn, zijn de pennen van de delen nog niet verdund en de gaten nog niet gereed. Echt "passen" doet het nog dus niet, maar een indruk van het eindresultaat wordt langzaamaan zichtbaar.
    IMG_9282.jpg

Hier is het deel waar het gat in komt op de pen gelegd om de aansluiting van de delen te laten zien.
    IMG_9285.jpg

De richtingen van de nerven zijn nu wel storend, maar de deur wordt uiteindelijk toch geschilderd.

In ieder geval loopt alles wel in lijn
    IMG_9280.jpg

Volgende week herfstvakantie, dus dan zullen er hopelijk wel meer delen gaan volgen.

De richtingen van de nerven zijn nu wel storend, maar de deur wordt uiteindelijk toch geschilderd.
    .[/QUOTE
    Zonde om zulk mooi hout te schilderen!

oud hout
    Ingeschreven
    Aug 2015
    De richting van de houtnerf is helemaal niet storend, als hij anders liep dan wel, want dan was het vaktechnisch een miskleun.

Groet Pel.
    Hout wirktj.

Forum Rechten