Blog : Mijn belevenissen in houtland

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
2015-12-12 12.20.16.jpg

Gisteren ben ik erg druk geweest met het schaven/lijmen van hard maple voor een nieuw te bouwen werkbank. Hier zie je mijn uitzicht vanuit de achterbank van de auto...hahaha...ik zat mooi klem tussen de balken....

Vandaag weinig gedaan, ik ga straks eerst even het CBN wiel aan de Tormek bevestigen....t ligt er nog steeds naast....Schandalig natuurlijk !!! Daarna even wat hout klaarleggen voor morgen. Ik ga wat extra opbergruimte creeeren in mijn werkplaatsje thuis. Een aantal maanden geleden kocht ik heeeeeeeeel veel gutsen en die moet ik nog even netjes kwijt raken.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@klaasjandiederik : Nee, ik heb er al twee. Dit hout heb ik allemaal bewerkt voor de klant. Denk dat je binnenkort dit project wel ziet verschijnen hier.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
IMAG2961.jpg

Tada !!! Het heeft even geduurd maar hij zit erop !! Nu nog bekijken wat ik doe met de slijpinrichting die ik op de creusen had. Kan ik die kwijt op de tormek of ben ik van die toffe tormek hulpdingen nodig.....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Zo....dat was een fantastische dag !! Om 7 uur zaten we al in de auto , da's mooi vroeg...hahahaha

Tegen 14 uur was ik weer thuis. De opslag bij de werkplaats staan nu weer een stuk voller dan gisteren. Veel ziricote !! Maar ook wat mango en sweetgum. Verder weinig kunnen vinden wat ik echt nodig was. Volgende week komt er een palletje met allerlei exoten binnen oa african blackwood.

Morgen staat er een 0,5 kuub padoek 65mm dik op de stoep....Gelukkig is er hulp om te helpen verwerken....Anders werd t lastig om deze week alles klaar te krijgen.
 
Laatst bewerkt:

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
oew ziricote! Blijft mijn favo!
Van sweetgum heb ik nog nooit gehoord, wordt ook niet echt wijzer van google afbeelding :p
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Via Google afbeeldingen kan je het prima vinden als je weet hoe je moet zoeken. Niet zoeken op Sweetgum maar zoeken om Sweetgum wood.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
851
63
Thuis
Dat heb ik gedaan maar vond daar juist nogal veel verschil tussen zitten. Sommige donker andere juist wel weer heel licht.
 

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
Dat heb ik gedaan maar vond daar juist nogal veel verschil tussen zitten. Sommige donker andere juist wel weer heel licht.

Sweetgum = Liquidambar styraciflua
Dus zoeken naar Liquidambar styraciflua
In het Nederlands is de naam van de boom Amberboom.
Het spinthout is grijsgeel en het kernhout van roodachtig grijs tot roodbruin

Het kernhout wordt in Nederland Satijnnoten genoemd.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@piet groeneweg : Wow...mooi antwoord, je kan hier zo aan de slag !! haha

Deze stukken lagen er een hele lange tijd bij de leverancier in de stelling. Ik ben gek op hout wat ergens al zo lang ligt dat iedereen het eigenlijk vergeten is. Dit is weer een andere soort amberboom dan dat ik heb liggen, deze lijkt veel groener met donkere vegen....Straks maar even een stukje schaven.

Het mango schaaf ik dan ook gelijk even. Door het ruwe oppervlakte heen leek er iets veelbelovend onder te zitten.

Het ziricote had ik laten liggen de vorige keer (toen stond er bijna 6 kuub hout) bovenop. Gisteren de hele stapel doorzocht. Het is een mengeling geworden van foutvrije stukken en stukken met redelijke defecten. Ik vind het vaak netjes dat je ook "mindere"delen meeneemt waar je met wat zaagwerk toch wel wat mee kan. Zij blij, ik blij

2015-12-15 10.40.44.jpg
Lekker bakkie duitse koffie !! Het was weer een zeer geslaagd bezoek. Wel jammer dat er weinig meer te kopen is waar ik belangstelling voor heb. Maar ik weet wat ze standaard hebben dus dat is altijd goed.

Straks richting wp om het padoek wat geleverd wordt een plekje te geven. Hopelijk kan ik het vanmiddag allemaal al grofweg op lengte afkorten. Dan komt er wat spanning vrij, donderdag kan er dan gevlakt worden. Dit laatste gebeurt door mijn werkplaatsmakkers. Zij hadden wat speling deze week en kunnen dan makkelijk wat klussen overnemen. Iedereen blij !

Deze week ga ik me verdiepen in "otoplastieken" , ik word gek van die zweterige oorkappen ;) Prijzen lopen enorm uiteen,zelfs in de "groep" van industrieel gebruik.Van 100-160 euro heb ik ze al gevonden... Ik ga het liefst voor iets goeds ipv iets goedkoops. Iemand ervaring met otoplastieken ?
 

Donvh

Actieve deelnemer
8 apr 2015
31
2
Deze week ga ik me verdiepen in "otoplastieken" , ik word gek van die zweterige oorkappen ;) Prijzen lopen enorm uiteen,zelfs in de "groep" van industrieel gebruik.Van 100-160 euro heb ik ze al gevonden... Ik ga het liefst voor iets goeds ipv iets goedkoops. Iemand ervaring met otoplastieken ?

Dat is ook wat ze ongeveer kosten, er zit veel werk in het maken van een mal.

Wat in ieder geval belangrijk is dat je weet waar je ze voor gaat gebruiken, dat verschilt namelijk voor het filter dat erin moet, dat bepaald namelijk wat je wel en niet kunt horen. Verder heb je de keuze hard of zacht, hard is minder comfortabel maar gaat wel langer mee. En de rest is een kleurtje uitzoeken, ondanks dat kleurloos gaat vergelen vind ik dit het fijnste omdat je daarbij het beste kan zien of ze schoon zijn.

p.s. goede tip: ik heb zelf voor het klussen otoplastieken zonder filter en met oordopjes erin, dus kan lekker muziek luisteren tijdens het werken. Wel alleen doen wanneer je alleen werkt.
 
Laatst bewerkt:

Piet Groeneweg

Actieve deelnemer
13 mei 2013
612
10
H'meer
@Rick, Er vanuit gaande dan dat je leverancier echt sweetgum (Liquidambar styraciflua) verkocht heeft en niet iets anders sweetgum genoemd heeft. Het vervelende is dat handelsnamen niet altijd correct zijn of dat men meerdere botanische soorten opeens dezelfde handelsnaam gaat geven.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@piet : Da's een bekend fenomeen, ben daar zelf ook wel eens schuldig aan. Vooral bij mahonie zorgt dat wel eens voor verwarringen. sipo en sapeli noem ik wel eens mahonie.

@don : Bedankt voor de tip
 

hopmangj

Actieve deelnemer
2 sep 2015
68
0
Wat otoplastieken betreft zorg voor voldoende filtering en laat ze regelmatig (eens per jaar) checken of ze nog voldoen.
Je gehoorgang wil weleens wat vervormen waardoor je onvoldoende afdichting hebt.

Maak ze regelmatig schoon dat voorkomt infecties!

Ik ben zelf van mening dat je juist geen oordopjes erin moet laten plaatsen. Door de otoplastieken sluit je je makkelijker af van de buitenwereld en concentratie is juist belangrijk tijdens het werken met houtbewerkingsmachines.
Je wil niet opeens ergens van schrikken.
 

Donvh

Actieve deelnemer
8 apr 2015
31
2
Wat otoplastieken betreft zorg voor voldoende filtering en laat ze regelmatig (eens per jaar) checken of ze nog voldoen.
Je gehoorgang wil weleens wat vervormen waardoor je onvoldoende afdichting hebt.

Maak ze regelmatig schoon dat voorkomt infecties!

Ik ben zelf van mening dat je juist geen oordopjes erin moet laten plaatsen. Door de otoplastieken sluit je je makkelijker af van de buitenwereld en concentratie is juist belangrijk tijdens het werken met houtbewerkingsmachines.
Je wil niet opeens ergens van schrikken.
Dat afsluiten heb ik zoiezo bij oordoppen/kleppen alleen dan is het zo stil & leeg, muziek vult die leegte op en help dat je de machines nog minder hoort. Mijn vriendin doet het licht dan ook uit als ze contact met mij wil, dan schrik ik niet. Maar gelukkig mag ieder hier zijn eigen mening over hebben.

P.s. zou altijd, wanneer de situatie het toestaan, zonder filter kiezen, dit geeft de beste bescherming van je gehoor. Maar ja ik heb zelf daarom ook een set zonder filter en met oordopjes en een set met filter zonder oordopjes, dan kun je je aanpassen aan de situatie.
 

PBT

Actieve deelnemer
Ik heb zelf zachte otoplastieken. Ongeveer 3 jaar geleden laten aanmeten bij een actiedag van de plaatselijke destil. Volgens mij heb ik er rond de 100 euro voor betaald incl het aanmeten.
Ik kreeg zelf altijd behoorlijke hoofdpijn tijdens of na het werken met oorkappen. Dit vanwege de constante druk van de oorkappen

Ik zou overigens niet besparen hier op. Als je straks niks meer hoort is het veel erger.
 

mdamsma

Actieve deelnemer
15 mei 2011
277
19
Rick
op de kruising richting Isala zit een bedrijf die oordoppen maakt
goede service
heb zelf ook een paar

groet Menno
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@menno : Yep...dat bedrijf ken ik.. Ga deze week eens even rondkijken.

2015-12-17 10.55.21.jpg

Heb ook weer een heleboel african blackwood. Zowel balkjes met redelijke lengte maar ook kleine blokjes in allerlei afmetingen.

2015-12-17 10.55.27.jpg

En ongeveer 100 plankjes ebbenhout tweede keuze.... globale maat 9*65*530mm

En nog veel meer.... Vanmiddag alles maar eens uitzoeken en sorteren....
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
2015-12-18 09.45.52.jpg
Zo....langzaam maar zeker worden alle balkjes geschaafd.

De komende weken kan t wel eens erg rustig in de werkplaats zijn. Mijn werkplaatsmakkers werken volgende week nog 2 dagen en dan bijna 2 weken vakantie. Ik rommel lekker door. Kleine bestellingen kan ik nog wel klaarmaken maar verder schuif ik ook alles door naar januari. Er gaat ook nog veel tijd zitten in de balans.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Gisteren heb ik de klus met t padoek af kunnen maken. Die middag wilde ik het hout klaar leggen wat ik dan de dag erna zou gaan bewerken en daarna weer richting huis. Dat verliep echter iets anders. Toen ik kwam was iedereen nog druk aan het opruimen. Tja en dan ga je natuurlijk ook helpen he. Eerst maar eens de fineerstelling uitgezocht aangezien we deze gaan verplaatsen volgende week. Een stageloper keek steeds erg belangstellend naar de stapel. Het bleek dat hij iets wilde gaan maken met fineer. Nou, daar kan ik wel mee helpen. Heb dus een mooie stapel uitgezocht, die komt hij morgen halen. Hij helpt mij vaak met allerlei dingen dus het fineer wordt een kadootje.

Verder heb ik de houtstelling binnen voor 60% doorgespit. Bepaalde stukken blijven liggen maar andere stukken gaan eruit. De komende dagen komen er wat mensen langs die snijplanken willen maken, daar heb ik nu dus geschikt hout voor liggen voor een lage prijs. Het liefste zou ik alles bewaren maar soms moet je dingen gewoon weg doen anders kom je echt om in de kleine stukken.

Straks richting werkplaats om de lintzaag even aan te slingeren en wat bestellingen klaar te maken.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.