Blog : Mijn belevenissen in houtland

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
2015-12-17 18.59.23.jpg

Deze week kreeg ik een leuk doosje met allerlei dingen binnen die ik nog niet kende. Waaronder dit flesje tru-oil. Enkele klanten gebruiken dit erg veel en dus wil ik zelf ook eens zien of dit prettig werkt.

2015-12-17 18.59.09.jpg

Wat een schatjes he !!!

Verder nog een hamer met kunststof "koppen" , wat grotere schrapers, staalwal....mooi kerstpakket.

Gisteren was het hier bizar druk, de telefoon stond roodgloeiend. Allerlei bedrijven(die nog geen klant waren) wilden opeens nog bestellingen plaatsen voor t einde van het jaar. Dit was vorig jaar ook zo. Veel houthandelaren sluiten de deuren in deze periode en dan gaan mensen toch zoeken naar alternatieven. Nu had ik mijzelf voorgenomen om zeer ontspannen de laatste weken van dit jaar door te brengen.....en dat blijft ook zo. :D:D De ene klant begrijpt het wel maar de andere kan echt niet begrijpen dat ik klussen laat lopen.

Dit laatste is iets wat mijn valkuil is. Ik roep vaak "ja" op van alles en dan komt het wel eens voor dat mijn lichaam het allemaal niet meer trekt. Door de tijd heen leer ik dit steeds beter doseren....zal wel de leeftijd zijn...hahaha. Iedereen in huize Koorman heeft vakantie en dan is het niet echt gezellig dat ik 1 week knetterhard werk en dan de week erna voor "aangereden wild" in bed lig :p. Voor de mensen die mij al wat langer kennen " Jaja, misschien leer ik het nog wel" De komende weken zal het dus een fijne mengeling van familie,hout,playmobil,make-up,eten,lego friends worden.... Nu al zin in !!

Dat is soms wel lastig wanneer je hobby ook je werk is. Wanneer ik een opbergbak maak voor mijn gutsen....is dat dan wel of hobby.....hahaha.... Ik weet t ook niet!!

Nu even de koffie opdrinken en dan richting werkplaats. Nog even wat bestellingen inpakken , verder met voorbereiding balans en iemand een hele partij padoek in de auto leggen.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@meron : Die komen bij guitarsupplies.nl weg, binnenkort te vinden op hun site. Je bestelling gaat zo de deur uit.

Net weer een mailing rondgestuurd aan alle mensen die geabonneerd zijn op onze nieuwsbrief. Wil je dat ook ? Geef je dan even op via onze website www.masave.nl
Onder ander deze aanbieding zat er tussen :
2015-12-21 13.07.36.jpg
Noten 7*250*880
Kers 3*180*600 4 stuks
Mahonie 4*230*560 2 stuks
Gevlamd esdoorn 6*210*900

Samen voor slechts 30 euro !!!


 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Gisteren was ik wat mailtjes aan het beantwoorden en daar zat een mail tussen van iemand die al vanaf het begin hout bij mij koopt. Hij was erg ziek dus ik begon met deze mail. Altijd goed om te horen hoe het met mensen gaat. ....... De mail was van zijn vrouw. Hij was vorige week overleden aan de gevolgen van kanker. Daar schrok ik enorm van. Tijdens ons vorige gesprek (toen kwam hij gewoon gezellig koffie drinken) gaf hij aan positief te kijken naar de komende tijd. Dat vond ik erg indrukwekkend want er stonden vele behandelingen in de agenda. Vannacht heb ik echt slecht geslapen, jij gaat toch nadenken over allerlei zaken. Iedereen weet dat je maximaal van het leven moet genieten maar soms vergeten we dat wel eens en worden we meegesleept in het dagelijkse gedoe. Kus je vrouw, knuffel je kinderen en geniet met volle teugen van alle mooie dingen in het leven.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
En dat waren de kerstdagen alweer.... Gezellig thuis met ons gezin...heerlijk burgerlijk....

Er lag maar zo een cadeau voor mijn vrouw en ik onder de kerstboom. Ik kon me niet herinneren dat we iets gekocht hadden. Geertje had er veel plezier van en zei "t was je eigen idee!!!".....Mmmmm....Zou t misschien de foredom hangmotor zijn ? Rits,rats,scheur en jawel.....De Foredom !! Daar kunnen we allebei goed mee werken. Nu maar eens op zoek naar de juiste freesjes/bitjes. Ik zal de machine uiteraard gaan gebruiken voor houtbewerking. Er zijn dus andere toebehoren nodig dan het glas/zilverbewerken dat Geertje doet.

Straks gaan we met z'n vieren even naar de werkplaats om daar het hout te tellen. Ik heb het daar al goed voorbereid dus we moeten in een korte tijd alles klaar kunnen hebben. Toen ik begon met de houthandel had ik natuurlijk nooit nagedacht over boekhouding en bijbehorende zaken. In mijn hoofd stond ik dag na dag de allermooiste houtsoorten te verzagen...hahaha... In de praktijk gebeurt dat gelukkig veel:D maar ik moet toegeven dat het administratieve deel minder wenselijk is. Nu hebben we al een deel hiervan uitbesteed uit een boekhouder. Dat scheelt echt enorm. Gewoon iemand die over je schouder meekijkt en af en toe een beetje bijstuurt.

Vorige week zat ik met een goede vriend aan tafel en we hadden het over elkaars bedrijf en wat we anders willen doen in het nieuwe jaar. Mmm....tja....wat wil ik volgend jaar anders doen ? Een paar dingen kwamen gelijk boven drijven : Slecht betalende klanten en orders die toch iets te groot zijn. Dit zullen wel dingen zijn waar ik volgend jaar anders mee om zal gaan dan dit jaar. Vooral klanten die wel kopen maar niet betalen....daar heb ik wel een paar keer slecht van geslapen. Wat betreft die grote orders.....Afgelopen maand had ik teveel grote klussen vlak achter elkaar....dat moet ik toch anders gaan inplannen. Nee is ook een goed antwoord op een klus. Dat heb ik dit jaar al vaak moeten zeggen omdat het qua houtsoort niet paste bij hetgeen ik wil doen. Ik heb bv geen belang bij het schaven van 200 vuren balken of het maken van een grenen vloer. Laat mij maar lekker werken met mooie fijnhoutsoorten. Alle grote klussen doe ik samen met anderen. Er zijn een paar bedrijven waar ik zulke klussen mee aanpak en dat loopt goed.

Nu even de koffie opdrinken en dan aan de slag : 1 plank padoek 52x250x2400, 10 planken wenge 27x200x2800, 7 x olijf 80x200x2400 enz enz....
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Op 1 pagina mooie woorden en goede voornemens. Beide zijn goed/leuk om te lezen.
Bedankt dat je ons weer een jaar hebt mee laten lezen in het leven van een houtfanaat!
Op naar het volgende jaar!

En ik kan niet wachten op een filmpje met Rick aan de slag met de Foredom!! ;)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@sunrayes : Altijd leuk om te lezen dat mijn schrijverij gewaardeerd wordt. Al bijna 68000 is deze post aangeklikt. Blijkbaar klikken meer mensen dan ik hierop :D

Nog even een bakje koffie.....lang leve George Clooney !! "Nespresso , what else ?" hahaha

Straks komt er iemand een hele berg hout ophalen, al 3 a 4 weken verzamelen in allerlei potentieel snijplankhout. Makkelijk voor mij (want ik hoef alle kleine stukjes niet te tellen en hout met defecten ruimen lekker op), goed voor hem (prijs is laag, veel verschillende houtsoorten)...mooie deal dus. Verder is het ook nog eens een enorm aardige kerel.

Er ligt voor mij een mooie stapel amerikaans elzenhout klaar, daar gaat straks eerst de zaag eens even in. Heerlijk hout om mee te werken.
Daarna ligt er nog een doos met allerlei mooie houtsoorten klaar om verzaagd te worden tot penblanks. Gedurende de week bewaar ik natuurlijk alle bijzondere stukjes, kan het niet over mijn hart verkrijgen om dit weg te gooien.
Verder moet ik heel vaak de trap op en neer op het fineer weer een mooie plek te geven. Genoeg te doen dus.

Morgenochtend krijg ik nog meer bezoek, altijd gezellig. O'peatey komt buurten en nog een aantal mensen. De ene zoekt hout voor snijplanken, de andere hout voor een tafel en de andere wil gewoon lekker knutselen.

2015-12-27 15.07.42.jpg
Zelf ben ik ook bezig. Dit stuk notenhout heb ik ooit gered van de brandstapel. compleet vervormd maar dat maakt het ook wel weer mooi. Netjes opgeschuurd en gisteren de eerste laag tru-oil aangebracht. Apart spul, vind t wel prettig werken tot nu toe. Er moeten zeker 6 lagen op dit stukje hout heb ik mij laten vertellen....dat doe ik dan ook braaf...

Koffie is op !!! Ik ga aan de slag !! fijne dag allemaal
 
Laatst bewerkt:

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.636
204
48
zwolle
www.masave.nl
@willemsontwerp : bedankt voor de link. Ik had de website ooit wel eens gevonden toen ik nog ambitie's had om iets te gaan doen met deze mini-boompjes....echter is tijd niets iets waar ik van over heb...haha...dus toch maar niet gedaan...

Hier staat alles alweer bijna klaar om richting werkplaats te gaan. Gisteren heb ik veel hout verlijmd en komende ochtend ga ik hier fijn mee verder. Tussen het lijmen door doe ik allerlei andere kleine klusjes. Ik heb deze week niet veel orders aangenomen (excuses aan de mensen die nu even moeten wachten) om de voorraad van de winkel goed op peil te krijgen. Tussen het lijmen door ga ik dus hout schaven wat vanmiddag in de winkel komt te liggen.

2015-12-28 08.40.10.jpg

Red Alder, amerikaans elzenhout....heerlijk om mee te werken. Wel jammer van de kopscheuren. Bij elke balk raak je toch al snel 200-250mm kwijt. Gelukkig had ik dat ingecalculeerd...

De balans is trouwens klaar...of had ik dat al vermeldt ? :eek: Schrik er altijd weer van wanneer excel laat zien hoeveel euro's er in het hout zitten.... Maar wat je niet hebt, kun je niet verkopen !! We rollen dus vol vertrouwen het nieuwe jaar in. Mensen vragen wel eens of ik een assortimentslijst heb en nog liever een prijslijst. Voor een reguliere houthandel is dat vast mogelijk maar Masave is veel dingen...maar zeker niet regulier. We hebben alleen al 5 soorten esdoorn....en daarin nog meerdere kwaliteiten... Het is spijtig maar er gaat ook vast geen prijslijst komen. Ben je wat nodig ? Stuur dan gewoon even een mailtje en dan heb je met een dag of 2 zeker een prijs terug. Een ander leuk voorbeeld is bijvoorbeeld eikenhout. Dat heb ik meestal niet op voorraad. Mensen kijken dan wel eens vreemd. Ik ga echt voor elke klant op zich op zoek naar passend eikenhout. Er zijn vele leveranciers voor diverse soorten eik. De ene is goed is foutarm, de andere goed is brede delen...ik vind het echt de sport om exact te vinden wat de klant zoekt. Blijkbaar lukt dat aardig want mensen komen terug;) We zijn vast niet het goedkoopste maar dat is ook niet het doel van Masave.

Wat is dan wel je doel hoor ik je afvragen ...... Bovenaan het lijstje staat "MASAVE IS LOL" Dat moet leidend zijn voor eigenlijk alles klussen. Niet leuk ? Niet doen !! Soms ben ik natuurlijk wel eens bezig met iets terwijl ik liever iets anders zou doen....tja....dan heeft iedereen wel eens denk ik. Maar wanneer ik dan even stop...en nadenk over hetgeen ik mag doen voor mijn geld dan wordt ik weer vrolijk en sta ik met een grijs de plankjes door de machines te drukken.

Koffie is op , ik ga aan de slag
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik loop alweer een tijdje te denken over de komende open dag van onze bedrijfje. Ergens in mei zullen we dit organiseren. Exacte datum volgt natuurlijk zo spoedig mogelijk. Het is altijd een heleboel geregel maar na een aantal jaren begint zich wel een soort routine te ontwikkelen. Komende dagen maar eens nadenken over het programma. Er staat al 1 demo op het programma. Zijn naam wil ik nog even geheim houden maar ik denk dat iedereen op dit forum hem wel kent.

Straks komen er wat houtvrienden koffie drinken, erg gezellig ! Mooi eigenlijk dat uit een hobby een compleet nieuw leven kan ontstaan. Een tijdje geleden sprak ik een oud collega van de groothandel waar ik verantwoordelijk voor was....ik kon me echt niet meer voorstellen hoe ik mee rende in die "rat-race".... Ben dan ook super blij met mijn nieuwe "baan" .

Straks ga ik even de laatste mailing van dit jaar rondsturen dus hou je mailbox in de gaten.
 

Wimmel

Post veel
27 apr 2014
1.056
0
Montfoort
Jullie ook Rick! En ik kijk uit naar de volgende houtdag. Ik heb afgelopen jaar 3 dagen besteed op locatie wat houtdagen betreft en bij jou was het leukst. Komt waarschijnlijk ook omdat dat de eerste was en ik me als een kind in een snoepwinkel voelde en alles nieuw was voor me. Zowel qua hout maar ook de stands van Didier en Jan.
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Hey Rick, ondertussen ben jij voor veel hout hobbyisten (en vast ook professionals) een belangrijk persoon en wegwijzer geworden in de wereld van hout. Bedankt daarvoor en een goed en gezond 2016!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Bedankt !!

Hier heb ik net de koffie op en ga ik beginnen aan de eerste werkdag van het jaar. Activiteiten hebben bijna een week stilgelegen wegens interne verhuizingen in huize Koorman...hahaha....Nu lekker zagen en schaven !
 

Theo74

Actieve deelnemer
Hoi Rick,

Ik heb zojuist je berichtje ontvangen op mijn blog, die zal ik zo beantwoorden. Mijn goede voornemen, is om dit jaar bij Masave een keer op de koffie te komen. Ik wil nog wat speciaal hout voor een speciaal project en volgens mij kan ik bij jullie prima slagen. Enfin geniet maar lekker van de geur van vers geschaafd en gezaagd hout.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
@theo : Je bent meer dan welkom! Lekkere koffie en mooi hout !

Deze ochtend druk geweest met het verwerken van hout dat ik vorige maand al deels had bewerkt. Vooral veel schaafwerk en dat is altijd leuk om te doen.

2016-01-02 08.42.04.jpg

Dit blok mahonie staat uit 3 losse delen...strak verlijmd....al zeg ik t zelf :eek:

2016-01-02 08.30.20.jpg

Stapeltje amerikaans elzenhout....ook wel red alder genoemd..... Lijm afkrabben , vlakken en op dikte schaven...en dan netjes in de stelling leggen.

2016-01-02 08.33.30.jpg

Mooi gespiegelde set zebrano dosse gezaagd....Dit is echt zo'n houtsoort die je of mooi of lelijk vindt.... Ik vind het erg mooi...nu ben ik niet echt een graadmeter want ik vind het meeste hout mooi..;)

2016-01-02 09.06.30.jpg
Voor mijn houtmakker in Amsterdam had ik twee weken geleden wat olijfhout klaar gemaakt waar hij een kistje van gaat maken. Gelijk wat meer olijf gevlakt en geschaafd. Een aantal planken heb ik op de lintzaag geherzaagd zodat je mooi gespiegelde plankjes overhoudt. Gaaf voor bijvoorbeeld deurtjes van een kastje...

2016-01-02 08.30.24.jpg
Ideaal zo'n lijmpers !! De lijm die ik hiervoor gebruik klem ik minimaal 60 minuten ,daarna haal ik deze uit de pers en verlijm ik de volgende serie planken. Zo kan je op 1 dag best veel hout met elkaar verlijmen.

De rest van deze dag zal gevuld zijn met oa intern verhuizen (eva krijgt een nieuwe kamer en zodoende schuift iedereen een kamertje op) en het opruimen van de kerstspullen. Muziekje aan....dan is het zo weer gebeurd!!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.