Blog : Mijn belevenissen in houtland

Lars.

Post veel
26 nov 2014
852
63
Thuis
Je bent het jaar goed begonnen Rick!
Heb je niet een grote kans van kromtrekken als je zebrano dosse zaagt?
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.637
204
48
zwolle
www.masave.nl
@lars : Die kans loop je altijd enorm met dosse gezaagd hout. Zebrano is daarin zeker niet anders. Na t zagen laat ik hout altijd even "tot rust komen" Daarna schaaf ik het pas.
 

Lars.

Post veel
26 nov 2014
852
63
Thuis
Het probleem wat ik had is dat planken van buiten naar binnen werden gehaald en daardoor enorm gingen torderen. Daarvoor hadden ze 2 jaar buiten onder een afdak gelegen en waren ze nog mooi recht:p
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.637
204
48
zwolle
www.masave.nl
@lars : Hout van buiten naar binnen halen is ook altijd een spannend iets. Daarom heb ik de werkvoorraad ook verwarmd.

Vanmorgen ben ik weer eens lekker aan de slag gegaan. Ik ga voor iemand een aantal paneeltjes lijmen uit erg mooi kwartiers gezaagd eiken. Tussen het lijmen door kan ik mooie andere kleine klusjes doen. Morgenochtend kan ik dan alles exact op maat maken. Heerlijk werk !!
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Gisteren heb ik een heerlijke ochtend gehad in de werkplaats. Alles liep lekker...ongelovelijk wat je op een ochtend soms kan verzetten aan werk. Geertje was zo lief om met de auto even langs te komen om het hout op te halen. Een deel moest namelijk richting huis en ik ga zaterdag altijd op de fiets naar de werkplaats....dan kan je weinig hout meenemen:p

2016-01-09 09.56.10.jpg

Wat ben ik toch gek op hout verlijmen....geen idee hoe het komt...

2016-01-09 10.59.34.jpg

En ook het herzagen van hout is altijd weer een feest.... Dit is satijnnoten...volgende week alles netjes gladschaven...

Volgende week staan er alweer een paar leuke klusjes klaar. Allerlei kleine paneeltjes verlijmen tot aan A3 formaat aan toe. Een aantal mensen wil gaan houtsnijden maar het hout mocht niet kromtrekken...tja...dat kan ik nooit beloven maar ik geef dan altijd aan dat een verlijmd paneel stabieler is.....en dus mag ik een stapel "mini tafels" maken... Geen klus is mij te klein !!

Morgenochtend hoop ik verder te kunnen met wat kleine simpele opbergbakjes voor in mijn eigen werkplaatsje thuis. Het hout ligt al klaar, volledig op maat.Alleen nog even de verbindingen maken en de groeven voor de bodemplaat. Echter komen er ook wat mensen hout bekijken dus misschien moet ik het houtwerk doorschuiven naar de middag...we zien wel....

De plannen voor de open dag van Masave zijn nagenoeg gereed. Nog een paar kleine dingen regelen en dan kan ik een datum bekend maken. Nu al zin in deze dag !!
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.637
204
48
zwolle
www.masave.nl
@sunrayes : Uiteraard !!

@lars : ik heb wel eens het idee gehad om een houten fiets te maken en dan in de stijl van "sam maloof"....ach...ik heb zoveel ideeen....vanmorgen kwamen er alweer twee ideeen bovenzetten voor een kastje en een kistje.....
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Wow....4 dagen niet in de werkplaats geweest.... En ik had helemaal geen vakantie...haha... Helaas strubbelde het lichaam wat tegen en dus besloten om de rem er even op te gooien. Vandaag ga ik weer lekker aan de slag. Er liggen allerlei leuke klusjes klaar dus ik ga mij wel vermaken de komende tijd.

Onze schulpzaag is een paar dagen op vakantie. Er moeten een aantal dingen aangepast worden oa nieuwe insert rondom het blad, dat was nog van ijzer. Ik ben bang dat ik deze machine nu wel ga missen, natuurlijk kan ik ook schulpen op de lintzaag maar de schulpzaag gaat soms net even wat prettiger.
 

MasaveHout

Post veel
3 feb 2013
1.637
204
48
zwolle
www.masave.nl
Zo...gisteren ben ik heerlijk bezig geweest. De ochtend wat geholpen in de nieuwe werkplaats van mijn vrouw en de middag heb ik heel wat hout verwerkt. Gelukkig kwam GAV om 15.30 even helpen met vlakken en haaksen van een partij essenhout.

Bij de 4e plank begon de ellende....allemaal vreterij.....gloeiende gloeiende....volgende plank....verborgen scheur.....en toen had ik een probleem... Voor deze order had ik al het lange essen opgemaakt... Gelukkig komt er maandag/dinsdag weer nieuwe voorraad en dat is maar net op tijd want het hout wordt kort daarna opgehaald door een interieurbouwer hier in de buurt.

Vandaag gaan we vrolijk verder met het vierzijdig schaven van dit essen. Hoe meer er klaar is hoe beter toch ? Daarna wacht er nog wat yellow poplar,noten,esdoorn,gevlamd esdoorn,olijfes,beuk,berk en meer essen... Denk dat ik vandaag een deel doe en morgenochtend de rest. Beter 2 x een korte sessie dan 1 x een hele ochtend buffelen en de rest van de dag plat liggen. Wijsheid komt met de jaren zeggen ze wel eens...hahaha

2016-01-15 18.11.20.jpg

Esdoorn onbekant !! Dit heb ik niet zo vaak op voorraad. Heb nog een paar mooie delen liggen, zelfs met lichte gevlamde tekening
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Dames en heren !!

De datum is bekend voor de komende opendag van Masave : Zaterdag 28 mei !! Het gaat weer een gave middag worden met allerlei demo's , veel hout en natuurlijk koffie/thee en lekkere koeken. Ik zal hiervoor nog een apart hoofdstukje maken natuurlijk zodat iedereen op de hoogte kan blijven van de ontwikkelingen.

Even een korte opsomming van de mensen die een demo komen geven. Naast vakmensen zijn het ook allemaal mensen met wie ik een echte klik heb.

Sergon Sikking
gitaarbouw

SirJacobs Didier
Houtdraaien

Roeland Brekelmans
allround vakman : van meubels maken tot slijpen van gereedschap.

Ronald Kanne
Houtdraaien

John Muijen
gitaarbouw

Meron Brouwer
unieke kistjes en miniatuur houtsnijwerk

Frank de Haan
gitaarbouw

Mulderbass
basbouw

Andre Baeck /tuoh
Allround vakman , lopende encylopedia op het gebied van hout en houtbewerking

Lars vd Velde
Houtliefhebber en maakt allerlei mooie kistjes en snijplanken


Verder komen mijn goede vrienden Paul en Gerwin weer helpen met allerlei zaken. Een open dag van Masave zou niet compleet zijn zonder de andere 50% van ons bedrijf......Geertje ! Het is echt tof dat ik een vrouw heb gevonden die mij steunt in dit geheel en zelfs heel veel zaken uit handen neemt. Een goede vriend zei eens : Rick , je hebt een topwijf ! Nou .... en zo is het...hahaha

Alle voorgaande jaren was het een succes. Ik zie nu al enorm uit naar deze dag.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Rick, bedankt dat we er weer mogen bij horen.
Pinokkio is in de wolken om zijn waarschijnlijk eerste buitenlandse stapjes te zetten.
Het staat genoteerd in de agenda.
Super.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.