Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Ontwerpen van een zelfbouw Knife Making Grinder (KMG)

Momenteel ben ik bezig met het ontwerpen van een speciaal type slijp/schuurmachine die veel gebruikt wordt voor messenmakers.
    Ik heb het plan al lang ergens in mijn achterhoofd gehad en heb ook veel gelezen op het internet over het onderwerp. Vandaag ben ik dan eindelijk bezig geweest met het daadwerkelijke ontwerpen.

Het is slechts een eerste opzet. Eerst heb ik de motor geselecteerd waarvan gelukkig een maatschets online stond. De ophanging van de aangedreven as is vrij rechttoe rechtaan maar behoeft nog wel wat aandacht. In de eerste instantie wilde ik de rollen zelf maken van nylon, maar heb ondertussen een adres gevonden in de UK dat complete sets rollen verkoopt met de lagers en dergelijke erbij. Dat zal me toch erg veel werk en gedoe gaan schelen.

Zie hieronder voor wat plaatjes voor een eerste indruk.

Wordt vervolgt...

Totaalplaatje 1.jpg

Detailplaatje.jpg

Senior Member
    Ingeschreven
    Dec 2012
    Hoi Wilco hoe werkt dit machientje?

Cas

Ik denk dat je een bandschuurmachine wilt maken Wilco, speciaal voor het slijpen van messen? Ik heb lang geleden er eentje gemaakt voor een schoenmaker, die was uiteindelijk zo zwaar en degelijk dat hij het nog steeds moet doen, of de schoenmaker heeft er een deel van zijn pensioen mee betaald .

Met welke grid banden wil je gaan werken? Ik kocht vorig jaar in Engeland een Sorby handslijper met banden van 600, 1200 en 3000 grit. De laatste 2 geven een prima staal oppervlak, niet zo spiegelend als een gelapped en ook niet zo vlak maar ik gebruik het ding met veel plezier voor het slijpen. Ben benieuwd hoe jou project er uit gaat zien.

jaap

ps wordt het zoiets?

grinder4.jpg

Ik denk dat het niet voor het slijpen is maar voor het vormen van het lemmet uit een staal-blank.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jaap Bekijk Berichten
    Ik denk dat je een bandschuurmachine wilt maken Wilco, speciaal voor het slijpen van messen? Ik heb lang geleden er eentje gemaakt voor een schoenmaker, die was uiteindelijk zo zwaar en degelijk dat hij het nog steeds moet doen, of de schoenmaker heeft er een deel van zijn pensioen mee betaald .

Met welke grid banden wil je gaan werken? Ik kocht vorig jaar in Engeland een Sorby handslijper met banden van 600, 1200 en 3000 grit. De laatste 2 geven een prima staal oppervlak, niet zo spiegelend als een gelapped en ook niet zo vlak maar ik gebruik het ding met veel plezier voor het slijpen. Ben benieuwd hoe jou project er uit gaat zien.
    Jaap,

Meer zoiets: http://www.cnccookbook.com/img/Other...ers/kmg-10.jpg

Het is niet in de eerste instantie bedoeld om gereedschappen scherp te slijpen, maar meer zoals HenkVerhaar zegt om het lemmet van messen en dergelijke compleet te vormen uit staal.

De apparaten hebben ook diverse opstelmogelijkheden:
    http://www.cnccookbook.com/img/Other...s/kmg-sba4.jpg

In dit filmpje zie je er een in actie: https://www.youtube.com/watch?v=DQUxFFON5Lo

Kleine spraakverwarring, maar ik ben van huis uit een werktuigbouwer en slijpen is voor mij een bewerking om materiaal af te nemen. Een krukas wordt ook geslepen en daar zitten geen scherpe kanten aan, excuses daarvoor.

jaap
    Laatst gewijzigd door jaap; 09-11-14 om 10:36.

Hallo Wilco,

Via de site: www.tracepartsonline.net kun je veel standaard onderdelen in 2D of 3D CAD bestand vinden. Ook staat bij deze onderdelen de fabrikant, zodat je ze indien nodig kunt bestellen.

Ik vond ook nog een site van een producent van dit soort machines, misschien heb je er wat aan: http://www.beaumontmetalworks.com

Met vriendelijke groet,

Chris Schipper

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jaap Bekijk Berichten
    Kleine spraakverwarring, maar ik ben van huis uit een werktuigbouwer en slijpen is voor mij een bewerking om materiaal af te nemen. Een krukas wordt ook geslepen en daar zitten geen scherpe kanten aan, excuses daarvoor.
    Maar dat slijpen van die krukas is toch niet het vormen vanuit een massief blok metaal? Het slijpen dat jij bedoeld is toch een 'eindafwerking' om eea op de juiste maten te krijgen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Woodworker Bekijk Berichten
    In dit filmpje zie je er een in actie: https://www.youtube.com/watch?v=DQUxFFON5Lo
    Nice, maar het zou mijn mes niet zijn. Ik vind het handvat niet heel fraai/handig, en die schede al helemaal niet. Maar het lemmet zelf lijkt me een fijn mes... Hij gebruikt kennelijk een luchthardende staalsoort.

Forum Rechten