Verleden week begonnen aan de hoogst noodzakelijke restauratie van een Hollandse boot, het is een oldtimer, minimum 90 jaar op de teller, 20 jaar ervan ligt het nu al op droge in ons museum.
De Hollandse boot is een open houten roeiboot met opgebrand vlak (een heve) Voor en achter eindigt het op een klos waar deels ook de gangen op landen. Gebruikt als bijboot, visboot, werkboot, etc. Een echt manusje van alles dus.
De meeste vaartuigen die aan een museum geschonken worden hebben hun werkzaam leven al een tijdje achter de rug, wat wil zeggen dat ze meestal in een deplorabele staat aangeboden of verworven worden. Een boot(je) op het droge stopt niet met aftakelen, dat proces gaat onverbiddelijk (traag) verder. Tijd dus om dit een halt toe te roepen, na een grondige schouwing is het lijstje met uit te voeren werken indrukwekkend lang geworden. Een greep uit de verschillende klussen die me te wachten staan:
- 16 zitters vernieuwen
- de twee buitenste vlakdelen vernieuwen
- onderste gang deels vernieuwen, zowel aan stuur- en bakboord
- aan stuurboord de volledige bovenste gang vernieuwen + een nieuw bovenboord
- nieuwe binnensteven
- zowel aan stuur- en bakboord een nieuw berghout aanbrengen
- vernieuwen (stalen) bevestiging van de doften
- als sluitstuk opnieuw een geschikte afwerking aanbrengen, de romp in houtteer, voor- en achterplecht plus doften opnieuw strak in de verf
Een hele boterham dus, maar de zitters vragen het meeste werk, eens die geplaatst zijn gaat de rest een heel stuk sneller. Alle onderdelen worden terug op de aloude manier bevestigd met houten (grenen) toogpennen inclusief eiken deutels.
Nu, de eerste zeven zitters zijn geplaatst, op het vlak voorlopig vastgezet met draadstangen, eens de nieuwe vlakdelen erin zitten volgt de definitieve bevestiging.
Origineel waren bijna alle inhouten vervaardigd uit Iep, maar nu worden alle nieuwe onderdelen uit eik vervaardigd. De liggers op het vlak zijn uit Grenen vervaardigd en vertonen geen schade, dat kan van de Iepen onderdelen niet gezegd worden. Bijna alle Grenen toogpennen zijn eveneens nog in goede staat, geen inwatering of houtrot vastgesteld
Ze zijn wel gekrompen, vervanging is dus nodig om terug een stijf geheel te krijgen.
Bijgaand wat plaatjes van de klus.
Mvg,
André
Een Hollandse boot met werk aan.

De tand des tijds heeft er flink aan geknaagd.

We kijken niet op een gaatje meer of minder.

De eerste nieuwe onderdelen op hun plaats.

En al wat verder gevorderd, met de strooklat aan stuurboord.

De Hollandse boot is een open houten roeiboot met opgebrand vlak (een heve) Voor en achter eindigt het op een klos waar deels ook de gangen op landen. Gebruikt als bijboot, visboot, werkboot, etc. Een echt manusje van alles dus.
De meeste vaartuigen die aan een museum geschonken worden hebben hun werkzaam leven al een tijdje achter de rug, wat wil zeggen dat ze meestal in een deplorabele staat aangeboden of verworven worden. Een boot(je) op het droge stopt niet met aftakelen, dat proces gaat onverbiddelijk (traag) verder. Tijd dus om dit een halt toe te roepen, na een grondige schouwing is het lijstje met uit te voeren werken indrukwekkend lang geworden. Een greep uit de verschillende klussen die me te wachten staan:
- 16 zitters vernieuwen
- de twee buitenste vlakdelen vernieuwen
- onderste gang deels vernieuwen, zowel aan stuur- en bakboord
- aan stuurboord de volledige bovenste gang vernieuwen + een nieuw bovenboord
- nieuwe binnensteven
- zowel aan stuur- en bakboord een nieuw berghout aanbrengen
- vernieuwen (stalen) bevestiging van de doften
- als sluitstuk opnieuw een geschikte afwerking aanbrengen, de romp in houtteer, voor- en achterplecht plus doften opnieuw strak in de verf
Een hele boterham dus, maar de zitters vragen het meeste werk, eens die geplaatst zijn gaat de rest een heel stuk sneller. Alle onderdelen worden terug op de aloude manier bevestigd met houten (grenen) toogpennen inclusief eiken deutels.
Nu, de eerste zeven zitters zijn geplaatst, op het vlak voorlopig vastgezet met draadstangen, eens de nieuwe vlakdelen erin zitten volgt de definitieve bevestiging.
Origineel waren bijna alle inhouten vervaardigd uit Iep, maar nu worden alle nieuwe onderdelen uit eik vervaardigd. De liggers op het vlak zijn uit Grenen vervaardigd en vertonen geen schade, dat kan van de Iepen onderdelen niet gezegd worden. Bijna alle Grenen toogpennen zijn eveneens nog in goede staat, geen inwatering of houtrot vastgesteld
Bijgaand wat plaatjes van de klus.
Mvg,
André
Een Hollandse boot met werk aan.

De tand des tijds heeft er flink aan geknaagd.

We kijken niet op een gaatje meer of minder.

De eerste nieuwe onderdelen op hun plaats.

En al wat verder gevorderd, met de strooklat aan stuurboord.
