Losse motor voor DIY stofafzuiging.

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Allen dank voor jullie input.....

@Juriaan...bedankt voor je link maar jeetje wat een bakbeest is dat zeg hahaha....en de nodige aanpassingen.

@karangetang....ja ik heb wel een cycloon nodig, maar ik denk nu meer in de richting van die grote dust deputy.
Die is al vrij groot, maar die van jou wordt nog groter geloof ik?

Ik heb uiteindelijk iets gevonden waarvan ik denk dat die het werk wel gaat klaren.......

Schermafbeelding 2020-03-03 om 13.00.06.jpg

2 pk met een debiet van 1800+ m3

Ik ga met deze motor beginnen en stapje voor stapje m'n onderdelen bij elkaar zoeken......en aansluiten.
Wordt vervolgd.....

Grt
Danny
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Zijn dit soort buizen een redelijk alternatief?
Wellicht niet het beste....maar kosten zijn natuurlijk ook een dingetje.

Wilde 150mm voor de hoofdleiding en aftakkingen )aftakkingen met Y stukken) , en dan met een koppelstuk op maat afsluiten naar de diameter aansluiting van het af te zuigen apparaat.....blastgate erop en t laatste stukje met flexibele slang aansluiten.

Schermafbeelding 2020-03-03 om 13.21.03.jpg
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
De Cycloon die ik nu als eerste voor mijzelfl maak wordt 125 cm hoog en de inlaat en uitvoer is 125 mm die is het einde van de week (als het lukt) af en dan ga is kijken hoe die werkt .
Mijn plan is om ook een kleiner exemplaar bv 1 meter te gaan maken en eventueel die van 125 ook te voorzien van een 150 mm inlaat Kleiner dan 1 meter in in mijn opvatting niet zinvol of je moet een kleinere ventilator gaan nemen
Ook zijn cyclonen van die formaten en kleiner wel voor een redelijk prijs te koop
Het voordeel van mijn werk procedure is dat ik naar behoefte aanpassingen kan maken .. Ik hoe jullie via mijn topic op de hoogte
Vraagje: Kan je even de link erbij zetten dan kunnen meekijken
Ik gebruik dunwandig kunststof 125 dat is het goedkoopste gekhier gekocht:
https://pvcvoordeel.nl/dunwandige-pvc-buis/
Een spuitstuk Y vorming kost dan 7 euro in metaal is dat veel meer

Dit was ik wijt
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz.jpg
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.037
2.572
Bij de afzuigmotor die je gaat proberen moet je wel zeker weten dat hij alleen schone lucht kan aanzuigen.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
@chevy66......wat bedoel je daar mee?

@klaas.....ja daar komt het in de basis wel op neer ja......
Wat ik uit de werkplaats zuig komt in een ander hokje terecht.
Maak ik een denkfout dan?
Of heb je t puur over het verwarmings vraagstuk, dat ik warme lucht zomaar overboord gooi?

Ik zal van de week even een paar foto's maken ter illustratie.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
2 minuten rijden Joop......dus helemaal top.

Enige vraag is....gaan die ribbels heel erg veel flow verstoren.(lees TE veel)
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.776
931
Leeuwarden
Ik heb uiteindelijk iets gevonden waarvan ik denk dat die het werk wel gaat klaren.......

Bekijk bijlage 94432

2 pk met een debiet van 1800+ m3

Ik ga met deze motor beginnen en stapje voor stapje m'n onderdelen bij elkaar zoeken......en aansluiten.
Wordt vervolgd.....

Grt
Danny

Wat voor schoepenrad zit er in deze blower? ik heb indertijd ook naar soortgelijke exemplaren gekeken, maar vaak waren die meer geschikt voor rookgasafvoer en minder handig voor spanen transport....

Fons
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.322
191
Gem. Winsum (Groningen)
@klaas.....ja daar komt het in de basis wel op neer ja......
Wat ik uit de werkplaats zuig komt in een ander hokje terecht.
Maak ik een denkfout dan?
Of heb je t puur over het verwarmings vraagstuk, dat ik warme lucht zomaar overboord gooi?

Ik zal van de week even een paar foto's maken ter illustratie.


Je moet de vervangingslucht (koude buitenlucht) verwarmen. Flink afzuigen betent flink stoken (althans, dat zou het voor mij betekenen; ik he been hekel aan een koude werkplaats)
Je kan natuurlijk ook accepteren dat het er koud wordt of misschien verwarm je sowieso niet. Of, misschien heb ik je opstelling niet goed begrepen en ben je van plan de gefilterde lucht terug te voeren?

Foto's zijn altijd welkom.

mvg
Klaas
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Graag gedaan.

Ja, elk ribbel, hobbel, bochten, deukjes, koppelstukken, etc. verstoort de flow. Dit is alleen op grote afstanden duidelijk merkbaar, of je moet heel veel bochten hebben gebruikt. Gebruik liever geen 90 graden bochten, deze beïnvloed de flow enorm en de kans op stof ophoping is daar het grootst.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
@klaas....Ja precies ik snap wat je bedoeld.
Enige verwarming die ik heb staan houd de garage op een graad of 14 a 15, en de vochtigheid laag dmv een ontvochtiger.
Dit om m'n spullen die erin staan zo veel mogelijk te beschermen.

Ik zal in de praktijk moeten gaan ondervinden wat er met de temperatuur gebeurd als ik aan t werk ben en de stofafzuiging gebruik.


@Joop.....Ik wil proberen om vanaf de motor een lange "aorta" 150 mm van een meter of 8 in t midden van m'n werkplaats.....(garage afmetingen 7.5 bij 4.5) te laten lopen.

Aan t eind vd 8 meter staat een VVD bank(je).....op 6 meter een DW7491 zaagtafel...en op een meter of 2 een Kapex 120.
Verder nog 1 a 2 losse aftakkingen voor boven mn werkbank voor schuren/frezen/domino werk en een stofafzuigpuntje voor na het vegen van de vloer.

Die splitsingen in de hoofdleiding maak ik met Y stukken met vaste buizen voor zover mogelijk en het laatste stukje flexibel.

Gaan met deze "setup" die ribbels mij in de weg zitten naar jouw/jullie mening"?
Of hou ik genoeg flow over?
 
Laatst bewerkt:

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
Ja, elk ribbel, hobbel, bochten, deukjes, koppelstukken, etc. verstoort de flow.

Daarom zijn die kunststof buizen zo mooi, spiegel glad en ik gebruik alleen 45 graden bochten. Bij de koppelstukken zit zelfs een passing in 45 graden die sluiten dan naadloos aan . De cycloon die ik aan maken ben werk ik ook aan de binnen zijde glad af. De ruwe vezelzijde van het laminaat zit aan de buitenkant en het inlaatstuk maak ik zo dat het verloop van rond naar vierkant echt vloeiend verloopt dat is in blik veel moeilijker te maken.. Er zijn filmpjes waarin met flow meterjes wordt aangetoond hoeveel winst je maakt wanneer alles goed glad is en er geen scherpe bochten zijn ook laten ze zien hoeveel weerstand ribslang geeft
 

karangetang

Actieve deelnemer
17 mrt 2015
328
3
Zeist
attachment.php


Op zich een mooi degelijk ding maar ik vaag mijm wanneer ik naar het plaatje kijk toch iets af. Ik vind dat de impellor van dat dit ding een vrij klein diameter heeft of zie ik iets verkeerds ...de meeste ventilatoren hebben toch gouw een diameter van 35 tot 40 cm ...
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Een van de problemen met een afzuiging waar de spanen door het schoepenwiel gaan, is dat je geen behoorlijk, optimaal gevormd schoepenwiel kan gebruiken. Die zijn niet bestand of geschikt voor het verwerken van stof, spanen en een restje hout dat meegezogen wordt. De schoepen moeten bestand zijn tegen klappen van flinke brokken en mogen geen stof vasthouden. In de praktijk betekent dit weinig schoepen die zwaar uitgevoerd zijn. Maar dit gaat ten koste van rendement, zuigkracht en opvoerhoogte.
Je moet dus echt wel een ventilator gebruiken die voor deze toepassing gebouwd is, tenzij je kan rekenen op de goede werking van een cycloon. Maar dan nog moet het schoepenwiel zodanig uitgevoerd zijn dat stof er geen vat op heeft.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Dan heb ik blijkbaar een denkfout gemaakt en denkende dat de ventilator die ik gekocht heb qua werking gelijk was aan zo'n unit die op een HBM platform staat.
 

Puff

Actieve deelnemer
30 apr 2018
380
71
Achter een grote cycloon was sowieso al het plan.

Maar achter het filter?
Die snap ik even niet.....

Maar ik zit nog eens te kijken naar motoren die aan de muur hangen....
Ik snap oprecht niet waar de motor van "mij" anders is.....

Dit ding is toch in de basis hetzelfde?
Schermafbeelding 2020-03-03 om 20.13.15.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.