PDA

Bekijk Volledige Versie : Touchstone

Dulcimer
03-11-16, 23:29
Bijgaand wat foto's van het maken van Touchstone. Zoals ik eerder al had gemeld is Touchstone bijzonder moeilijk om te maken; door de pose, door de zeer kleine details, doordat ik het op 2/3 van het origineel maak.
De originele grootte is plm. 60 cm, ik moet het maken op 40 cm hoogte ( ik had niet meer lindehout liggen).
Touchstone is nu 2 x meegegaan naar de houtsnijcursus van Clim Schots; hij leert mij totaal verschillende technieken aan dan die die ik mijzelf had aangeleerd. Weinig is moeilijker dan iets afleren wat je ooit hebt aangeleerd. Tijdens het snijden moet ik dus letten op waar de details komen, dat de totale anatomie klopt, daarnaast het aanleren van een nieuwe techniek; dat alles maakt mij nogal onzeker omdat ik op zoveel zaken moet letten.
Clim vindt terecht dat ik eerst moet uitgaan van bollingen i.p.v. rechte lijnen, details vermijden ( dat deed ik tot aan de cursus wel om alvast orientatiepunten te hebben), pas als de anatomie goed is ga je langzaam naar detaillering toe. Ik kom er nu achter dat het snijden van een naakt gemakkelijker is dan een gekleed persoon; bij een naakt heb je de anatomie en vorm al in je hoofd, bij een gekleed persoon ( zeker bij Touchstone met zijn kap en andere middeleeuwse wijdvallende kleding) is dat veel moeilijker. Eens weggesneden is definitief weg ( gelukkig zijn de mensen die met klei werken; die kunnen blijven corrigeren). Bij de armen moet ik al hout bij gaan lijmen omdat ik teveel heb weggehaald.
Waar ben ik aan begonnen? Enfin; ik heb er nog steeds plezier in en leer erg veel bij. Het eindresultaat is moeilijk te voorspellen; het wordt niet het origineel; dat is te complex, je kunt niet op tegen een houtsnijder met 40 jaar ervaring. Maar het wordt altijd wel iets moois.
Touchstone zal de komende weken een beetje stilvallen; ik ben begonnen mijn dochter ( dulcimer-junior, eveneens forumlid-houtsnijdster) te helpen met verhuizen.
Groet,
Frans

54739547405474154742

meron
04-11-16, 07:22
De vorm begint er al erg goed in te komen. Goed werk!

hartvoorhout.jouwweb.nl
04-11-16, 22:09
Ziet er goed uit Frans,

Voorzichtig met de kleine /dunne gedeeltes. Vooral aan de buitenzijde. Afbreken is zo zonde :cool:
Gebruik je ook foto's van de zijkant van het origineel ?

Ben benieuwd wat er de volgende keer weer verder af is.

Gr Edwin

Pel
04-11-16, 22:19
@Frans, ziet er goed uit, ook de verhoudingen o.a. benen, en romp met het hoofd lijken heel goed zo op de foto.

Groet Pel.

Dulcimer
05-11-16, 02:09
Dank voor jullie reacties,
Edwin; ik heb geen foto's van de zijkant, Norbury doet dat in zijn boeken maar heel zelden.
Groet,
Frans

sirjacobsd
05-11-16, 08:07
Het zal mooi worden.
Ik blijf het volgen en ik kan je maar alleen succes toewensen met de volgende stappen.
Respect.

hartvoorhout.jouwweb.nl
07-11-16, 09:47
Hoi Frans,

Klopt dat zie je bij Ian bijna nooit foto's van de zijkant. Wel jammer want die waren behulpzaam geweest.

Ik ben benieuwd Frans , petje af voor dat je de uitdaging aan bent gegaan.

Gr Edwin

Berm
07-11-16, 10:49
Ziet er nu al mooi uit. Waarom is Lindehout extra prettig bij houtsnijwerk ?

hartvoorhout.jouwweb.nl
07-11-16, 12:17
@ Peter.

Lindehout wordt al eeuwen gebruikt voor houtsnijwerk en beelden. Gemakkelijk te snijden hout soort. Relatief goedkoop.
Het hout werkt niet echt tegen tijdens het bewerken.

54900

Gewoon een keer een stukkie proberen peter. Deze heb ik gemaakt uit een stuk val hout wat na een windvlaag uit een oude linde was gevallen.

Gr Edwin

Dulcimer
13-11-16, 23:08
Weer een kleine upgrade van Touchstone; ik had niet veel tijd om te snijden i.v.m. de verhuizing van mijn dochter maar ben toch weer een klein beetje verder gekomen.
Onder Touchstone's rechterarm moest ik een stukje linden lijmen omdat daar teveel was weggehaald; pas vanavond zag ik dat ik er geen linden maar esdoorn onder heb gelijmd ( ik meende dat ik geen esdoorn meer had liggen; wel dus). Dat esdoorn is een stuk taaier dan linden maar dat nadeel heeft ook een voordeel; ik vind dat esdoorn ondanks zijn taaiheid toelaat dat je meer gedetailleerd kunt snijden en dat het minder snel uitbreekt, het resultaat is gladder. Conclusie; een volgende keer ga ik iets uit esdoorn maken. Het Trojaanse paard dat ik vele jaren geleden heb gemaakt is ook uit esdoorn en niet linden, muziekinstrumenten heb ik ook houtsnij-details gegeven in esdoorn en dat ziet prima uit.
M.b.t. Touchstone; langzaamaan komen details er aan; en Touchstone is behoorlijk gedetailleerd; ik ga dus in de nabije toekomst de weg van Meron op; extreem fijn en gedetailleerd werken.
Groet,
Frans
55110

Pel
14-11-16, 11:02
Hoe gaat het met de cursus Frans?

Groet Pel.

Berm
14-11-16, 12:14
dank je Edwin. Nog nooit Lindehout gehad. Zodra ik het heb ga ik een stukje snijden proberen.

Berm
14-11-16, 12:16
Het figuurtje staat mooi in balans; hij leunt echt op zn rechterbeen; zn rug en schouder staan daar mooi recht boven. chapeau !

hartvoorhout.jouwweb.nl
14-11-16, 19:30
Mooi Frans,

Altijd lastig vindt ik als er te veel weg is. :(
Vaak kan ik dan nog het ontwerp aanpassen. Bij jouw is dat niet mogelijk...... extra handicap dus.

Ik vermoed dat je veel profijt hebt van die cursus. Er zijn altijd dingen en manieren waar je niet aan denkt terwijl een ander daar bijvoorbeeld een simpele oplossing voor heeft.
Daarom is dit forum zo toppie :o, ik blijf leren .

Gr Edwin

wijk0983
14-11-16, 19:48
Mooi werk Frans, persoonlijk vind ik steviger hout fijner dan linden vanwege de weerstand of zo. Veel succes ermee!

Hartelijke groet, Hans

meron
14-11-16, 21:10
Ik vind de houding al erg goed gelukt. Vaak is dat het moeilijkste en meest bevredigend. Maar als het js gelukt, dan is de basis gelegd. Op naar de details!

Dulcimer
14-11-16, 22:33
Dank je wel voor jullie reacties. Zo'n cursus kan ik beslist aanraden; ik heb nu twee lessen gehad en alleen al het feit dat 'n ander mee kijkt om te bekijken of de verhoudingen, stand, anatomie e.d. nog kloppen is een groot voordeel.
Ik ben benieuwd wat Clim mij gaat leren nu ik langzaamaan overga naar de detaillering.
Groet,
Frans

hartvoorhout.jouwweb.nl
29-11-16, 21:24
Hoi Frans,

Hoe gaat het met Touchestone ?.
Ik denk dat je druk bent met de cursus, ik ben zeer benieuwd ???.

Gr Edwin

Dulcimer
01-12-16, 23:17
Collega houtsnijders en andere geÔnteresseerden; ik ben een tijdje afwezig geweest op het forum i.v.m. veel moeten werken, verhuizing dochter en geboorte van mijn tweede kleinzoon maar was jullie niet vergeten.
Bijgaand een foto van Touchstone die langzaamaan details gaat krijgen ( mijn houtsnijleraar zal het daar niet mee eens zijn, maar ik ben een beetje eigenzinnig;)).
Touchstone zal nog veel tijd vragen; onder schuren e.d. kan ik onmogelijk uitkomen omdat de details te fijn zijn.
Bij Ashley Iles had ik nog een "Ray Gonzalez skewchisel" besteld ( Pfeil maakt dit model ook maar onder andere naam). Dit mes/beitel is vlijmscherp en heeft het grote voordeel dat je er in slecht bereikbare plaatsen mee kunt komen. Het zou een uitvinding van de Engelse houtsnijder Ray Gonzalez zijn maar uit oude prenten is bekend dat dit zelfde model 400 jaar geleden ook al bekend was. Die skewchisel is overigens voor de doe het zelver ook zelf te maken uit een oude vijl o.i.d.; slijphoek 5 graden.
Groet,
Frans
55776
55777

Dulcimer
06-12-16, 23:05
Weer een stukje verder; de details worden nu gesneden en het is oppassen. Het kopje wordt een probleem; de hoogte ervan is 5 cm en dat is wel erg klein om een goede kop te maken. Norbury maakte Touchstone op een lengte van 60 cm, ik moet het doen op 40 cm totale lengte, dat is een wereld van verschil.
De voeten/schoenen doe ik waarschijnlijk binnenkort vervangen omdat die gemakkelijk afbreken ( de nerfrichting is immers verticaal). Ondertussen heb ik al veel profijt gehad van die Ray Gonzalez skew chisel omdat die in vrijwel alle moeilijk bereikbare hoeken kan komen.
Groet,
Frans
5612656127

hartvoorhout.jouwweb.nl
06-12-16, 23:26
Hoi frans,

Hij word iedere keer mooier.
Dat is heel wat uurtjes werk. Zou je de schoenen niet proberen ?. Scherp mes en kleine beetjes snijden. Of breekt het daar te gemakkelijk voor ?.

Knap hoor! !

Gr Edwin

Pel
06-12-16, 23:27
Inderdaad Frans 60 cm of 40 cm is een groot verschil, zeker met die kleine kralen, belletjes en priegeltjes die er nog op komen, ik werk dan, daar waar mogelijk is, met kleine vijltjes en kleine raspjes om de vorm van het kleine priegeltje erin te krijgen. Ik vind dat je heel goed bezig bent, de verhoudingen zijn heel goed, ook het trotse van de nar komt goed tot zijn recht de borst vooruit. Hoe wil je hem als hij klaar is laten staan, als hij alleen op zijn voeten staat is het erg fragiel?

Groet Pel.

meron
07-12-16, 08:12
40cm klinkt voor mij als een immens groot werkstuk ��

Het ziet er erg goed uit. De trotse houding is mooi en de verhoudingen kloppen goed. Ook hoe de stof van de kap valt. Hopelijk gaan er niet te veel stukje afbreken bij het maken van de details.

Dulcimer
07-12-16, 11:16
Edwin; het is inderdaad om te doen; de schoenen/voeten maken met een verticale nerf. Maar ik wil dat het beeldje daarna nog een tijd meegaat ( voor de kleinkinderen misschien ooit); kijkend naar duurzaamheid kan ik de voeten beter verlijmen met de benen. Linden breekt zoals je weet tamelijk snel; had ik esdoorn gebruikt dan had het wel uit een stuk gekund.
Pel; inderdaad, het kan op een gegeven moment niet anders om vijlen, schuurpapier, kleine schraapstalen e.d. te gebruiken; voor sommige details bestaat geen snijgereedschap dat het aan kan. Ik denk dat ik Touchstone met lange, dunne staafjes door de voeten/onderbenen heen op iets monteer ( wat weet ik nog niet).
Meron; als je het ultrafijne gedetailleerde werk gewend bent is een kopje van 5 cm inderdaad heel groot; ik heb daar echter geen ervaring mee en heb ook geen jonge ogen meer:(
Groet,
Frans

Pel
07-12-16, 13:00
Je zou ook een standaard kunnen maken waar hij dan als het ware in hangt, bijvoorbeeld van RVS draad Ī 5 mm dik onder zijn armen, met een hardhouten voet, zoals je wel een ziet met poppen?

Groet Pel.

wijk0983
08-12-16, 19:03
Frans,

Mooi werk en fijn dat die nieuwe guts zo goed voldoet.

Ik heb een notenhouten saxofoonspeler (cm of 30) al een tijd geleden gemaakt en hij staat op een hardhouten plank met lange schroeven verbonden. Dat gaat best goed en de voeten/tenen zijn ook aardig beschermd. Ik heb er alleen nog niet aan gedacht om mijn jonge kleinkinderen ermee te verblijden, dat zou er wellicht een stukje afvliegen. De tenen waren erg lastig om goed te krijgen vanwege de nerf inderdaad, een beetje snijden over de diagonaal wil wel eens lukken. Om de voeten daarna los er aan te zetten lijkt me nog een kunstje op zich, maar krijg je daar op de cursus geen goed advies over? Grtz Hans

Dulcimer
31-01-17, 20:13
Hallo houtsnijders en geÔnteresseerden,
ik heb schandalig lang niks meer van mij laten horen ( c.q. lezen), daarom nu een snelle update omdat ik vanavond verder wil snijden aan Touchstone.
Het hoofd heb ik weg moeten snijden omdat het te diep in de kap kwam te zitten, ik ben nu bezig een los kopje te snijden dat op de bijgaande foto's te zien is. Op advies van mijn houtsnij-leraar is het vastgelijmd op een plankje en dat werkt inderdaad beter dan in de hand houden. Het kopje is slechts 4,5 cm hoog en het snijden is bijna splinter voor splinter.
De schoenen heb ik ook weggesneden i.v.m. de draad van het hout waardoor de schoenen een zwakke plek zouden zijn, de schoenen zijn nu los gemaakt en worden met pen en gat verbinding vastgezet aan de benen.
Ik zal nog wel even aan Touchstone bezig zijn maar zie uit naar een volgend project; mogelijk een kop van Xavier Messerschmidt of een kopje van een uitgesneden kolf van een 17e eeuw vuursteenslotpistool dat ik in het legermuseum zag.
Groet,
Frans
592195922059221

Berm
31-01-17, 20:19
Ik wens je veel inspiratie en toewijding .

Pel
31-01-17, 22:20
Fijn nog wat van je te horen en te zien Frans, gezichten zijn verdomd moeilijk, iedere splinter die bij wijze van spreke wegsnijdt veranderd de mimiek, en je bent altijd bang dat je teveel weg snijd. Maar ik vind dat er beweging in het beeld zit, zeker op de foto die van opzij is genomen is dat goed te zien, ook de schoenen zijn heel mooi gelukt. Laat je niet op jagen om het af te krijgen, of het nu een maand eerder of later af komt maakt immers niets uit, succes met de afwerking.

Groet Pel.

Dulcimer
31-01-17, 23:14
Dank je wel Peter; inspiratie en toewijding heb ik wel maar ook dan kan het tegen zitten, soms heb je een week waarin niets gaat zoals het zou moeten. Het kopje was in het begin een crime; waar moet je de ogen plaatsen? neus te breedt? Past het kopje wel in de kap? etc. Als er eenmaal een goed begin is dan loopt de rest gelukkig bijna vanzelf.
Hallo Pel; inderdaad, je hebt gelijk; gezichten zijn erg moeilijk; elke dag kijken wij mensen tegen tientallen en misschien honderden gezichten aan; niet een is hetzelfde en toch is het erg moeilijk een gezicht te snijden, tekenen, schilderen dat gelijkend is. Mooi dat je weet dat elk splintertje dat je wegsnijdt de mimiek kan veranderen, dat is zo heb ik nu ervaren. Maar, niet alleen gezichten zijn moeilijk; ook handen zijn extreem moeilijk ( op de foto's zie je dat de linkerhand veel te groot is, dat komt mij goed uit omdat er nog een staf doorheen moet), zo ook voeten. Michelangelo, Leonardo da Vinci en Albrecht Duerer hebben daar hele studies van gemaakt en dat is niet voor niets.
M.b.t. opjagen; na zoveel tijd ben je wel aan iets anders toe maar ik merk dat ik veel leer van Touchtstone, met de nar heb ik de fout gemaakt die kop op het eind te snel af te raffelen en heb daarmee geleerd dat niet meer te doen omdat je dan na maanden geduldig werk je werk in een week en paar niveaus omlaag brengt.
Kennen jullie overigens het werk van Xavier Messcherschmidt? Hij heeft allerlei groteske koppen van zichzelf gesneden eind 18e eeuw, interessant om na te maken en weer bij te leren. Veel van zijn overgebleven werk is te zien op de website van het belverdere in Wenen. Op de site van dat museum zijn zijn werken met moeite te vinden; handiger is zijn naam intikken in Google en afbeeldingen kiezen.
Groet,
Frans
59292592935929459295

Dulcimer
01-02-17, 22:30
Bijgaand nog foto's van de uiteinden van de kolf van 17e eeuwse vuursteenslotpistolen zoals te zien in het militair museum in Soesterberg ( mooi museum die in depot een geweldige collectie oude wapens e.d. hebben maar naar mijn smaak teveel modern oorlogstuig tentoonstellen). Deze pistolen zijn in de 17e eeuw gemaakt in Maastricht, het zijn luxe pistolen en daarom zijn kolf en schacht niet in hout maar in ivoor gemaakt. Mogelijk wil ik een van die koppen als volgend project maken. Voor iemand die graag wandelstokken maakt ook een bron van inspiratie.
Groet,
Frans
593455934659347

Berm
01-02-17, 23:20
Mooie nieuwe uitdaging !

hartvoorhout.jouwweb.nl
03-02-17, 01:41
Hoi Frans,

Leuk weer iets te horen. Ja, veel werk ........ goed dat je doorzet en mooi om te zien dat je oplossingen hebt gevonden voor het probleem.
Gezichten zijn zoals Pel zegt moeilijk. Ik denk dat het veel ervaring is en veel veel gezichten maken. Ook fouten horen bij zo'n leer proces.
Ik vindt hem nog steeds bijzonder knap gemaakt.

Gr Edwin.

meron
04-02-17, 19:32
Ha Frans, herkenbaar dat het houtsnijden lang kan duren en dat het proces vaak anders gaat dan verwacht en/of gehoopt. Vaak zijn dat wel de uitdagendste momenten en die waarop je het meeste leert.

Ik blijf de vooruitgang volgen.

groet,
meron

Dulcimer
25-03-17, 18:48
Gestaag gaat het snijden door en hoop (eindelijk) volgende maand Touchstone af te krijgen om dan aan het volgende project te kunnen beginnen.
Ik ben nu bezig om een derde gezicht te maken omdat ik niet tevreden was over de twee vorigen. Sokkel is ook al ver af, evenals de staf. Van dunne latjes ga ik binnenkort de riemen maken die om het linkerbeen zitten; die latjes leg ik in heet water en zet ze daarna vast in een mal ( mogelijk moet ik ze nog voorbuigen om een dikke bout o.i.d. die ik met een gasbrander verhit).
Groet,
Frans
( jammer; ik weet niet hoe ik de foto's kan draaien)
61566
61565

Pel
25-03-17, 19:27
Hoi Frans tjonge je hebt prachtig werk verricht zeg, vooral die tierlantijntjes die erop zitten, heel mooi, ik heb de foto even gedraaid, dat verdient zo'n mooi kunstwerk.

Groet Pel.

61568

Berm
25-03-17, 20:16
Prachtig. Compliment voor het blijven streven naar het halen van je eigen standaards.

meron
25-03-17, 20:34
Dag Frans, Leuk hoe je er nog steeds mee bezig bent. Grappig hoe het nu langzaam wat verandert is in een studie naar het snijden van gezichten. Het lichaam ziet er in ieder geval al goed uit.

groet!
meron

Dulcimer
25-03-17, 21:49
Dank je wel Pel voor het draaien van de foto ( dat probleem heb ik eerder nooit gehad).
Peter en Meron; dank jullie voor jullie bemoedigende woorden.
Het gezicht krijg ik nooit zoals Norbury het heeft gemaakt, ik mis de ervaring daarvoor, het 3e gezicht kan gelukkig nog een stuk dieper worden ingesneden dus is er nog een sprankje hoop op een beter gezicht.
Een vraag aan jullie; voor de sokkel heb ik een stukje hout gebruikt waarvan ik niet meer weet hoe ik er ooit aan ben gekomen, wie weet welk hout dit is? Kenmerken:
het is erg zwaar hout, m.i. niet inlands maar tropisch. Ik heb niet eerder hout in handen gehad met zo'n hoog gewicht. Kleur donker roodbruin met gele strepen. Ondanks de zwaarte heeft het ooit last gehad van houtworm ( op een van de foto's te zien). Het splintert vrij snel als je het met gutsen wil bewerken. Aan de kopse kanten langwerpige vierkante patronen, poriŽn opvallend groot. Coromandel? Zie foto's.
Groet,
Frans
61576
61577

hartvoorhout.jouwweb.nl
25-03-17, 21:51
Hoi Frans,

Mooi hoor , mag je trots op zijn ��.
Gaaf hoe je dat met zijn voeten hebt opgelost. Hij draagt nu gewoon schoenen.
Ja.,....... Gezichten is weer een ander verhaal.

Gaat jouw lukken

Gr Edwin

Pel
25-03-17, 22:15
Ik denk dat het azobť hout is wat wordt gebruikt bij waterwerken, het is behoorlijk hard en moeilijk te bewerken i.v.m. kruisdraad, als sokkel is m.i. zeker geschikt omdat het nogal zwaar is. Als je Touchstone erop vast wil maken zou ik er rvs pennen in zetten (voorboren) en in de voeten laten vallen.

Groet Pel.

Dulcimer
25-03-17, 23:50
Hallo Pel,
n.a.v. jou reactie ( waarvoor dank) heb ik gegoogeld op azobť afbeeldingen en dat zal het inderdaad zijn. Het is bijzonder hard hout; om de sporen van de Japanse zaag weg te krijgen heb ik de hele avond zitten schuren met korrel 80-120-180 en ik heb de sporen nog steeds niet helemaal weg. Het is bijna of net zo hard als ebben. De benen van Touchstone komen inderdaad op de sokkel middels RVS pennen.
Groet,
Frans

wijk0983
26-03-17, 05:59
Hallo Frans, fraai werkstuk, en een mooie oplossing voor de schoenen!

Grtz Hans

hartvoorhout.jouwweb.nl
26-03-17, 20:10
Hoi Frans,

Ik heb nog een boek van Ian Norbury. Speciaal over het snijden van gezichten. Als je wilt kan ik foto's nemen en deze via wetransfer delen.

http://pin.it/y5f-XUnhttp://pin.it/rYgOC_j

Groet Edwin.

BeRo
27-03-17, 07:52
Vrienden,

Ik leest dit bericht voor het eerst in het geheel. Daarbij zag ik de kop op een pistoolhandvat. Daarbij maakte Dulcimer de opmerking dat hij die ook wel eens wilde maken. Als hij dat wil doen voor bijvoorbeeld een wandelstok, dan weet ik nog wel mooi hout daarvoor: buxus.
Dat snijd ook goed en is mooi fijn te bewerken. Het is wel harder dan lindenhout, en daardoor is het ook slijtvaster. Vergelijk het maar met de Zeeuwse mesheften, het paeremes.

Met hertelijke groet,
Bert Rosbach.

Dulcimer
27-03-17, 23:49
Na een avond snijden aan Touchstone heb ik nu even tijd om te antwoorden;
Edwin: heel hartelijk dank voor je aanbod maar ik heb inmiddels bijna alle boeken van Ian Norbury. Mijn conclusie is dat boeken en foto's wel behulpzaam zijn maar het komt naar mijn mening voornamelijk weer op het doen; steeds leer je weer iets bij en gaat het meer en meer in je brein zitten. Het gezicht van Touchstone ga ik niet meer verder met gutsen bewerken maar met schuurpapier; gutsen geven een te grof resultaat voor zo een klein gezicht.
Hans; dank je, de schoenen heb ik verzonken in de benen met een pen en gat verbinding en dat is bijna niet meer te zien.
Bert; ik heb als volgend project gekozen voor een kop van Xavier Messerschmidt; dat is goed te doen in linden. Voor zo'n pistoolkolf heb je inderdaad buxus of peren nodig en dat heb ik momenteel niet liggen.

Ik denk dat ik over 2 a 3 weken Touchstone af zal hebben en zal daar heel blij om zijn. Ik ben toe aan iets anders, het hele project Touchstone duurt inmiddels te lang maar ik wil niet in de valkuil trappen dat ik het nu ga afraffelen. Ik zit al te kijken naar de afwerking; er is een erg goede Canadese houtsnijder, Fred Zavadil(http://www.fredzavadilwoodcarving.com/2294/finish-stain-basswood-wood-carvings/), die zijn beelden afwerkt met een mengsel van thinner(!!) en olieverf, ik denk dat ik dat ga proberen. Volgend project wordt dus een kop van Xavier Messcherschmidt.
Groet,
Frans

Pel
28-03-17, 10:28
Frans, ik weet niet meer of ik het al eens tegen je gezegd hebt, maar voor detaillering van een werkstuk gebruik ik diamant vijltjes dat werkt heel fijn voor dat priegelwerk.

Groet Pel.

61653

Dulcimer
28-03-17, 19:34
Hallo Pel,
Ik heb dat wel eens overwogen maar heb het idee dat die vijltjes snel vol gaan zitten met houtstof. Kun je mij berichten waar deze vijltjes verkrijgbaar zijn?
Groet,
Frans

Berm
28-03-17, 19:43
Hoi Frans, ik maak die raspjes tussendoor altijd schoon met zo een ouderwets hard nagelborstelje.

Pel
28-03-17, 19:43
Hoi Frans, Alie heeft ze ook, maar er zijn meerdere winkels die ze hebben, ze kosten gemiddeld genomen een tientje, Google maar eens op diamant vijltjes. Ze gaan niet vol zitten Frans, even op de werkbank licht slaan met het vijltje dan klop je zo het fijne schuursel eruit, Je kunt er scherpe lijnen mee maken, of moeilijke in hoeken.

Groet Pel.

wijk0983
28-03-17, 21:47
Frans,

Misschien is het een idee om het eerst te proberen op een afvalstukje voordat je de touchstone gaat beschilderen?

grtz Hans

Dulcimer
31-03-17, 02:47
Dank je Pel voor de info; 10 Euro is niet veel, ik ga er zo eens naar zoekn.
Hans; dank voor de tip. Ik had dat ook al in gedachten. Ik ben niet onbekend met schilderen met olieverf en vind thinner als verdunningsmiddel wel heel apart ( normaal is dat terpentijn of terpentine met eventueel toegevoegde harsen).
Groet ( uit de nachtdienst),
Frans

Berm
31-03-17, 09:14
Hoi frans. Op basis van de tip van pel heb ik zojuist 2 sets van die diamandvijltjes gekocht bij 2cheap a 9€ per setje.
Het gaat mij vooral om de gebogen vijltjes.

Berm
31-03-17, 09:16
Foto 61803

Pel
31-03-17, 11:34
Ik heb die tip van de vijltjes eens gezien op You Tube, daar was een houtsnijder, ik weet niet meer welke, maar die ze gebruikte vandaar dat ik ze ook aan geschaft heb, en ik moet zeggen voor de fijne detaillering voldoen ze goed, en op plaatsen waar je moeilijk bij kan komen.

Groet Pel.

Dulcimer
01-04-17, 22:38
Pel en Peter,
ik heb dank zij jullie die diamantvijltjes besteld bij 2cheap. Ik heb ze nodig voor de afwerking van Touchstone maar verwacht ze pas a.s. maandag of dinsdag.
Eerlijk gezegd begin ik genoeg te krijgen van het eindeloze geguts, gevijl, geschuur etc. aan Touchstone. De tijd gaat veel sneller dan je denkt; als ik op het forum terugkijk ben ik al vanaf oktober met Touchstone ( een beeldje van plm. 40 cm hoog) bezig!!!
Ik wist het van het begin af aan dat Touchstone een uitdaging zou zijn en extreem moeilijk. Enfin; het lichaam is aardig gelukt, het gezicht wordt een gezicht maar niet het gezicht van Touchstone; Ian Norbury is daarin niet te evenaren.
Om te voorkomen dat ik Touchstone snel ga afraffelen en daarmee vele maanden werk verknoei ga ik het werken er aan afwisselen met een van de koppen van Xavier Messcherschmidt; die lijkt gemakkelijk maar is het niet; de kop heeft een aparte grimas die je moet zien te vatten. Ik heb een foto van het vooraanzicht en een van 3/4 van de zijkant ( museum Belverdere Wenen) en daarmee zal ik het moeten doen. Deze kop heeft in ieder geval niet zoveel details als Touchstone heeft en daarom heb ik die ook gekozen. Toch heb ik weer een erg complex houtsnijwerk van Ian Norbury in gedachten; Fassnacht, die intrigeert mij al lang ( een nar die op een trommel slaat; volop beweging in dat beeld). Maar goed, eerst de kop van Xavier.
Groet en een fijn weekend aan jullie allen,
Frans
61946

wijk0983
02-04-17, 09:31
Hoi Frans, Houtsnijden is wel een beetje een geduldwerkje.. en een beetje masochisme komt van pas .. en het moet een beetje rottig gaan anders ben zo gauw klaar :cool:.

Misschien heb je er iets :cool:aan dat (ook) Ian Norbury draaiend snij-gereedscap gebruikt voor zeer fijne detaillering. Ik weet ook wel dat het een beetje vloeken in de parochie is, maar toch. Voor haartjes e.d. vertrouw ik op de nauwe V-burijn van Pfeil, en de schuine steekguts (je hebt daar ook zon mooie van), en verder een beetje dremelen.

Je merkt, ik leef met je mee.. en oh ja die Fassnacht is schitterend en ook weer prachtig lastig..

Grtz Hans

Pel
02-04-17, 11:31
Frans, zo heb ik ook wel meer als twee jaar aan de greenman gewerkt, maar dan met grote tussen pauzes er tussen door, dan begin ik aan een ander werkstuk. zeker als het je op een bepaald moment zo'n beetje de keel uit komt hangen. Dan leg ik het werkstuk weg en begin ik aan iets anders, of maak ik in de tussentijd meerdere kleine werkjes af, tot ik weer zin en inspiratie krijg om weer aan de greenman te beginnen. Als ik aan een heel moeilijk gedeelte van een werkstuk kom, dan moet ik me daar ook echt voor gaan zetten, dan moet ik daar echt zin in hebben, en dan snij ik tot ik er moe aan ben, of vast loop, dan stop ik en begin ik misschien een week later weer aan het stuk. Het gaat m.i. om het houtsnijden, niet om iets af te krijgen, dat vind ik van minder belang. Als je het snel af wilt hebben, dan ga je zoals je zelf al zegt het afraffelen, en dan is heel je werk wat je er al aan besteed hebt voor niets geweest. Want het werkstuk is op het laatst afgeraffeld, en dat blijf je zien, en dat alleen maar om het af te krijgen? Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, want gevoel en inspiratie is wat moeilijk op papier uit te leggen.

Groet Pel.

Dulcimer
02-04-17, 21:57
Hallo Hans, inderdaad, je kunt je heel puristisch alleen bezighouden met het klassieke beeldbouwgereedschap maar dan moet je een groot scala aan gutsen, burijnen etc. hebben, daarnaast nog de knowhow ( we leven helaas niet meer in het gildesysteem; wij moeten het veelal allemaal zelf uitzoeken), dus ik dremel af en toe ook wel en gebruik schuurpapier. Ik weet dat verschillende forumbezoekers dat niet kunnen waarderen maar o.a.ikzelf heb geen 4-jarige opleiding houtsnijden kunnen volgen en dat maakt het voor mij legitiem om dit gereedschap (sporadisch) in te zetten. Mijn grote voorbeeld Ian Norbury doet dat ook.
Hallo Pel, in wat je schrijft herken ik mijzelf. Voor mij is nu wel nieuw dat ik afwisselend aan twee werkstukken werk i.p.v. aan een. Ik moest wel om te voorkomen dat ik Touchstone inderdaad zou afraffelen. Die ervaring heb ik eerder opgedaan met de kop van de nar en met mijn green man. Als houtsnijden een plicht wordt i.p.v. een plezier dan zal het verkeerd gaan.
Vanavond aan de bizarre kop van Xavier Messerschmidt verder gewerkt; foto's volgen zodra het interessant is om ze te plaatsen. De titel van die kop heet overigens " ein nasenweiser spitzfindiger SpŲtter". Nou spreek ik behoorlijk goed Duits; maar dit gaat mij boven mijn pet, w.s. omdat het Oostenrijks-Duits is. Is er iemand die dit kan vertalen?

Bijgaand een foto van"Fassnacht"; dit vind ik van Norbury een van zijn mooiste houtsnijwerken, vooral vanwege de beweging die er in zit, maar heel moeilijk om te maken. Moeilijk onder meer omdat nergens in zijn boeken of op internet een zij-aanzicht te vinden is. Hij gebruikt o.a. bot voor dit beeld; komt goed uit omdat ik een herdershond heb die graag bot krijgt. Toch ga ik mij over een tijdje er aan wagen.
Groet,
Frans
62021

Pel
02-04-17, 22:09
Heb die koppen van Xavier Messerschmidt eens goed bekeken, maar dat is wel een uitdaging zeg om dat goed weer te geven, omdat het een grimas is, is dat verdomde moeilijk Frans. Maar ik wil je niet ontmoedigen, het gaat erom dat je er plezier in hebt, en als het ook nog lukt, dan is dat meegenomen.

Groet Pel.

Dulcimer
14-04-17, 20:36
Beste houtsnijvrienden,
ik ben begonnen met een kop van Xavier Messerschmidt ( dat wordt zo dadelijk weer en nieuw topic) en ga tussendoor wanneer ik er zin in heb door met Touchstone. Op bijgaande foto's o.a. de kleine, dunne latjes die aan het linker-onderbeen zitten ( i.t.t. het origineel van Norbury ga ik er denk ik niet belletjes aan maken; dat zou een hoop precisiewerk zijn zonder draaibank, en aangezien ik al vanaf oktober bezig ben met Touchstone, zit dat geduld er niet meer in). De kop van Touchstone heb ik iets weten te verbeteren en ga daar misschien nog op verder, maar de hautaine uitstraling van de originele Touchstone kan ik qua niveau niet halen. Petje af voor Ian Norbury; als je een kopie maakt van een meester leer je hem/haar des te meer te waarderen.

N.B. achteraf vind ik mijn vorig bericht nogal fel wanneer ik woorden als puristen e.d. gebruik; daarvoor mijn excuses; iedereen heeft zijn/haar eigen weg, achtergrond, ervaring en het is prima die te volgen.
Groet en en een fijn weekend aan jullie allen,
Frans

62674
62675

Pel
14-04-17, 20:49
Ben benieuwd naar Messerschmidt, dat is weer een hele uitdaging, fijne paasdagen Frans.

Groet Pel.

ornament
15-04-17, 12:48
N.B. achteraf vind ik mijn vorig bericht nogal fel wanneer ik woorden als puristen e.d. gebruik; daarvoor mijn excuses; iedereen heeft zijn/haar eigen weg, achtergrond, ervaring en het is prima die te volgen.
Groet en en een fijn weekend aan jullie allen,
Frans

Ik vind dat je het woord purist in een juiste betekenis, context, hebt gebruikt. Geen reden om je daarvoor te verontschuldigen. Het is geen scheldwoord.

Men moet zich wel niet vergissen in de beweegredenen van de puristen. Dat is niet noodzakelijk om traditioneel te doen ( kan natuurlijk) en zich in te schrijven in de grote traditie. Soms is dat gewoon omdat de gutsen en beitels de job veel beter doen dan de Dremels en Co.

Ik lees zoveel op het forum dat men bekommerd is om details, details en nog eens details. Heel vreemd voor mij, ik zou mij eerder concentreren op de grote vorm, daarna enkele deelvormen , deze telkens weer verder delen. Zodat het beeld stevig opgebouwd wordt. En wanneer alle vormen sterk staan en juist gesitueerd worden komen de details er ongeveer vanzelf in. De ondergrond moet ervoor klaar liggen, zeg maar.

In elk stadium moet er spanning op elke ( bolle) vorm gezet worden en de overgangen tussen verschillende bolle vormen op een natuurlijke wijze, natuurlijke intersectie, ontstaan. Spanning is niet gelijk aan glad, maar met woorden is dat hier verder niet uit te leggen. Op de website houtsnijden eu en op beeldhouwen.net wordt dit op ťťn van de pagina's geÔllustreerd @ Dulcimer: je leermeester uit Dordrecht kan je dit aanleren, hij beheerst dit.

Indien men zo'n lzeraar heeft , moet men natuurlijk wel het hele beeldmaken onder leiding van de leraar. Anders kan die geen volledige , logische ontwikkeling van een beeld aanleren, maar zal die eerder moeten bijsturen en rechttrekken. Het stuk wordt door dit laatste wel beter, maar de student niet.

Even nog wat persoonlijke meningen:
Over hoe men details zet: met Dremel, vijl ,rasp schuurpapier (hoe doe je dat,) beitels of, schraapstaal, gutsen , enz nog even het volgende:

De problemen liggen doorgaans niet op dit vlak, dus vaak is HOE de verkeerde vraag.
Veel belangrijker is :WAT snijdt men. Voorbeeld als je een drapering, acanthusblad of leeuw wil maken en je weet hoe die dingen eruit zien, niet hoe de onderhuidse constructies niet kent, het onderwerp niet volledig bestudeerd hebt , de bewegingen en compositie van het acanthusblad of van de leeuw of van de drapering ( met juiste plooienval) , niet beheerst dan zal er geen meesterwerk gemaakt worden.

Als je eenmaal perfect weet wat je moet maken, wil gaan maken, dan kun je het op om het even welke manier maken, ben je met niets te stoppen. Weer een voorbeeld: om een hand in een bepaalde houding te maken, dat is WAT men wil snijden, moet je weten hoe een hand in elkaar steekt. Dus iets enkel visueel overnemen van een foto of zelfs van een ruimtelijk model, is " weinig succesvol". Het weten en begrijpen, is het belangrijkste. Dus eerst bestuderen dan boetseren ( als deel van het bestuderen) en dan snijden.

Een beeldhouwer kan echt met heel met weinig gutsen en beitels werken, en heeft echt geen collectie burijnen nodig, meer dan twee burijnen is een overkill, voor het formaat waarin men hier op het forum doorgaans werkt. Voor ornamentsnijders ,die in verschillende stijlen en formaten moeten werken, ligt het anders: die hebben veel meer gutsen nodig, maar niet noodzakelijk veel meer burijnen. Meer dan 3 rechte burijnen zijn ook daar niet nodig.

Hopelijk heeft iemand hier iets aan en stimuleert het forumleden om andere manieren van snijden te verkennen. Uiteraard moet niemand het met deze persoonlijke mijmeringen eens zijn, en vooral, doet iedereen het op de manier die het meeste plezier schenkt.

groeten
Ornament

Dulcimer
18-04-17, 23:51
Beste Ornament,
Ik zou purist willen zijn maar dat staat vooralsnog niet binnen mijn mogelijkheden vanwege gebrekkige opleiding, gereedschap etc.
Daarom moet ik mij af en toe behelpen met schuurpapier en dremels.
Net als met schaven en beitels is het resultaat daarmee vele malen gladder, scherper omlijnd, en mooier dan met schuurpapier e.d.
Ik hoop ooit het niveau te kunnen bereiken waarbij ik van dit materiaal kan afzien.
Ik bewonder de oude meesters en zij die dat nog weten te beheersen; steeds weer vraag ik mijn af in musea e.d. hoe men tot zo volmaakt een beeld, schilderij e.d. heeft weten te maken.
Men weet dat pas wanneer men probeert het te copiŽren, pas dan ziet men hoeveel vakmanschap en vaardigheid daarvoor nodig is. RESPEKT daarvoor!!
Ik zie mijzelf als een beginner in het houtsnijden en hoop mij gaandeweg verder te kunnen ontwikkelen. Ik ben echter een echte autodidact; alles wat ik weet heb ik mij zelf aan moeten leren, vaak met vallen en opstaan, maar steeds leer ik bij, en daarin ben ik nogal fanatiek omdat ik het een geweldige hobby vind, alhoewel ik zie dat in deze tijd van minimalisme ons werk (nog)weinig waardering krijgt.
Qua details; ik begon met mij toe te leggen op details maar heb in de houtsnijlessen van Clim geleerd inderdaad de grote, bolle vormen te maken vooraleer over te gaan op details.
Echter; ik combineer deze beiden; ik gebruik details als "onderkant neus, boven en zijkant ogen, hoogte mond, haarlijn etc. etc." als referentiepunten en bouw daarnaast de bolle vormen op ( dat klinkt heel professioneel maar ik kom mijzelf daar geregeld in tegen; het is m.a.w. beslist niet gemakkelijk).
Deze werkwijze heb ik nodig omdat ik inderdaad vanaf foto's werk.
Ik heb van Clim veel geleerd; o.a. hoe mijn materiaal vlijmscherp te krijgen, het werken met de bolle vormen en van daar uit verder detailleren; ik ben echter een eigenwijs en in houtsnijden een fanatiek persoon en ga af op mijn gevoel; dat zegt dat ik op mijn eigen weg verder moet gaan.
Qua materiaal; inderdaad; 2-3 burijnen volstaan, maar dat geldt m.i. niet voor gutsen met hun verschillende bollingshoeken. Ik heb onlangs ontdekt dat ik verschillende gutsen zal moeten bijkopen met een zeer klein snijvlak ( bijvoorbeeld voor het uithollen van de irissen, mijn gutsen waren daarvoor net te groot).
Ik heb weer e.e.a. bij kunnen leren van foto's die op de door U voorstelde websites te zien zijn; waarvoor dank.
Daarnaast mijn dank voor Uw reactie waarmee niet alleen ik, maar ook andere houtsnijders, hun voordeel kunnen doen in deze prachtige hobby c.q. ambacht.
N.B. voor degenen die de kop van Xavier Messcherschmidt volgen; ik begin te vrezen dat die in de kachel gaat; ik heb stomme fouten gemaakt en moet bij een houtleverancier ( linden en/of esdoorn)hout bijhalen om weer iets te kunnen maken).
Groet,
Frans

BeRo
19-04-17, 08:54
Vrienden,Naar aanleiding van de laatste ontboezeming van Dulcimer / Frans eerst even een verhaal, dat ik lang geleden eens heb opgepikt, en zo af en toe nog wel eens als illustratie gebruik.

Er was een beroemde Chinese tekenaar. Op een dag komt er een rijk iemand bij hem en vraagt naar een tekening van een paard. Dat is goed, zegt de tekenaar. Dat is ...., en hij noemt een bedrag van bijna 4 cijfers, en vooraf betalen. De opdrachtgever betaalt hem, de tekenaar pakt papier, inkt en zijn favoriete penseel en begint. Na 5 minuten is het werk klaar.
De opdrachtgever voelt zich een beetje bedrogen en zegt: "Zoveel geld voor 5 minuten werk?" "Ja" zegt de tekenaar, "u moet ook de 20 jaar oefenen betalen".

De kunstenaars waar we ons aan spiegelen en die we willen nadoen hadden die benodigde ervaring ook. En dat krijg je alleen maar door oefenen. Verwacht dus niet, dat je bij de eerste poging een super-resultaat krijgt. Namaken van wat een ander al gemaakt heeft is leuk en aardig, maar zelf uitdenken is leuker, en je laten inspireren door een beroemd iemand is ook een hele leuke optie.

Met hartelijke groeten,
Bert Rosbach.

ornament
19-04-17, 10:08
Beste Ornament,

Qua details; ik begon met mij toe te leggen op details maar heb in de houtsnijlessen van Clim geleerd inderdaad de grote, bolle vormen te maken vooraleer over te gaan op details.
Echter; ik combineer deze beiden; ik gebruik details als "onderkant neus, boven en zijkant ogen, hoogte mond, haarlijn etc. etc." als referentiepunten en bouw daarnaast de bolle vormen op
Deze werkwijze heb ik nodig omdat ik inderdaad vanaf foto's werk.
Frans

Hallo Dulcimer en anderen.,

Hierin ligt de grote beginnersfout. Indien men af geraakt van het eerst zetten van details als referentiepunten, zal men een hele stap vooruitgaan. Je leermeester heeft daarin volkomen gelijk.
Alle beginners hebben steeds de neiging op oriŽntatiepunten vast te leggen, blijkt normaal te zijn. Ze denken nog 2D en nog niet in de volle 3D. Het probleem is dat men loeihard de referentiepunten op de verkeerde plaats gaat vastpinnen. Kan onmogelijk anders, want het beeld, gezicht, enz is nog niet gebouwd,op een juiste wijze, verhouding, in de ruimte ontwikkeld.
En die keiharde details zijn in de verdere ontwikkeling van het beeld vaak niet meer te corrigeren. Het zetten van die oriŽntatiepunten blijkt ( verkeerdelijk) geruststellend te zijn, maar daar ligt dus de fout en de autostrade naar het mislukken.

Men verspert zichzelf de weg naar een goed beeld. Men moet daarvan af indien men verder wil ontwikkelen.

Voorbeeld: oogleden zetten voordat er een oogbol is en die dan eerst nog in de afgewerkte oogkassen gesitueerd zijn (alles volledig op juiste, gespannen vorm gezet), heb ik nog nooit goed zien komen. een recept om te mislukken.
Oogleden, mond, neusgaten maken voordat het gezicht gebouwd is ( grotere vorm) kan gewoon niet goed gaan. Dat ziet eruit als kerven ( kerfsnedes) op een blok hout. Blijft een klomp hout , geen beeld. Equivalent bij het boetseren het blijft een blok modder, geen beeld.

Over het werken met bollen. Aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten Antwerpen hebben ze daarvoor de naam rotatietechniek of sfeertechniek ontwikkeld. Je leermeester heeft het daar geleerd ( slijpmethode ook), hij beheerst deze traditionele werkwijze dus ( hebt mazzel, man). Deze vormbenadering heeft ook nog een ander luik, de overgang tussen de duidelijke bolle vormen onderling moet in 99% van de gevallen soepel , zacht gebeuren. Deze tuning is van het allergrootste belang. Een klassiek beeld, figuratief bevat ongeveer geen scherpe overgangen, ( oogleden mogen wel scherp zijn).

Voorbeeld, nog nooit heb ik iemand gezien met een harde overgang( lijn, binnenhoek ) tussen de zijkant van de neus en de wang. Soms zie je dat bij beginners, resultaat hiervan is steeds ondermaats.

Indien het beeld eerst zuiver met bollen , worsten, cilinders en veel eieren, opgebouwd wordt, van grote vormen naar kleinere , zonder details, is het verrassend hoe overzichtelijk en flexibel het hakken kan zijn. En hoe makkelijk de details erin komen ( moet ik of een beginner echt niet van wakker liggen). Men kan zelfs zeggen dat nadat men het ontwerp eerst heeft geboetseerd ( in combinatie van wat ik eerder schreef: studie) het op den duur haast onmogelijk wordt om later het houten beeld al snijdend , kappend, hakkend, te verknoeien. Het gevreesde " te diep kappen" komt niet meer voor, kan haast niet meer voorkomen, omdat het beeld steeds overzichtelijk is.

Het werken naar foto's kan geen reden zijn om anders te werken, men moet wel een beeld bekomen.

Ik zou beslist met een heel eenvoudig 3d model aan de slag gaan bij je leermeester en exact doen wat hij voorstelt, (ook enkel in zijn atelier eraan werken, onder zijn permanent toezicht) om vertrouwd te worden met een andere manier van benaderen. Dit gaat heel veel opleveren. Haal je ook een groter rendement uit de lessen.

Aan alle houtsnijders : succes met deze moeilijk maar boeiende discipline. Heb er vooral plezier in
ik hoop dat deze bijdrage iedereen stimuleert om meer 3D te gaan werken en te gaan experimenteren en vooral aanmoedigt om verder te gaan.

groeten,
ornament

Pel
19-04-17, 10:36
@Ornament, heel veel dank voor deze wijze lessen, hier steek je heel veel van op, zoals u het verteld klink het ook heel logisch. Als beginnend houtsnijder vallen de details van een mooi houtsnijwerk het eerste op, en dat wil je dan namaken. Daarom begin je daar ook veel te snel aan, omdat de details in je geheugen gegrift zijn, je ziet de groten lijnen wel, maar je wilt die details op het hout hebben, en dat is inderdaad de valkuil waar wij te vaak in stappen.

N.B. voor degenen die de kop van Xavier Messcherschmidt volgen; ik begin te vrezen dat die in de kachel gaat; ik heb stomme fouten gemaakt en moet bij een houtleverancier ( linden en/of esdoorn)hout bijhalen om weer iets te kunnen maken).
Groet,
Frans[/QUOTE]

Frans, zoals je zelf al zegt leren met vallen en opstaan, en veel vallen:)

Bert, ik ben het helemaal met je eens dat een eigen ontwerp meer voldoening geeft als een kopie maken van wat een ander al heeft gemaakt, Het is goed om te kopiŽren om het houtsnijden onder de knie te krijgen. Maar als ik terug krijg naar al mijn werken wat ik tot nog toe gemaakt heb, dan vind ik de werken die ik zelf ontworpen heb met mijn eigen inspiratie het mooiste, en denk daar vaker aan terug. Daar zit meer ziel in zo'n werk zal ik maar zeggen, het is dan meer van jou, omdat het ontsproten is aan je eigen fantasie.

Groet Pel.

SunRayes
19-04-17, 18:12
Ik heb de hele post uitgelezen en ben zeernder de indruk!
Zowel van het Touchstone beeld, als van de besproken technieken.
Heel interessant!!

hartvoorhout.jouwweb.nl
21-04-17, 21:17
Beste Frans en andere liefhebbers.

Mooie en eerlijke verhalen. Ik heb respect voor allen die het alleen al durven, en hierdoor vaak zelf voor dilemma's komen te staan.
De kracht zit in het feit dat je door gaat en leert van alles wat je doet. Dat de een gemakkelijker een 3d werkstuk maakt is heel logisch. We zijn allemaal anders, met allemaal andere kwaliteiten. Door deze ervaringen ontwikkel je uiteindelijk jouw eigen stijl iets waar men later jouw werk in herkent. Ontwikkelen blijven we zolang we nieuwe uitdagingen blijven aan gaan.

Respect en waardering voor het resultaat ook al ben je vaak zelf niet geheel tevreden.

Je bent op de goede weg Frans .

ornament
23-04-17, 22:05
Beste Frans en andere liefhebbers.

Mooie en eerlijke verhalen. Ik heb respect voor allen die het alleen al durven, en hierdoor vaak zelf voor dilemma's komen te staan.
.........
Ontwikkelen blijven we zolang we nieuwe uitdagingen blijven aan gaan.

Respect en waardering voor het resultaat ook al ben je vaak zelf niet geheel tevreden.

Dat zijn zeker waarheden. Goed verwoord.

groeten
Ornament

Dulcimer
25-04-17, 22:30
Beste houtsnijliefhebbers; Ornament, Pel, Raymond, Bert, Edwin e.a.;
Edwin en Ornament heel veel dank voor jullie reactie; inderdaad, mijn gevoel zegt dat ik mijn eigen weg moet gaan en ik weet dat dat veel vallen en af en toe opstaan zal betekenen; maar het maakt niet uit; zo ontwikkel je jezelf verder; zo zal de kop van Xavier Messerschmidt w.s. de kachel ingaan; maar toch heb ik ook daarvan bijgeleerd.
En inderdaad uitdagingen aangaan, c.q. de lat steeds hoger leggen is m.i. de enige manier om jezelf verder te ontwikkelen.
Qua tevredenheid; ik heb nooit iets gemaakt waarover ik geheel tevreden was alhoewel anderen het geweldig vonden, steeds zie ik iets dat anders/beter had kunnen zijn. Dat is nu eenmaal zo en ik bedenk daarbij steeds dat dat bij mijn ontwikkeling hoort.
Ik heb van mijn leraar veel geleerd en ben dankbaar dat ik zijn adviezen heb kunnen volgen, maar ik denk dat het bij mijn persoon hoort dat ik eigengereid/eigenzinnig ben; dat heeft tot gevolg dat ik de overtuiging heb dat ik verder zelf/alleen verder moet.
Dat ik regelmatig onzeker ben hoort erbij; jullie positieve reacties helpen mij, ook als dat kritische reacties zijn.
Pel, ooit hoop ik eigen ontwerpen te kunnen maken maar ik ben nog lang zo ver niet qua vaardigheid; de gezellen van oude meesters begonnen met weinig belangrijke vlakken in een schilderij/beeldhouwwerk om zich het vak eigen te maken. Daarna kregen ze meer prominente taken te doen.
Ik denk dat je begint met kopiŽren, vervolgens combineren van voorbeelden die je vindt. Dan pas, na vele jaren, je eigen ontwerp maken en uitvoeren.
Wat mij tegenstaat in de hedendaagse kunstopleidingen ( in Nederland, daarbuiten weet ik het niet); in het eerste jaar materiaalkennis, een beetje kunstgeschiedenis, even kopiŽren en een beetje gereedschapskennis maar dan plots wordt verwacht dat je je eigen ideeŽn inbrengt die vooral niet moeten lijken op wat ooit eerder gemaakt werd, het moet vernieuwend zijn:(
Tip voor degenen die in de buurt van Breda, Antwerpen wonen; tot dusver ging ik naar de Arnhemse fijnhouthandel, zoals bekend is die goed maar duur, ik heb nu www.adequat.eu ontdekt in Alphen N.B., ik ga daar deze week heen omdat ik dringend mijn voorraad hout moet aanvullen. Als dat hout ( o.a. kersen, esdoorn, linde, eiken) goed is dan zijn zij aanzienlijk goedkoper dan AF. Verzoek; koop a.u.b. niet alles op voor zaterdag a.s.(:D).

Groet,
Frans

BeRo
26-04-17, 08:17
Beste Frans,

Je hebt een keuze gemaakt. Heel goed. en je zal eerst proberen iets na te maken wat een ander heeft gemaakt. Maar uiteindelijk wil je eigen dingen gaan maken. Daarom wil ik je nog iets meegeven. Kijk om je heen, en zie dan de dingen waarvan je denkt, dat je er iets mee kan.
Ik loop al een aantal jaren mee in het houtdraaiwereldje, en daar zie ik wel eens kopieerders, die namaken wat anderen al eerder hebben gemaakt. En dan heb ik het niet over het maken van honingspatels, lepels of pennen. En sommige mensen zijn daar gelukkig mee.
Het is vaak een zoektocht, wat is nou net die spannende vorm van een schaal. Wat is nou net een juiste vorm van een voetstuk onder een object, en ga zo maar door. binnen mijn vereniging (Radius, Nederlandse vereniging van Houtdraaiers, www.houtdraaien.com) kennen we zelfs een klein groepje, dat zich bezig houdt met vormgeving, en geen techniek.
Zo, even mijn ontboezeming.
Ik zal je no een voorbeeld geven.
Ik ben leifhebber en beoefenaar van een bepaalde vorm van houtdraaien, het zogenaamde omkeerdraaiwerk. Daarbij wilde ik op een gegeven moment een spiraal maken. Dat was in 2000. Het is me pas gelukt om in 2010 zoiets te maken. Nu heb ik er niet altijd mee bezig geweest, maar met tussenpozen gedacht hoe of dat zou moeten. Maar nu begin ik het omkeerdraaiwerk een beetje te beheersen. Maar er zijn nog grotere sterren op dat gebied. Daar moet ik nog weer op gaan studeren. en dan niet namaken, maar naar eigen ontwerp.

Ik hoop, dat je heel veel plezier blijft houden in het houtsnijden, en dat je op een gegeven moment iets maakt, waarvan je zegt, dat je er trots op bent. En raak niet mismoedig als iets niet gaat, zoals je dat zou willen.
Ik hop nog vaak iets moois van je te zien. Want ook "Touchstone" is een niveau, wat ik niet kan halen.

Oh ja, en nog bedankt voor de tip van de houthandel.

Met hartellijke groeten

Dulcimer
28-04-17, 19:44
Beste houtsnijvrienden,
vandaag heb ik hout gehaald bij adequaat.eu in Alphen. Tot mijn spijt hadden zij geen linden; ze hebben wel kastanje, eiken, esdoorn en kersen. Ik heb een plank kersen gekocht 260 x 8 x gemiddeld 35 cm en heb daar Euro 150,00 voor betaald. Ik denk aanzienlijk goedkoper dan Arnhemse fijnhout zou rekenen. Dat uit zich echter in de kwaliteit; bij AF klaar om direct verlijmd te worden en uitgezochte stukken zonder noesten e.d..
In Alphen lag het hout op 3 km afstand van de winkel in een schuur van een boerderij; alles van stam gezaagd op latten, het had 12 jaar gedroogd. Echter; het hout lag zo onder het stof dat amper te herkennen was wat het was ( dat wist de hulp gelukkig wel, en hij was ook heel behulpzaam). Dat hout ligt verder op stapels van 2-2,5 meter hoog in lengtes van meestal 3 meter en meestal 6-8 cm dik. Veel hout, vooral het esdoorn, is aangetast door houtworm. Om een goede plank te vinden is het een hele toer om plank na plank van de stapel te tillen en te bekijken wat er onder ligt. Dit tot jullie informatie.
Fijn weekend,
\Frans

Dulcimer
12-05-17, 23:23
De houtsnijders op het forum zijn stil, eerlijk gezegd ikzelf ook i.v.m. een verbouwing waar ik momenteel mee bezig ben waardoor het houtsnijden even op de achtergrond is geschoven, dat naast gezondheidsproblemen. Ik hoop dat we weer spoedig levendige houtsnij en beeldhouw presentaties mogen zien in deze schitterende hobby op dit deel van het forum.
Nieuws; ik heb hout ( linde) gekocht bij Rick van Masave hout en ben daar dik tevreden over; goed hout voor een redelijke prijs.
Dochter Birgit ( dulcimer-junior is geregeld bezig met houtsnijden, maar legt m.i. haar lat niet hoog genoeg om een hoger niveau te bereiken, enfin, belangrijker is dat ze er plezier aan beleefd, het komt wel op een gegeven moment). Ik vind het geweldig dat de volgende generatie dit vakmanschap oppakt.
Groet, ik hoop snel weer iets van jullie te mogen zien, fijn weekend,
Frans

Pel
13-05-17, 09:29
Inderdaad Frans het is even stil bij de houtsnijders, komt ook mede doordat er relatief weinig houtsnijders op het forum zitten. Zelf ben ik bezig geweest met een kinderkeukentje, en ook een tijdje lichamelijk niet in staat geweest om de werkplaats in te gaan. Maar ik ga aan een buizerd verder die al een hele tijd in de werkplaats stof aan het verzamelen is.

Groet Pel.

meron
13-05-17, 11:41
Dag Frans, het klopt wat je zegt. Het aantal houtsnijders op het forum is zeer beperkt, en ikzelf heb de laatste tijd weinig gedaan. Zoiezo is mijn productie laag, maar het laatste jaar staat het bijna stil.

Dat zal over een tijdje vast wel weer veranderen. Tot die tijd volg ik het werk van de anderen.

Dulcimer
13-05-17, 19:28
Pel en Meron, ik ben benieuwd naar jullie volgende werk. Maar tot het zover is, houden we allemaal maar even een pauze:D
Groet en een fijn weekend,
Frans

HBhout
13-05-17, 21:24
Zo af en toe kijk is is op dit draadje. Bij de allereerste foto dacht ik eerst wat een gepruts, maar dat was nog maar het begin. Als ik zie wat het nu geworden is, neem ik die worden terug en vervang ik ze voor "vakman". Want dit is heel knap, echt respect!. Niet alleen het kunstwerk maar ook het geduld dat er is!
Wat me nog steeds blijft verbazen is ook het respect waarmee gepraat, zeker in dit draadje. Word ik een beetje blij van binnen van:D

hartvoorhout.jouwweb.nl
13-05-17, 22:11
Beste houtsnijders,
Het is inderdaad even stil. Ook ik heb meer om handen. Naast werk, zoeken naar andere woning, huidige verkopen en een ongeluk op de Mtb in het bos zit het snijden nu vooral in mijn hoofd. Iets bedenken voor Opendag Hout wat ik ook op rijd af moet kunnen krijgen. De meeste ideeen schets ik op papier. Er zit al zeker wat tussen maar..... Nog net niet dat waar mijn hart sneller van gaat kloppen. Je kunt ons werk ook niet versnellen. Je fantasie laat zich niet dwingen. Ik wil nog steeds graag op Opendag hout een stand met houtsnijders bij elkaar. Ook iets waar tijd in gaat zitten. Iets moois maken gaat gelukkig niet van zelf en we hebben geen machines die ons werk kunnen uitvoeren. Daarom hou ik zo van ons vak. Fijn weekeind, groet Edwin.

Spaander
14-05-17, 07:43
Ja, maar dat neemt niet weg dat er wel meerdere volgers zijn hoor.:D
We wachten geduldig af,
Mvg, :).

meron
16-05-17, 10:16
@Edwin: In je tekst heb je het over een stand voor houtsnijders op Open Dag hout. Ik kan mij vaag herinneren dat zoiets eerder voorbij gekomen is. Het klinkt als een leuk idee. Zijn hier meer enthousiastelingen voor? (We moeten dit draadje niet kapen om het hierover te hebben, dus misschien een nieuw draadje aanmaken?)

hartvoorhout.jouwweb.nl
16-05-17, 19:36
Hoi Meron,

Helemaal goed.

Ik maak even een nieuw draadje. Houtsnijders Opendag2017 Zutphen.

Gr Edwin