PDA

Bekijk Volledige Versie : Schaafbeitels Woodworking.nl zijn in productie! En zijn binnen!!!

jaap
30-11-14, 12:32
Was donderdag nog even op bezoek bij "onze" gereedschapsmaker, die ook de prachtige messing en stalen hamerkopjes heeft gemaakt. Hij had het materiaal voor de schaafbeitels binnen; staal 1.2379 (of ook wel D2) rondom geslepen. Voor het gemak had hij ook voor het maken van de keerbeitel hetzelfde staal besteld. Het gemak is voor hem, omdat het prachtig aan de maat geslepen bij hem binnenkomt, maar ook voor ons, omdat het een redelijk hoog chroom gehalte heeft. Het is daardoor nog niet roestvrij, maar wel behoorlijk roestvast. Het staal is eenmaal gehard en getemperd ook aardig ongevoelig voor temperatuur, het houdt tot een temperatuur van 425 graden Celsius zijn uitstekende en harde eigenschappen. Dus bij het machinaal slijpen, hoef je niet zo gauw bang te zijn voor ontlaten, dwz dat het staal zijn hardheid verliest.
We wilden een beetje onze eigen vorm, dus de beitel krijgt niet de hoekige Hock vorm maar meer zoals een Japanse beitel, een deel van een cirkel.

En ik was deze week nog bij Jan Pranger en die had verrassend een hele mooie CBN schijf in de draaibank! Over CBN hebben we hier als eens uitgebreid geschreven, maar het staat voor Cubic Boron Nitride. Boron Nitride is bijna net zo hard als diamant, maar is door de kubieke vorm veel geschikter voor de wat zachtere staalsoorten, zoals wij houtbewerkers die veel gebruiken, als je machinaal slijpt. Diamant doet het dan vooral goed op tungsten carbid snijstaal en glas.

Dus een foto van Jan zijn nieuwe slijpschijf, die hij op een doorn in zijn midi draaibank spant een een filmpje van Ron Hock hoe hij een houten Krenov schaaf maakt. Let vooral ook op het mooie hamertje waarmee de schaaf gesteld wordt, op het eind. Rick is als druk op zoek naar mooie stukken hout voor de schaven makers!

jaap

22793

https://www.youtube.com/watch?v=ZWYUsLtUg_I

jaap
11-12-14, 16:37
De beitels zijn CNC gefreesd en gaan vandaag naar de harderij. De keerbeitels en het schroefje worden de komende dagen gemaakt.
Hier alvast een eerste indruk, na het harden worden de beitels weer geslepen. Mooi he, met Woodworking.nl er op ;)!!

jaap

23257

23258

23259

Deeka
11-12-14, 16:40
Heel gaaf!

Wim Kluck
11-12-14, 17:56
Ik kijk er met belangstelling naar uit. Heb je al maten met name de dikte. Vervanging voor stanley of voor eigenbouw? Durf het bijna niet te vragen (het is zo hollands) maar wat is de prijs?

Roeland
11-12-14, 18:07
Jaap, dat ziet er goed uit!!
Mooie dikke beitels ben reuze benieuwt hoe ze zullen schaven.

gr Roeland

Woruta
11-12-14, 18:28
Mooi! Daar wil ik wel een schaaf omheen bouwen :)

jaap
11-12-14, 19:20
Ze komen kompleet met keerbeitel, D2 staal en nageslepen. De prijs zal niet veel meer zijn als een Hock beitel in O1 kwaliteit. Het wordt een echt mooi kwaliteitsproduct, wat de vergelijking aankan met het beste wat te koop is. En voor de prijsbewuste houtbewerkers, kun je straks b.v. prima een houten zoetschaaf en een rijschaaf maken en dan de beitel (ik zou bijna bijtel schrijven) uitwisselen.

jaap

SunRayes
11-12-14, 19:50
Dit beloofd wat!
Ik denk dat ik dan ook maar eens een houten schaaf ga maken.
Zou je er ook een goede, houten shootingboard schaaf van kunnen maken?

Grts, Raymond

Athanor
11-12-14, 19:56
Geweldig! Is er al een schaafbouw workshop gepland?

Fons

tuoh
11-12-14, 20:05
Nou nou, de tools van "woodworking.nl" mogen er wezen hoor:cool: Goed bezig.

Nico Oosthoek
11-12-14, 22:31
Eigen schaaf bouwen, daar ga ik aan meedoen. Ik hoor wel wanneer de levering start.

henkverhaar
12-12-14, 08:07
De beitels zijn CNC gefreesd en gaan vandaag naar de harderij. De keerbeitels en het schroefje worden de komende dagen gemaakt.
Hier alvast een eerste indruk, na het harden worden de beitels weer geslepen. Mooi he, met Woodworking.nl er op ;)!!

Met zo'n dik mes heb je toch geen keerbeitel meer nodig?

WouterH
12-12-14, 08:56
Dat ziet er mooi uit jongens! Lijkt me erg leuk om een schaaf te maken met zo'n beitel, als dit forum de intekenlijst is, dan hebben jullie er nu een bestelling bij.

Seek
12-12-14, 09:23
Met zo'n dik mes heb je toch geen keerbeitel meer nodig?

De keerbeitel heeft niets te maken met de dikte van de beitel Henk! De functie van de keerbeitel is in de eerste plaats het beinvloeden van het snij gedrag van de beitel.

Mooi stukje staal. Ik ben al benieuwd naar de eerste schaafjes die de forummers gaan maken.

jaap
12-12-14, 10:29
@ wouter, nee dit is niet de intekenlijst, die komt nog.
@seek, ik hoop er ook 1 van jou te zien ;) .

Hieronder nog een foto van de beitels gereed in pasgemaakte "kisten" zodat ze niet beschadigen in de harderij.

jaap

23281

henkverhaar
12-12-14, 10:47
De keerbeitel heeft niets te maken met de dikte van de beitel Henk! De functie van de keerbeitel is in de eerste plaats het beinvloeden van het snij gedrag van de beitel.

Ja, maar. Een secundaire taak van de keerbeitel is het vergoten van de massa/stijfheid van het snijgereedschap - en dat ondervang je ook met een dikke beitel. En de taak van de keerbeitel (het omvormen van de spaan) kan ook door de beitel overgenomen worden - daartoe zou de geometrie van die beitel wellicht anders moeten zijn, maar ik begreep dat een dikkere beitel, wellicht onder een iets andere hoek geslepen, dat ook al (enigszins doet). Wat je dan uiteraard wel mist is de mogelijkheid om, afhankelijk van het gedrag van het hout, de afstand van keerbeitel tot snijkant te variëren.

Voor zover ik weet zijn er schaven die zonder keerbeitel goed werken? En ook bevel-up schaven hebben geen keerbeitel, toch?

Seek
12-12-14, 11:40
Natuurlijk kan je schaven maken zonder keerbeitel. Maar het mooie van een schaaf met dubbele beitel is dat je kan schaven met een snijhoek van 45 graden (of zelfs iets lager) en tegelijk de schaafkrul zo kan ombuigen dat je de problemen van zo'n lage hoek voorkomt, namelijk de neiging tot splinteren bij het tegendraads schaven. Zonder keerbeitel bereik je dat alleen met een hogere snijhoek met alle nadelen van dien (meer weerstand, de beitel wordt uit het hout geduwd in plaats van er in getrokken, slechter slijtgedrag, minder glans van het hout).

Maar eigenlijk is dat een discussie voor een aparte thread en een discussie die al vaak gevoerd is.

Jaap, hoezeer ik dit ook een lovenswaardig initiatief vind, zie ik mezelf nog niet snel zo'n schaafje maken. Ik ben teveel verknocht aan de klassieke modellen met die ellenlange gelamineerde ijzers.

henkverhaar
12-12-14, 13:35
OK, duidelijk!

jaap
22-12-14, 22:06
Beste forummers, heb de beitels eind van de middag opgehaald, wat steekproeven gedaan mbt maatvoering, vlakheid etc. Twee stuks gevlakt op diamant 400, 1000 en dan op een 4000 watersteen. Binnen 5 minuten een scherpe beitel. Ik ben er wel een beetje trots en ik hoop dat jullie er veel plezier aan gaan beleven!
Moet nog even kijken hoe het logistiek gaat, de meesten gaan eerst naar Zwolle naar Rick/Masave.

jaap

23841

23842

23843

23844

SunRayes
23-12-14, 06:41
Wauw, mooi spul!

jaap
23-12-14, 13:39
Heb bij daglicht nog een wat betere foto gemaakt.

jaap

23851

WouterH
23-12-14, 16:17
Ha Jaap,

Ja hoor, nu zijn onze ogen wel voldoende uitgestoken hoor ;) Ziet er echt heel mooi uit!
Rick, ik begrijp dat jij "dealer" bent? Kan er besteld worden en zo ja, wat kost zo'n beitel/keerbeitel?

Groet,
Wouter

MasaveHout
27-12-14, 13:54
Hallo allemaal,

Gisteren heeft Jaap een hele partij schaafbeitels gebracht. "live" zien ze er nog mooier uit dan op de plaatjes.

We hebben dus 3 verschillende breedte's : 25,40 en 50mm

25 mm -> 48 euro
40 mm -> 52 euro
50 mm -> 56 euro

Prijzen incl btw

De eerste bestellingen had ik al binnen voordat de prijzen bekend waren;)

schrijnwerker
27-12-14, 17:37
Is er ook al een ontwerp voor de "forum schaaf"?

rickkoorman
28-12-14, 08:08
@schrijnwerker : Dat is er nog niet, hoop eigenlijk dat iedereen straks hier zijn schaaf post.

lhoornweg
28-12-14, 11:47
Ze zien er geweldig uit!

Eerst ff reacties afwachten, indien ze echt goed bevallen ben ik zeker geïnteresseerd!

WouterH
29-12-14, 12:04
Dank je wel Rick. Ik zal je een PB sturen met bestelling.

Groet,

Wouter

WouterH
08-01-15, 09:13
Hij is binnen! Ziet er goed uit, mooi strak machinewerk. Nu op zoek naar wat mooi hout en wat tijd.:)

simon
08-01-15, 19:32
Heb een schaafbeitel en wil een schaaf maken .
Heeft iemand zoals op de video aangegeven een tekening of schets met afmetingen.

Dank

schrijnwerker
09-02-15, 22:15
Laat ik dan maar de spits afbijten.
Hier is mijn woodworking schaaf.
26162
26163
26164
De laatste foto geeft een beter beeld van de kleuren.
Het gebruikte hout is eik en padoek.

rickkoorman
10-02-15, 07:41
wow.....erg gaaf !! Hoe schaaft t ?

avos
10-02-15, 09:50
Gaaf! Is dit je eerste schaaf of heb je er al meerdere achter de rug? En idd hoe bevalt het schaven? Heb je ook zo'n mooi hamertje erbij om de beitel af te stellen?

baas
10-02-15, 13:21
Top, prachtige schaaf geworden! Nu nog krullen maken! Ik zet hem (of haar?) op onze Facebook pagina.

jaap

Aeolos
10-02-15, 13:43
Sjiek :) Supermooi gedaan, benieuwd naar de eerste krullen.

SunRayes
10-02-15, 19:14
Wauw, mooie schaaf!!
Hoe zit het met de pen die de wig vast houdt? Is die van hout en zit deze gelijmd?

schrijnwerker
11-02-15, 20:21
De schaaf schaaft best goed.
Het afstellen is nog even wennen.
Misschien dat ik hem nog iets ga aanpassen omdat de krullen er niet lekker uitkomen.
Dus wat meer ruimte maken voor de krullen.
Ik heb niet zo'n mooi hamertje en dit was inderdaad mijn eerste schaaf die ik gemaakt heb.
De pen zit los tussen de wangen en kan dus draaien.(zie foto).
De pen is rond met een platte kant.

26270

En hier de wig.

26271

De beitel is zeer goed te slijpen en geeft mooi glad oppervlak na het schaven.

26272

In het echt ziet het beter uit dan op deze foto.

schrijnwerker
15-02-15, 17:08
Nu afgewerkt met danish oil.

26400

rendew
15-02-15, 17:33
enne laat dat mooie pronkstuk is over een tukkie hout glijden terwijl er heel toevallig een camaratje staat te filmen:p

Athanor
15-02-15, 22:21
Heel mooi resultaat! Vraag om navolging natuurlijk:)

Fons

schrijnwerker
15-02-15, 22:34
@Rendew.
Foto moet zeker wel lukken.
Filmpie gaan we naar kijken of dat wil lukken.

@Fons.
Laat ze maar komen met de foto's.

rendew
15-02-15, 22:38
Top !! Kijk er naar uit !!! het is zo en zo een mooie schaaf om naar te kijken .

schrijnwerker
16-02-15, 22:46
Hier vast de foto.

26503

Roeland
19-02-15, 22:05
Eindelijk even wat tijd gehad om een start te maken met de bouw van een woodworking.nl schaafje. Heb de schaafbeitels van woodworking.nl al een tijdje in de werkplaats liggen maar doordat ik de cursus ruimte moet gaan afstaan was ik druk bezig met het reorganiseren van mijn werkplaats die nu ook als cursusruimte gaat dienen. Dus vandaag in de weer geweest met staal en messing ik heb gekozen om eerst met de 25mm schaafbeitel aan de slag te gaan

26674

Het word dus een infillschaaf met een stalen zool van 6mm en messing zijden van 3mm. Het hout van de infills moet ik nog bepalen. Het schaafmes gaat onder een hoek van 43 graden staan en word waarschijnlijk vastgezet met een keg/wig.

26675
Het zaagwerk gebeurt met de ijzerzaag het vijlen gebeurd deels met de machine en deels met de hand gelukkig is het messing goed te bewerken het staal is ook goed te doen(constructie ijzer platstaf 6mm)

26676
De soldeer opstelling
26677
Na het solderen langzaam laten afkoelen, tijd om de beitel zijn eerste slijpbeurt te geven.
Het vlak (spiegel) van de beitel eerst op diamand 1000 gevlakt prima vlak alleen de machinefrais sporen gaan er niet snel genoeg uit dus dan maar op de 400 gedaan en dan verdwijnen ze rap. Weer terug op 1000 en dan ook even de vouw slijpen op dezelfde diamand steen uit de hand wat niet zo moeilijk is met dit dikke schaafmes. Daarna even op een Arkansas gewet en de beitel is gereed voor haar eerste gebruik. Aan de keerbeitel hoefde ik niets te doen werkelijk perfect de neus sluit mooi aan en de hiel blijft vrij. Goed werk Jaap! Ben reuze benieuwd naar de uiteindelijke snij kwaliteit en standtijd.

26679

Morgen de body van de schaaf schoonmaken en het hout voor de infills klaarmaken.

groetnis, Roeland

Mac
20-02-15, 08:03
Dat ziet er heel goed uit Roeland. Ik verheug me op het vervolg....

Roeland
20-02-15, 18:09
Een mooi stukje hout voor de infills opgesnord namelijk Laura Faiya of terwijl Lacewood had ik nog over van de bouw van een van mijn werkbanken (gebouwd eind 2009)

26696

Dan het houtje vlakken en haaksen en op maat schaven, aanvalshoek aftekenen en zagen achterste infill en aftekenen en zagen van de vrij loophoek in de voorste infill. Dan de inkrozing zagen en schoonsteken en de passing controleren.

26697

Ben vanmorgen vergeten om foto's te maken van het verlijmen van de infills en het aanschaven maar vanmiddag het schaafje op lengte gezaagd en de sleuf gekapt waar de keerbeitelschroef in gaat vallen.

26698

Daarna de gaten afgetekend voor de messing pin die de keg en het beitelpakket gaat vasthouden, de pin is gemaakt van een scharnierpen doorsnede 6mm. Deze in de boortol gezet en met korrel 80 opgeruwd (betere houvast voor de keg). De twee gaten zijn op de boorkolom geboord (FERM). De pin is middels aanklinken geborgt.

26699

Daarna de zool en de zijkanten voor gevlakt op schuurpapier op natuursteen en een kegje gemaakt het schaafje is nu zo ver om een aantal proef schaafsels te maken. Voor dat ik het schaafje verder af ga werken wil ik een schaafbeeld hebben.

26700

De schaafmond opening is lekker strak (plus/minus een tiende van een mm) ben heel tevreden over deze eerste schaafstreken.
Het schaafje heeft een behoorlijk eigen gewicht (zool/zijden en beitelpakket) en door de fijne schaafmond opening en de aanvalshoek van 43 graden ideaal als kopshoutschaaf te gebruiken. Door het hoge eigen gewicht en de dikke beitel geen kans op klapperen, dus ook op een futselplankje goed te gebruiken.

26701

Morgen de schaaf verder afwerken en tunen, de zool heeft nog wat vlakwerk nodig de zijkanten trouwens ook.
De afwerking van het hout zal waarschijnlijk gekookte lijnolie worden.

groetnis, Roeland

SunRayes
20-02-15, 18:26
Gaaf hoor!

Mac
20-02-15, 18:56
Tjeemig Roeland, wat ben je toch een tovenaar....

meron
20-02-15, 19:39
Leuk en leerzaam, en een erg mooie dunne krul.

Athanor
20-02-15, 20:14
Dat wordt weer een fijn stuk gereedschap Roeland!!

Complimenten!

Fons

Smokediver
20-02-15, 20:19
Ziet er goed uit. Dat wil ik ook wel. Moet ik alleen nog een schaaf leren maken😀😀

O Peatey
20-02-15, 21:36
Wil ik eigenlijk ook wel.
Wie van de schafologen wil er een zeer uitgebreide handleiding voor maken? Ik denk dat er dan vele volgers zullen zijn en dat Jaap moet gaan bijbestellen.

Wim Kluck
20-02-15, 21:41
Er is een boek making& mastering woodplanes. Geschreven door david finck. Krenov style.

jaap
21-02-15, 00:50
Prachtig schaafje Roeland! Degene die graag zelf zo'n schaafje willen maken, kunnen binnenkort o.a. bij Roeland terecht voor een korte cursus. En Rick is met Masave bezig een hout kitje te maken en dan kun je het zelf thuis. Maar het voordeel van de cursus is ook, dat je zo goed geholpen wordt in het hele proces, en dat je gegarandeerd met een werkende schaaf naar huis gaat.

jaap

MasaveHout
21-02-15, 07:55
Mooie schaaf Roeland !!

O Peatey
21-02-15, 16:50
Er is een boek making& mastering woodplanes. Geschreven door david finck. Krenov style.
Ik heb 'm als pdf gevonden. Er is ook een film van.

Wim Kluck
21-02-15, 17:20
Pieter het boek heb ik maar een filmpje? Heb je die link?

O Peatey
21-02-15, 17:44
Even googlen op torrent + titel: http://www.leadrly.com/tutorial/99023-making-and-mastering-wood-planes-with-david-finck-disc-1.html Ik ben nu aan het downloaden. Het schijnen 2 dvd's te zijn van elk 2 uur.

Roeland
21-02-15, 20:11
Vandaag de zool van het schaafje verder gevlakt op schuurpapier korrel 280 daarna de schaafzijden op korrel 180 zodat het messing een licht geborsteld uiterlijk krijgt.

26738

De infills en de voor en achterzijden vorm gegeven het kegje afgewerkt en de schaaf gesigneerd en daarna in de lijnolie gezet.
Het schaafje staat trouwens op de werkbank die van het zelfde hout is gemaakt.

26739

De combinatie van het Lacewood en het messing vind ik erg fraai de oogjes komen heel leuk uit
26740

26741

En de eerste schaafstreken met het afgewerkte schaafje.
26742

Bedankt voor alle reacties.
Zo als het er nu naar uit ziet zal ik de eerste workshop "je eigen schaaf maken" in april geven op een Zaterdag en/of Zondag. (18 of 19 april, 25 of 26 april)
Of het lukt om in een dag een schaaf te maken? Dat hangt van een aantal factoren af oa het ontwerp (krenov stijl, klassiek, eigen ontwerp) werktempo en ervaring. Ik kan er eventueel een twee daagse workshop van maken.
Per workshop heb ik voor vijf schavenmakers een plek en ik heb een redelijke voorraad mooi hout waar mee je een prachtige schaaf kunt maken, je eigen hout kun je natuurlijk ook meenemen.
In principe is het benodigde gereedschap aanwezig maar je kunt natuurlijk je eigen handgereedschap meenemen (schaaf, steekbeitels, afteken gereedschap etc.) Slijp middelen zijn aanwezig.
Tijdens de workshop komt de anatomie van de schaaf aan bod en welke invloed deze hebben op de schaaf en een stukje ergonomie
Maar vooral zal er hard gewerkt moeten worden om aan het einde van de dag een werkende schaaf mee naar huis te nemen.

De kosten voor deze workshop bedraagt € 135,- inclusief een middaglunch je kan natuurlijk je eigen broodje meenemen.
Voorinschrijving: even een mailtje sturen naar info@meubelmakerijbrekelmans.nl

groetnis, Roeland

rendew
21-02-15, 20:26
Het is weer een mooi schaafje geworden !!!!! Roeland
Zie mijzelf niet zo'n gaaf schaafje maken en eigenlijk heb ik schaven genoeg .

(Zou ze is moeten gaan gebruiken dan leer ik misschien ook nog is schaven :p)

Wim Kluck
21-02-15, 20:37
Mooie schaaf. Wel eens overwogen om een u profiel te nemen?.

schrijnwerker
22-02-15, 14:56
@ Rendew,

http://youtu.be/hSPttLSeApY

Wim Kluck
22-02-15, 15:21
Schrijnwerker deze video is prive.

WouterH
22-02-15, 19:59
Inmiddels ook mijn eerste schaaf gemaakt. Gemaakt van Tigerwood, of "muiracatiara". Mooi hout om mee te werken.
Schaafhoek 55 graden, dus voor het fijnere werk. 2679326793

Groet,

Wouter

rendew
22-02-15, 20:14
Mooi hoor al die puike schaafjes !!! <fluister>waarom geen mooi actie filmpje ???</fluister>

rickkoorman
23-02-15, 08:17
Da's een mooie schaaf Wouter !!!

schrijnwerker
23-02-15, 15:18
Video openbaar gezet zou het nu wel moeten doen.

schrijnwerker
23-02-15, 15:19
Mooie schaaf Wouter.
En hoe vind jij dat ie schaaft?

WouterH
23-02-15, 16:15
Ha Schrijnwerker,

doet het prima, overigens is de test tot op heden beperkt geweest tot hout met een mooie rechte draad. Binnenkort even proberen op wat kruisdradiger hout:D

Ik zie nu dat die van jou ook goed zijn werk doet! Mooi gedaan.

schrijnwerker
23-02-15, 16:55
Thnx.

MasaveHout
02-04-15, 17:00
28643

Vandaag ook een schaaf gebouwd...morgen ga ik deze verder afstellen.... Erg leuk werk om te doen.. Binnenkort zijn de bouwpakketjes ook te koop naast de schaafbeitels...

schrijnwerker
02-04-15, 18:04
Ziet er goed uit Rick.
Welke houtsoorten heb je gebruikt?
Ben benieuwd hoe die schaaft.

armadaman
02-04-15, 20:23
Mooie schaaf Rick. ook mooi tafelblad trouwens.
hg Hugo

lhoornweg
03-04-15, 07:50
Is het mogelijk om een houten schaaf te maken waarvan de beitel op een graad of 25 staat? ik begrijp dat de wig strakker moet zitten zodat de beitel er niet uit gedrukt wordt.

Roeland
07-04-15, 21:22
Is het mogelijk om een houten schaaf te maken waarvan de beitel op een graad of 25 staat? ik begrijp dat de wig strakker moet zitten zodat de beitel er niet uit gedrukt wordt.

Ja dat kan wel. Alleen zul je een inlay van staal of messing moeten maken aan de onderzijde van de schaaf zool bij de schaaf mond opening.
Het hout word daar simpelweg te dun en breekt uit! De wig/keg hoeft echt niet strakker te zitten vast is vast!

Op de foto een voorloper met lage hoek ter hoogte van de schaafmond zie je een stukje messing ingelaten.
28923

Zal morgen even een detail foto van de onderzijde maken.

groetnis,
Roeland

lhoornweg
08-04-15, 07:52
Dat ziet er nog eens mooi uit, zelf gemaakt? zou je ook wat foto's willen maken van de wig en het bed van de beitel? dan kan ik het meenemen in mijn ontwerp.

Met vriendelijke groeten,
Lenno

Roeland
08-04-15, 17:06
Lenno, hier de beloofde foto,s

De dekbeitel is draaibaar en de keg zorgt er voor dat de druk bij de snede van de schaafbeitel beland (zo laag mogelijk dus).
Het schaafmes is een oudje van rond 1920.

28948

28949

28950

groetnis,

Roeland

lhoornweg
08-04-15, 19:12
@ Roeland,

Heel erg bedankt voor de foto's, erg informatief!

nog wel even een vraagje, wat bedoel je met Keg, is dat dat blok waar de beitel en dekbeitel worden vastgezet?
tevens, hoe zit die "Keg" vast, zit er een gat waar het ronde staafje doorheen gaat?

Roeland
08-04-15, 21:30
Lenno, de keg is de wig en zit dus los en sla je vast tussen de (houten) dekbeitel en het schaafmes. De dekbeitel zit middels een houten pin vast zodat deze kan scharnieren en dus de druk kan overbrengen naar de voorzijde van de beitel.

groetnis,
Roeland

lhoornweg
09-04-15, 19:57
Ah, my bad, dat zegt genoeg over mijn kennis van schaven :rolleyes:

desaniettemin vindt ik het een prachtige schaaf waar ik zeker inspiratie uit kan halen.

Nog even een vraagje, via baptist zag ik dat Lie Nielsen een Bevel up low angel jack rabet plane op 12 graden heeft. er vanuit gaande dat de beitel op 20 graden is geslepen maakt dat een totaal van 32 graden. indien ik het bed op 32 graden maak en de beitel bevel down 20 graden, levert dit dan hetzelfde resultaat? ik ben namelijk bang dat 12 graden te schuin is en de beitel er sneller uit wordt gedrukt dan bij 32 graden.