Serre tegen buitenmuur

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Prachtige deur! Mooi stijlvolle afwerking. De boerenklinkset geeft ook zo'n lekker geluid als hij dichtvalt.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ik heb hier ergens geschreven dat ik de glazen op de beglazingsband heb gelegd, dit zou ik nooit meer doen!
De serre lekt op verschillend plaatsen ,ik had het glas beter in de siliconen gedrukt en dan afkitten .
Jammer, maar ja .
Mvg,
Rudy
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Beglazingsband is wat anders dan de rubbers van een droog beglazingssysteem. Zie onder (Ik probeer volledigheidshalve nog even de site te achterhalen waar ik de info weg heb)

Algemeen:
Wit PE beglazingsband wordt gebruikt door de professionele glaszetter en is noodzakelijk om een ruit goed te zetten. Het glasband heeft een klevende zijde zodat het eenvoudig is aan te brengen op de kozijnen en glaslatten. Het celband wordt door Glasdiscount.nl geleverd in verschillende afmetingen, zonder aftrekfolie.
Waarom PE beglazingsband gebruiken?
Met het plakken van celband voorkom je eventuele glasbreuk, doordat het glasoppervlak niet direct in aanraking komt met de latten en kozijnsponning. Bovendien zorgt wind voor druk op de ruit, door het aanbrengen van glasband wordt de belasting op het glasoppervlak gelijkmatig verdeeld. Ook dit voorkomt glasschade.
Toepassing:
Het beglazingsband wordt rondom de gehele sponning en op de glaslatten geplakt. Breng het glasband op ongeveer 4 a 5 millimeter vanaf de rand van het kozijn en glaslat aan, als rugvulling, om genoeg ruimte over te houden om rondom goed af te kitten.


Info van glasdiscount .nl
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.108
2.615
Die pompespagnolet monteert men meestal met de hendel naar beneden. Dit doet men omdat hij als hij wat ouder is en soepel loopt, bij wisselende windbelasting vanzelf open kan gaan, zoals hij nu zit.
 

pete

Actieve deelnemer
14 mrt 2013
82
0
Ik heb je project nog eens doorlopen, goed is en een compliment waard, dat je echt alles hebt gedaan van onder naar boven. De lekkage moet je gaan oplossen, als de temperaturen beter zijn, eens gaan experimenteren waar dart water vandaan komt. Als je glas rust op band, en boven is afgewerkt met kit, lijkt me eerder de kit een probleem dan de band, want; waar komt dat water vandaan? Het gaat langs de kit naar het glas. En kan dan pas langs de band sijpelen. Als dat zo is, dan valt het nog mee en kan je met verbeteren van de kit aan de buitenzijde het alsnog dicht krijgen. Even balen, maar je gaat het goed krijgen.
 

bjorn

Post veel
14 aug 2009
754
3
Twente
Eens met Pete, maar het water kan niet binnen komen waar het glas elkaar overlapt? Heb je tussen de overlappen op het schuine dak ook kit gedaan? Jammer van de lekkage, bij deze erg mooie serre.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Die pompespagnolet monteert men meestal met de hendel naar beneden. Dit doet men omdat hij als hij wat ouder is en soepel loopt, bij wisselende windbelasting vanzelf open kan gaan, zoals hij nu zit.

Ja, ik was ook van die mening maar mijn vrouw vond het zo beter staan, wij gaan nu de zaak opnieuw bekijken.
Alvast bedank voor het meedenken!
Mvg,
Rudy
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ik heb tot op heden geen idee waar het water vandaan komt, kit komt +-1,5cm over het glas .
Ik zal het van bovenaf eens moeten bekijken, maar het probleem is hoe kun je daar op een verantwoorde manier op gaan kruipen zonder al te veel brokken te maken?
Ik was al aan het denken om een speciale houten ladder te maken andere suggesties zijn altijd welkom!
Mvg,
Rudy
2015-06-10 09.49.43.jpg
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Ik ben wel eens dwars...... is het wel lekkage? Kan het condens zijn?

Hier in de laatste foto zie ik het glas overlappen, kan het zijn dat het water daar omhoog kruipt door capilaire werking?

Hallo Lemen,
Ik denk het niet, daarvoor druppelt het te hard.
Ik heb er wat stof aangehangen om het druppelen te laten gebeuren tussen de balken zodat mijn hout niet te fel aangetast geraakt.
Mvg,
Rudy
2016-03-14 15.25.47.jpg
 

Hunto

Post veel
21 jan 2014
823
27
Drenthe
Het is wel een ontzettend mooie serre!
Het lastige met lekkage is dat het moeilijk te achterhalen valt waar het vandaan komt. Ik kan mijn Lemen zijn opmerking voorstellen, alleen niet wat betreft condens, maar wel dat regen opgestuwd wordt en dan tussen de glaspanelen wordt geblazen. Aan de onderzijde aangekomen loopt het naar beneden en/pf legt het door tpv de naden van de glasband?
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Welk van de twee vragen 'denk je niet' Beide?

Condens kan een behoorlijke plens water geven hoor. ( vraag me niet hoe ik het weet :cool: )

Let wel, ik ben geen expert, maar als ik naar de foto kijk zie ik het volgende.
Die afdichtingslijst heeft bij de rode pijl een duidelijke luchtbel. Volgens mij moet die lijs goed op het glas drukken om geen water door te laten.
De blauwe pijl is soweiso een kritiek punt. Moelijk om het daar dicht te krijgen, maar als daar een druppie water in kan stroomt dat naar beneden en komt er ergens uit.
Bij een plensbui kan dat het effect krijgen wat je hebt met het overhevelen van een emmer water in de andere. Je weet wel dat je even zuigt aan de slang en dat het vanzelf door blijft stromen.

Bij de groene pijl zou water onder die flap kunnen kruipen, en daarna door capilaire werking omhoog kunnen kruipen.
Die groene pijl staat op een willekeurig punt, het is ergens een punt waar een druppie naar binnen zou kunnen.

En de overlappen blijven mij dwars zitten. Als het regent spettert water op. Als het net op kan spetteren in de kier die daar zit, kruipt het vanzelf verder.

Nogmaals, ik ben geen expert, en misschien kunnen kenners mijn ideeën afschieten, maar je moet ergens beginnen dus ik dump maar wat ideeën die ik zelf zou gaan onderzoeken.

pijlen.jpg
 
P

Pel

Guest
Een tijdje heel goed ventileren Rudy, dan weet je zo of het condens is, de opening aan de gevel tussen de planken en het glas kan daar water naar binnen? Anders zou je dat met bitumen dakleer dicht kunnen maken, hoog genoeg tot onder de tweede plank.

Groet Pel.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Een tijdje heel goed ventileren Rudy, dan weet je zo of het condens is, de opening aan de gevel tussen de planken en het glas kan daar water naar binnen? Anders zou je dat met bitumen dakleer dicht kunnen maken, hoog genoeg tot onder de tweede plank.

Groet Pel.
Hallo Pel,
2016-03-14 16.59.37.jpg
Verluchting is geen probleem ,de serre is naar de binnenkoerzijde open.
Tussen de gevel (planken)en glas staat een plastieken L profiel over de ganse breedte van het glas verlijmd.
Mvg,
Rudy
 
P

Pel

Guest
Betere ventilatie kun je niet wensen Rudy, is het absoluut niet mogelijk dat het boven tussen de opening aan de gevel tussen de planken en het glas dat daar water naar binnen kan komen? Of misschien een ervaren dakdekker in schakelen die ziet ter plaatse misschien wat het is?

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.