Serre tegen buitenmuur

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Betere ventilatie kun je niet wensen Rudy, is het absoluut niet mogelijk dat het boven tussen de opening aan de gevel tussen de planken en het glas dat daar water naar binnen kan komen? Of misschien een ervaren dakdekker in schakelen die ziet ter plaatse misschien wat het is?

Groet Pel.

Zou kunnen, maar ik denk het persoonlijk niet daar het L profiel net zo hoog is als het ijzeren profiel, dan moet er toch al de nodige wind bijkomen om het hierover te duwen. En het lekt ook met lichte regen zonder wind.


Maar zo te lezen zal het een zoekwerkje worden met veel geduld(een van mijn slechte eigenschappen) het zal hoe dan ook van bovenaf moeten gebeuren. Dus zal ik toch op de een of andere manier iets moeten verzinnen om over het glas te leggen zodat ik er op kan stappen.
Ideeën zijn welkom natuurlijk !!
Mvg,
Rudy
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Dat de zaak zo open is, is geen garantie dat er geen condens komt!
Grondwater kan namelijk heel makkelijk verdampen door die klinkers.
Heb hier zelf een overkapping naast het huis, waar geen voorkant aan zit. Achterkant 200+mm boven het maaiveld, en tussen dak en wanden kan je ook het brandhout aangeven.
Toch heb ik daar veeeeel condens tegen het dak. Welliswaar metalen golfplaat, maar glas is nu ook niet echt een isolator.
 

potlood

Actieve deelnemer
4 mei 2014
44
0
Ik heb het zelfde probleem, ik heb een uitbouw met gedeeltelijk polycarbonaat platen, en een gedeelte met glas.
Het gedeelte waar de glasplaten liggen lekt bij mij ook, maar ik ben er achter gekomen dat dit condens is.
De uitbouw is aan de voorkant geheel open, en aan een zijde na 180 cm.
Als ik het lekken wil stoppen moet ik de glasplaten vervangen voor dubbelwandige platen, aangezien dit nogal duur is,laat ik het zo,en neem het water voor lief.
Het hout word af en toe wel een beetje nat,maar dat droogt ook snel weer op.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Potlood, ik ben blij dat jij dat hebt! Ik was al bang dat ze mij voor gek gingen verklaren;)

Serieuze modus: Vervelend dat je het hebt! Komt het bij jou ook door de grond? In mijn geval lag er zand in die overkapping, en we hebben daar houtsnippers gestrooid, omdat je dan minder zand naar binnen loopt. Ik heb liever houtsnippers op mijn laminaat. Sindsdien lijkt het condens minder. Ik kan het niet verklaren, en voorlopig hou ik dat op toeval. Ander weerbeeld gehad ofzo. De aarde is aan het opwarmen enzo, je weet wel.

Rudy als je boven je glas wilt komen is een hoogwerkertje een optie?
http://www.meijers-verhuur.nl/hoogwerker

DIt is zomaar een willekeurige link.
Zelf heb ik een schuurdak van 8 meter waar ik lekkage heb bij de nok. Ik overweeg een drone te kopen om daar eens een kijkje te nemen. Misschien voor jou ook een optie?
En eerlijk is eerlijk, spelen met een drone lijkt me leuker dan dweilen ;) ( nee ik wordt niet volwassen! Ik weiger! )
 
P

Pel

Guest
Rudy, ik heb de foto's nog eens bekeken, en ik denk dat Lemen wel eens gelijk kan hebben dat het condens water is. haal uit de zijkant wat je ook dicht hebt gemaakt met glas wat ruitjes eruit zodat de wind erdoor kan, dan zul je zien dat het snel minder wordt. Doordat het condens water wat optrekt van de aarde van de serre, doordat de zon erop schijnt gaat dat condenseren. Het werkt eigenlijk als een grote fles die aan een kant open is door de warmte gaat de vochtige aarde condenseren, en condens gaat altijd omhoog.

Groet Pel.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Yep en de grond onder die serre is warmer dan de grond van de grond buiten de serre. Warmte zorgt voor nog snellere verdamping. Of ventileren gaat helpen is maar de vraag.
Dekzeilen op de grond leggen zou ook een test kunnen zijn.
Als dat werkt, zou je onder de klinkers tzt een membraam aan kunnen brengen.

Condens zal je vaak zien neerslaan op het glas, maar het hoeft niet. Als bv de metalen profielen wat kouder zijn dan het glas slaat de condens op het metaal neer, en zie niets (of weinig) op het glas.

Water we kunnen er niet buiten, maar het kan ook een heel vervelend goedje zijn. Het is net zo dwars als ik. Het is het enige materiaal dat uitzet bij vorst. Betekent dus dat als er ergens een klein beetje water zit, en het gaat vriezen dat de kier waardoor het binnen kroop groter wordt.

Ik wilde de foto van de wand boven de serre omdat ik wilde weten of je daar iets aan kan bevestigen om een soort brug/steiger te maken om boven de serre te komen.
Gaat niks worden vrees ik, wand is veel te netjes.
Ik laat mijn zieke brein daar verder over denken, maar een ladder o.i.d. op het glas leggen zie ik niet zitten.
Heb je niet een buurman met een traktor met voorlader? Ikzelf gebruik die om omhoog te komen.
Je kan dan met een (goede!!) verrekijker je dak inspecteren. ( met goede bedoel ik optisch in orde, hij hoeft geen 20x te vergroten)
Mijn huis staat tegen een berg, en ik ga op een stoel zitten boven mijn huis en inspecteer zo mijn dak.

disclaimer: als je in een voorlader gaat staan, zorg dan dat de traktor niet kan kantelen!!!
En laat je niet optillen in de voorlader, maar zet de voorlader daar waar je wezen moet, en klim erin met een ladder. ( ook niet even een stukje hoger of lager! )
Gelukkig werk ik alleen dus kan er nooit iemand aan de joystick van de voorlader komen.
 

Nova

Actieve deelnemer
17 nov 2014
512
57
Rudy, ik heb de foto's nog eens bekeken, en ik denk dat Lemen wel eens gelijk kan hebben dat het condens water is. haal uit de zijkant wat je ook dicht hebt gemaakt met glas wat ruitjes eruit zodat de wind erdoor kan, dan zul je zien dat het snel minder wordt. Doordat het condens water wat optrekt van de aarde van de serre, doordat de zon erop schijnt gaat dat condenseren. Het werkt eigenlijk als een grote fles die aan een kant open is door de warmte gaat de vochtige aarde condenseren, en condens gaat altijd omhoog.

Groet Pel.
Is het geen optie om op de vloer en zeker op de tuinaarde tijdelijk landbouwfolie neer te leggen want als het condens is zal je het kwijt moeten zijn.
IK zeg ook maar wat.

Sorry Lemen, ik heb erover heen gelezen.
 
Laatst bewerkt:

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
En toch kan ik he moeilijk geloven dat het allemaal condens is, als het zacht regent komt het op een paar plaatsen binnen en als het harder regent zijn het er een partij meer !
Condens zie ik vooral s ’morgens op de ruiten maar dat verdwijnt in de loop van de dag .

Mvg,
Rudy
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.448
395
Dordrecht
Als de glasplaatjes koud op elkaar zijn gestapeld krijg je met een beetje stuwing al heel snel capillair binnentrekken van vocht en dat kan best een aardige hoeveelheid zijn.
Kun je eens kijken of op de plekken waar het water binnenkomt de glasplaten strakker op elkaar liggen dan op plekken waar je geen lekkage ziet?
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Als de glasplaatjes koud op elkaar zijn gestapeld krijg je met een beetje stuwing al heel snel capillair binnentrekken van vocht en dat kan best een aardige hoeveelheid zijn.
Kun je eens kijken of op de plekken waar het water binnenkomt de glasplaten strakker op elkaar liggen dan op plekken waar je geen lekkage ziet?

Het probleem is dat je niet goed kunt zien waar het water nu effectief binnenkomt.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Pak een tuinslang en loop de banen na. Begin bv eerst links. Richt op de gevel en niet lager(niet op het glas) en laat het water naar beneden lopen.
Kijk of laat iemand kijken of er ergens iets lekt. LET OP baan voor baan.
 

lemen

Post veel
23 mrt 2014
1.072
8
midden tussen de noorse sparren
Klopt, da's altijd de ellende. De plek waar het druppelt is meestal niet de plek waar de ellende zit.
Is het een optie om met water op die naden te spuiten (op een droge dag)?
Als je dan op die kieren spuit, zou je misschien verschil van beeld kunnen hebben bij de diverse overlappen waardoor je wellicht een idee krijgt?

Weet niet precies hoe uit te leggen, maar als je een druppel water op een glasplaat legt en je legt er een andere glasplaat op dan plet die druppel. Ik stel me voor dat op plekken waar je capilaire werking hebt het waterbeeld er zo uitziet tussen die overlapping.

't is maar een idee hoor, en ik spui het maar in de hoop dat een ander op een vervolgidee komt waar je wat mee kan.

edit: BobMartin heeft al een beter idee;)
 
Laatst bewerkt:
P

Pel

Guest
Mooie tafel Rudy, met een RVS blad, dat werkt mooi, en makkelijk schoon te houden?

Groet Pel.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Bedankt iedereen, maar ik heb er plezier aan om het te maken gebruiken is voor de andere helft.
Ik heb namelijk GEEN groen vingers!!!
Nu moeten er nog twee bankjes komen, zo blijft een mens bezig natuurlijk!
Mvg,
Rudy
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.