Saksische schuur

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Haha, geduldig ben ik naar zeggen niet.
Heb een alternatief voor een draaibank gemaakt voor de pennen. In de lengte ingespannen tussen 2 schroeven zodat het rond kan draaien. Vervolgens tegen de aanslag van mijn zaagtafel rond gezaagd door het telkens iets te verdraaien, gaat best snel, in een uurtje een stuk of 20 gedaan. Zodra er 50 klaar zijn met de handschaaf verder afwerken.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Het was even wachten op de volgende lading eiken.
image.jpg
Dit zijn de 20/20ers, die moeten er eerst op, 500cm lang, loeizwaar. Hoop dat deze zaterdagkrant zijn en op hun plek liggen.

Dan de 15/20:
image.jpg
Jammer dat het vroeg donker is, is even niet anders.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Volgende op zijn plek gelegd. dat was nog wel spannend daar het "by far" de zwaarste was tot nu toe. De kraan kan het wel tillen maar ik moet wel oppassen met het zwaartepunt, wielen van de grond lijkt me geen goed plan.
We zorgen er wel voor dat we absoluut nooit onder de balk gaan staan........
Eigenlijk doe ik bijna alles alleen, dit karweitje even met hulp van 1 van de zoons.
Afkorten van de balken doe ik later wel zodra het kaphout erop zit.
IMG_3572.jpg
De korbelen zitten er ook in. Hoop morgen de laatste 3 20/20ers op hun plek te krijgen, daarna nog 5* 15/20.
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.702
101
Utrecht
Je kan eventueel wat resthout/zandzakken/etc op het basisframe (of in ieder geval zo laag mogelijk) leggen om het zwaartepunt van het systeem iets lager te krijgen...
Scheelt weer in de stabiliteit van het kraantje...
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dank voor de tip, ik moet oppassen niet opzij te tillen, dan komen 2 banden van de grond.....:( Het geheel kan roteren, aan de voorzijde getild is het geen probleem, moet dus opletten hoe ik die kraan neerzet
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
haha Jurriaan, zal Michiel, mijn jongste, beter in de gaten houden. Op zich kon hij het met 1 vinger af, balk beetje bijdraaien, rest gaat vanzelf.
Toen die 20/20 eenmaal lag heb ik de kraan naar respectievelijk beide einden verplaats om het daar iets op te tillen zodat de korbelen erin konden. Dat is dan nog een klein karweitje, op zijn plek tikken, gaten voor de toogpennen doorboren en die erin slaan.
Wel "kikken" om zoiets nu zelf te doen :)
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dag Mans,
hoe bedoel je dat?

ik doe het alsvolgt:
bij het op maat maken van de balk maak ik ook de sparingen voor de korbelen. Dan boor ik meteen een gat van 25mm er dwars doorheen.
Vervolgens laat ik de ligger op zijn plek zakken. Vervolgens til ik hem ter hoogte van de(het?) korbeel een stukje op totdat ik de korbeel erin krijg en laat de balk zakken. Als alles goed op zijn plek zit boor ik tenslotte de korbeel door, Speedboor in het gat van de ligger. Dan heb ik een doorlopend gat waar de toogpen ingeslagen wordt. Mede door de riggels in de toogpen en het feit dat ze zeker op het einde wat overmaats zijn zitten die pennen goed vast.

Doe ik iets verkeerd?
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Ik denk Mans heeft het over versprongen gaten. Gaat in de balk boren, korbeel -plaatsen en de plek van de balk gaat overbrengen op de pen van de korbeel, korbeel uit halen midden punt van balkgaat 2 a 4 mm verplaatsen richting dagkant en vervolgens gaat door korbeel pen boren.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Inderdaad Mark, het weer zat enorm mee en nog steeds. Jammer dat het nu s'avonds vroeg donker is, met lampen werken is niets voor mij, zit je altijd in de schaduw werken.
Inmiddels zit de eerste 15/20 ligger op zijn plaats. Morgen no2, die is al klaar. Dan nog 3 en dan zit de grootste klus erop, aan drie zijden dan nog 15/15 staanders en liggers een meter lager.
image.jpg
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Was even offline ivm een buitenlandse trip.
Ze zitten er allemaal op:cool:
vandaag de lift teruggebracht naar de agrariër hier in de buurt, kratje Grolsch ( iets anders gaat er hier niet in, haha) als gebaar, zo gaat dat hier:)
morgen probeer ik de hoogtes uit te zetten en de dakhellingen, even kijken of de tekeningen goed uitpakken. Dan weet ik ook wat de lengtes moeten worden van de 15/15 staanders voor aan de zijkanten en achterkant.
Het begint ergens op te lijken.
image.jpg
image.jpg
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Dank beiden.
De kortere korbelen zijn 80/135, ze zitten er onder 45 graden in. Ruimte tussen hoek van de paal/ligger en binnenzijde van korbeel is 40cm
De langere 65/125. Ook 40 cm horizontaal gemeten en 50 cm verticaal.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Vandaag even lekker opgeruimd en met steigerplanken de nokhoogte uitgezet. Zondagswerk is niet sterk zegt men hier maar je moet toch wat doen:)
Nu weer ik zeker hoe lang de 15/15 palen moeten worden. Die hoop ik met 14 dagen te hebben met de liggers.
Denk dat ik voordien de bestrating erin leg, hoef er toch niet meer met zwaar materiaal overheen.
image.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.