Saksische schuur

Scirocco1

Actieve deelnemer
2 jan 2014
297
21
@Bert2, mooi project! vwb de laser v/d Metabo, ik heb dezelfde machine. Bij mij was de laser beschadigd, (iets met een stuk hout wat weg schoot?@#*) ik heb een nieuwe laser besteld kost nog geen €10,- (origineel)
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
De laser doet net weer. Evenlosgehaald en op de pennetjes gemeten, na wat gerommel met de schakelaar stond er weer ~3,6V onbelast op dus ik ben ervan overtuigd dat het de schakelaar is, maar afwachten, in ieder geval garantie, inderdaad kost de laser weinig.

In de poeren zit een stuk 18mm betonijzer, gemenied. Daar vallen de palen overheen zodat ze er niet af kunnen schuiven, kans lijkt me overigens al bijna 0.
Naar boven waaien doet het geheel in ieder geval niet.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Weer een stukje opgeschoten. De 20 korbelen zijn klaar, 8 palen liggen op 2 schragen. Kan er met mijn MF 35 mooi bijkomen en de 20/20ers erop laten zakken.
Komende week verder.
image.jpg
image.jpg
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    18,8 KB · Weergaven: 774

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Deze week mooi opgeschoten, vandaag vrij dag, denk dat morgen de staanders wel klaar zijn. Best veel uren hakken, hoop dat het straks allemaal een beetje past:)
image.jpg
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
zo, de eerste 3 staanders staan op hun plek:
IMG_3490.jpg
Iemand bij ons in de buurt had nog een takelgeval staan, kan ik zonder kosten een langere periode gebruiken. Hij rolt op 4 wielen, superhandig ding, ziet er niet uit maar dat boeit niet. na ja, geeft hem wel en kratje Grolsch :)

Mijn handcirkelzaag heeft wel de geest gegeven maar was een goedkoop Topcraft Aldi dingetje, prima voor het ruwere werk. Maar ik heb ook een Scheppach CS55, de laser van de defecte past perfect op de CS55

De 2 rechterstaanders zijn van balken die 3 jaar geleden gezaagd zijn van eiken op ons terrein, links een "verse"
Beetje verwacht maar jammer: nat eiken geeft enorm af op de poeren en vloer. Zal wel wat verbleken, indien iemand daar nog ideeën over heeft, graag!
 
Laatst bewerkt:

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Zo, alle 8 palen staan er, begin gemaakt met de liggers :)
Had er nog 2 van eigen bomen, de rest komt eind komende week.
FullSizeRender.jpg
Wat bij het boren/beitelen van gaten wat lastig is zijn alle krullen die telkens in de weg zitten. Gebruik hiervoor een compressor om de gaten leeg te blazen, werkt formidabel!

Na ja, komende week zit ik in het buitenland, daarna nog een paar keer, wat minder tijd voor de schuur. Daarbij wordt het s'avonds nu snel donker, heb wel een prima bouwlamp maar deels in de schaduw werken is ook niet alles.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Jurriaan: ik bedoelde de bruine verkleuring op de grijze betonvloer door nat eiken, maar dank je!

en Simon, inderdaad is ie erg handig, morgen mag hij de eerste ligger optillen.
Het geheel kan 360 graden ronddraaien. Door de wielen verplaatst het geheel vrij makkelijk.
Zal morgen er proberen aan te denken even een actiefoto te maken.

In de ligger moeten gaten komen van 8cm in het vierkant om over de pennen in de staanders te vallen. Begin gemaakt met een Speedboor met de gedachte de rest uit te hakken, flinke klus.
Misschien voor sommigen een gruwel met met de kettingzaag was de klus in minuten geslaagd..........gaten zijn niet perfect maar redelijk in die richting, en je ziet er toch niets van.
Tja, voor mij wel een uitkomst gezien beschikbare tijd/bedrijf met mensen/ met regelmaat op reis de wereld over.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Ik zag in een ander topic een vraag naar "wat kost het"
wellicht leuk dit voor de schuur te delen. Het geheel gaat tussen 11.000 en 12.000 kosten voor een schuur van bijna 70M2, met veer en groef planken op het hele dak en opnieuw verbeterde blauwe pannen en vorsten, inclusief bestrating.
Zoiets kan ik natuurlijk ook uitbesteden, dan ben ik zo 40.000 armer en dan moet de bestrating er nog bij. Los van het feit dat ik er dat niet voor heb is dit veel leuker.
Klein deel van het eiken komt van eigen grond, dat scheelt zo ongeveer €1000
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
Vandaag een begin gemaakt met de toogpennen. Uit resthout gekloofd ruwweg 4*4 cm.
image.jpg
Het moet uiteindelijk terug naar 25mm diameter.

Nog een vraag: voor mijn huidige soortgelijke schuur heb ik de pennen niet zelf gemaakt. Die lopen flink taps toe waardoor er aan de binnenkant vaak maar zo 10mm doorsnede overblijft. Ze zitten wel behoorlijk vast.
Hoort dit zo, heel fraai vind ik dat niet.

Iets anders: hoe hard mep je ze vast? Nem aan met een gewone hamer en een klos ertussen een paar flinke klappen? Met een moker gaan ze er vast nog wat verder in.
 
Laatst bewerkt:

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
Vandaag een begin gemaakt met de toogpennen. Uit resthout gekloofd ruwweg 4*4 cm.
Bekijk bijlage 52475
Het moet uiteindelijk terug naar 25mm diameter.

Nog een vraag: voor mijn huidige soortgelijke schuur heb ik de pennen niet zelf gemaakt. Die lopen flink taps toe waardoor er aan de binnenkant vaak maar zo 10mm doorsnede overblijft. Ze zitten wel behoorlijk vast.
Hoort dit zo, heel fraai vind ik dat niet.

Iets anders: hoe hard mep je ze vast? Nem aan met een gewone hamer en een klos ertussen een paar flinke klappen? Met een moker gaan ze er vast nog wat verder in.
Toognagels hebben paralel zijden met verschillende vormen in doorsnede en niet taps toelopende. Die horen twee keer de lengte te hebben als de dikte van de balk, afgepunt met een vouw die 1/3 van de total lengte is.
Toogen is geen bijzak maar een manier om verschillende onderdelen van een constructie te verbinden en dit is cruciale alhoewel subtile conceptueel uitgaanspunt. Deels betekent het dat op alle punten wbt het aspect toogen je zoekt de uiterste waarden op en dus ook in zaak het inslaan. Ideaal is met twee te doen, die ene die de toognagel vast houd en tegelijkertijd steun geeft tijdens het inslaan de ander die het inslaat met een zwaar massief houten hammer waarvan je goed control over hebben of een moker maar hierbij heb je meer kans dat je de nagel kapot slaan.
 

Bert2

Actieve deelnemer
13 jan 2014
481
1
Holten
dank je Ernest, grotendeels helder. Wat ik nog niet snap is de 2 keer lengte van de dikte van de balk. Die zijn 20cm, dus de toognagels zouden dan 40cm moeten zijn en aan beide zijden 10 cm uitsteken. Constructief doet het uitstekende deel toch niets? Extra lengte is wel handig omdat je vooraf niet weet hoever ze er uiteindelijk in gaan maar hier wordt het teveel er uiteindelijk voor zover ik weet afgezaagd zodat het beperkt blijft tot een paar centimeters buiten de balk.
 

Ernest Dubois

Post veel
7 jun 2013
1.032
2
shinglemaker.wordpress.com
dank je Ernest, grotendeels helder. Wat ik nog niet snap is de 2 keer lengte van de dikte van de balk. Die zijn 20cm, dus de toognagels zouden dan 40cm moeten zijn en aan beide zijden 10 cm uitsteken. Constructief doet het uitstekende deel toch niets? Extra lengte is wel handig omdat je vooraf niet weet hoever ze er uiteindelijk in gaan maar hier wordt het teveel er uiteindelijk voor zover ik weet afgezaagd zodat het beperkt blijft tot een paar centimeters buiten de balk.
Mooi dat je mij voor het grootse deel heeft kunnen begrijpen want wat de betekenis van "wbt" is heb ik geen flauw idee.

De lengte van de toognagel lijkt inderdaad excessief. Belangrijk ik dat je een geleidelijk trek hebt en daarvoor kan je de extra lengte gebruiken. Maar meestal door de length heeft hij beter weerstand tegen de krachten die er komt tijden het inslaan zowel als op de "kop" als door het buigen en trekken terwijl hij door de versprongen gaten past. Ik heb zelf meegemaakt dat daardoor kan de vezels van de toognagel soms loslaten tussen de jaarringen en dan splijt hij door. Maar ja, in het eind als je het zo doet volgens de vuistregel gooi je de helft in je kachel maar ik denk ook dat je minder kapot toognagels heb dus minder afval in werkelijkheid.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.