Nieuwe werkplaats

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.515
973
Riemst
Het opgenomen electrisch vermogen wordt uiteindelijk in warmte omgezet. Afzuiging en machine die draait is snel 7 tot 10 Kw, wat toch al behoorlijk is.
Een pelletkachel kan ook behoorlijk snel reageren maar het voordeel van een warmtepomp is dat ze ook kan koelen.
En het voordeel van koelen is dat je gelijktijdig gaat ontvochtigen. De lucht in je werkplaats wordt dus droger.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Vandaag de nieuwe Jet luchtfilter (groot model) aan het plafond gehangen. Ik had er al lang één in mijn vorige ruimte en dat werkt zeer goed, maar voor deze ruimte had ik het grote model nodig.

P1000936.jpg

Zo ziet de assemblage ruimte er nu uit, de "oude" werkbanken heb ik proberen te schikken hoe het kon, maar in de toekomst ga ik het grotendeels herbouwen. De achtermuur is ideaal voor een "wall of chaos".

P1000933.jpg

Het eerste werkstuk dat af is, een toon ruimte tafel voor een klant met zwaluwstaartverbinding.
Zover bevalt de workflow mij goed, ik kan nu aan meerdere projecten tegelijk werken in verschillende stadia van afwerking zonder dat het onoverzichtelijk gaat worden.

P1000935.jpg

Toen ik de opdracht aannam dacht ik wel een manier te vinden om dit machinaal te doen, maar helaas niet. De staarten kon ik deels uitzagen op de paneelzaag maar de rest was met de hand, het is uiteindelijk zeer goed uitgekomen.

P1000934.jpg
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Knap,

heb je eerst de boog uitgezaagd, en daarna de poten ertegen gekleefd, of de poten incl. de boog uitgezaagd met een wipzaag?
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Knap,

heb je eerst de boog uitgezaagd, en daarna de poten ertegen gekleefd, of de poten incl. de boog uitgezaagd met een wipzaag?

Alles eerst gelijmd maar natuurlijk kortere planken voorzien voor het boog gedeelte, daarna grof uitgezaagd en dan een mal gemaakt met een bovenfrees om een perfecte boog te hebben.
En met die mal en een kopieerring de boog gefreesd.
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Een heel mooie werkplaats geworden. Fantastisch, respect en grote waardering heb ik hiervoor.
Je mag er heel zeker mee pronken hoor.
Ik wens je heel veel werkplezier toe.
 

Wilmar

Actieve deelnemer
26 feb 2011
31
1
Je hebt een jaloersmakend mooie werkplaats voor jezelf gemaakt.
De tafel is trouwens schitterend (eiken ?). De zwaluwstaarten lijken bijna wel 3D.
Heb je nog een verbinding onder het blad gemaakt? Zou je daar een foto van kunnen maken?
Met zulke mooie resultaten zal je niet snel zonder opdrachten zitten.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Je hebt een jaloersmakend mooie werkplaats voor jezelf gemaakt.
De tafel is trouwens schitterend (eiken ?). De zwaluwstaarten lijken bijna wel 3D.
Heb je nog een verbinding onder het blad gemaakt? Zou je daar een foto van kunnen maken?
Met zulke mooie resultaten zal je niet snel zonder opdrachten zitten.

Dankjewel allemaal,

Hier is een foto van tijdens de assemblage, onderaan is een gebogen ligger die er langs boven ingeschoven is met een zwaluwstaart. Het is beukenhout 30mm dik
IMG_20150830_163244.jpg

@Ronald, De akoestiek is nu eigenlijk erg goed geworden nu dat het gemeubeld is. Toen alles leeg was weerklonk het sterk. Als je buiten bent hoor je de machines praktisch niet draaien.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Wauw de werkplaats is prachtig geworden, heb je ook een koffie zetter?
Grts,
Rudy

Als het appartement af is zullen we er wel één moeten hebben want mijn vriendin kan niet zonder, maar zelf vind ik koffie maar niets. Ik drink gewoon water, en op zaterdag avond één Cristal.
 

willemr2

Nieuw lid
31 aug 2013
24
1
omg. Eindhoven
Wow !!! Wat een mooie werkplaats. Mijn complimenten.

Mag ik vragen wat voor type Osram TL buizen en armatuur je hebt gekozen?
Ben benieuwd waar je deze gekocht hebt. Ben zelf ook op zoek maar heb nog niets kunnen vinden dat lijkt op jouw verlichting.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Wow !!! Wat een mooie werkplaats. Mijn complimenten.

Mag ik vragen wat voor type Osram TL buizen en armatuur je hebt gekozen?
Ben benieuwd waar je deze gekocht hebt. Ben zelf ook op zoek maar heb nog niets kunnen vinden dat lijkt op jouw verlichting.

De armaturen zijn gewoon klassieke waterdichte T5 armaturen, daar haal je gewoon de starter uit en vervangt hem met één die bij de LED buizen komt.
De buizen zouden deze moeten zijn al komt mijn referentie niet volledig over met die van de website, mijn ref: ST8-HA5-340 28W/840 230V FS1
Het zijn de duurste die het meest licht afgeven, 3400 lumen, maar om aan het aantal LUX te raken dat je wil is dit de goedkoopste oplossing want je hebt minder armaturen en buizen nodig.
Ze wilden mij eerst LED panelen opdringen, maar die zijn ontzettend duur en er is geen onderhoud aan, eens ze niet meer werken moet je alles vervangen.
Met T5 armaturen maak ik de gok dat tegen de tijd dat deze buizen versleten zijn dat er dan ofwel nog sterk efficiëntere buizen zullen zijn (staat blijkbaar te komen) ofwel vergelijkbare buizen goedkoper zullen zijn.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ik heb de offerte binnen voor verwarming met warmtepomp lucht-lucht, een kleine €12.000. Aangezien ik niet totaal debiel ben maakt dit mijn keuze erg makkelijk.
Stel dat ik zou gaan voor elektrische radiatoren die 20x minder kosten maar 5x meer verbuiken, dan zou ik eerst voor €14.000 aan stroom moeten verbruiken voordat de warmtepomp voordelig begint te worden?? (jaarlijkse onderhoudskosten niet eens inbegrepen)
Het wordt dus zo goed als zeker een alles brander type Deom turbo, hier in ons landje gemaakt. Het is iets dat ik al langer voor ogen had, ik had het eens bij iemand gezien die een onbewoond huis daarmee verwarmde tegen het vriezen tijdens verbouwingen, twee keer per dag een paar stukken hout was voldoende om die 24/24 gedimd te doen branden.

Op forums lees ik nagenoeg enkel positieve reacties van gebruikers, je vult het langs boven om de 8 uren bij continu gebruik dus het is geschikt voor het type afval hout van allerlei maten dat ik onder andere produceer en dat bij klassiek kachels niet handig werkt. Er was op een forum zelfs één persoon die zicht uitsluitend verwarmde met zaagsel hiermee, dat is waarschijnlijk wel mogelijk al veronderstel ik dat je dan vaak moet bijvullen.
We neigen dan ook naar het type met ingebouwde oven, nog een manier om de warmte te benutten. Ik zou hem zetten in de machineruimte tegen de muur met de assemblage ruimte, de buis door de muur naar de assemblage ruimte en naar boven door het appartement, zo zou je via de hitte van de buis die twee ruimtes verwarmen. komende week komt er iemand kijken voor een offerte om de buizen aan te leggen.
 

tuoh

Oud hout
Voor een houtbewerker is dat de beste keuze voor een kachel denk ik, alle dagen word er verse brandstof gratis en voor niks aangemaakt:p Heb zelf zo een Spaanse (plaatstalen) kopie staan, die klaart de klus toch ook al ettelijke jaren.
 
A

Athanor

Guest
Heeft het ook een voorziening om een CV aan te voeren?


Fons
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.