Nieuwe werkplaats

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Ook heb ik er uiteindelijk een paar zakken gips op gelegd om de machine zwaarder te maken, hiermee ging het beter.
Ik huurde vroeger zo een machine bij Oben in Bilzen en die gaven je standaard een gewicht mee om bovenop de machine te zetten ;-).
Onze planken-beukenvloer heb ik gevernist (Clou WL-PUR-Parkettsiegel 2K seidenmatt) en mij gaven ze de raad om voor de derde laag licht te "schuren" met de zwarte pad waar je de gaasschijven op legt (dus zonder gaasschijven).

Voor de rest: je hebt knap werk geleverd! Wanneer is de open-deur-dag? Boirs is een beetje korter bij dan Zwolle ;-).
 

Mga1600

Actieve deelnemer
20 jun 2015
129
0
NHN
Geweldig is dit......, maar is dit niet veel te mooi om hout te gaan bewerken? Een bed&breakfast zou er ook zo maar in kunnen! Prachtig!
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
974
Echt mooi werk. En je hebt ook zeer veel moed gehad want hier zit ook veel arbeid in.


Nope... sorry, dat gaat niet lukken. Die latjes gaan doorzakken dat het niet schoon is onder de poten van de machine. Tenzij je gelamineerde vloerplaten van 40mm of zo gaat gebruiken, en dan nog. Wil je die grote machine ook kunnen verplaatsen? Dan best een pallet (of equivalent) er onder zetten. Die gaat het gewicht ook verdelen. Is ook wel direct 10cm hoger werken. Probeer dat eens voor het definitief te zetten, persoonlijk vind ik dat niet zo tof (en heb de indruk dat het minder veilig is ook)

Best mooie vloer ook, wat voor iets is dat? en de afwerking, gewoon nog niks of olie/vernis/... ?

We hebben onder onze machines in de metaalwerkplaats ook een soort pallets zitten. Dit zijn zelfgemaakte metalen constructies waarop de machines zijn vastgezet. Ze zijn eenvoudig te verzetten met een palletwagen (transpallet voor de Vlamingen), terwijl ze toch heel stevig staan. Erg handig als je plaats nodig hebt of als je het atelier wil schoonmaken.

metaalatelier-2.jpg
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Parket af, plinten gemaakt en gelegd (er moet nog een laag olie op, vandaar de maskeer tape) en de machines beginnen verhuizen.
Hiervoor heb ik een transpalet gekocht met polyurethaan wielen, dat had ik al langer nodig en zo kan ik makkelijk de machines verplaatsen en zware spullen naar binnen rijden zonder sporen te laten. Ik zal die ook gebruiken om materiaal op de vloer boven de werkplaats beter te stockeren. Nu leg ik alles op de rand met de heftruck maar had niets om het verder te leggen om meer te kunnen stockeren.


P1000879.jpg

De afzuiging is het volgende punt, het was makkelijker geweest had de buis aan de linker kant gestaan van de afzuiger. Naar het schijnt kan je dat nog draaien. Anders moet ik een vervelende boog maken om naar links tegen de muur te gaan en van daar naar de verschillende machines.
Ik ga mijn huidig buizen systeem niet hergebruiken, dat had ik in elkaar geknutseld met spiraliet en onderdelen van Felder met bruislijm en tape. Maar nu wil ik graag een volledig systeem. Er is hier een bedrijf in de buurt dat zulke systemen verkoopt, ik ga daar eens langs gaan.

P1000882.jpg

ps, de hond heb ik er niet opzettelijk bij gezet, maar het was tijd om naar huis te gaan en dan gaat ze voor mij zitten zodat ik mij zou haasten...
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Begonnen aan de afzuiging, mijn spiraliet buizen ga ik niet hergebruiken. De kleppen en andere onderdelen van Felder kan ik wel hergebruiken want die zijn compatibel met deze buizen van bij "ducomat", het zijn nagenoeg dezelfde maar dan beter, de bochten zijn niet in segmenten maar werkelijk geplooid. Het is ook in het algemeen goedkoper, sommige Felder onderdelen zijn meer dan 2x duurder.

Op basis van een plan en foto's hadden ze mij een berekening gedaan, maar dat was gewoon een abstract diagram dat in de werkelijkheid geen precies idee gaf van waar de buizen exact gingen komen enz.... Dan heb ik het zelf maar gedaan in sketchup en op basis daarvan hebben ze mij een materiaallijst opgesteld.

P1000893.jpg

Wat minder is zijn de buisklemmen, die spannen amper de buizen waardoor ze nog speling hebben. Ik doe er dan ook een een soort luchtdichtings silicone op die ik nog over heb van de dampremfolie. Ze hebben daar wel meerdere soorten klemmen, met rubber dichting of snelspan. Ze hadden mij niet echt gevraagd welke ik wilde.

P1000900.jpg

Ze hebben ook geen eigen systeem om de buizen aan het plafond vast te maken, een beetje raar. De klemmen die ze mij erbij gedaan hebben zijn onbruikbaar want er zit gewoon een gat in, geen schroefdraad of zo. Gelukkig heb ik de vorige kunnen herbruiken van bij Wildkamp. Bij Wurth heb ik schroeven gehaald met aan één kant houtschroef voor in het plafond en aan de andere kant m8 draadschroef, dan met een lange moer een een draadstang op maat gezaagd verbind ik het geheel want ik moet op 20cm onder het plafond hangen om onder de balken door te komen.
Zoals te zien op de foto onderaan staat de klep voor de paneelzaag op 2m hoogte, kon niet echt anders wilde ik de 50mm slang voor het zaagblad boven de tafel doen uitkomen. Later zal ik daarvoor een oplossing proberen vinden.

P1000899.jpg
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Dat ziet er fantastisch uit! Heb je al eens gedacht aan een Arduino-achtig systeem om je kleppen op afstand te bedienen? Erg eenvoudig, en dan maakt het geen zak meer uit hoe hoog je kleppen zitten...
 

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Ziet er top uit
Wel raar dat ze geen goede bevestiging hebben
Wanneer is de planning dat je werkplaats klaar moet zijn ?
Mvg Leroy
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@Aeleos, waarom niet maar ik dacht in de eerste plaats aan een systeem met bijvoorbeeld remkabels of zo om de beweging mechanisch door te geven op afstand. De ervaring zal uitmaken hoe onhandig of niet de klep nu ligt.

@Leroy, het plan was 1 augustus weer beginnen werken erin... Geen keuze meer, morgen begin ik weer aan opdrachten voorbereiden, als dat hout ligt te acclimatiseren ga ik snel de afzuiging afwerken en zijn we vertrokken. Er is nog heel wat aan te doen zoals nieuwe werkbanken, binnendeuren, een trap, binnenwanden, verwarming, ventilatie enz... en heel wat afwerking. Maar dat ga ik tussendoor moeten doen beetje bij beetje.
 

rudy

Post veel
15 feb 2011
1.249
23
vliermaal
Hallo T,

Dat is een hemelsbreed verschil met je vorige werkplek!
Is voor sommige onder ons een droom!
Mvg,
Rudy
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Afzuiging is functioneel, ik heb het plan niet volledig gevolgd zodat de buizen onder een lijn van plafondbalken zouden vallen om die daarin vast te maken, en ook om ze niet onder de verlichting te doen vallen.
Hier en daar was het wat puzzelen om het juist te laten uitvallen.
Wat eerst opvalt is het geluid van de afzuiger in een gesloten ruimte, dat is praktisch luider dan de machines. Hiervoor stond hij namelijk verder van de machines en op een zolder. Wat nog opvalt is dat de zuigkracht sterker lijkt, vroeger vloog een klein deel van het zaagsel/schaafsel weg bij het zagen op schaven, nu zie ik zo goed als niets meer. Je ziet het zelfs wegvliegen en dan omkeer maken in de lucht om toch opgezogen te worden.

Misschien komt het doordat dit buizensysteem volledig in 160mm buizen is en enkel voor de kleppen gaat naar 120mm, de buizen zijn misschien ook luchtdichter. Bij alle kleppen die toe zijn hoor je sterk hoe de lucht door de kieren gezogen wordt. Vroeger hoorde je van dichtbij wel iets maar nu hoor je ze allemaal van ver fluiten.

P1000914.jpg

Bij de afzuiger heb ik nog een doodlopende aftakking gemaakt om een vloer afzuiger te plaatsen om het vuil in te borstelen, maar ook als extra uitgang voor een eventuele andere machine op wielen. Ze hadden geen verlopen meer om van 160 naar 120 te gaan dus heb ik die voor het moment dichtgeplakt.

P1000916.jpg
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Misschien een domme vraag, maar waarom plaats je de aftakking van de toupie niet VOOR de aftakking van de schaaf en zaag zodat je geen terugkerende bocht moet maken naar je toupie?
Zoals ik het nu zie hangt er ook niets in de weg om naar de toupie te gaan (tussen de lichten)

P1000914bewerkt.jpg
 

Aeolos

Actieve deelnemer
27 nov 2014
315
62
Strak hoor. Ik vind persoonlijk de combi van de metalen buizen met de witte muren en de vloer erg goed staan, ook al is het "slechts" een werkplaats. Is het een mogelijkheid om de ruimte waar de afzuigunit staat te isoleren met wat akoestische platen?
 

PBT

Actieve deelnemer
dat ziet er zeer netjes uit! Waar heb je de buizen besteld?
Een afzuiger maakt idd nogal wat geluid... Ik schrok er een paar maanden geleden van toen ik mijn af22 de eerste keer startte... en dan te bedenken dat die van jou stiller is dan die van mij
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
@Rhynix

Toen de buizen geplaatst waren vroeg ik mij juist hetzelfde af, ik denk dat ze bij ducomat mij een schema gemaakt hadden waar de buis naar de frees in het midden lag van de ruimte, juist na de buizen voor de zaag/schaafbank. Op zich was dit een grote verbetering op wat ik eerst bedacht had want ik wilde per se tegen de muren blijven en zo rond de ruimte gaan en telkens van daar vertrekken naar de machines. Maar dat was veel langer geweest met meer bochten, soms heb je een buitenkijk nodig om je het overduidelijke te tonen. Hier loopt één centrale buis recht door de ruimte, eenvoudig en efficiënt.

Ik had daarna de buizen in sketchup gemaakt en en het schema aangepast aan de verlichting e.d. ik wilde ook geen buizen boven het werkgebied van de machines, blijkbaar zonder op te merken dat deze buis voor de andere had kunnen vertrekken.

@Aeleos je kan ook een geluidsdemper kopen voor de RL160, maar ik denk dat het komt door een soort van resonantie die misschien verergerd is door de leegte van de ruimte, je krijgt een luid maar zeer laag bas geluid. Maar ik werk sowieso altijd met gehoorbescherming.
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
In feite gebruikt heel die afzuiginstallatie net dezelfde componenten als die dat ze tegenwoordig (onder andere) gebruiken voor Ventilatiesystemen in nieuwbouwwoningen. Je kan dus in feite ook bij deze firma's terecht denk ik. Geen idee hoe de prijzen zich dan verhouden. bv.: http://www.luchtwinkel.be/ventilatie/kanalen/spiraalkokers_en_vormstukken

Die Lindab spiraalkokers staan bekend als 'de beste' in de ventilatiewereld. Best te reinigen, meest luchtdicht, ...

Komt die resonantie ook niet van het type beugel? Ikzelf heb beugels gebruikt met een rubber binnenkant:
Ophangbeugel met rubber dia 125.jpg
 

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.278
171
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Zelf heb ik een vast stofzuigsysteem in huis, daar zit een aparte uitlaat buis aan met een demper en die gaat naar het dak, 1 verdieping hoger. ik zou eigenlijk verwachten dat dit in deze setup ook mogelijk zou zijn, waardoor je toch ook een deel van de herrie in de ruimte kwijtraakt en ook nog eventueel fijnstof, wat nog in de uitlaat lucht zit, kwijtraakt.
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
De uitblaaslucht moet in dezelfde ruimte bliiven, anders creëer je onderdruk en zuig je in de winter alle warmte weg, 2000 ? m3/h vervangen is niet te doen.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Ja bij deze afzuiger mag de lucht terug in de ruimte komen, ik heb vandaag trouwens iets aardigs gemerkt hiermee.
Ook al is de werkplaats nog niet volledig geïsoleerd, en heb je rond de ramen nog open kieren enz... blijft de warmte er erg goed. Eergisteren was het warm buiten dus de deuren opengelaten tot het binnen 22 graden werd. Die nacht was het buiten gedaald tot 10 graden, en toch had ik binnen in de ochtend nog 21 graden terwijl er een kipraam open was gebleven.
En vandaag had ik raar genoeg ook de ganse dag 21 graden, toen rond zitten neuzen en opgemerkt dat de RL afzuiger warme lucht uitblaast. Die heeft de afgelopen dagen aardig wat uren gedraaid, en dus 3000 kuub warme lucht per uur zit uit te blazen! Mijn werkplaats is minder dan 500 m3.

Goede isolatie en veel warmte productie, dit gaat meespelen op de keuze van de verwarmingsmethode. Ik ben bang dat met een kachel je niet gaat kunnen inspelen op deze momenten waar de machines warmte gaan produceren. Bijvoorbeeld een warmtepomp kan beter inspelen hierop en bijspringen wanneer nodig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.