Nieuwe werkplaats

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Je hebt het toch maar erg mooi voor elkaar Timothy: combineren van akkerbouw met houtbewerking, Een mooie ruime werkplaats, straks wonen met uitzicht over het wuivende graan, gereedschapsfabrikanten die je graag hun apparaten schenken! Ik denk dat je de droom van menig meelezer waarmaakt, het is je van harte gegund!
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Je hebt het toch maar erg mooi voor elkaar Timothy: combineren van akkerbouw met houtbewerking, Een mooie ruime werkplaats, straks wonen met uitzicht over het wuivende graan, gereedschapsfabrikanten die je graag hun apparaten schenken! Ik denk dat je de droom van menig meelezer waarmaakt, het is je van harte gegund!

Zo zou ik het ook graag willen zien! Helaas denk ik meer aan de berg van technische details en problemen die nog moeten opgelost worden bij de verdere constructie.
De tijd die loopt, de klanten die wachten en de opdrachten die zich opstapelen. Een berg aan mails die ik nog moet beantwoorden enz... En dan nog de oogst die dit jaar erg vroeg gaat beginnen.

Ik denk altijd aan later, "nu" opofferen om er later van te profiteren maar ik begin stiekem te begrijpen dat die "later" altijd later zal zijn!
 

ferdydesmet

Actieve deelnemer
18 dec 2014
355
80
Breda
Wauw, jij hebt niet stilgezeten zeg. Ziet er nu al geweldig uit! Ik ben heel benieuwd naar je vorderingen!! Keep up the good work :cool:
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
De LED verlichting heb ik eindelijk kunnen plaatsen (een dikke 2 weken wachttijd om ze te hebben), gewone T8 armaturen en daarin LED buizen van Osram. 4000K kleur, ik had gelezen dat voor houtbewerking 5000K het beste was maar dit bestaat enkel in 4000 of 6500 maar ik ben uiteindelijk zeer tevreden met het licht dat ze geven. Niet te geel en ook niet blauw.

De muren zijn ook geverfd en de ramen verder afgewerkt, de afwerkingsruimte is volledig wit maar in de rest wou ik absoluut beige/houtskleur muren. Dat vind ik veel gezelliger. De muurverf die ik gebruik komt van bij "ecobati", die verkopen ecologische producten. Hier zit er niets synthetisch in de verf en is er ook minder dan 1 gram VOC (de strengste A+ norm is 30 gram VOC) ik probeer toch wel op te letten aangezien ik hier 23 uur per dag in ga zitten.

P1000716.jpg


P1000717.jpg
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dus als IK het goed begrijp

dit wordt je werkplaats en woning? vanwege het appartement erboven?

Yep, we gaan erboven wonen want we gaan het huis dat op het terrein staat afbreken en heropbouwen. Dit wil ik ook grotendeels alleen doen dus ik zit de komende jaren nog tot over mijn hoofd in het bouwen.

De laatste tijd heb ik verder gewerkt aan het appartement, het is maar 34m2 want ik wilde het niet te groot. Later moet dit eventueel mijn bureau worden.
Eerst dachten we een "tiny house" in de tuin neer te zetten, en die zijn meestal maar 12m2. Dus in vergelijking is dit een grote luxe en het was ook eenvoudiger te doen want ik heb geen funderingen of dak te voorzien.


Dit gaat de woonkamer/slaapkamer worden, geen plaats voor een aparte slaapkamer.
P1000735.jpg

rechts komt een kleine badkamer, en een keuken bij het raam. De spant van het dak zal door de ruimte lopen op 1m90 hoogte, wij kunnen er dus gewoon onder door lopen. Eens geschuurd en afgewerkt kan dit wel een zekere charme hebben durf ik denken.
P1000741.jpg
 
A

Athanor

Guest
Dat is een slimme oplossing! Zorg je nog wel voor goede vluchtwegen? We willen nog lang van jouw kennis genieten!


Fons
 

Dunhans

Actieve deelnemer
24 jun 2012
415
30
Bergen op zoom
Felder is een topmerk in zijn segment (semi prof.), maar een fabrikant als Martin is DE absolute klassieke topper bij de profs. Sommige fabrikanten schitteren in een bepaalde niche zoals Altendorf bij de paneelzagen, Homag bij de kantverlijmers, etc. Het straffe bij Martin is dat al hun machines absolute top zijn, schaafmachines, zaagmachines, freesmachines, etc.... Je richt een hele werkplaats in met één merk. Al deze machines zijn zodanig doorontwikkeld dat het een droom is om er mee te werken. Het oog voor detail hebben ze gemeen met Felder, omdat ze weten dat het de kleine dingen zijn die het hem doen. Maar de constructie en uitvoering van al hun machines is dermate overbemeten en degelijk dat je die dingen met gemak 24u per dag aan de slag kan houden, en dit vele jaren lang. Maar, en dit is niet evident, de robuustheid gaat NIET ten koste van het gebruiksgemak, alle bewegingen lopen vederlicht, ook bij de zwaarste machineonderdelen, en dit is een ongelofelijk gevoel als je er mee werkt.

Keerzijde van de medaille, er hangt een stevig prijskaartje aan:p Het merk scoorde altijd al heel goed bij de meewerkende eigenaar liefhebber die door de meeste investeringskosten heen was en zich nu eens wilde verwennen met een topmachine:D

Je moet gewoon eens een machine van hun van dichtbij bekijken om te zien en te voelen wat men bij Martin bedoeld met machinebouw. Er zijn maar een paar merken die deze standaard consequent kunnen aanhouden, en daar is Martin zeker de top bij. Er is geen enkele Italiaanse fabrikant die deze standaard ook maar enigszins kan benaderen.
Bij de houtdraaibanken heb ik datzelfde gevoel ondermeer gevonden bij de Ligno, oerdegelijk en toch innovatief, alles overbemeten en een vederlichte bediening;)

Is het bij de kantenlijmers idd Homag?
Ze zijn erg innovatief maar IMA doet er niet voor onder alleen simpeler gebouwd (lees slimmer geconstrueerd).
 

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.949
90
West-Friesland
@BenchWorks,
Het begint er zo langzamerhand al geweldig uit te zien.
Neem je rust en niet te veel hooi op de vork nemen met dit warme weer.
Mvg.:)
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.119
243
Goeree-Overflakkee
Zorg je nog wel voor goede vluchtwegen? We willen nog lang van jouw kennis genieten!

En ook voor een brandwerendheid tussen beneden en boven. En (gekoppelde) rookmelders beneden in boven in de volledige vluchtweg.

Dit zijn eisen uit het NLse bouwbesluit, maar zowiezo aan te raden als minimale veiligheid. Weet niet wat de eisen in B zijn.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dankjewel voor de bezorgdheid, het is ondertussen al veel koeler en aangenamer om te werken!

Boven heb ik een deur voorzien die kan dienen als vluchtweg, maar ook gewoon om de meubels erin te krijgen. De trap die erin gaat komen zal namelijk te smal en te stijl zijn.
De gipsplaten die ik gebruik zijn onder andere ook brandwerend norm EN 520 type D, E, F, H1, I & R.



Dezez week begonnen met de machine ruimte, een basis vlak gelegd met gedrenkt sls hout.

P1000739.jpg

Vanaf dan ging het relatief snel, in 2 dagen tijd waren de muren gemaakt en de palen met plafondbalken geplaatst. Ik vond 15x15 palen te dun, dus ben ik gegaan voor 20x20cm, deze zijn ook gelamelleerd zo heb je geen scheuren.
De palen heb ik niet in het midden gezet maar met 50cm meer ruimte aan één kant, zo heb ik voldoende loopruimte aan de kant waar de paneelzaag zal staan. Die is op zich praktisch 4m breed met de arm volledig uitgeschoven.

P1000757.jpg

Vandaag ook begonnen aan het plafond, dat hoop ik morgen af te hebben.

P1000764.jpg

Ik ga ook moeten denken aan de vloer, het zou fantastisch zijn moest ik die mooi vlak kunnen hebben, maar de betonnen vloer is alles behalve egaal. Er zijn hoogteverschillen van iets meer dan 40mm over de ruimtes.
Ik ga het parket leggen op regels van 38x38 om de 40cm, die regels gaan mogelijk de heuvels en putten wat verzachten. Maar die bijvoorbeeld opvullen langs onder zie ik totaal niet zitten. Iemand meer ervaring of een idee over wat er gedaan kan worden?
 

tuoh

Oud hout
Een mooie vlakke werkhuisvloer verdient toch altijd de voorkeur denk ik. Al dat werk en dan eindigen met een houten vloer vol hobbels en bobbels????? Dan zou ik er zelfs niet aan beginnen.
Uitpassen van de geschaafde draaglatten gaat redelijk snel met de laser, uitvullen om de 30 à 40cm zou ik doen met spieën, telkens twee of meer spieën gebruiken die langs beide zijden van de uit te vullen lat op elkaar worden geschoven. Zet direct elke ondervulling inclusief lat vast met een dot montageschuim (met spuitpistool), dit werkt heel snel. Als je vooraf een hoop spieën zaagt kan de hele uitvulklus wel op een halve dag geklaard worden lijkt me. Daarna nog een halve dag gaten boren en slagpluggen aanbrengen om de boel definitief vast te zetten. De tijd die je er nu extra insteekt, daar ga je de rest van de dagen enkel maar plezier van hebben. Aan een hobbelige vloer (hoe mooi die ook is) ga je je constant blijven ergeren, dan is het zonde van het materiaal en de geïnvesteerde tijd.
 

BenchWorks

Post veel
23 mrt 2011
1.695
3
Boirs, België
Dat lijkt me ook zo André, ik had eerlijk gezegd niet gedacht aan spieën, om de muren vlak te leggen had ik een stel van latten gemaakt van 2,5,10,20,30mm dik door die op te stapelen kon ik alles met de laser vlak krijgen. Daarvoor heb ik afval van afrormosia gebruikt omdat het ultra hard en hopelijk ook duurzaam is.

Dit gaat iig geen makkelijk taak zijn, twee spieën om de 40 cm dat geeft ons ongeveer 900 spieën!
 

tuoh

Oud hout
Dat word inderdaad een hele hoop zaagwerk, maar een goede machine doet al veel, idem voor een goede zaagmal. Ik zou voor de spieën geen hardhout gebruiken (dat zaagt niet snel genoeg) maar wel thermisch gemodificeerd grenenhout.
Dit hout is voldoende duurzaam en het zaagt heel makkelijk en dus snel:p Op de lintzaag en met een mal tegen de geleider is dat zagen dan een fluitje van een cent. Eerst hout afkorten op blokken die de lengte van de spieën hebben, daarna met een mal de blokken, telkens om en om draaiend, te verzagen naar spieën. Je staat er van te kijken hoeveel spieën je kan zagen op één uur! Ik denk dat je makkelijk 300 à 400 stuks per uur kan halen.

Zelf zou ik nadien alle draaglatten over de volledige lengte onderschuimen, dat gaat heel wat schelen qua contactgeluid, terwijl ook de hele vloer veel massiever gaat aanvoelen bij het belopen.
Je bent in elk geval een "droom"werkplaats aan het bouwen, met of zonder vlakke vloer , chapeau.
 

RoTo

Actieve deelnemer
27 dec 2013
102
2
49
Leiden
www.rotobouw.nl
Waarom niet de vloer zelf vlak maken met zandcement en evt daarna met egaline?, dat lijkt mijn een heel stuk minder werk.
Een betonvloer met houtenlatten er op nooit bouwschuim er tussen doen dat is vragen om houtrot / schimmels, bouwschuim werkt als een spons voor waterdamp / condens, gebruik een waterdichte folie of stroken dakleer tussen het hout en beton.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.