Nieuwe tools topic

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Het zal met merktekens en de maten op de bankhaak te maken hebben, maar als je het merk weet zou jij of een mede-forummer er op kunnen googlen. :)
 

WR1944

Oud hout
Dit is een carpenter's square. Het wordt hier veel gebruikt in de huizenbouw. Veel huizen worden hier met een houten frame gebouwd. Behalve om iets haaks te installeren kun je er ook de balken voor schuine daken mee uitzetten. Er zit een heel systeem aan vast en sommige timmerlieden kunnen er fluitend mee overweg. Ik heb ook zo'n haak en het werkt lekker bij het controleren op haaksheid. Maar verder heb ik me er niet in verdiept. Ik ben ook geen fan van de inches. ;)
https://en.wikipedia.org/wiki/Steel_square
Ik zie dat jij een metrische versie hebt. Misschien moet ik daar eens achteraan gaan, bijvoorbeeld in Canada.
 

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
Dit is een carpenter's square. Het wordt hier veel gebruikt in de huizenbouw. Veel huizen worden hier met een houten frame gebouwd. Behalve om iets haaks te installeren kun je er ook de balken voor schuine daken mee uitzetten. Er zit een heel systeem aan vast en sommige timmerlieden kunnen er fluitend mee overweg. Ik heb ook zo'n haak en het werkt lekker bij het controleren op haaksheid. Maar verder heb ik me er niet in verdiept. Ik ben ook geen fan van de inches. ;)
https://en.wikipedia.org/wiki/Steel_square
Ik zie dat jij een metrische versie hebt. Misschien moet ik daar eens achteraan gaan, bijvoorbeeld in Canada.

In een plaatselijke DHZ-zaak voor €10.50.
 

Pjotr67

Nieuw lid
28 mrt 2016
6
0
Ik heb er een van Stanley 45-530 koste 9,50 bij een zaak in Schijndel weet niet of ik hier namen mag noemen.
Zoek op het nummer kom je ze wel tegen op Google.
 

Wooper

Actieve deelnemer
4 jul 2011
183
0
in feite hoor je bij die square ook twee knopjes/knoopjes te hebben die je op de hoek kan vast zetten op bepaalde maten. Bijv. handig bij het maken van trappen.

Aantrede en optrede bijv.

Je zou er bijvoorbeeld ook 2 boutjes en moertjes kunnen gebruiken.
 
Laatst bewerkt:

werkbank

Actieve deelnemer
30 dec 2012
404
0
betekom belgië
in feite hoor je bij die square ook twee knopjes/knoopjes te hebben die je op de hoek kan vast zetten op bepaalde maten. Bijv. handig bij het maken van trappen.

Aantrede en optrede bijv.

Je zou er bijvoorbeeld ook 2 boutjes en moertjes kunnen gebruiken.

ja, dat zag ik op één of ander Utube-filmpje, maar die klemmen dan toch maar op de zijkant, niet?
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Vandaag de laatste van mijn 3 Metabo 18v machines binnen gekregen. Nu heb ik op één platform zowel kleine accuboor voor fijne werk (BS 18 Quick), grotere voor het zwaardere werk (SB 18 LTX Quick BL) en een slagschroevendraaier (SSD18LTX200) voor grovere schroefwerk. Alleen nu nog even kijken of ik het in één systainer (zal wel een sys-3 moeten worden) bij elkaar wil hebben, of alles apart etc. etc.

Ben wel onder de indruk van de SB 18 LTX vooral echt een mooie degelijk apparaat lijkt het. Made in Germany dat vind ik ook altijd wel fijn. Met elektronische koppeling, impuls functie voor b.v. makkelijker boren in tegels of ronde buizen en een verwisselbare kop waar ook een Centrotec kop op kan.

IMG_2614.jpgIMG_2615.jpgIMG_2616.jpg
 

Klaas

Post veel
16 jul 2012
957
2
Nieuwegein
Mooi setje, als je er daar 3 van in een systainer wilt krijgen zal je ze er in moeten steken denk ik, in iets van schuif. Alleen krijg je dan de lader er denk ik niet meer bij. ;)
 

miekol

Actieve deelnemer
28 mrt 2013
194
0
Ja ik heb zo een stuk Kaizen foam gekocht al op maat gesneden voor een systainer. Dacht omdat de machines zonder kop allemaal redelijk kort zijn ze met de kop naar beneden erin te kunnen zetten met 3 op een rij en dan nog wat ruimte voor lader en paar verwisselbare koppen. Maar de SB steekt net te ver uit om dat in een sys-2 te kunnen doen. En sys-3 wordt weer zo een groot ding...
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Gisteren bericht van een belastingteruggave. Hoewel dat natuurlijk altijd al mijn eigen geld is geweest, voelt het toch als een cadeautje. Om mezelf dan maar eens goed te verwennen heb ik bij Van Rossem de Festool ETS EC 150/5 EQ-Plus-GQ besteld. Tzt voor mijn boot, maar komende week eerst om de wanden (60-70 m2) van voorgegrond interieur multiplex van het nieuwe atelier van mijn vrouw te schuren.....
 

roelp

Actieve deelnemer
25 okt 2013
49
0
Vandaag 4 uurtjes in de wagen gezeten om mezelf op een cadeautje te trakteren.
Vanaf nu de trotse eigenaar van een bijna nieuwe Hammer A3 26! Een koopje zou ik het zelfs durven noemen.
Nu nog zoeken naar een stofafzuiger, en we kunnen echt beginnen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.