Nieuwe draaibank....

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.703
2.570
Gaanderen
Ik vind de toon niet de juiste. Dat zijn we op ons forum niet gewend. Ik ga er vanuit dat iedereen het goed bedoeld en het misschien anders verwoord zou hebben als je weet dat het niet positief over komt. Zelf ben ik ook wel eens kort.
Zo nu even wat anders. De koppen van de steinert draaibanken zien er kwa model uit als die van emy. Met motor snel 4000 plus. Ik kan toxic goed begrijpen dat hij zelf iets wil maken. Er zijn vele dingen ontwikkeld die tegen gangbare concepten in gaan. Er zijn genoeg draaibanken met een afwijking waar de gebruiker prima mee om kan gaan. Het is hout wat we draaien geen metaal.
 
P

Pel

Guest
Tjonge, tjonge zeg zo'n Emy toch, wat betweterig als je het mij vraagt, zou zijn taalgebruik misschien op een wat vriendelijker toon kunnen voeren. Je kunt immers ook op een vriendelijk manier iets uitleggen, het lijkt erop dat je persé je gelijk wilt halen.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Misschien was dat van de driehoeken niet helemaal serieus genomen zoals jij verwachte, dat zal mijn tekortkoming geweest zijn, ik had het niet gevisualiseerd zoals jij bedoelde
Voor de rest is goed advies van harte welkom (wil niet zeggen dat ik alles ook doe zoals geadviseerd, maar ik denk er wél over na !)

Wat ik bedoelde te zeggen met mijn post was dat het de toon is die de muziek maakt


Mathieu, een kopdraaibank is nu wat ik ook heb, maar dat kom ik ook wel dingen tegen die daar niet gaan zoals ik zou willen
Tja, een kant een klare draaibank van 6, 8 of zelfs 10 duizend euro, tof....maar dat zit er niet in en ik denk doordat ik hier alle wel flink aan de maat (dikte van het materiaal heb) ik straks wel een draaibank heb die ik niet meer zal verslijten (hooguit de lagers en daarvan heb ik dan ook al een reserve set liggen :)

Wat een iel manneker bij zo een groot stuk hout...hahaha, geweldig !
De losse kop lijkt overigens gewoon staal (ik zie toch wel lasnaden, of ben ik nou gek)
 

tuoh

Oud hout
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hoi Mark,

geloof het of niet, maar dat is voor een groot deel mzzl hebben maar dat maakt het wel érg leuk
en voor het inhijsen, goed punt....misschien maar een motor lift overwegen :)
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.447
539
Ik vind dat Emy (inhoudelijk) gelijk heeft: de koker is wel erg klein. Bij een machine met centerhoogte van 40 gaat de vaste kop een beetje minuscuul overkomen. Zou de lagers toch verder uit uit elkaar willen hebben.

groeten,
ornament
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Misschien is het voor de discussie verhelderend om eens een tekening met maten te posten, zodat het voor iedereen duidelijk is wat je wil gaan bouwen. Als ik zo teruglees, dan moet het een oneway worden, maar dan met de vaste kop op de buis gelast. Het is me ook niet helemaal duidelijk waarom je onderdelen wil gieten. Je hebt iemand die kan draaien en iemand die kan snijden. Gieten levert voor een enkele machine geen meerwaarde. Om de torsiestijfheid van een stukje koker van een halve meter 220 x 220 x 16mm hoef je je geen zorgen te maken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
220x220x16 klein ? ik dacht juist dat dit aardig aan de maat was :)
verder uit elkaar heeft weer nadelen voor de as (hoe langer de as hoe meer die kan doorbuigen)

Tekening word aan gewerkt, helaas zijn mijn ooit geleerde inventor skills erg roestig (zeg maar gerust op sommige plekken doorgeroest :))
Andere 3d pakketten kan ik helemaal niet mee overweg, dus ik hopelijk kom ik er uit met inventor
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De onderdelen gieten OF uit een stuk kant en klaar halen is oa vanwege de dempende factor die gietijzer heeft
Ik heb inmiddels een prijs opgave van een stuk gietijzer (machine kwaliteit) van 100x100x500, dat zou een prima basis zijn voor de tailstock
Deze hoeft dan alleen nog geboord (voor de pinole en de slee-plaat er onder om hem te richten)
Dat stuk ijzer kost 75 euro, als ik het niet goedkoper zelf kan maken, of het verschil is te klein is dat wel de moeite lijkt me

Inmiddels krijg ik wat hulp met het onderdeel waar ik op vastloop in inventor....dus wieweet
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Ik denk dat je beter je tailstock een wat bredere basis kan geven. Gezien het formaat hout dat je op wil kunnen spannen. Gietijzer kan niet veel trek hebben, dus als er eens iets mis gaat met een groot stuk hout, heb je kans dat de tailstock afbreekt.
 

bartos

Actieve deelnemer
10 mrt 2012
113
10
Flevoland
www.cashbackxl.nl
Om niet selectief te quote reageer ik op de dik gedrukte stukken:

Dat de H balk gaat torderen bij flinke belasting.
HEB of HEM met extra dikke flenzen,kun je nog extra verstevigen met een paar schotjes staand in je H-profiel en dan denken dat dit zal torderen?
Zal een H-profiel zwakker zijn dan een koker van 220x220x12 ????
Zo te horen ben je nog nooit in een werkplaats geweest waar bovenloop kranen hangen van 80 of 100 ton die op zo een H-balkje lopen.
Weet natuurlijk niet welke woudreuzen je gaat draaien,misschien 2 meter in doorsnee en heb je een voeding van 5 cm die je in 1 keer er afritst en dat je de beitel met 3 man moet vasthouden of zo maar op metaal gebied/construeren zal je misschien nog iets bij kunnen leren.
Zelfde geld voor het laten gieten van je tailstock / toolrest.
Je denkt zeker dat je het kunt laten gieten (hopelijk zonder gietgallen)en er zonder nabewerking vanaf komt,ook dat kun je vergeten en zal je weer vlak moeten frezen en je tailstock moeten uitdraaien.
Minder dromen en beter uitwerken voordat je er aan begint,nu loop je tegen een stuk pijp aan, hier een koker, daar weer een stuk plaat en op het eind van de rit ben je nog duurder uit dan wanneer je het goed had uitgewerkt en hier een schets op het forum had gegooid en dan de juiste adviezen gekregen en dat had uitgewerkt tot een perfect eindresultaat.

(bedbanen haal ik uit 80 x 30 x 1600 = gewoon strip/plat ?
nooit helemaal vlak,ga je er aan lassen, hoe dun ook wordt het ook niet vlakker van dus bekijk het hele idee nog maar eens heel kritisch,voordat je er veel uren en beton in stopt en als de bank straks klaar is dat je denkt,ja het is hem toch eigenlijk net niet.Met een H-profiel met staande kolom erop kun je ook wel met gemak 500 mm in centerhoogte)

Je gooit hier wel heel erg 2 type belastingen door elkaar. Een torsie belasting is niet te vergelijken met dynamische last drager. Welke beter is zouden we moeten uitreken maar mijn gevoel als metaalbewerker zegt juist dat een pittige koker zeer geschikt is. Veder slaan kreten als een driehoek is onverwoestbaar natuurlijk nergens op alles is verwoestbaar. Maar een drie hoek is wel erg sterk.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik denk dat je beter je tailstock een wat bredere basis kan geven. Gezien het formaat hout dat je op wil kunnen spannen. Gietijzer kan niet veel trek hebben, dus als er eens iets mis gaat met een groot stuk hout, heb je kans dat de tailstock afbreekt.

Daar
heb je een goed punt, ben ook nog orienterend
wellicht word het eerst gewoon staal, later kan ik altijd nog wat anders voorzien
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.103
2.612
Ik denk even maaktechnisch met je mee. Als je de losse kop opbouwt uit een stuk as en een uit staalplaat opgebouwd onderdeel, dan kan je alvast het klemgedeelte er aan lassen, daarna het gat boren en uitdraaien , de spiebaan steken, zodat de pinole niet meedraait en daarna de sleuf frezen door het klemstuk. Dit kan allemaal op de draaibank. Als je de wanddikte wat ruim kan nemen en het lassen in kleine stukjes, zodat je niet teveel krimp hebt, zal je pinole soepel lopen. Ook hier weer de passing aan de ruime kant nemen. Je kan met het klemstuk de passing kleiner maken.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Assenstaal heb ik voldoende liggen, vd week nog wat weten halen, van St37 tot C45.....van alles meegenomen :)

IK zat te denken dat voor de basis een (getrimde) H-balk wel dienst kan doen, maar aan de andere kant, er staan natuurlijk niet alleen duwkrachten op maar ook torsiekrachten...
Met ik nog even over nadenken

Wat betreft het klemgedeelte, vd week kwam ik een filmpje tegen met een zeer fraai (simpel) klem systeem...kan het helaas niet meer vinden

VRAAG: Ik ben er nog niet helemaal uit hoe pinole's zijn op gebouwd, sommige lopen wel érg soepel (draaiwiel) zijn die gelagerd ???
 

WR1944

Oud hout
Aan de soms wat verhitte discussies te zien heb ik het gevoel weer midden in de verkiezingstrijd te zijn aanbeland. ;)
Misschien is het beter even pas op de plaats te maken en Toxiq z'n plannen te laten uitwerken met de aangedragen informatie. Zodra er een tekening is gemaakt kunnen er op details verbeteringen of veranderingen worden gesuggereerd. Het hele verhaal hangt nog zo in de lucht dat het nog veel kanten op kan gaan. Het ruwe materiaal voor enkele hoofdcomponenten ligt al vast zodat dat een uitgangspunt wordt. Dat is het startpunt want zonder startpunt weet je niet waar de reis begint. En met een uitgewerkte tekening heb je in ieder geval een eindpunt. Maar dat eindpunt kan via allerlei wegen bereikt worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.