Nieuwe draaibank....

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Waarom niet de bedbanen helemaal door laten lopen en zowel de vaste als de losse kop hier op monteren. Kun je alles nastellen, en de losse en vaste kop later ook nog ophogen als je meer centerhoogte wil.

Je bedbanen laat je dan, als al het laswerk is gedaan in 1 keer nafrezen. Dan heb je de perfecte basis. Zo zou ik het doen.
Lassen moet nooit je laatste bewerking zijn, zeker niet na je freeswerk, dat ga je nooit recht houden.
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Plus je motor / aandrijving aan je kop monteren zodat je die plaatsen kan overal op het bed,waar dat jij het makkelijk vindt,bv zoals de American beauty lathe ( met rvs Bedbanen)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Klopt William, maar ik zie meer heil in een doorgestoken vaste kop (ook voor het dempen van de trillingen denk ik dat het beter is)
 

WR1944

Oud hout
De koker steekt op je tekening iets door achter de koker. Je kunt de buis gelijk houden met de wand van de koker. Dat kleine overstekende stukje buis zet kwa sterkte weinig zoden aan de dijk. Tevens kun je de koker beter doorsteken aan de onderkant. Dan heb je gelijk een vlak element voor de poten of andere ondersteuning. Daar kun je de bevestiging van de e-motor in opnemen. Met een koker met een wanddikte van 16 mm hoef je niet bang te zijn voor trillingen of vervorming van de koker zelf.
Als je de lagers aan de buitenkant monteerd en de gaten wat groter maakt kun je nog een hoop stellen aan de hoofdas. En van buitenaf is het ook makkelijker monteren en bewerken. Met twee paspennen zit de zaak dan goed gefixeerd.
In plaats van al die ribben kun je ook denken aan lange verticale strippen onder de bedbanen, in de lengterichting aangebracht. Dan kun je met drie ribben tussen die strippen volstaan. De resulterende T-vorm is ook erg sterk. Een nadeel van een lengtelas over de buis is een mogelijke lichte vervorming van de buis.
Als je de hele keten bekijkt vanaf e-motor tot aan de beitel op de steun dan is, zoals eerder gezegd, de bevestiging van het hout aan de hoofdas het zwakste punt. Als je de overige componenten en hun onderlinge verbindingen sterker maakt kan er met de bank zelf niets gebeuren.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De motor komt onder de vaste kop, dit omdat als deze aan de kop zelf zit er niet meer buiten het bed gedraaid kan worden (om Patrick alias Zaag te quoten) en daar kan ik mij geheel in vinden (omdat ik de kop vast wil hebben)

@Wim, ik wilde zelfs achter de koker de buis nog iets meer door laten steken, maar dit kan pas als ik weet hoeveel ik oversteek heb met een opspanplaat of chuck op het geheel
Dat stukje extra geeft me de mogelijkheid een schoor voor en achter de buis te zetten, maar dat wil ik eerst intekenen, jij denkt dat de koker sterk/stijf genoeg is dus schoren zouden dan overbodig zijn ?
(is natuurlijk lastig in te schatten zonder exacte berekening)

Die lange strippen zie ik nog niet zo voor me ?!
1 in de lengte onder elke bedsbaan, waar is dan die 3e voor ?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat was ook mijn gedachte toen ik het plaatje zag.

Nico,waarschijnlijk heb je deze opmerking gemist:
De koker die doorgestoken word in de buis moet nog afgerond worden aan de onderkant
De koker word iets doorgestoken (zeg een 2cm) om daar aan de buis vast te lassen

Inmiddels een goed half uur met Chevy66 aan de telefoon gezeten, die had nog wat goede ideeen mbt het opbouwen (de volgorde) en dat was zeer verhelderend

We zijn weer een stap verder dus
 

WR1944

Oud hout
@Wim, ik wilde zelfs achter de koker de buis nog iets meer door laten steken, maar dit kan pas als ik weet hoeveel ik oversteek heb met een opspanplaat of chuck op het geheel
Dat stukje extra geeft me de mogelijkheid een schoor voor en achter de buis te zetten, maar dat wil ik eerst intekenen, jij denkt dat de koker sterk/stijf genoeg is dus schoren zouden dan overbodig zijn ?
(is natuurlijk lastig in te schatten zonder exacte berekening)

Die lange strippen zie ik nog niet zo voor me ?!
1 in de lengte onder elke bedsbaan, waar is dan die 3e voor ?

De koker is door z'n grotere dikte erg sterk. Door de koker tegen de buis te lassen wordt de hele regio bij de koker loeisterk. Mocht je nog zaken zoals een steun voor een leunspaan willen aanbrengen links van de koker om buiten het bed te kunnen draaien dan is de koker beter geschikt om er iets tegen aan te lassen.

De twee strippen gaan in de lengterichting onder de stroken voor het bed. De drie ribben komen tussen die strippen om wat sterkte dwars te geven en als hulpmiddel (aanslag) bij het lassen van de strippen.

Als je de koker aan de onderkant doorsteekt is het niet nodig om de koker daar de ronding van de buis te laten volgen. Door de onderkant recht te laten heb je een makkelijker aansluiting op de ondersteunende elementen zoals poten.

Heb je al nagedacht over transport en plaatsing? Als je met een vorkheftruck werkt zou het prettig zijn als de lepels op een stevig en vlak deel van de bank kunnen rusten. Werk je met een pompwagen dan heb je daar ook voorzieningen voor nodig. Idem als je met een loopkraan werkt alhoewel je met banden een eind komt.
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Als je wilt kun je deze kopen, shipping zal wel wat moeilijker zijn, maar deze is wel gebruikt voor verschillende jaren.

Ook wel wat ideen hier, je kunt dus wel recht voor je werkstuk staan als je het uitholt of draait.

Large wood lathe.jpg DE large wood lathe.jpg Wood lathe DE.jpg
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De koker is door z'n grotere dikte erg sterk. Door de koker tegen de buis te lassen wordt de hele regio bij de koker loeisterk. Mocht je nog zaken zoals een steun voor een leunspaan willen aanbrengen links van de koker om buiten het bed te kunnen draaien dan is de koker beter geschikt om er iets tegen aan te lassen.

Dat is inderdaad een goed idee ! al verwacht ik dat met 40cm center hoogte er niet dikwijls buiten het bed gedraaid zal worden (maar het is natuurlijk leuk dat het kan ;))

===================

De twee strippen gaan in de lengterichting onder de stroken voor het bed. De drie ribben komen tussen die strippen om wat sterkte dwars te geven en als hulpmiddel (aanslag) bij het lassen van de strippen.

Het zal te wijten zijn aan mijn snappertje, maar ik zie het nog steeds niet voor me :confused:

===================

Als je de koker aan de onderkant doorsteekt is het niet nodig om de koker daar de ronding van de buis te laten volgen. Door de onderkant recht te laten heb je een makkelijker aansluiting op de ondersteunende elementen zoals poten.

Daar word ik nou bij van, goed punt !! die ga ik onthouden

===================

Heb je al nagedacht over transport en plaatsing? Als je met een vorkheftruck werkt zou het prettig zijn als de lepels op een stevig en vlak deel van de bank kunnen rusten. Werk je met een pompwagen dan heb je daar ook voorzieningen voor nodig. Idem als je met een loopkraan werkt alhoewel je met banden een eind komt.

Kraan en heftruck is er niet, het word dus handwerk, pompwagen, krik en hondjes (maar dan wel die 500 kg het stuk mogen hebben) en dat soort atributen
Waar een wil is, is een weg....
Tussen de poten komt in ieder geval een dwarsbalk (voor de stevigheid van de poten) daar kan ik iets onder plaatsen om de draaibank op te pakken
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.104
2.613
Voor het transport kun je aan elke poot een hoeklijntje met een zwenkwiel bouten. Als je zwenkwielen neemt met een draadgat boven in kun je de machine met een sleutel omhoog draaien totdat de poten los zijn van de vloer. nu kan je het geheel zo de aanhangwagen oprijden met een paar gootjes.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Goed idee.....maar zó de aanhanger in rijden, liertje zal wel handig zijn denk ik :)

vanochtend de buis voor de basis opgehaald, weer een extra meevaller, is geen 8mm dik maar 10mm dik ('t ken maar stevig genoeg zijn ;))
 

trilliwilli

Post veel
11 apr 2015
1.061
8
Leiderdorp
Sommige mijmeren thuis en laten alleen het eindresultaat zijn, Toxic mijmert openbaar hier op het forum. Niks mis mee. Als je het niet zo leuk vind, kun je het natuurlijk ook negeren. Die keus is helemaal vrij.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dat gaat volgens mij ook niets worden na 14 pagina's blablabla en 3 eerdere draaibanken en een handvol balpennen.

Och, jij hoeft het niet te bekostigen ! Wat heb jij al gepresteerd dat je zo over mij oordeelt ?

Klopt rien, een goede voorbereiding is het halve werk....
 
P

Pel

Guest
Dat gaat volgens mij ook niets worden na 14 pagina's blablabla en 3 eerdere draaibanken en een handvol balpennen.

Dorus, je hoeft het niet allemaal te lezen, mocht het tempo van Toxiq te langzaam gaan, niemand houd je tegen om er zelf aan te beginnen, ben benieuwd naar de foto's?

Groet Pel.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.707
2.571
Gaanderen
Kijk ik hou wel van een duidelijke mening. Mits gefundeerd. Doris die naam was voor mij nieuw, niet dat ik alle leden ken, maar 3 berichten en dan niet gefundeerde kritiek. Denk even na voor je iets post. Als iemandd ook een zelfbouw bank wil bouwen kan het bijna niet uitgebreid genoeg zijn. Heb een beetje vertrouwen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.