Nieuwe draaibank....

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nog niet, dat wil zeggen dat ik inmiddels wel weer een 3D pakket heb geinstalleerd, maar het is lang geleden dat ik daar mee gewerkt heb en is dus nog wat roestig

Hoezo ?
 
Nog niet, dat wil zeggen dat ik inmiddels wel weer een 3D pakket heb geinstalleerd, maar het is lang geleden dat ik daar mee gewerkt heb en is dus nog wat roestig

Hoezo ?
Lijkt me wel handig als je weet wat je precies wil qua maten. 3d is wat overdreven, maar een voor en zijaanzicht met wat basis maten lijkt me erg nuttig.
Je krijgt nu zoveel adviezen dat ik je eindproduct even kwijt ben.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Helemaal mee eens Nico, maar ik ben soms niet zo van het tekenen, op één of andere manier vind ik het heel prettig om te free stylen in mijn hoofd
Dan kan ik diep over dingen nadenken en zo ontstaan steeds dieper gaande ideeen en andere laat ik weer vallen
Nu moet ik toch een 3d maken van de stalen plaat waar div onderdelen uit gesneden moeten worden, ik wil dan ook de draaibank daar in uit tekenen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Ziet eruit als een mooi strak machientje. Ik heb alleen de indruk dat toxic zich tot doel heeft gesteld de bank der banken te bouwen, met een bescheiden budget.Het gaat niet om het draaien,maar om het bouwen. Wat ik uit zijn eerdere postings begrijp, wil hij een soort oneway draaibank zelf bouwen. Het wordt ook nog een hele kunst om de strippen bovenop recht en strak te krijgen. Vooral als je zelf geen ervaren metaalbewerker bent. Maar door gewoon te beginnen en advies te vragen kan je een heel eind komen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.100
2.612
Voor toxic. Je 3 kw elektromotor gebruikt geen 3 kw als hij onbelast of ligt belast draait. Ik zou het maximale toerental beperken tot bv 3000 rpm. Zo kan je voorkomen dat je per ongeluk een zo hoog toerental kiest , dat je klauwplaat uit elkaar vliegt, omdat die niet gemaakt zijn voor hele hoge toerentallen.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb een 3 kW elektromotor in mijn draaibank, en als gadget heb ik de analoge uitgang van de frequentieregelaar ingegereld op het aantal uitgaande amperes.
Als ik hem onbelast laat lopen, loopt er 3x 1.8 (koud) tot 3x 1.25 (warm) ampere naar de motor. Volgens het typeplaatje is de norm-stroom 6.6 A, maar dat heb
ik nog nooit gezien. Als ik aan de 4A per fase wil komen, dan moet ik er al goed voor gaan staan en een vingernagelbeitel grof in het hout duwen.
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
De beste machines kenmerken zich door eenvoud.
Als je jezelf het makkelijk had willen maken had je een HEB of HEM profiel genomen met 2 kolommetjes erop en had je dat laten vlak frezen. Dan had met een soort sergeant klem je leunspaan overal op je H profiel kunnen klemmen,uitlijnen was geen centje pijn en kinderlijk eenvoudig geweest en altijd evenwijdig aan je H-profiel geweest.
Nu zit je met een mooie klankkast van een koker met lagers die je moet afstellen in een kleine ruimte en een V-snaar in dezelfde kleine ruimte en mocht je een snaar knappen moet je alles weer uitbouwen en kun je weer alles uitklokken.
Als je het had gedaan zoals op de foto dan had je de as nog iets langer kunnen maken aan de poulie zijde en had je daar ook M33 op kunnen snijden voor een klauwplaat en had je aan die kant mooi je schaaltjes kunnen insteken / schuren / polijsten, enz ,enz.
Je Had er zelfs 2 hogere kolommen naast kunnen zetten (as doorsteken in de kolom) zodat je nog grotere diameters op dezelfde bank kon draaien.
Goed advies is, hou het simpel ( ipv vierkant op rond )
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het bouwen is ook leuk, dat zeker
Bank der banken....nah, dat zal het zeker niet worden, maar het moet wel goed zijn
Had het simpeler gekund, ja vast wel, op de manier die Emy toont denk ik niet dat je een centerhoogte van bijv 40cm haalt zonder dat de H balk gaat torderen bij flinke belasting

Materialen zijn al ingekocht, een groot deel is hier al en de rest haal ik vrijdag op (volgens mij ben ik dan compleet)
De bedbanen ga ik niet uit de plaat die ik eerder kocht laten snijden, die plaat gebruik ik alleen voor de ribben
De bedsbanen worden 80x30mm en 1600 lang (dat is dus de maximale lengte van het bed, wat zal resulteren in ca 130cm tussen de centers ?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik ben inmiddels ook iets verder met het laten gieten van een toolrest en een tailstock
Nu is dat nog niet perse positief danwel negatief, uit de resultaten zijn wel meerdere opties naar voren gekomen

Ik kan in ieder geval aan stukken gietijzer komen in rond, plat en vierkant
Met een vierkant (lang) stuk zou ik in ieder geval een tailstock kunnen bouwen
Met een staaf/plat en een staaf rond zou ik ook een toolrest kunnen bouwen
Áls de diameters groot genoeg zijn zou ik die het ronde stuk (kan ook vierkant) rechtop staand op het stuk plat bouten (stuk plat moet dan wel dik genoeg zijn)
Hiermee heb ik dan de basis voor een toolrest

De vraag is, gaat dit werken
Zeg dat het stuk plat (of beter vierkant) een 7x7 cm is en daar boven op staan ook Ik kan deze laten boren en tappen

Iemand hier ideeen over ?
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Het richten van de as doormiddel van grotere gaten in plaats van een strakke passing heb ik nog even laten bezinken en ik denk toch dat ik het advies ter harte neem en de gaten wat ruimer hou (dank voor jullie meedogenloze meedenken ;))
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Dat de H balk gaat torderen bij flinke belasting.
HEB of HEM met extra dikke flenzen,kun je nog extra verstevigen met een paar schotjes staand in je H-profiel en dan denken dat dit zal torderen?
Zal een H-profiel zwakker zijn dan een koker van 220x220x12 ????
Zo te horen ben je nog nooit in een werkplaats geweest waar bovenloop kranen hangen van 80 of 100 ton die op zo een H-balkje lopen.
Weet natuurlijk niet welke woudreuzen je gaat draaien,misschien 2 meter in doorsnee en heb je een voeding van 5 cm die je in 1 keer er afritst en dat je de beitel met 3 man moet vasthouden of zo maar op metaal gebied/construeren zal je misschien nog iets bij kunnen leren.
Zelfde geld voor het laten gieten van je tailstock / toolrest.
Je denkt zeker dat je het kunt laten gieten (hopelijk zonder gietgallen)en er zonder nabewerking vanaf komt,ook dat kun je vergeten en zal je weer vlak moeten frezen en je tailstock moeten uitdraaien.
Minder dromen en beter uitwerken voordat je er aan begint,nu loop je tegen een stuk pijp aan, hier een koker, daar weer een stuk plaat en op het eind van de rit ben je nog duurder uit dan wanneer je het goed had uitgewerkt en hier een schets op het forum had gegooid en dan de juiste adviezen gekregen en dat had uitgewerkt tot een perfect eindresultaat.

(bedbanen haal ik uit 80 x 30 x 1600 = gewoon strip/plat ?
nooit helemaal vlak,ga je er aan lassen, hoe dun ook wordt het ook niet vlakker van dus bekijk het hele idee nog maar eens heel kritisch,voordat je er veel uren en beton in stopt en als de bank straks klaar is dat je denkt,ja het is hem toch eigenlijk net niet.Met een H-profiel met staande kolom erop kun je ook wel met gemak 500 mm in centerhoogte)
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Emy, hoe goed ook bedoeld komt je post wel een beetje belerend over
Nee ik heb niet gedacht aan H balken waar een kraan aan hangt en ik ga ook geen woudreuzen draaien of iets dergelijks, ik doe waarvan ik denk dat het goed is
En duurder ??? ik heb straks voor nog geen 250 euro aan staal uitgegeven, daar zit alles in (ook mijn lagers)
Het draaien van de as word met gesloten beurs gedaan, want ik dat geld zit ook een hoeveelheid staal voor de draaier

Dat gieten nabewerkt moet worden weet ik, maar vlakken van een relatief klein stuk is geen probleem en ook niet duur, hobbyisten onder elkaar doet wonderen !
Nabewerken in de zin van slijpen kan ik zelf, het boren/uitdraaien kan de draaier voor me doen
Als met al is dit een hobbyproject en ben ik toch redelijk zeker dat ik voor een relatief klein bedrag een leuke draaibank kan bouwen

En wellicht is het niet zoals jij het zou doen, ik heb deze weg gekozen en voel me daar nog prima bij

De bedsbanen niet vlak, dat is goed mogelijk, daar kom ik straks wel achter als ik er een laser op zet en de tailstock telkens een cm verplaats over het hele bed, misschien heb ik mazzel en valt het binnen acceptabele marges, misschien heb ik pech en laat ik het bed vlakken, dat zie ik dan wel weer

Gelukkig zijn er meerdere wegen die naar rome leiden
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.498
961
Riemst
Waarom bouw je eigenlijk niet een grote kopdraaibank voor de (heel) grote schalen en een kleine draaibank voor de normale werkstukken. Een kopdraaibank is relatief eenvoudig,in feite enkel een as met aan één zijde een opname voor klauw of opspanplaat en de andere zijde een meertrapspoelie.
Of wil je echt werkstukken van een meter lang en 80 cm diameter gaan draaien?
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Emy, hoe goed ook bedoeld komt je post wel een beetje belerend over
Ik sluit me geheel bij Toxiq aan, de toon van emo is nergens voor nodig.
Als ik in de trend van emy zou blijven zou mijn reactie zijn. "zo weinig als toxiq in de metaalwerkplaats is geweest, zo weinig is emy onder de mensen geweest! sociale skills ontbreken nogal" Maar dat soort taal roept enkel agressie op dus laten we dat niet doen.

Zo te horen weet emy een hoop over metaal bewerken. Ik hoop dat deze kennis op een opbouwende manier gedeeld kan worden op het forum. Misschien kan emy een voorstel doen hoe het een en ander beter opgelost kan worden. Dat zou mooi zijn!
 

rik

Post veel
8 nov 2010
768
142
Waarom bouw je eigenlijk niet een grote kopdraaibank voor de (heel) grote schalen en een kleine draaibank voor de normale werkstukken. Een kopdraaibank is relatief eenvoudig,in feite enkel een as met aan één zijde een opname voor klauw of opspanplaat en de andere zijde een meertrapspoelie.
Of wil je echt werkstukken van een meter lang en 80 cm diameter gaan draaien?

grote draaibank.jpg

zoiets?
 

emy

Actieve deelnemer
9 okt 2013
111
0
Nou Rik je wordt bedankt,vooral niemand iets zeggen en al helemaal niet iemand voor zijn hoofd stoten en alles bedekken met de mantel der liefde (2016),maar ik steek iemand geen veren in de kont als die ze nog niet heeft verdiend en durft gewoon mijn visie te geven als hopelijk volwassenen onder elkaar.

Toxiq,eerst geef ik je een advies met koker/driehoek en neem je me niet serieus, en dat moet je natuurlijk helemaal zelf weten,dat maakt mij helemaal niets uit.
Verder geef ik je goed bedoelde adviezen zodat je je ontwerp zal kunnen aanpassen zodat je een perfect werkende draaibank zal kunnen krijgen op de meest makkelijke en eenvoudigste manier en je probeert te behouden voor problemen waar je straks zeker tegen aan gaat lopen. Maar ja,er lopen meerdere wegen naar Rome en het is ook natuurlijk moeilijk om hier op het forum toe te geven dat je niet voor de beste oplossing gaat.
Soms is de waarheid hard,maar veel plezier verder met de bouw van je droombank en ik zal je verder niet meer lastig vallen en hopelijk kan Rik je voorzien van betere ideeën/oplossingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.