Nieuwe draaibank....

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.621
Ik denk dat er geen bronzen bus en smeernippel zijn , omdat een beetje vet voldoende is. De beweging is misschien een kwart slag. je verzet die losse kop niet continue. Als je de draaipunten in het vet houd gaat het jouw overleven. Als je de losse kop vast moet zetten met een moer is deze ook gewoon van staal en niet van brons.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Er is inderdaad geen nippel en ook geen bronzen bus
Ik gok er op dat het kwalitatief goed genoeg is om mij te overleven (zoals chevy ook al aanhaald)

Verder buig ik mij nog over wáár ga ik de motor plaatsen
Het eerste idee was onder de vaste kop/tussen de poten (afgekeken bij 'Zaag') maar met een centerhoogte van 50cm is er geen noodzaak/behoefte om buiten het bed te draaien en kan de motor dus ook aan de vaste kop

Optie 1: zoals de Wivamac van Didier, de poelies en riem zitten dan in de vaste kop en zijn bereikbaar via een deurtje
Optie 2: zoals oa. bij stratos, de poelies zitten aan de buitenkant van de vaste kop.

Ik zal dan iets van een plaat moeten maken waarop de motor gemonteerd zit en over één punt scharniert om zo de riem te (ont)spannen
van optie 1 heb ik van didier voorbeelden ontvangen van de 2e ben ik nog zoekende naar plaatjes waar dit duidelijk op te zien is (iemand met een stratos en fototoestel ?)

1.jpg

2.jpg

4.jpg

5.jpg

Een grove meting laat zien dat ik een paar cm aan de kant waar het werkstuk draait uitsteek (zo ook op andere draaibanken gezien) en aan de andere kant (waar de poelies komen) een stuk meer, maar dat is geen probleem, de as zeer dik en op de poelies staat niet veel zijwaarste kracht (niet méér dan handvast)
Op de foto's heb ik de motor even op de kop gezet, zo zou het er ongeveer uitzien als ik voor optie 2 kies (kan de motor ook nog wat lager plaatsen natuurlijk...

Ideeen, op/aanmerkingen, voorbeelden etc.....ik hoor ze graag (dit is wel even een cruciaal onderdeel)
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.621
Als je de snaar in de koker laat lopen, hoe je niet nog een extra omkasting voor de snaar te maken. Verder maakt het niet echt uit.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.243
656
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik zou zeker een motor willen die niet voor de vaste kop uitsteekt. Gezien de maat van de motor en de maat van de koker, lijkt me dat lastig met de motor naast de vaste kop, tenzij je de as een flink stuk achter de koker laat uitsteken voor de poelie.

In de koker, a la Magma Titan 400, lijkt me met jouw koker ook lastig - kijk maar hoe breed de vaste kop hier is

https://www.magma-tools.com/de/shop/drechseln/drechselbaenke/magma-black-line-titan/magma-black-line-titan-400-77219x48424.html

gewoon onder het bed http://www.burg-halle.de/make/toolbox/drechseln/ wil je niet?

Half in de koker zal, gezien de breedte van de motor t.o.v. de koker, ook niet lukken volgens mij?
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
de motor onder de koker zoals ik het eerder afgekeken had moet ik de koker een (flink) stuk inkorten
Als ik dat niet hoef dan word de koker deel van de voet (veel gewicht, altijd gunstig dus)
de constructie aan de koker zou een stuk makkelijker zijn maar ik zie ook wel dat het natuurlijk niet ideaal is als de motor uitsteekt en er bijv. een werkstuk afvliegt
Nu kan ik daar natuurlijk wel een bescherming voor maken, dat zou de klap wel opvangen

MAAR nu alle ideeen nog eens bekeken, foto's van Didier én ronald zou ik het volgende kunnen doen
plaatsing een soort van zoals bij Didier

IMG_6368.jpg

MAAR dan onder de buis aan de vaste kop maar aan de binnen zijde van de draaibank (bij Didier zit hij aan de buitenzijde)
Dan vallen de poelies toch binnen de koker (en zijn beschermd) de motor zit onder de koker dus loopt geen risico tegen rondvliegend wild (en is beschermd als je heel nat hout draait)

Ik denk dat ik hier wel heil in zie ;-)

1. Nu nog even gauw wat uittekenen want dan kunnen die gaten zaterdag gelijk gekotterd worden ;-)
2. ik moet dan ook nog even over de bevestiging nadenken, want bij Didier zit er een plaat tegen de voorzijde van de motor vast gebout, mijn motor heeft daar (helaas) geen voorziening voor (althans ik heb het niet gezien)

iemand ideeen over de ophanging van de motor ?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.243
656
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Dat kan wel, maar dan had je beter een motor met flens i.p.v. voet kunnen kopen.
Wat je nu nodig hebt komt neer op een beestachtig stuk hoekijzer, wat van onder je motorvoet naar voor je motorvoorkant loopt. Maar die lengte gaat natuurlijk wel van je as af - 20 mm kokerdikte, 15 mm hoekijzer, hoeveel cm hou je dan nog over voor je poelie binnen?
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.243
656
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als ik zo eens hier kijk https://www.sthb.nl/hoe-vind-ik-de-juiste-elektromotor-voor-mijn-toepassing-deel-1/ zou model B14 ideaal zijn, die flens is wat kleiner dan B5. Volgens mij zie je in de foto hierboven al dat de flens aan een plaat geschroefd wordt, die dan weer draaibaar aan je koker moet, zodat je de motor kan optillen om de riem te verleggen. Dat betekent dat je zowiezo met de lengte van de as t.o.v. de poelie niet zo gunstig uitkomt, dus ik denk dat je een poelie met een huls die over de as schuift moet laten maken - waardoor de poelie zelf voor een groot gedeelde voor de as uitsteekt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.621
Zoals je zelf al aangeeft, gewoon een simpele motorschommel onder de buis lassen. Benodigdheden; een plaat die iets groter is dan de voetprint van je motor en vier oortjes. Je kan er nog een handvat aanmaken zodat je de motor op verschillende standen kan vastzetten.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nou....
ik heb even zitten rekenen, er onder kan niet eens :)

500mm centerhoogte
30mm dikte bedsbanen
40mm hoogte ribben voor montage op de buis
355mm buis diameter
------------------------------
925mm

ik heb even gemeten en ik denk dat ik een centerhoogte van 1100 mm prettig vind, dus dan hou ik 175mm onder de buis over (haha, dat worden korte pootjes zeg)
Iets zegt me dat daar geen motor onder past ;-)

Hij komt dus zeker op de plek zoals didier hem ook heeft OF aan de achterkant zoals Stratos heeft....
Doe ik het zoals bij Didier zal ik een andere motor moeten kopen, doe ik het zoals stratos dan is deze prima en heb ik voldoende lengte
Ik ga er nog even over nadenken.....
Ik heb nog wel genoeg staal liggen om een motor steun te fabrieken

Of zoals chevy die mooi noemt: een motorschommel
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.621
Je kan toch een gat voor de motor in de onderkant van de buis fakkelen? Zit de motor mooi beschermd. Dat is het voordeel van wat overbemeten ijzer,
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Daar heeft Berm een punt, want ik zie het (nog) niet....
als de motor in de buis zit kan ik er toch nooit meer bij ?
Of bedoel je in het korte deel ? dat is slechts enkele cm en maakt bedienen weer wat lastiger....
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.130
2.621
Als je je draaibank even op zijn kop denkt, heb je de koker waar je poelie in moet vallen en dan het lange stuk buis. Daar fakkel je een gat in zodat de motor met schommel past. Je moet de motor zo monteren dat je nog bij de poelie kan om de snaar te wisselen. De voetplaat van de motor met de schommelkomt in de buis.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Hahaha....goeie, maar die naam moet ik hem maar niet geven, krijg ik ruzie met de duitsers, die denken dan dat ik hem 'das hund' heb genoemd
Anyway, zo laag komt de motor niet, dus ik hoef niet op mijn knieën
Leo, positie is zeker beproefd, maar zoveel ruimte heb ik niet, de onderkant van de buis staat nog geen 20 cm van de grond

Ik heb even de tekening wat aangepast (en daar ging van alles mis, dus het eea staat in de tekening niet goed uitgelijnd) zo is het wel duidelijk denk ik

Met deze positie kan ik wel de motor kort bij de koker zetten als deze op een schommel staat die omlaag het scharnierpunt heeft (zal ik er proberen in te tekenen, volgt dan nog)

draaibank.jpg
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Na alles te hebben laten bezinken heb ik besloten de motor te plaatsen zoals op de tekening, dit is verreweg de makkelijkste methode, morgen zal ik als de lager gaten gefreesd worden vragen of ze dit gat er ook in kijken frezen

Als riem ga ik een PJ belt gebruiken met 8 ribben

https://www.zamro.nl/-/--sku68D0F?&ViewType=2

Riemlengte 965mm waarmee de as en de motor (hart op hart) op een afstand van 311mm komt te zitten
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Hahaha....goeie, maar die naam moet ik hem maar niet geven, krijg ik ruzie met de duitsers, die denken dan dat ik hem 'das hund' heb genoemd
Anyway, zo laag komt de motor niet, dus ik hoef niet op mijn knieën
Leo, positie is zeker beproefd, maar zoveel ruimte heb ik niet, de onderkant van de buis staat nog geen 20 cm van de grond

Ik heb even de tekening wat aangepast (en daar ging van alles mis, dus het eea staat in de tekening niet goed uitgelijnd) zo is het wel duidelijk denk ik

Met deze positie kan ik wel de motor kort bij de koker zetten als deze op een schommel staat die omlaag het scharnierpunt heeft (zal ik er proberen in te tekenen, volgt dan nog)

Bekijk bijlage 58934

Hoe hoog/laag is jouw bed ??, lijkt wel dat je op je knieen moet gaan zitten draaien ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.