Nieuwe draaibank....

P

Pel

Guest
Prachtige reportage Jeroen, diep respect dat je de ontwikkeling van een eigen draaibank (beetje hulp) zelf bedenkt en uitvoerd. Ik volg het het met grote interesse.

Groet Pel.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dank heren.... leuk om te horen !

Ik ben nou eenmaal eigenwijs, sommige dingen wil ik dan zelf doen, ook een beetje geboren uit 'hoe krijg ik het meeste waar voor mijn geld' kan het maar 1x uitgeven he
Het leuke van forums (ja ik ben actief op meerdere) is dat je mensen tegenkomt die je weer een beetje kunnen helpen (met kennis of kunde) en andersom ook !

Berm, ik vind het zelf ook een tof project, gisteren was wel even een hoogte puntje....die koker is wel het centraal punt van alles en als je dat langzaam tot stand ziet komen is dat gaaf

Gelukkig word ik bijgestaan door de vele meningen en kan/mag ik ook een aantal mensen geregeld lastig vallen met vragen of om ideeen uit te wisselen (om er een paar te noemen 'Zaag' 'Jurriaan' 'RonaldKanne' en vooral 'Chevy66' spreek ik geregeld (onlangs nog zo vaak/lang zitten bellen dat mijn telefoon maatschappij met een stevige rekening kwam :D))

Wim, graag gedaan ! heb jij iet met (die) machientjes ?

Om nog even terug te komen op de afstand tot het center, deze is 17,5 centimeter, hier vandaag nog een half uurtje over gesproken met Chevy, eigenlijk verwacht ik niet (ook bij kleiner werk) dat dit een probleem vormt
 

tuoh

Oud hout
Normaal gezien is 175mm tot het center geen enkel probleem, het word wel een mogelijk probleem nu die barrière ter hoogte van de knieën komt te zitten:p Bij een "normale" draaibank heb je de mogelijkheid om bij spintelwerk je ene voet een stukje voor je lichaam te zetten om zo op een bepaalde bewerking te anticiperen, bij het afsteken bijvoorbeeld. Je moet er maar eens op letten hoe vaak je zo staat aan de draaibank.
Als het bed ter hoogte van de heupen zit heb je plenty beenruimte onder het bed, nu echter? Ik kan mij niet van de indruk ontdoen dat er ergonomisch toch wat wringt.
Maar de toekomst zal het wel uitwijzen of het klopt of niet hé, aan het machinewerk zal het alvast niet liggen:p
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Mocht het zo zijn dan kan ik die ruimte wel creëren, daar ben ik al uit....
Aan foto's ontbreekt het niet conectra, als de boel af is natuurlijk ook een filmpje om de boel te demonstreren ;-)
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Mocht het zo zijn dan kan ik die ruimte wel creëren, daar ben ik al uit....
Aan foto's ontbreekt het niet conectra, als de boel af is natuurlijk ook een filmpje om de boel te demonstreren ;-)
Je kunt deze ruimte natuurlijk altijd creëren door de draaibank kantelbaar te maken:cool:
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nee ik maak hem niet kantelbaar.....kende die systeem overigens niet eens
welke type/model is dat (wel leuk om even te kijken)
Ik ga me nog even bezinnen over de afstand tot aan het center, op zich voorzie ik geen probleem aan de 17,5 cm maar ik ga eens kijken of ik iets van een praktijk test kan simuleren en dan besluit ik of ik er wel of niet verandering in ga/wil brengen
 

tuoh

Oud hout
Ik reageer hier niet om "lullig" te doen:p maar dit zijn vragen die ik mijzelf ook zou stellen als ik een dergelijk project zou aanvatten. Om de hoofdafmetingen eens te controleren op gebruiksgemak zou ik even een paar stukken hout tegen elkaar schroeven om een 3D indruk te krijgen van het geheel, dan kon ik ineens al eens "passen" of het gaat werken.

Zo zou ik mij ook een vraag stellen bij het monteren van de motor, de motoras gaat door de zijwand van de koker, die is 16mm? dik. Er rekening mee houdend dat het motorhuis iets speling moet hebben en dat ook de Poly-riem drietrapschijf wat speling behoeft rest er binnenin nog een kleine 40 à 45mm lengte motoras denk ik. Gaat dat voldoende zijn om een drietrapschijf te monteren, er rekening mee houdend dat de poulie die het hoogste koppel gaat geven buiten de motoras gaat vallen?
(= mogelijk kans op scheeftrekken?)

Allemaal puntjes om bij stil te staan alvorens te beginnen bouwen. Een dergelijk groot project bouw je niet alle dagen daarom kan de voorbereiding niet kritisch genoeg zijn. Dit is wel iets dat ik zelf met scha en schande geleerd heb in de loop der jaren. Hoe kritischer je bent en hoe verder je vooruit ziet en plant hoe vlotter de bouw loopt en hoe dichter het uiteindelijke resultaat aansluit bij je oorspronkelijke idee.
 
Laatst bewerkt:

KeesKlerk

Actieve deelnemer
23 nov 2012
31
0
Weerdinge (bij MM)
Toxiq, jij werkt toch met Inventor?
Hiervoor kun je "mensen" downloaden en die naast je ontwerp zetten.
Je zult versteld staan wat dat aan inzicht geeft! Zolang je een ontwerp alleen
op je scherm ziet heb je geen idee van de proporties.
Succes!
Kees
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Tuoh, ben ik wel met je eens
Het eea is goed over nagedacht maar toch ten tijde dat het proces vordert krijg je ineens andere inzichten en of veranderen ideeen/wensen
Zelfs in de grootste bedrijven waar miljoenen worden uitgegeven gebeurd dit
Dat je posts niet om 'lullig te doen' zijn was me al duidelijk en ook zéér gewaardeerd want door de aanhoudende goed bedoelde adviezen zijn er hier of daar toch wel wat dingen gewijzigd/beter geworden en daar word uiteindelijk mijn draaibank beter van, mooi toch !

Motor as
Het hoeft niet perse zo te zijn dat de poelie die het zwaars belast word het verst naar buiten zit, dat kan ik zelf bepalen
Het ga in de wand is groot genoeg om een poelie met een extra rand er op te maken waardoor de poelies echt wel in het huis zitten maar ook nog een stuk door de koker steken om zo goed gefixeerd te zijn op de motor as
Daar is dan wel weer goed over nagedacht ;)
 
P

Pel

Guest
Jeroen wat Tuoh voorsteld om de hoofdafmetingen van de draaibank eens provisorisch na te bouwen zou ik zeker doen, je zult versteld staan hoe dat je er een heel andere kijk op krijgt. Maten op papier of in de pc krijgen dan immers de ware betekenis. Ik bouw het wel eens van karton in ware grote, trouwens Fons doet dat ook als hij grotere projecten maakt o.a. met zijn tafel die hij gemaakt heeft hij dat gedaan.

Groet Pel.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.700
101
Utrecht
Klopt met inventor, al ben ik daar ook nog lerende mee hoor....
Eea lukt wel maar met vallen en opstaan
Aangezien ik bezitter ben van een officieel certificaat van Autodesk waar Inventor op staat (lekker nietszeggend hé...), mocht je vragen hebben, stel ze gerust Toxiq!
 

klaas0639

Post veel
4 okt 2012
2.325
194
Gem. Winsum (Groningen)
Ik maak vaak een model van (afval) hout of tempex (lekker snel). Van zo''n groot project als dit zou ik dat zeker doen.

Spannend maak je het trouwens. Vooral omdat je geen gedetailleerd ontwerp hebt gemaakt maar je plannen zich detailleren tijdens de bouw. Wel heel flexibel en avontuurlijk.

Ik volg het met genoegen.

mvg
klaas0639
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik heb wel een gedetailleerd ontwerp maar dat zit tussen mijn oren ;)
Zonder gekheid, opzich geen slecht idee, heb daar niet zo over nagedacht
Echter is alles al gezaagd/gefreesd en geboort dus veel afwijken van het ontwerp ga ik niet doen
Ik ben er van overtuigd dat het goed zit
Ook heb ik nog even een paar uur draaifilmpjes zitten kijken (kleine en grote draaibanken) en wat mij opvalt is dat ik niet 1 persoon heb gezien die heel kort op zijn draaibank staat (minder dan 20cm bijv)


Magma 400, 40cm centerhoogte, redelijk klein werkstuk maar zie de afstand

afstand.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.