Nieuwe draaibank....

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.922
847
Oss
Ehhh hoe wil je anders start stoppen, je kan dit met een schakelaar doen maar ik heb drukknoppen (maak/verbreek contacten)
Tenzij ik iemand ter beschikking heb die de start knop ingedrukt wil houden voor mij zal daar een relais tussen moeten om de boel na 1x in te drukken aan te laten ;)

Maar als jij meent dat het anders moet werken hoor ik dat graag
Volgens mij had je ook nog een 3 standen schakelaar : links/0/rechts en dan de "hoofdschakelaar met het relais"
Meer heb je niet nodig (behalve natuurlijk de potmeter voor de frequentie)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Goed punt.... al gedaan, staat heeeeeeeeeeeeeeeeel veel in, maar het blijft chinees voor mij (al is het vertaald :)
Ik heb overigens al een draaischakelaar (want dat wilde ik graag) dus die relais er tussen lijkt me toch de beste oplossing ;-)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Volgens mij had je ook nog een 3 standen schakelaar : links/0/rechts en dan de "hoofdschakelaar met het relais"
Meer heb je niet nodig (behalve natuurlijk de potmeter voor de frequentie)

Ja eens MAAR dan moet ik me even in het volgende verdiepen
als ik nu de richingschakelaar in de 0 positie zet word de motor afgeremd (ik meen in 5 seconden) als ik de start/stop onderbreek....

LAMAAR.... de start/stop zit zowieso al tussen de richtingschakelaar

Ok, het licht is gaan branden, ik zie het nu, ik dacht zeg maar in een kronkel

-----------------
De freq. regelaar heeft alleen een richtingschakelaar met 0 positie en een potmeter
om een start/stop te gebruiken word er dus tussen de richtingschakelaar (0 draad) een relais gezet die op zijn beurt weer aangestuurd word door de start/stop knop
Valt de stroom uit, verbreekt de relais en blijft alles stil staan
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.243
656
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Bij mijn frequentieregelaar is het zo:

1) er is een potmeter voor de snelheid
2) er is een 10V uitgang en een aantal ingangen.
één van die ingangen is 'rechtsom draaien' bij (blijvend) contact. Valt het contact weg, wordt er automatisch geremd tot stilstand
één van die ingangen is 'linksom draaien' bij (blijvend) contact. Valt het contact weg, wordt er automatisch geremd tot stilstand

Deze ingangen heb ik via een drie-standen schakelaar gekoppeld.

Verder gebruik ik een derde ingang om de frequentieregelaar te vertellen of hij snel (5s) of langzaam (15s) moet aanlopen/afremmen.

Bij een stroomstoring zet ik zelf de schakelaar nog wel in het midden. Ik kan me de laatste stroomstoring nog nét herinneren.
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.243
656
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
nee, als ik aankom in de schuur draai ik eerst de hoofdschakelaar voor de frequentieregelaar om. Die zit op 180 cm, zodat ik geen risico's loop met kinderen.
Dan draai ik mijn drie-standen knop naar links als ik wil dat de draaibank gaat lopen, en terug naar het midden als ik wil dat hij stopt.

Ik kan hem ook naar rechts draaien, zodat de draaibank andersom loopt.

Uiteraard heb ik ook nog een draaiknopje voor de snelheid en de 2-standen schakelaar voor snel/langzaam accelereren/decelereren, maar meer knoppen heb ik niet (nodig).
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Zojuist bevestigd gekregen, zaterdag zak ik af naar het mooie antwerpen waar de vaste kop plaats mag nemen in een overmaats freestafeltje

[FONT=&quot]
De machineslag is 4,5x1,2m x2,00m hoogte, kotteren boren frezen en tappen.
De kotter tolleranties 0/0.01 is in de meeste gevallen geen probleem
Ik zal daar rond 10uur zijn en een paar uurtjes later is de boel klaar, kan ik mooi even een wandeling maken door het mooie antwerpen !

De metaaldraaier is begonnen aan de behuizing voor de pinole

Een speciale/langere beitel is inmiddels aangekomen, Hulpstukken om de buis goed op te spannen en alles in 1 opspanning te kunnen maken zijn gemaakt
Als alles mee zit begint hij morgen aan de behuizing zelf

Ik hoop in de eerste of tweede week van februari te kunnen beginnen met lassen[/FONT]
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
En het houdt maar niet op, het lijkt wel kerstmis
Vandaag ben ik naar de metaaldraaier geweest die was lekker krullen aan het maken met mijn buisje....MOOI dat gaat de goede kant op
hij vond ook nog iets in de krochten van zijn georganiseerde chaos.... een excentrische klem, compleet met huis, 1 op 1 bruikbaar voor mijn losse kop
Tsjonge jonge....daar ben ik een partij blij mee
Tot op heden verloopt alles zeer spoedig en heb ik de ene meevaller na de andere, als assembleren/lassen ook zo goed gaat heb ik straks een top draaibank die vele generaties na mij nog mooie stukken zal produceren :D

Foto's volgen later, eerst even de houtkachel klaar maken, het vege lijf even onder de douche door en dan een vorkje gaan prikken met mrs. Toxiq
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
En dan is zomaar de avond bijna voorbij om weer opnieuw te beginnen met een nieuwe dag
MAAR, voor het zover is, los ik mijn schuld in

20170125_132436[1].jpg
Het draaiwerk aan de behuizing voor de pinole

20170125_132451.jpg
langzaam aan steeds dieper en steeds een randje meer weg totdat de juiste maat is bereikt

20170125_134355.jpg
En weer een gang...

20170125_135950.jpg
Ik besef me dat de foto's van dit ding niet heel erg uitdagend zijn maar ik werd er blij van

20170125_135955.jpg
Hier is het al wat beter te zien
Ik hoef het blok alleen maar aan de binnenzijde van de toren/losse kop op zijn plek vast te lassen en klaar ben ik

20170125_140007.jpg
Beetje schuur en poetswerk dan ziet hij er weer uit als nieuw :D
 

Bijlagen

  • 20170125_132451[1].jpg
    20170125_132451[1].jpg
    67,3 KB · Weergaven: 134

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
geen idee, er zit wel vet tussen en het is een vrij preciese passing
Ik zal er eens naar kijken of ik er wat aan kan ontdekken
Indien dit niet het geval is zou het dan voldoende zijn het blok uit te boren/draaien en er een bus in te plaatsen of moet die smeernippel er óók op, is dat dan noodzaak (of is het of/of)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
ok, die is denk ik ook makkelijker te realiseren als die er niet is, zal er eens naar kijken en nog wat foto's maken van het ding

Heb jij enig idee waaruit/hoe de moderne/droge klemmen gemaakt zijn ?
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.702
101
Utrecht
Een bronzen bus is meer een toetje, voor de perfectionist.
Ik zou niet zo zeer zeggen voor de perfectionist, maar voor de levensduur.
Het fungeert immers als glijlager.
Bronzen bus is makkelijker vervangen bij slijtage dan de kop en de as zelf...
Daar het brons zachter is zal alleen de bus slijten en niet de andere materialen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Aan de andere kant....het ding is al wat jaartjes oud en vertoont geen enkel spoor van slijtage, een mooie preciese passing
Dat lijken me genoeg tekenen om geen zorgen te maken over de levensduur lijkt me
ik kijk er in ieder geval nog even naar
 

rmenkveld

Post veel
7 mrt 2015
1.702
101
Utrecht
Aan de andere kant....het ding is al wat jaartjes oud en vertoont geen enkel spoor van slijtage, een mooie preciese passing
Dat lijken me genoeg tekenen om geen zorgen te maken over de levensduur lijkt me
ik kijk er in ieder geval nog even naar
Zo lang als dat er geen vervuiling in de smering komt zal het inderdaad wel meevallen.
Het moment dat het wel gebeurd, dan gaat het meestal snel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.