Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

leroy

Post veel
23 jul 2010
1.023
32
Hey hallo Remco
Ziet er netjes uit
Zeker voor die centjes
Ik hoop dat je er veel plezier van zult hebben
Mvg leroy
 

wjordan

Actieve deelnemer

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
Ook weer twee aankopen gedaan. Een week of twee geleden een Norton medium India oliesteen gekocht voor 17 euro. En eergisteren kwam ik een Norton hard black Arkansas tegen op Marktplaats, die stond al een tijdje op mijn lijstje dus dat was wel erg toevallig. Voor 23 euro was die van mij, volgens mij is dat echt een koopje :D

IMG_2630.JPG
IMG_2632.JPG
IMG_2631.JPG
Nu toch wel een hele complete set om te slijpen en wetten.

En zoals het vroeger gebruikelijk was ook gelijk een kistje gemaakt voor de India oliesteen. Had nog een dik timmerpaneel, daaruit heb ik het gemaakt. Deze was gelakt, had nog gehoopt dat het grenen zou zijn maar het is vuren. Als ik weer eens bij de houthandel kom zal ik nog eens een mooi stuk hout kopen, dan maak ik voor beide stenen een kistje van een mooie houtsoort.
 

DrMeXX

Nieuw lid
3 mrt 2016
17
0
op marktplaats een leuk Stanley schaafje weten te bemachtigen.
er stond bij nooit gebruikt, dat klopt niet helemaal, maar meer dan 2x gebruikt is hij ook niet.
had alleen gedacht dat het een ouder type zou zijn met houten handvaten. maar deze is dus met kunstof afgewerkt. ook de stelmoer.
hebben we weer wat te doen om zelf handvaten te maken van een mooi stukje hout.

iemand toevallig nog een ijzeren/messing stelmoer over waar hij vanaf wil zien?



IMG_0221.jpgIMG_0222.jpg
 

usernaamvergeten

Actieve deelnemer
1 mrt 2013
594
15
@Wim56, Ik ben er ook erg blij mee :) Zoveel beter dan wat ik eerst had!

@DrMeXX, ziet eruit als een Handyman (geen verstelbare kikker, bordeauxrood), zou best wel eens kunnen dat daar geen koperen stelschroef op past. Ik zou er niet teveel geld in stoppen aan onderdelen maar zo gebruiken of inruilen voor een Bailey.
 

DrMeXX

Nieuw lid
3 mrt 2016
17
0
@usernaamvergeten
De kleur is obergine/bruin en de klikker van mijne is wel verstelbaar. Het is model 12-204. Dat zegt jou misschien wat meer.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Daar is zeker nog iets van te maken, DrMeXX. Houten handvatten hoeven niet per se, maar zijn wel veel mooier. Ik heb zelf ook eens de plastic handvatten vervangen van een no.5:
http://www.woodworking.nl/showthread.php?16743-Stanley-nr-5-omvormen-naar-roffelschaaf-(scrub-plane)
Een stelschroefje kun je op eBay wel vinden:
http://www.ebay.co.uk/itm/Record-St...047958?hash=item1c676971d6:g:FoUAAOSw1vlUtRJJ
Deze hier kost £8,5 incl. verzending (naar België althans) dus laat ons zeggen minder dan €10. Had je op de advertentie niet gezien dat die ook van plastic was?
 

DrMeXX

Nieuw lid
3 mrt 2016
17
0
Bedankt voor je antwoord BossyRangs. Toevallig had ik jouw topic nog ergens in gedachte en wilde precies hetzelfde dien met dit exemplaar.
Heb hem gekocht voor 5€ en er kwam 3,95€ verzendkosten bij.
Voor dat geld hoor je mij niet klagen. In originele staat schaaft hij al aardig, dit terwijl de beitel niet optimaal scherp is.
En op de advertentie had ik niet gezien dat de stelmoer van plastic was omdat hij helemaal wit was uitgeslagen. Op de foto leek het als oxidatie.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Graag gedaan. Voor €8 kon je die inderdaad niet laten liggen. Nu heb je nog budget om up te graden ;) Bekijk dit filmpje van Paul Sellers eens om te zien welke zones nog aandacht nodig hebben:
https://www.youtube.com/watch?v=RYyV6IUpsYk
Vooral zool en contactoppervlak kikker moeten vlak zijn, en uiteraard een scherpe beitel. Dan heb je een perfect werkende schaaf die niet moet onderdoen voor een oudere Bailey. Ik denk wel dat een oude stelmoer past op een nieuwere schaaf, want het draadeind is bij mijn weten altijd dezelfde diameter gebleven. Heel zeker kan ik het niet zeggen, want ik heb er geen met plastic stelmoer.
 

Roeland

Post veel
22 feb 2009
1.713
817
Akkrum
www.meubelmakerijbrekelmans.nl
Ik heb nog wel diverse stelmoeren in messing liggen. Daar mag je er wel 1 van hebben.
En ik heb ook nog wel een setje houten handgrepen mag je ook zo hebben.
Als je op de opendag hout komt dan neem ik ze wel mee en anders wil ik ze wel opsturen als je de verzendkosten vergoed.

Groetnis, Roeland

iemand toevallig nog een ijzeren/messing stelmoer over waar hij vanaf wil zien?



Bekijk bijlage 52749Bekijk bijlage 52750
 

PedeKr

Nieuw lid
23 feb 2016
2
0
Schaaf van rommelmarkt

Hallo allemaal,

Kijk al een tijdje hier af en toe rond maar bij deze een eerste bericht. Gisteren liep mijn vader tegen een Stanley bailey schaaf aan op de rommelmarkt. Kan iemand zeggen of dit een oude of een 'nieuwe' serie Stanley nr4 schaaf is?
Is het normaal dat de keerbeitel, als die zo heet tenminste, niet haaks is?

Mvg
Perry
 

Bijlagen

  • IMG_0066.jpg
    IMG_0066.jpg
    99,4 KB · Weergaven: 251
  • IMG_0067.jpg
    IMG_0067.jpg
    100,4 KB · Weergaven: 253
  • IMG_0068.jpg
    IMG_0068.jpg
    99,5 KB · Weergaven: 251
  • IMG_0070.jpg
    IMG_0070.jpg
    82,1 KB · Weergaven: 252

LeonvB

Post veel
23 nov 2014
869
184
De oude schaven hadden palissander handvatten, na de tweede wereldoorlog was dat hout vrijwel niet meer beschikbaar en werd beuken gebruikt. Nog later werd plastic gebruikt voor de handvatten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.718
2.579
Gaanderen
Houten handvatten (tenzij reeds vervangen)betekend een iets oudere schaaf. Maar zeker geen vooroorlogs model. Als schatting denk ik een model uit de jaren 80. Zool, kikker ed nazien en eventueel vlakken en slijpen. Dan heb je een goed bruikbare schaaf.
Er zijn wel enkele dingen die mij opvallen : de dekbeitel en de schroef waarmee deze vast zit lijken bijna nooit te zijn gebruikt. Handvatten daar integen zien er wek gebruikt uit.
 
Laatst bewerkt:

DrMeXX

Nieuw lid
3 mrt 2016
17
0
Helemaal vergeten te melden dat de ontvangen handvaten en messing stelmoer perfect passen.
Ben er helemaal blij mee.
Vandaag paar uurtjes mee bezig geweest en een mooie scrub plane van gemaakt. Gaat als een tierelier nu
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.