Meld hier je oude nieuwe handgereedschap

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Op zich is dit een goeie schaaf, maar heb de indruk dat de adverteerder denkt dat hij goud verkoopt. Houten schaven zijn niet populair, en kun je dus vrijwel altijd voor minder dan 10 euro kopen. Als dat lukt voor die prijs, zoveel te beter. Hout op hout geeft minder wrijving tijdens het schaven dan metaal op hout. En anders zou ik een goeie Stanley nr.4 kopen. Richtprijs daarvoor is 20-25 euro. Kies er 1 met houten handvatten, die zijn ouder en dus beter gemaakt. Je mag altijd ons advies inwinnen. Tip: deel enkel de foto's van de advertentie, zonder de link. Je weet nooit dat er kapers op de kust liggen.
 

Jan Draadeind

Nieuw lid
11 aug 2016
3
0
Dordrecht
Op zich is dit een goeie schaaf, maar heb de indruk dat de adverteerder denkt dat hij goud verkoopt. Houten schaven zijn niet populair, en kun je dus vrijwel altijd voor minder dan 10 euro kopen. Als dat lukt voor die prijs, zoveel te beter. Hout op hout geeft minder wrijving tijdens het schaven dan metaal op hout. En anders zou ik een goeie Stanley nr.4 kopen. Richtprijs daarvoor is 20-25 euro. Kies er 1 met houten handvatten, die zijn ouder en dus beter gemaakt. Je mag altijd ons advies inwinnen. Tip: deel enkel de foto's van de advertentie, zonder de link. Je weet nooit dat er kapers op de kust liggen.
Dank BossyRangs, ik ben echt besmet aan het raken o.m. door Paul Sellers en anderen die echt liefde voor het handwerk doorgeven. Het eerste dat ik straks wil doen (binnenkort heb ik er de ruimte voor) is een werkbank maken. Die van Sellers lijkt me prima, maar betere alternatieven zijn welkom. Of ben ik al off-topic?
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Graag gedaan, Jan. Ik ben ook sterk beïnvloed door Paul Sellers. Ik denk dat handgereedschap DE weg is om in te slaan voor hobbymatige houtbewerking. Minder duur, minder gevaarlijk, minder plaats nodig en dikwijls even efficiënt. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat machines niet nuttig kunnen zijn. Die gebruik je dan voor het brute werk. Ik heb zelf een tafelzaag in elkaar geknutseld om alles op maat te zagen, en dan ga ik verder met handgereedschap. Op maat schaven of terug vlak schaven kan in principe ook met handschaven, maar daarvoor moet je het al heel graag doen. Ik koop mijn hout gewoon geschaafd, dan moet je gewoon nog eens passeren met een nr.4. Ik heb je een pb gestuurd met link naar een advertentie.
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Oh ja, de werkbank van Paul Sellers werd hier al door veel forumleden gemaakt en allemaal zijn ze er tevreden over. Die kan gerust meerdere generaties meegaan, ook uit naaldhout. Bespaar niet op de bankschroef.
 

Dries

Actieve deelnemer
10 jul 2015
82
5
Wetteren
Net deze terug uit de "op te knappen"-doos gehaald. Een tijd geleden samen met enkele andere schaven in een lot gekocht. Iemand die weet waarvoor dit gebruikt wordt? Heb het nog nooit gezien...

IMG_4371.jpg

IMG_4372.jpg

IMG_4373.jpg
 

aloga

Actieve deelnemer
1 mei 2015
104
1
Inderdaad , een zachtboard schaaf ,nooit geweten dat die ook ijzeren uitvoering bestonden .
Adr L
 

Jan Draadeind

Nieuw lid
11 aug 2016
3
0
Dordrecht
Mooie hoornschaaf! Het is duidelijk te zien dat deze gebruikt is, maar ja, dat geeft hem net wat extra voor mij. Hoeveel? Ja, hoeveel zou je er voor willen geven? Op zich is een schaaf als deze, na wat werk, prima alledaags te gebruiken. Ik schrok een beetje van de nieuwprijs en zie ook niet direct waarom zo'n schaaf zo schreeuwend duur moet zijn dus dat zou ik er alvast niet voor geven.

Afhankelijk van wat jouw budget hiervoor is, en of ja de schaaf echt wilt gaan gebruiken of niet, zou ik er niet veel meer dan €25 voor geven. Maar dan moet ik hem ook echt nodig hebben!

Doe eens een bod via de mail naar deze verkoper, even zien waar het naar toe gaat.

Succes!

Dank voor de reactie! Groet, Jan
 

jantje1987

Actieve deelnemer
31 jul 2011
162
7
hoi allemaal

ik ben vandaag even in de weer geweest om deze schaaf te ontdoen van zen jasje met houtbeits...
morgen zet ik deze in de lijnolie
kan iemand mij vertellen welk merk van schaaf dit is?
op de beitel staat er "garantie" en op de schaaf zelf een paar stempels in verband met de maataanduiding
zou dit een nooitgedagt kunnen zijn?
iemand een idee rond welk jaartal we deze schaaf kunnen dateren?

groetjes
janWP_20160913_001.jpgWP_20160913_002.jpgWP_20160913_003.jpgWP_20160913_006.jpg
 

O Peatey

Moderator
29 mrt 2010
2.281
147
Enkhuizen
Ik heb een soortgelijk schaafje dat van mijn opa is geweest. Het was een werkstuk en gereedschap dat destijds zelf gemaakt moest worden op de ambachtschool. Zijn initialen zijn er in geslagen en het dateert van ongeveer 1910-12.
Het zijn dus lang niet altijd merkschaven!
 

Remco1980

Actieve deelnemer
1 jan 2016
60
0
Via marktplaats een leuk setje schaven aangekocht.Een nr78, 4 1/2, en een nr 7.

Met kunststof knop en greep.
 

Remco1980

Actieve deelnemer
1 jan 2016
60
0
Idd Pel,maar ze hebben allemaal wel iets wat ze mankeerd hoor.
De greep van de 4 1/2 is stuk aan de voet.De 78 heeft een kras in de zool en mist de geleiding en de knop van de nr 7 is een beetje misvormd.Maar voor €75 mag je niet zeuren.
 
Laatst bewerkt:

Wim56

Actieve deelnemer
12 jun 2016
430
46
Zevenaar
Mooi setje en volgens mij allemaal goed repareerbaar en op te poetsen. Over die kras zou ik mij geen zorgen maken, als die geen bramen heeft en daardoor in het hout kan krassen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.