De bouw van mijn Mancave...

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Tis inderdaad een boel geld, maar door schade en schande ben ik rijk geworden in kennis.
Met de tuin verbouwing ook alles zo goedkoop mogenlijk gedaan. Achteraf zijn we 4 maanden met de tuin bezig geweest.
En dat was alleen het tegelen omdat we telkens nieuwe tegels moesten bestellen want ze braken om de haverklap.
Wel garantie, maar toch. Daarna nog de schutting en tuinhuis. Totaal 6 maanden.

Goedkoop is (vaak) duurkoop.
Ik kan met gelimiteerd gereedschap aan de gang gaan en er weer een maand mee bezig zijn om alles te maken.
En dan is het maar de vraag hoe het eruit komt ;)
Of ik laat het een bedrijf doen en dan heb ik hardhout en alles binnen een maand opgemeten en geinstalleerd.

Tis maar net wat je het waard vindt, toch
 
Laatst bewerkt:

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
Ik heb nog wel een topic waar ik het maken van zo'n set deuren inclusief kozijn heb beschreven, in grenen met glas in de deuren. Als je er aan toe bent wil ik wel weer wat plaatsen van de werkwijze.

Fons
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Dank je fons, maar ik ga het lekker industrieel houden, simpel maar doeltreffend

Het wordt iig geen hardhout, maar uit douglas die ik dan whitewash beits, dat lijkt me duurzaam genoeg voor een jaar of 15 (of langer)

en voor wat betreft het gereedschap denk ik dat ik wel toereikend materiaal voor heb
en áls dat er niet is koop ik dat liever dan 2k uit te geven aan een paar deuren, zo groeit mijn gereedschap en heb ik er veel meer lol van
 
Laatst bewerkt:

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ben je van plan de deur zelf te maken? Of laat je een bedrijf komen.

Heb zelf al geinformeerd bij een timmerfabriek uit de buurt.
Voor 2 openslaande deuren, kozijn rondom, inmeten, installatie en al het beslag.
Uiteraard alles in hardhout voor €2150. Geen slechte prijs dacht ik zelf, als ik de prijzen van hardhouten balken bekijk.

Lijkt mij een reële prijs. Voor een standaard hardhouten achterdeur inclusief HR++glas, driepuntsluiting, veiligheidsbeslag, kozijnen, hardstenen dorpel etc vraagt een timmerbedrijf zo'n 1000 tot 1400 euro. Tenminste dat waren bedragen die wij twee jaar geleden te horen kregen hier in de regio.

Maar zelf maken is natuurlijk het mooiste!
 

Viepert

Actieve deelnemer
16 mrt 2014
599
3
Heerhugowaard
Je weet maar nooit, misschien verander ik nog wel van mening.
Voordat het zover is moet er eerst nog asbest verwijderd worden en elektra aangelegd worden.
Ik heb nog een maandje om te bedenken ongeveer ;)

Tis duur maar wel hardhout. Als ik het zelf in hardhout ga doen dan zit je ook al gauw boven de 1500 denk ik.
Wat is die 500 dan om het te laten doen. Wij hebben dit huis net gekocht en het is de bedoeling dat we hier zeker nog 30 jaar zitten.
Maar je weet het nooit natuurlijk, misschien komen we volgende week wel een droomhuis tegen van 150.000 met 1ha land en een schuur van 15x15.
Maar die kans acht ik erg klein hier in de randstad :D
 

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
nee ik had alleen de 19mm boor met 8mm schacht

Wat bedoel je precies peter ? festool is voornamelijk machines, ecotools voornamelijk toebehoren of bedoel je het anders ?
Voor de hobbyist zeker geen spul, maar ook pro's zullen er wel shoppen denk ik

wat is nu eigenlijkbeter .. een frees van 20 mm met ondersnijder of een fostner bit ( die eigenlijk niet vor op een frees bedoeld is )
Zit ook te zien met wat ik gaten ga maken in mijn werkbank ..

vond deze https://www.ecotools.nl/freesbeitel-20mm-ondersnijder/ of deze https://www.ecotools.nl/freesbeitel-19mm-ondersnijder/
Twijfel ook nog of ik 19mm of 20mm neem .. een festool MFT is toch 20mm denk ik ..

20mm fostnerbit heb ik zelf liggen denk ik .. moet nog es zien of ik dat in frees krijg ..
 

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot
Een Forstner bit wordt ook in een frees gebruikt, ik denk dan specifiek aan de 35mm exemplaren voor potscharnieren. Bij de LR32 set van Festool zit die erbij voor gebruik in de bovenfrees. De Blum stationaire freesmachines gebruiken die ook.

Het verschil tussen een frees met ondersnijder en een forstner is dat je met de ene ök sleuven kan trekken, en met de andere enkel gaten kan maken.

Beide zijn mogelijk om gaten te maken, maar die Forstner is er dan in theorie beter voor geschikt omdat die ook enkel daarvoor is gemaakt (?)

Met een frees kan je, door ongewilde zijdelingse bewegingen, je gat 'uitleuteren' tijdens het boren.
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
De bit die ik had was niet echt ideaal, ik had ook zo een ondersnijdende bit maar die niet gebruikt omdat ik die wat vond zweven bij het boren van de vorige bank
ECHTER... met het uitlijnen via die gaatjesbord plaat heb je hier geen last van, dus het met zo een bit met ondersnijdend draad ook goed
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
Kun je een Fostner bit gebruiken in een bovenfrees? Het aanbevolen toerental van een Famag fostner bit ligt tussen de 900 en 3200 toeren per minuut, terwijl bv mijn Festool OF1010 een minimum toerental van 10.000 heeft.
 
Laatst bewerkt:

SereN

Actieve deelnemer
26 nov 2014
493
1
Aarschot

kitt1977

Actieve deelnemer
19 jun 2015
338
0
Harelbeke,Belgie
De bit die ik had was niet echt ideaal, ik had ook zo een ondersnijdende bit maar die niet gebruikt omdat ik die wat vond zweven bij het boren van de vorige bank
ECHTER... met het uitlijnen via die gaatjesbord plaat heb je hier geen last van, dus het met zo een bit met ondersnijdend draad ook goed

denk dat ik eens beide eerst eens ga proberen op een "proefstukje"
 

Henk Fokkema

Nieuw lid
16 mei 2014
5
0
FF een vraag is het een platdak met bitumen er op zo ja dan hoop ik dat je geen problemen krijgt,dit is een zo genoemd koud dak door condensatie
tussen isolatie en dakplaat kan je dak naar de knoppen gaan dit is nog enig zins op te lossen door ventilatie aan te brengen door de stootvoegen uit te bikken of roosters te plaatsen
in elk vak mits de isolatie niet tegen de dakplaat aan zit kan je dit doen, maar perfekt is het niet :-(

- - - Updated - - -

FF een vraag is het een platdak met bitumen er op zo ja dan hoop ik dat je geen problemen krijgt,dit is een zo genoemd koud dak door condensatie
tussen isolatie en dakplaat kan je dak naar de knoppen gaan dit is nog enig zins op te lossen door ventilatie aan te brengen door de stootvoegen uit te bikken of roosters te plaatsen
in elk vak mits de isolatie niet tegen de dakplaat aan zit kan je dit doen, maar perfekt is het niet :-(
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
dit is inderdaad het geval en voegen zijn open, aan beide zijde..het kan dus doorluchten
bedankt voor het meedenken
 

korte

Actieve deelnemer
2 sep 2015
295
0
Sjemig zeg.... 2 avonden kwijt aan alleen dit topic!

WOW! Ik heb het met veel plezier en bewondering door zitten lezen. Met name hoe je je werkbank hebt gemaakt is erg interessant. Ook leuk om van jouw fouten te leren 😀 want ik wil zelf ook een werkbank gaan maken met ook de mogelijkheid om er mijn frees onder te hangen, benchdogs gebruiken en uiteraard moet er ook ruimte komen om zaken op te ruimen.
Zo vind ik de lades die je bedacht had om eronder te maken om zo zaagsel op te vangen erg slim en neem ik mee!
Ook het frezen binnen een kader ipv om een mal heen neem ik mee als tip (ben namelijk ook wel bang uit te schieten met de frees).
Zaagtafel die ik heb zal ik wel op de kopsekant van het werkblad willen maken maar verder kan ik m bijna 1 op 1 overnemen 😁 al zal ik er wel mijn eigen draai aangeven.


Erg leuk om gelezen te hebben, zou je nog een update kunnen doen van hoe je ervaringen het afgelopen jaar zijn geweest? Wat zou je anders doen? Wat vind je echt super goed gelukt qua gebruik? Ik ben erg benieuwd, ga er een dezer dagen ook aan beginnen.
 

lukgjes

Nieuw lid
2 feb 2016
12
0
Zo.
Het topic in 1 keer doorgelezen. Mijn complimenten.
Heeft mij inspiratie gegeven voor onze garage, al zal het een verplaatsbare werkbank moeten worden.
Suc6 met de deuren.
Mvrgr
Ed
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Had je een weekje vrij ?

Volgers: ff een gouwe ouwe van stal halen
nadat ik een tijdje niet veel kon én wilde doen, heb ik weer hernieuwde energie gevonden om met wat projecten verder te gaan
Één daarvan is de Man's cave opruimen en verder afmaken

Bij een aantal kleine dingen die ik tussen neus en lippen door gemaakt had irriteerde ik mij aan de nog niet volledige afzuiging van de freeselementen
20160210_191151.jpg

De rechtse was als eerste aan de beurt, die gebruik ik het meeste
20160210_191203.jpg

Gaatje boren, kop van de slang afdraaien, slang er doorheen, kop er weer op en klaar
20160210_192932.jpg

Nu kan ik hem wanneer ik hem nodig heb uit trekken en aansluiten
20160210_193031.jpg

En toen bedacht ik me, ik koop nog wel eens dingen die ik niet 123 nodig heb
Zo had ik dus deze nog liggen ;)
20160210_194216.jpg

De andere slang kon weer terug naar de Kapex, want die afzuiging werkt toch beter met een dikkere slang
20160210_194912.jpg

In diezelfde doos zat nog een slang die geschikt is voor de afzuiging van de freesgeleiding
Die plaats ik op de linker unit
20160210_195158.jpg

Dat wordt een klusje voor morgen
20160210_195209.jpg

Het werd nu ook wel hoogtijd de filterunit op te gaan hangen, maar wél in de kleuren van de man's cave, dus eerst even de roller er overheen
20160210_202705.jpg
 
Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.